اولین شماره از عنوان Judgment در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. بازی که به عنوان یک اثر مجزا در دنیای یاکوزا جریان داشت و اینبار بازیکن را در نقش یک کارگاه خصوصی قرار میداد. در حالی که سری یاکوزا از همان شماره اول بازیکن را به دل گروههای یاکوزا ژاپن و در عمل در دل فساد، قتل، مواد مخدر و جنگ گروههای یاکوزایی میبرد، جاجمنت در نقطه مقابل این سری قرار گرفته و اینبار بازیکن در نقش یک کارگاه به مقابله با فساد و جرایم و حتی مقابله با گروههای یاکوزایی میپردازد. عنوانی که به صورت کلی از همان هسته اصلی گیمپلی و دنیای سری یاکوزا استفاده کرده و در عمل داستانی متفاوت و از یک دیدگاه دیگر را بیان میکند. با موفقیت شماره اول، استودیو Ryu Ga Gotoku تصمیم گرفت تا ساخت شماره دوم این اثر را هم در دستور کار قرار دهد و با عرضه شماره دوم بازی Lost Judgment به نقد و بررسی آن خواهیم پرداخت.
از منظر داستانی با یک عنوان کاملا متفاوت با آن چه که تاکنون در سری یاکوزا و شماره اول جاجمنت طرف بودیم، در عنوان لاست جاجمنت طرف هستیم. در حالی که در سری یاکوزا و جاجمنت، پایه و اساس بازی بیشتر به درگیری گروههای مختلف یاکوزا و ارتباط آنها با کلیت داستان بازی به عنوان هسته مرکزی روایت بخش داستانی در جریان بود، لاست جاجمنت مسیر متفاوتی را طی میکند و حال داستان بازی خارج از درگیری و تاثیر یاکوزا های ژاپنی بر روی داستان در جریان است. این بار تمرکز داستان به موضوعاتی مثل خشونت علیه کودکان، تجاوز و فساد موجود در دولت ژاپن متمرکز شده و برای اولین شاهد بیان موضوعات به شدت تلخی در طول ماجراجویی جدید یاگامی به عنوان قهرمان داستان هستیم. هر چند همچنان رد پای یاکوزا و گروههای نامآشنا سری در این شماره هم به چشم میخورد، اما اینبار توجه به این گروههای یاکوزایی به شدت در بازی کمرنگ شده و تنها حضور آنها همانند ادای دینی به طرفداران سری یاکوزا است.
با این تفاسیر، داستان لاست جاجمنت از نقطهای آغاز میشود که شاهد یک قتل وحشتناک در شهر یوکاهاما در کشور ژاپن هستیم. ایهارا که به عنوان یکی از مظنونین اصلی این قتل به شمار میرود، در روز قتل در شهری دیگر در حال تعرض به یکی از مسافران مترو دستگیر میشود و با این اوصاف پرونده قتلی شکل میگیرد که مظنون اصلی آن حتی در صحنه جرم حضور نداشته است و به جرم دیگری محاکمه میشود. با این حال شروع بازی به صورت مستقیم این پرونده را بررسی نمیکند و در عمل در چند ساعت ابتدایی بازی بیشتر درگیر انجام ماموریتهای مجزا و آشنایی با مکانیزم کلی بازی هستیم. رفته رفته روند داستانی بازی هم قوت گرفته و استودیو Ryu Ga Gotoku به بهترین شکل ممکن یاگامی را وارد این پرونده جذاب میکند. در عمل میتوان گفت عنوان لاست جاجمنت پختهترین و واقعگرایانهترین داستانی است که استودیو ژاپنی سگا موفق شده از روز تاسیس خود تا به امروز را بیان کند.
در طول بازی اشارات گستردهای به اتفاقاتی که در ژاپن و سایر نقاط جهان در حال وقوع است بیان میشود و حتی مراحل بازی هم به آنها میپردازند. از جمله آنها میتوان به مراحل مربوط به مدرسه اشاره کرد که در آنها با خشونت علیه کودکان رو به رو میشویم و شاهد رقم خوردن لحظات به شدت تلخ و تاثیر گذاری در طول بازی هستیم. شاید بتوان گفت این برای اولین بار است که استودیو Ryu Ga Gotoku چنین مسیری را انتخاب کرده و تا حدودی سعی کردهاست تا به خط قرمز ها نزدیک شود و یا در مواردی حتی از خط قرمز ها عبور میکند. این که چه تعداد از کودکان در ژاپن در سال بر اثر خودکشی جان خود را از دست میدهند و حتی این که چه تعداد از این پرونده ها در دادگاه ها مورد بررسی قرار میگیرد، از جمله مواردی هستند که بازی بدون هیچ ترسی آنها را بیان میکند.
