فرنچایز Yakuza یا Like a Dragon، قدمتی 19 ساله دارد که گیمرها را در طول چهار نسل با خود همراه کرده. درامهای جنایی جدی، جذاب و طولانی در کنار محتوای کمنظیر گیمپلی و داستانهای جانبی طنزآلود که تلخی داستان اصلی را قابل هضم میکنند، امضای این فرنچایز قدیمی محسوب میشود. استدیوی توسعهدهنده این سری بازی یعنی استدیو Ryu Ga Gotoku (یا RGG) دوستداراناش را از ژاپن فئودال و دوران ساموراییها تا کاموروچوی درگیر با زامبیها کشانده. حالا این استدیوی خوشذوق ماجرای جدید دزدان دریایی را برای طرفداراناش تدارک دیده. بازی Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii جدیدترین دستپخت استدیوی RGG است که یکی از محبوبترین شخصیتهای مجموعه Like a Dragon یعنی Goro Majima را به یک ماجراجویی متفاوت میبرد.
در طول 19 سالی که از عرضه سری بازیهای Like a dragon میگذرد، با شخصیتهایی آشنا شدهایم که تعدادی از آنها همچون Kazuma Kiryu به فهرست ماندگارترین شخصیتهای تاریخ گیم راه پیدا کردهاند. یکی دیگر از شخصیتهای ساخته استدیو RGG، با اینکه تنها در بازی Yakuza 0 نقشی اصلی دارد، اما از محبوبترین شخصیتها از دید طرفداران این مجموعه است. Goro Majima نقشی محوری را در این سری ایفا میکرده که بیشتر در قالب انسانی دیوانه که به دنبال چالش میگردد خود را نشان داده بود. اما اکنون در نسل نهم و با گذشت بیش از 9 سال از عرضه بازی تحسین شده Yakuza 0، دوباره کنترل این شخصیت دوستداشتنی بر عهده گیمرها گذاشته شده تا او را در یک ماجراجویی جدید همراهی کنند. آیا Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii، میتواند همچون آخرین هنرنمایی Goro Majima تاثیرگذار باشد، یا وقت استراحت به این پیرمرد رسیده است؟
Yakuza 0 و آن درام جنایی تلخی که به عنوان داستان خود روایت میکرد، Majima را شخصیتی جدی نشان میداد که هنوز به عنوان سگ وحشی شیمانو شناخته نشده بود. Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii اما، او را در دنیای پسا رهاییاش روایت میکند. داستان بازی پس از Like a Dragon: Infinite Wealth اتفاق میافتد. همه چیز از ابتدا تا پایان با توجه به شخصیت رهای Majima روایت میشود؛ دیوانه وار و بدون استدلال منطقی. هماهنگی تم بازی متناسب با روحیات شخصیت اصلی آن، به خوبی صورت گرفته. حتی تصور Majima به عنوان سردسته یک گروه دزدان دریایی کاملا همخوان با آنچه از او میدانیم است.
اما این فقط تم بازی و داستان آن نیست که تماما Majima را به عنوان هسته خود در نظر میگیرد. حتی داستانهای جانبی بازی که استدیو RGG به روایت آنها در این 19 سال مشهور شده نیز به دلیل قرار گرفتن Goro Majima به عنوان شخصیت اصلی، دیوانهوارتر و خندهدارتر از گذشته از آب درآمدهاند. Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii داستانی جذاب را روایت میکند. هنر RGG روایت و شخصیت پردازی است. آنها از ظرفیت شخصیتی Majima در این اثر به خوبی استفاده کرده و او را خورشید درخشان بازیشان قرار دادهاند. این پیرمرد خستگی ناپذیر یکی از ستونهای فرنچایز Like a Dragon محسوب میشود و در بازی جدید این مجموعه نیز، بار دیگر این موضوع را ثابت میکند. داستان سرایی بازی، در برقراری تعادل میان احساسات مختلف، نظیر ندارد. در لحظهای بخاطر سرگذشت یک شخصیت ناراحت میشویم و در جایی دیگر، به داستان جانبی ماجیما و تلاشاش به عنوان یک استریمر میخندیم. تعادل مثال زدنیای که میان تراژدی و کمدی برقرار میشود، یکی از هنرهای استدیو RGG است و آنها اینبار نیز گیمرها را درگیر خود میکنند.
موضوع خندهدار و جالبی که در این میان وجود دارد، عدم تاثیر سن روی Goro Majima است. او که در بازی جدید 60 سال دارد، شبیه جوانی 30 ساله به نظر میرسد. این در حالی است که Jin Goda رییس سابق اتحاد Omi در بازی Yakuza Kiwami 2، 59 سال سن داشت و کهولت سن، چهرهاش را به یک لیوان شیر که روزها در آفتاب رها شده تغییر داده بود. اما ما در اینجا Majima را میبینیم که انگار محلول جوانی مصرف کرده و هیچ اثری از پیری روی صورت و بدناش مشاهده نمیشود. سن و سال، موضوعی بوده که در فرنچایز Like a Dragon هیچگاه توجیهی منطقی نداشته است.
