برای سالها سبک Racing در میان گیمرها از محبوبیت بالایی برخوردار بود و هر ساله تعداد زیادی عنوان متفاون در این ژانر منتشر میشدند. با این وجود طی سالهای گذشته این وضعیت به کلی تغییر کرده و حالا شاهد شرایطی هستیم که در آن تعداد کمی بازی Racing منتشر شده و بسیاری از آنها نیز به شکل خاص تمرکز خود را روی شبیه سازی قرار میدهند. روزگاری هر سال چند بازی به رقابت با مجموعه Need for Speed میرفتند اما حالا سری محبوب EA خودش به عنوان یکی از بزرگترین غایبین این ژانر شناخته میشود. استودیو Milestone برای سالها تمرکز خود را روی ساخت و توسعه عناوین شبیهسازی گذاشته بود و به خصوص در هفتههای اخیر به واسطه ویدیویی از Ride 4 برای بار دیگر به شهرت رسیده. استودیویی که حالا در تغییری اساسی به سراغ ساخت اثری کاملا آرکید رفته. اثری که محوریت آن روی اسباببازیهای Hot Wheels قرار دارد. اسباببازیهایی که همچنان طرفداران بسیاری داشته و توانستهاند با وجود اشکال مختلف سرگرمی، محبوبیت خود را حفظ کنند. اینجا اما در بازی Hot Wheels Unleashed شاید بیشترین استفاده از پتانسیل این مجموعه انجام شده باشد اما نتیجه همچنان فاصله زیادی با تبدیل شدن به یک اثر باکیفیت دارد.
بخشی از بازیهای Racing که طراحی آن برای سازندگان تبدیل به چالشی بزرگ شده، جریان اصلی حالت تک نفره است. این روزها بعضا بازیهای ریسینگ سعی میکنند تا با قرار دادن گیمر در محیطی Open World، فرایند پیروزی در مسابقات مختلف را کمی متنوعتر کرده و از لحاظ روند تجربه بازی، محصول نهایی را از یکنواختی دور کنند. موضوعی که اینجا مورد استفاده قرار نگرفته و تنها شاهد نقشهای هستیم که مسابقات در آن قرار گرفته و گیمر یکی پس از دیگری آنها را انتخاب میکند. موضوعی که بزرگترین ضربه را به تجربه کلی Hot Wheels Unleashed وارد کرده، جریان بخش تک نفره آن است. شما عملا به جز وارد شدن به مسابقات معمولی یا زمانی و پیروزی در آنها هیچ فعالیت دیگری انجام نداده و بعضا در مراحلی قرار میگیرید که اصطلاحا به عنوان Boss Battle شناخته میشوند. شاید چنین موضوعی به خودی خود ضعفی بزرگ نباشد اما زمانی که در کنار دیگر المانهای تکراری بازی قرار میگیرد باعث شکلگیری وضعیت خوبی نمیشود. در آخر کار بازیهای ریسینگ به واسطه ذات خود همواره با چالش تکراری شدن درگیر هستند اما هر کدام راه حلی ساده برای دوری از این مسئله دارند. بسیاری تجربه بازی را با معرفی اتومبیلهای جدید و متفاوت از تکرار دور میکنند و برخی دیگر چاره این کار را در مسیرهای مسابقه میبینند. سازندگان Hot Wheels Unleashed سعی داشتهاند تا برای نجات ساخته خود از هر دوی این روشها استفاده کنند اما سوال اصلی اینجاست که آیا این کار را به درستی انجام دادهاند ؟
اگر با اسباببازیهای Hot Wheels آشنا باشید، اطلاع دارید که از دید تنوع طراحی اتومبیل این مجموعه هیچ ضعفی نداشته و یکی از بزرگترین مجموعههای ممکن را در اختیار دارد. سازندگان این بازی به سراغ این مجموعه عظیم رفته و تعداد زیادی از اتومبیلهای حاضر در آن را با جزئیاتی مناسب وارد بازی کردهاند. عملا هرچه به تجربه این بازی ادامه دهید، اتومبیل جدید برای آزاد کردن وجود دارد اما آیا این تمام ابعاد ماجراست ؟ فرایند دسترسی به اتومبیلهای جدید در Hot Wheels Unleashed براساس لوتباکس یا اصطلاحا Blind Box طراحی شده. جعبههایی که به عنوان جوایز پشت سر گذاشتن مراحل به گیمر اختصاص پیدا میکند و هر کدام حاوی یک اتومبیل جدید است. مسئله جالب توجه این است که این جعبهها به شکل تصادفی جوایز خود را به گیمر اختصاص میدهند و همین روند تصادفی بعضا مشکلساز میشود. بارها پیش میآید که شما باکسهای موجود را باز کرده و با تعداد زیادی اتومبیل تکراری روبرو میشوید که عملا هیچ استفاده خاصی از آنها نمیتوانید صورت دهید. دیگر ضعف این بخش به فرایندی اختصاص پیدا میکند که باید طی آن جعبههای اشاره شده را باز کنید. شما بعد از پیروزی در برخی مسابقات به عنوان جوایز این جعبهها را دریافت میکنید اما بازی هیچ محیطی را برای بررسی سریع آنها در نظر نگرفته. هر بار که جعبهای جایزه میگیرید باید از بخش اصلی تک نفره به شکل کامل خارج شده به قسمت دیگری در منوی بازی رفته، آنجا بخش Blind Box را انتخاب کنید و در نهایت موارد موجود را باز کنید. در کنار تمام این موارد موضوعی که بزرگترین آسیب را به Hot Wheels Unleashed وارد کرده کلیت کیفیت تجربه بازی است. هوش مصنوعی بازی حتی در بالاترین سطح ممکن هم نمیتواند عملا چالش خاصی را برای شما به وجود آورد. سازندگان بازی تمام تلاش خود را به کار گرفتهاند تا این اثر مورد پسند گروههای سنی پایین قرار گیرد و با این رویکرد عملا چیزی به نام چالش را از معادله کلی حذف کردهاند.
هرچند در نسخههای نسل جدید Hot Wheels Unleashed شاهد گرافیکی قابل توجه و واقعگرایانه هستیم اما این وضعیت برای دیگر پلتفرمها به هیچوجه صدق نمیکند. تکنیک نورپردازی قدیمی بازی عملا بخش عمدهای از جذابیتهای بصری این اثر در نسخههای نسل پیشین را از بین برده و باعث شده تا جزئیات موجود در طراحی اتومبیلها نیز به خوبی دیده نشود. این نکته را نیز در نظر بگیرید که بازی از دید صداگذاری و موسیقی نیز حرف خاصی برای گفتن ندارد و تنها سعی شده تا حداقلها در آن لحاظ شود. بازی Hot Wheels Unleashed به عنوان یک ریسینگ آرکید شاید توانایی سرگرم کردن گیمر برای چند ساعت را داشته باشد اما به هیچوجه نمیتواند به عنوان بازیای شناخته شود که در طولانی مدت امکان تجربه آن وجود داشته باشد.
امتیاز بازیسنتر - 6
6
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: طراحی تعداد زیادی اتومبیلفیزیک حرکت اتومبیلها به شکل کلی مناسب استطراحی خوب برخی از محیطهاوجود حالتهای مختلف برای تجربه چند نفرهنقاط ضعف: تکراری شدن روند کلی بازیهوش مصنوعی به شدت ضعیفتنوع کم محیطهافرایند آزاردهنده باز کردن لوت باکسهاگرافیک معمولی در نسخههای نسل پیشصداگذاری و موسیقی حرف خاصی برای گفتن ندارداین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است
کرایسیس کرایسیس