ایکس باکس سری ایکسبررسی بازیکامپیوتر

بررسی بازی Indiana Jones and the Great Circle

مجموعه Indiana Jones یکی از ماندگارترین آثار در تاریخ سینماست. شخصیت Indiana، نمادی جهانی از ماجراجویی و کشف ناشناخته‌هاست. او نه تنها یک قهرمان سینمایی، بلکه نمادی فرهنگی است که نام خود را در تاریخ هنر هشتم به ثبت رسانده. مجموعه Indiana Jones الهام بخش آثار بسیاری شده که برخی از آن‌ها را می‌توان در صنعت گیم نیز یافت. شخصیت‌هایی مهم در این صنعت نظیر Tomb Raider و Nathan Drake با الهام از Indiana Jones خلق شده‌اند تا هم‌چون Indy، برای کشف ناشناخته‌ها به دل خطر بزنند. Indy نیز سابقه حضور در صنعت گیم را دارد. Indiana Jones and the Fate of Atlantis تجربه موفقی از ماجراجویی این شخصیت در جهان گیم به شمار می‌رود؛ هرچند سایر تجربه‌های‌اش به قوت سرنوشت آتلانتیس نبود. اما چیزی که برای شخصیت‌های بی‌باک هم‌چون Indy تمامی ندارد، ماجراجویی است. آن‌ها همیشه آماده شروع داستانی تازه هستند. بازی Indiana Jones and the Great Circle یک ماجراجویی جدید در صنعت گیم است. خانواده شلوغ و پر مهره Xbox آماده است تا اثر جدید خود را مقابل گیمرها قرار دهد. آیا Indiana Jones و ماجراجویی جدیدش، تجربه‌ای شیرین برای خانواده Xbox خواهد بود یا ناشرش Bethesda که در این مدت کم تلخی به خود ندیده، دوباره اثری عرضه می‌کند که پایین‌تر از حد انتظار ظاهر می‌شود؟
بررسی بازی Indiana Jones and the Great Circleداستانی که استدیوی MachineGames در این اثر روایت می‌کند، بین فیلم‌های Raiders of the Lost Ark و The Last Crusade رخ می‌دهد. یکی از ترس‌های دوست‌داران Indiana Jones این بود که مبادا داستان روایت شده در حد و اندازه‌ این شخصیت نباشد. خوشبختانه این نگرانی با عرضه بازی رفع شده. Indiana Jones and the Great Circle، یک ماجراجویی به تمام عیار است. داستان پرفراز و نشیب و هیجان‌انگیز بازی، گیمرها را تا آخر با خود همراه می‌کند. گویی George Lucas و Steven Spielberg در اوج بازگشته‌اند تا داستانی جدید از Indy را روایت کنند.

شخصیت‌پردازی،‌ از معرفی شخصیت‌های مختلف و ورودشان به داستان گرفته تا پرداخت آن‌ها در روند داستان، مثال زدنی است. شروع بازی Indiana Jones and the Great Circle مانند رها شدن در رودخانه‌ای روان و لذت‌بخش است که در آن، آب با صبر و حوصله ما را به مقصد می‌رساند. صداگذاری بی‌نظیر شخصیت‌ها نیز تکمیل کننده پرداخت آن‌هاست. Troy Baker که در بازی‌هایی متعدد، از Last of Us گرفته تا Uncharted و بسیاری آثار دیگر، هنرنمایی‌اش را شنیده‌ایم، وظیفه صداگذاری روی Indy را به عهده گرفته؛ کاری که همانند سایر آثار کارنامه‌اش، با کیفیتی مثال زدنی انجام داده است. این موضوع درباره سایر شخصیت‌های بازی نیز صدق می‌کند. کیفیت صداگذاری شخصیت‌های جانبی دست کمی از صدای Indy ندارد. موسیقی حماسی به یاد ماندنی مجموعه Indiana Jones که شهرتی هم اندازه شخصیت اصلی‌اش دارد، عنصری مهم در این سری فیلم محسوب می‌شود. توسعه‌دهندگان Indiana Jones and the Great Circle نیز با توجه به این عنصر در بازی‌شان، مجموعه‌ای از موسیقی‌های حماسی را برای این اثر تولید کرده‌اند تا گیمرها را در فراز و نشیب بازی همراهی کند.
فضاسازی با کیفیت بازی که به واسطه طراحی محیط‌ها و شخصیت‌ها صورت گرفته، گیمرها را بیش از پیش به درون دنیای Indiana Jones می‌کشد. مدل شخصیت‌ها و لباس‌های‌شان در کنار محیط‌ها همگی با حال و هوای سال 1937 و دوران جنگ جهانی دوم هم‌خوانی داشته و سرشار از ریزه‌کاری و جزییات است. چهره Indy با الهام از دوران جوانی بازیگر فیلم‌های‌اش یعنی Harrison Ford طراحی شده. تمام حرکات Indy از واکنش‌های‌اش به اتفاقات اطراف گرفته تا نحوه بیان دیالوگ‌ها و تکان دادن انگشتان دست‌اش هنگام بیان آن‌ها، همگی با الهام از نقش‌آفرینی Harrison Ford در فیلم‌های Indiana Jones خلق شده‌اند. این ادای احترام دوست داشتنی به خصوص آن‌دسته از گیمرها که طرفدار سری فیلم‌های Indiana Jones هستند را به وجد می‌آورد. این موارد، بدون کمک یک موتور گرافیکی قدرت‌مند، امکان پذیر نیست. اما استدیوی MachineGames در این بخش نیز دست پر به میدان آمده.