گیمپلی، دیگر بخشی است که استدیو RGG در آن هنر خود را به نمایش میگذارد. ارائه اکشنی سرگرمکننده که هربار حرفی جدید برای گفتن دارد در کنار محتوای فراوان برای تجربه، فرمولی برنده است که گیمرهای طرفدار فرنچایز Like a Dragon را بیش از 19 سال عاشق خود کرده. حتی تغییر مبارزات از اکشن همزمان به نبردهای نوبتی نیز مانع از درخشش آن نشد و استدیو RGG هربار چیزی برای ارائه و غافلگیر کردن دوستداراناش داشته. اما Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii فرمول Infinite Wealth را کنار گذاشته و به آثار نظیر سری Judgment نزدیک میشود.
استدیو RGG در کنار ماجراجوییهای Ichiban و نبردهای نوبتی دو بازیاش، فرمول موفق و دوستداشتنی اصلی خود را نیز ادامه داد و با عرضه بازیهایی همچون Judgment و Gaiden، دل هوادارانی که نبردهای همزمان را بیشتر میپسندیدند به دست آورد. ارائه سبکهای مبارزهای جذاب و کمبوهای متفاوت و ادامه سنتها، امری بود که RGG در آن میدرخشد. مهم نبود کارآگاهی خوشتیپ باشید که به فنون کونگ فو مسلط است یا ماموری مخفی که از ابزار مدرن در میدان نبرد استفاده میکند، RGG شما را پیدا و برایتان کمبوهای جذاب طراحی میکرد. این هنر در Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii به همان کیفیت قبل مقابل گیمرها قرار میگیرد.
Majima دو سبک مبارزه را در میدان نبرد در اختیار دارد که میتواند به سرعت آنها را عوض کند. اولی همان سبک معروف سگ وحشی است که برخی حرکات مشابهاش را در Yakuza 0 دیدهایم و دومی، بیشتر با ماهیت دزد دریاییاش همخوانی دارد. اگر در سبک سگ وحشی، تانتوی معروف Majima و حرکت سریعاش در میدان را نبرد را داریم، در سبک دزد دریایی کمبوهای جذاب با دو شمشیر و تپانچه را میبینیم. هر دوی این سبکها جذاباند و حرکت نرم و کمبوهای بیتوقف در میدان نبرد را در اختیار گیمرها قرار میدهند. موسیقی نبردهای هیجانانگیز که همراه همیشگی اکشن مجموعه Like a Dragon محسوب میشود، در این نسخه نیز با کیفیتی بینظیر حضور دارد تا جذابیت میدانهای نبرد را دوچندان کند. فرقی ندارد که سبک مبارزات نوبتی باشد یا همزمان، موسیقی نبردها هیجانشان را بالا میبرد. بازی جدید نیز از همین قاعده پیروی میکند. موسیقی در کنار اکشن پر هیجان، سبب درخشش بازی میشود. Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii به خوبی مقابل آثار جدید فرنچایز Like a Dragon که اکشن همزمان دارند ایستاده و با ارائه نبردهای سریع، حرف زیادی برای گفتن دارد. با اینحال نبرد در خشکی، تنها بخش بازی نیست.
نبردهای دریایی عنصری جدید است که به لطف ماجراجویی جدید Majima، پیش روی گیمرها قرار گرفته. این نبردها نرم و روان طراحی شدهاند و همچون دیگر بخشهای گیمپلی به دلیل کنترل سادهشان، به سرعت گیمرها را به خود درگیر میکنند. نبردهای دریایی Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii یادآور نمونه آن در بازی Assassin’s Creed 4: Black Flag است. حرکت در آبها، مبارزه با کشتیهای دیگر و جمعآوری منابع برای ارتقا و تقویت کشتی، چیزی است که استدیو RGG به خوبی در بازی جدیدش قرار داده. با اینحال موضوعی به این بخش صدمه میزند.
کمبود محتوا در دریاها، سبب شده تا ماجراجویی در آب به اندازه خشکی هیجانانگیز نباشد. بر عکس بازی نظیر Assassin’s Creed 4: Black Flag، در این اثر دریا به صورت بخشهای کوچکتر در اختیار گیمر قرار گرفته که میتوان از طریق فانوسهای دریایی یا بنادر، بین آنها حرکت کرد. در هر بخش جزایری کوچک با صندوقچههای گنج وجود دارد که با مبارزه و عبور از سد دشمنان، میتوان به آنها رسید. شکل یکسان جزایر و فرمول تکراری که برای رسیدن به گنج باید طی کرد، پس از مدتی خستهکننده میشود. تمام جزیرهها از فرمول تکراری مبارزه، شکست دشمنان و باسها و رسیدن به گنج پیروی میکنند. این فرمول پس از چندبار تکرار ارزش خود را از دست میدهد. به جز نبردهای جذاب دریایی، به خصوص رقابتهای منطقه Madlantis ، تقریبا تمام بخشهای مربوط به دریای Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii در مقابل محتوای جذابی که در خشکی انتظارمان را میکشد حرف چندانی برای گفتن ندارد.