این موضوع را هم نباید از قلم انداخت که نیمه پایانی داستان تا حدودی انسجام خود را از دست داده و با بیان موضوعات جدید تا حدودی ما را در اتفاقات مختلف سردرگم میکند، که حتی شاید وجود آنها کمی بیش از حد به نظر برسد، اما در کل پایان بندی و شخصیت پردازی تمام شخصیتها از جمله یاگامی، کایتو، ایهارا و… به قدری خوب است که میتوان از این بخشها چشمپوشی کرد و همچنان از داستان لذت برد. مورد بعدی که باید به آن نقد وارد کرد، وجود ماموریتهای فرعی الزامی هستند که بعضا در قسمتهای مهم بخش داستانی در پیشروی ما قرار میگیرند و مجبور به انجام آنها برای پیشبرد مراحل هستیم.
در کنار این موارد، ساز و کار بخش جمعآوری مدارک هم نسبتا پیشرفت کرده و در عمل در طول تجربه خود چندین مسیر مختلف و انتخابهای سخت برای ما برای حل پروندهها در دسترس قرار میگیرد به نحوی که ممکن است حتی در لحظاتی از حس آن که ممکن است یک مسیر اشتباه را انتخاب کرده باشیم و کارمان گره خورده باشد، کاملا حس میشود. در نهایت باید گفت که لاست جاجمنت به شدت به داستانش اتکا کرده و حتی نقش بخش اکشن بازی هم تا حدودی در این عنوان کمرنگ شدهاست. به نحوی که عملا در ۱۰ ساعت ابتدایی دقایق اندکی را در مبارزات شرکت خواهیم کرد و بیشتر درگیر داستان و صبحت با شخصیتها خواهیم بود. البته در نیمه دوم لاست جاجمنت دوز مبارزات افزایش پیدا میکند، اما همچنان تمرکز اصلی بر روی بخش داستانی است.
ماموریتهای فرعی در سری یاکوزا و عنوان اول جاجمنت یکی از بخشهای جدایی ناپذیر و جذاب سری به شمار میروند و لاست جاجمنت هم از این قاعده مستثنی نیست. در عمل با بیش از چهل ماموریت فرعی در این شماره طرف هستیم که اکثرشان بار کمدی و فان این عنوان را به دوش خود میکشند. ماموریت ها در دو شهر موجود در بازی یعنی کاماروچا و یوکاهاما پخش شدهاند و هر کدام داستانی کوتاه و جالب را بازگو میکنند. از داستان دانشآموزی که قصد دارد با پوشیدن لباسی شبیه به گوشت و اعضا بدن در امتحانات خود تقلب کند تا مادری که برای زنده ماندن فرزندش از خطر گروه های ارائه دهنده وام بانکی، تصمیم میگیرد فرزندش را به پروشگاه سپرده و خود را تقدیم به یاکوزا کند، از جمله مواردی هستند که در طول ماموریتهای فرعی با آنها مواجه خواهیم شد. در کنار این موارد گردش در شهر، فروشگاهها، رستوران مختلف و تجربه عناوین سگا در مغازههای آرکید از جمله سونیک، از دیگر مواردی هستند که میتوان در دنیای لاست جاجمنت آنها را تجربه کرد. مواردی مثل وجود اسکیت بورد در محیط های شهری هم یکی دیگر از ویژگی های جدیدی است که به این شماره اضافه شده و انتخاب مناسبی برای عبور و مرور سریعتر در محیط شهری است.
عنوان جاجمنت در زمینه بخش کارگاهی بدون مشکل نبود و باید گفت لاست جاجمنت هم همچنان بدون مشکل نیست و بعضا بخشهای مربوط به تعقیب و گریز، مخفیکاری و یا حتی پارکور که به تازگی به این عنوان اضافه شدهاست، همچنان از ضعف ساده بودند رنج میبرند و همچنان آن طور که انتظار میرود کامل و با جزئیات نیستند. به عنوان مثال برای بخش مخفیکاری بعضا غیر ممکن است که دشمنان شما را شناسایی کنند و وجود این بخشها هم به صورت کاملا خطی و از پیش تعیین شده در این عنوان قرار گرفتهاند و هیچگونه چالش یا نکته قابل توجهای ندارند. این موضوع برای بخشهای پارکور و تعقیب و گریز هم صدق میکند.