MachineGames در تجربه جدید خود نیز موتور همیشگی‌اش را به کار گرفته. موتور گرافیکی Motor که انشعابی از id Tech 7 است، در Indiana Jones and the Great Circle می‌درخشد. بافت‌های محیط و شخصیت‌ها، نمایش اجسام از دور و از همه مهم‌تر سایه‌ها و نورپردازی به شکلی تحسین برانگیز صورت گرفته‌اند. شخصیت‌ها و لباس‌هایی که پوشیده‌اند کیفیتی بی‌نظیر دارند. بناهای تاریخی ریز و درشت، میدان‌های بزرگ، و درختان و گیاهان، با درصد بالایی از جزییات به نمایش در می‌آیند. هنگامی که به بلندی می‌رسیم و ساختمان‌ها را از دور تماشا می‌کنیم، نرخ رسم اجسام از دور این موتور خود را نشان می‌دهد. از همه زیباتر هنگامی است که به بناهای زیر زمینی می‌رویم. معابد و آرام‌گاه‌ها به لطف نورپردازی و سایه‌زنی با کیفیت بازی جذابیتی دوچندان پیدا کرده‌اند‌. اما موارد ذکر شده تنها نقطه درخشان این موتور گرافیکی نیست.
موتور گرافیکی id Tech همواره به عملکرد روان و نرم‌اش حتی روی سیستم‌های ضعیف معروف بوده‌. این موتور ثابت کرده‌ که توانایی ارائه جزییات بصری چشم نواز در عین حفظ فریم بالا را دارد. موتور گرافیکی Motor نیز این ویژگی را به ارث برده. Indiana Jones and the Great Circle حتی روی هم‌خانواده ضعیف‌تر Xbox Series S نیز عملکردی بی‌نظیر دارد. در طول تجربه بازی روی این کنسول کوچک، به ندرت افت فریم مشاهده می‌شود. هرچند به واسطه رزولوشن داینامیک  1080p بازی روی این کنسول، شاهد افت رزولوشن در برخی مناطق شلوغ و پر از جزییات برای حفظ فریم هستیم، اما MachineGames در انتها موفق شده تا عملکرد فنی قابل قبولی را به‌صورت 60 فریم بر ثانیه ارائه کند و همه این‌ها را باید مدیون موتور شگفت‌انگیز id Tech 7 و انشعاب‌اش به نام Motor بود.