با اینحال محتوای سرشار بخش خشکی یکی از بزرگترین دلایل درخشش گیمپلی بازی است. مینیگیمها و فعالیتهای جانبی بسیار یکی از پایههای قدرتمند گیمپلی فرنچایز Like a Dragon به حساب میآید. این موضوع در Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii نیز از جذابیتهای آن است. مینیگیمهای فراوانی که از بازیهای پیشین بازگشته یا متناسب با روح رها و دیوانهوار Majima تغییر کردهاند، باعث میشود که از گشتوگذار در شهر خسته نشده و دیر به سراغ محتوای داستانی بازی برویم. کارتینگ از هفتمین نسخه از فرنچایز بازگشته اما بر خلاف نسخه اصلی دیگر خبری از مسابقات نیست و روندی اکشنتر و سریعتر را به نمایش میگذارد. عضو همیشگی مینیگیمهای Like a Dragon یعنی Batting Center نیز شکلی دزد دریایی گونه به خود گرفته که مجموعهای مفرح از انفجار و گنج است. برخی از مینیگیمهای محبوب بازی هشتم همچون عکاسی از انسانهای منحرف یا پیک فستفود نیز راه خود را به بازی جدید باز کردهاند تا در کنار سایر مینیگیمها، بستهای سرگرمکننده از محتوای جانبی را پیش رویمان قرار دهد.
استدیو RGG از شهرهای جدید بازیهایاش نهایت استفاده را میبرد. آنها با ایجینچو در کنار نسخه هفتم Like a Dragon، اثر تحسین شده Lost Judgment را منتشر کردند که به خوبی از ظرفیتهای این شهر بهره میگرفت. هونولولو نیز از این فرمول جدا نبوده و در Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii، شاهد استفاده از آن هستیم. هر قدر نسخه هشتم فرنچایز از این منطقه آفتابی بیشترین استفاده را برد، بازی جدید نیز به همان اندازه بخشهای جذابی از گیمپلیاش را به آن متکی میبیند. با اینکه اینبار روایت و پیشبرد داستان بازی جدید، به اندازه Infinite Wealth به هاوایی وابسته نیست، اما مینیگیمهای جذاب بسیاری برای تجربه در هونولولو وجود دارد که باعث میشود نخواهیم به این زودی به دریا برگردیم. چه کسی نمیخواهد که آهنگ 24 Hour Cinderella را با Majima پس از 9 سال دوباره تجربه کند؟ با اینحال Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii در ارائه مناطق جدید نیز حرفی برای گفتن دارد. منطقه جدید Madlantis، با تمام زرق و برقاش، تنها مکانی برای تفریح و لذت بردن از مینیگیم نیست و بخشهای مهمی از داستان در آن دنبال میشود.
Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii تجربهای مفرح و موفق از فرمول اثبات شده استدیو RGG است. این بازی با استفاده از داستانی درگیر کننده که در عین طنز جذاب، عناصر جدی نیز دارد، نگاهی دیگر به شخصیت محبوب Goro Majima انداخته و دوستداران این عضو قدیمی فرنچایز را راضی میکند. اکشن روان بازی در کنار نبردهای دریایی سریع، مبارزات جذابی را روی خشکی و دریا مقابل گیمرها قرار میدهد. هرچند بخشهای مربوط به دریا به کیفیت تجربه بازی در خشکی نیست، اما مثل همیشه محتوای جانبی فراوان و مینیگیمهای سرگرمکننده، گیمپلی غنی را فراهم میکند که امضای سری Like a Dragon است. Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii تجربهای جدید از فرنچایز Like a Dragon است که هر آنچه در طول این 19 سال دوست داشتیم را در قالب بستهای کوچکتر از سایر بازیهای مجموعه، پیش رویمان میگذارد
امتیاز بازیسنتر - 9
9
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: بازگشت Goro Majima به عنوان شخصیت اصلی پس از 9 سال داستان اصلی جذاب و درگیر کننده داستانهای جانبی دوستداشتنی اکشن روان و سرگرمکننده در دریا و خشکی کنترل آسان نبردهای دریایی مینیگیمها و محتوای جانبی فراوان در خشکی نقاط ضعف: کمبود محتوا در بخشهای مرتبط با دریا این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS5 بررسی شده است