در حالی که عنوان یاکوزا ۷ برای اولینبار از حالت مبارزات نوبتی برای بخش مبارزات استفاده کرده بود، عنوان لاست جاجمنت همچنان از حالت beat em up برای بخش مبارزات استفاده میکند. یاگامی با استفاده از فنون کونگفو از سه حالت مختلف برای مبارزات بهره میبرد. دو حالت اول با نامهای Tiger و Crane که در شماره قبل هم حضور داشتند به ترتیب برای مبارزات با یک دشمن و حالت دوم برای مبارزات با چند دشمن کاربرد دارند. حالت سوم هم Snake نام دارد که البته به عقیده نگارنده، بهترین نوع سبک مبارزه در این شماره به حساب میآید و شامل فنونی نمایشی و دفاع ضربات دشمنان میشود. همچنین مبارزات به لطف سیستم آپگرید تا پایان تنوع خود را نگه میدارند. در مجموع ساز و کار بخش مبارزات دقیقا همانند شماره اول جاجمنت و شمارههای قدیمی یاکوزا است. درگیری با گروهی از دشمنان و در نهایت مبارزه با غولآخر هر بخش، مواردی هستند که در بخش مبارزات تجربه خواهیم کرد و اگر علاقمند به مبارزات beat em up و درگیری با تعدادی زیادی از دشمنان هستید، بخش مبارزات لاست جاجمنت به خوبی میتواند شما را از این حیث سرگرم کند.
از عنوان لاست جاجمنت نمیتوان به عنوان یک پیشرفت چشمگیر از لحاظ بصری نسبت به شماره قبل و عنوان یاکوزا ۷ نام برد و از این حیث به شدت به عنوانی شبیه به شماره اول جاجمنت و شمارههای اخیر یاکوزا طرف هستیم. شاید تنها افزایش تکستچر مدل شخصیتها و استفاده از قدرت کنسولهای نسل نهمی برای اجرای بازی با نرخ فریم ۶۰ و رزولوشن نزدیک به 4K را بتوان به عنوان تنها مواردی نام برد که لاست جاجمنت در آنها نسبت به شماره قبل پیشرفت کردهاست. البته باز هم با تمام این اوصاف همچنان با یک عنوان خوش رنگ و لعاب طرف هستیم که به خوبی حس و حال قدم زدن در محیط های شرقی کشور ژاپن را به بازیکن انتقال میدهد و در زمینه مدلسازی شخصیتها هم یک عنوان به شدت خوش ساخت است.
جاجمنت اولین بازی استودیو Ryu Ga Gotoku بود که نشان داد میتوان برای تجربه این سری از ترجمه بازی به زبان انگلیسی و با استفاده ازصداپیشگان مناسب برای شخصیتها، این عنوان را با فعال کردن زبان انگلیسی تجربه کرد. عنوان لاست جاجمنت هم از این قاعده مستثنی نبوده و همچنان کیفیت بالایی را در این بخش ارائه میدهد به نحوی که میتوان به راحتی با شخصیتها و اتفاقات داستانی به سادگی ارتباط برقرار کرد و دیگر تجربه این عنوان با زبان ژاپنی الزامی نیست، هر چند همچنان در اولویت برای بسیاری از طرفداران سری قرار دارد.
نتیجهگیری:
لاست جاجمنت یکی از بهترین عناوین ساخته شده توسط استودیو Ryu Ga Gotoku تا به امروز است. این عنوان موفق شده تا به صورت کامل از زیر سایه یاکوزا بیرون آمده و با بیان یک داستان تاثیر گذار و تلخ و توجه به موضوعاتی مثل خشونت بر علیه کودکان، تجربهای به یاد ماندنی را خلق کند که تا لحظات آخر بازیکن را درگیر خود نگه میدارد. هر چند نیمه پایانی بازی آن انسجام بخش اولیه را ندارد، اما همچنان جمعبندی داستان به بهترین شکل ممکن صورت گرفتهاست. مواردی مانند بخشهای پارکور، مخفیکاری و تعقیب گریز و البته وجود ماموریتهای فرعی الزامی در نقاط حساس داستانی را میتوان به عنوان نکات منفی این عنوان نام برد. در نهایت تجربه این عنوان به تمام طرفداران سری یاکوزا و شماره اول جاجمنت توصیه میشود و میتواند حتی به عنوان یکی از بهترین عناوین این دو سری هم از آن نام برد.
امتیاز بازیسنتر - 8.5
8.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: داستانی تلخ و تاثیر گذار که به موضوعاتی که کمتر به آنها پرداخته شده را پوشش میدهد ماموریتهای فرعی جذاب و خنده دار بخش مبارزات سرگرم کننده دستگاههای آرکید سگانقاط ضعف: وجود ماموریتهای فرعی الزامی در نقاط حساس داستانی بخشهای ساده پارکور، تعقیب و گریز و مخفیکاریاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است