نگرانی و ابهام دیگری که بابت Indiana Jones and the Great Circle وجود داشت، دوربین اول شخص بازی و شیوه تعامل گیمرها با محتوای پلتفرمر بود. همه از این می‌ترسیدند که مبادا دوربین اول شخص عناصر پلتفرمر بازی را به تجربه‌ای زجرآور تبدیل کند. اما MachineGames در این‌جا نیز عملکردی قابل قبول ارائه می‌کند. این استدیوی سوئدی، تجربه درخشان‌اش از ریبوت مجموعه Wolfenstein را با خود به دنیای Indiana Jones آورده. هرچند آن اکشن سریع و نفس‌گیر که پلک زدن را هم از گیمرها می‌گرفت در ماجراجویی Indy وجود ندارد، اما تجربه این استدیو در خلق آثاری با کنترل روان، خود را نشان می‌دهد. حرکاتی نظیر آویزان شدن از لوسترها با شلاق یا گرفتن لبه دیوارها با دوربین سوم شخص به نرمی و روانی انجام می‌شود. هم‌چنین انتخاب آیتم‌ها و دسترسی به نقشه‌ و نشانه‌های هر پازل‌ نیز بدون کوچک‌ترین زحمتی صورت می‌گیرد. کنترل بازی، این اجازه را به گیمرها می‌دهد که تمام وقت و تمرکز خود را تنها روی ماجراجویی صرف کنند. بازی نیز دست آن‌ها را گرفته و دور جهان می‌چرخاند.
Indiana Jones and the Great Circle گیمرها را به سفری طولانی به دور زمین می‌برد. واتیکان، جیزه، شانگهای و حتی هیمالیا، برخی از مناطقی هستند که Indy در ماجراجویی جدیدش به آن‌ها سر می‌زند. این مناطق هر کدام هویت منحصر به فردی دارند و حس ورود به منطقه‌ای جدید را به گیمرها منتقل می‌کنند. شهرها نفس می‌کشند و زندگی در آن‌ها جریان دارد. انسان‌ها رفت و آمد می‌کنند و هر کدام مشغول کاری هستند. برای مشاهده هنر توسعه دهندگان در خلق مناطق زنده، تنها کافی است تا مدتی در شهر واتیکان قدم بزنیم. یکی مشغول تعویض لامپ‌هاست و دیگری در حال تنظیم تابلویی روی دیوار. توقفی اندک در شهر برای گوش دادن به انسان‌هایی که هر کدام درباره موضوعی با هم حرف می‌زنند آن‌قدر لذت‌بخش است که در بسیاری از موارد باعث می‌شود که هدف اصلی که در سر داشتیم را از یاد برده و روی مکالمه دیگران تمرکز کنیم. بسیاری از انسان‌ها از سربازان گرفته تا شهروندان عادی درباره مسائلی صحبت می‌کنند که پیگیری‌شان خارج از لطف نبوده و گیمرها را به رازهای پنهان شده در شهرها هدایت می‌کند.

هر منطقه از محتوای جانبی کوچک و بزرگ پر شده که گیمرها را به گشت‌وگذار و کاوش در محیط‌ها تشویق می‌کند. هر فصل یک هدف اصلی را تعیین می‌کند که دنبال کردن آن، داستان بازی را پیش می‌برد. این اهداف هر کدام برخی ماموریت‌های جانبی یا Fieldwork را به وجود می‌آورند که با این‌که دنبال کردن‌شان ضروری نیست، اما زوایای مختلف ماموریت اصلی را نمایان می‌کنند. این محتواها آن‌قدر جذاب هستند که در برخی موارد از داستان اصلی نیز جلو می‌زنند. به جز Fieldwork ها، تعداد زیادی پازل نیز در بازی وجود دارد. تلاش توسعه‌دهندگان در خلق محتوای جانبی لذت‌بخش و تشویق گیمرها به تجربه آن‌ها، بسیار ارزشمند است چرا که شیرازه Indiana Jones، ماجراجویی‌های‌اش و کشف رازها بود که محتواهای عرضه شده در Indiana Jones and the Great Circle، به خوبی این حس را منتقل می‌کند.
پازل‌های سخت اما عادلانه و منطقی، عنصر درخشان گیم‌پلی این بازی هستند. می‌توان با دقت به نشانه‌ها، مطالعه منابع موجود در جهان بازی و حتی استفاده از دانش تاریخی، سیاسی و فرهنگی خود، پازل‌های جذاب بازی را حل کرد. حل پازل‌ها، دریافت جایزه و پیش‌برد داستان اصلی یا محتوای جانبی که پس از آن رخ می‌دهد، لذتی است که به وفور در Indiana Jones and the Great Circle رخ می‌دهد. از همه مهم‌تر این‌که بازی دستان گیمرها را نمی‌گیرد و نشانه‌های منتهی به راه حل پازل‌ها را به خوردشان نمی‌دهد. هرچند برای افرادی که علاقه‌ای به حل پازل ندارند، تنظیماتی برای ساده سازی پازل‌ها و افزایش کمک وجود دارد و این امر ستودنی‌ است، اما این گزینه به طور پیش‌فرض روشن نبوده و تجربه‌ای نیست که توسعه دهندگان دیکته‌اش کنند. می‌توان با لذت بردن از مناظر یا صدای شهرهای پویای بازی، در کمال آرامش فکر کرد و پازل‌ها را پیش برد. صدایی که دائما در گوش‌مان بپیچد وجود ندارد.

چرخ‌دنده دیگر گیم‌پلی، اکشن آن است. Indiana Jones and the Great Circle با دیگر تجربه‌های MachineGames یعنی مجموعه Wolfenstein فرق دارد. هرچند در این اثر نیز نازی‌های آلمانی حضور دارند، اما دیگر خبری از سلاح‌های سنگین، گلوله‌های سریع و درست کردن کوهی از اجساد نازی‌ها نیست. در این بازی به ندرت از سلاح گرم استفاده می‌شود و عمده تمرکز روی نبردهای تن‌به‌تن، سلاح‌های سرد و عناصر مخفی‌کاری است. طوفان گلوله‌ها جای خود را به کوبیدن بیلچه بر سر فاشیست‌های ایتالیایی و ناک‌اوت کردن‌شان داده‌اند. اکشن سبکی که در فیلم‌های Indiana Jones تجربه کرده بودیم، در این‌جا نیز وجود دارند. هرچند نبردهای تن‌به‌تن و خرد کردن دسته جارو در میدان نبرد، به خوبی طراحی شده، اما هوش مصنوعی در حد و اندازه سایر عناصر ظاهر نشده و این، به تجربه اکشن و مخفی‌کاری بازی لطمه می‌زند.
بررسی بازی Indiana Jones and the Great Circleهوش مصنوعی دشمنان ضعف بزرگی دارد. اگر در محیطی باز که تعداد زیادی دشمن در آن حضور دارند، نبردی رخ دهد و برخی از  آن‌ها وارد مبارزه شوند، ممکن است سایر دشمنان حتی از این‌که نبردی در جریان است خبردار نشده و با خیال راحت به گشت‌زنی‌شان ادامه دهند. اگر بدن بیهوش یکی از دشمنان را در معرض دید سایر آن‌ها رها کنیم، با واکنش غیر طبیعی‌شان روبه‌رو می‌شویم. آن‌ها خیلی زود به وضعیت هشدار خود پایان داده و به سرعت از جست‌وجو برای فردی که یارشان را بیهوش کرده دست می‌کشند. از طرفی می‌توان به راحتی دشمنان را گول زده و یک‌به‌یک از میان برداشت. هوش مصنوعی ضعیف دشمنان باعث شده تا مخفی‌کاری در Indiana Jones and the Great Circle به قوی‌ترین سلاح گیمرها تبدیل شود؛ سلاحی که با استفاده از می‌توان دشمنان را به راحتی کنار زد.

هرچند هوش مصنوعی بازی در حد و اندازه‌ سایر عناصر آن ظاهر نمی‌شود، اما از ارزش Indiana Jones and the Great Circle کم نمی‌کند. عناصر درخشانی در این اثر وجود دارند که آن‌را به تجربه‌ای ارزشمند تبدیل می‌کند. داستان پرفراز و نشیب و درگیر کننده بازی دست کمی از فیلم‌های Indiana Jones ندارد. شخصیت‌پردازی قوی، گیمرها را با خود همراه کرده و فضاسازی بی‌نظیر بازی، آن‌ها را به درون دنیایی دوست داشتنی می‌کشد. جلوه‌های بصری بازی با عملکرد فنی درجه یک همراه شده تا اثری چشم‌نواز با عملکردی روان پیش چشم‌مان قرار بگیرد. پازل‌های عادلانه و منطقی، محتوای فراوان جانبی و رازهای کوچک و بزرگ، شهرهای پویا و سرشار از زندگی بازی را در بر گرفته‌اند تا گشت‌وگذار در آن‌ها لذت‌بخش باشد. نکات مثبت ذکر شده Indiana Jones and the Great Circle را به یکی از بهترین آثار عرضه شده در سال 2024 تبدیل می‌کند. MachineGames تجربه‌های موفق گذشته‌اش را به کار گرفته تا اثری درخور نام Indiana Jones عرضه کرده و دوست‌داران ماجراجویی و کشف راز را هیجان‌زده کند.

امتیاز بازی‌سنتر - 9

9

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
داستان درگیر کننده و پر فراز و نشیب
شخصیت پردازی درجه یک
صداگذاری با کیفیت شخصیت‌ها
موسیقی حماسی در حد و اندازه مجموعه Indiana Jones
محیط‌ها و شخصیت‌های پر از ظرافت و جزییات
گرافیک فنی بی‌نظیر
عملکرد فنی قابل قبول روی کنسول ضعیف‌تر Xbox Series S
کنترل آسان و بدون پیچیدگی
شهرهای پویا و سرشار از محتوای جانبی
پازل‌های سخت اما عادلانه و منطقی
نقاط ضعف:
هوش مصنوعی ضعیف دشمنان
این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم Xbox Series X بررسی شده است

User Rating: 4.6 ( 1 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا