اگر از هواداران قدیمی سری هیتمن باشید احتمالا بعد از انتشار Hitman 2 نگران آینده این مجموعه شدید ؛ هرچند IO Interactive در قسمت سوم بار دیگر به دوران اوج خود بازگشت. این استودیو دانمارکی در سال 2012 با عرضه Hitman Absolution تصمیم داشت تا جان تازهای به این سری ببخشد اما تغییرات گسترده چندان برای هواداران قدیمی این سری خوشایند نبود. آنها سپس تصمیم گرفتند تا سری هیتمن را به ریشههای اصلی خود بازگردانند اما عرضه قسمت به قسمت و در نهایت کیفیت نه چندان بالای بازی باعث شد تا توجه زیادی به این مجموعه نشود. هیتمن 2 نیز به نوع خود سقوطی آزاد برای این مجموعه به شمار میرفت و در این نقطه هیتمن تقریبا به یک بازی معمولی تبدیل شد. Hitman 3 در حالی عرضه شده که IO به یک استودیو کامل مستقل به شمار میرود. Hitman 3 به تازگی به بازار راه پیدا کرده و باید گفت که این استودیو دانمارکی کار بسیار بزرگی را انجام داده.
برای مشاهده بررسی ویدیویی بازی در یوتوب کلیک کنید
در واقع باید گفت هیتمن 3 پایانی بر سه گانهای است که زوایای جدیدی از دنیای این سری را به گیمر نشان میدهد. دو بازی اول این سری نکات داستانی را برای گیمر بازگو میکرد که چندان واضح به نظر نمیرسیدند. بزرگترین مشکل شاید روایت بسیار گنگ و عدم ارائه توضیحات مناسب بود که باعث میشد گیمر آنچنان که باید با داستان ارتباط برقرار نکند. عدم نتیجه گیری داستانی در هر دو بازی نیز باعث شدند تا داستان جذاب نباشد. البته شاید بتوان از این نقطه ضعف به عنوان پلتفرمی برای پرش Hitman 3 یاد کرد. داستان Hitman 3 بلافاصله بعد از نسخه دوم دنبال میشود. در نسخه دوم مامور 47 بعد از فهمیدن هویت Lucas Grey تصمیم میگیرد که با کمک او مسبب سرنوشت خود را مجازات کند. دکتر Ort-Meyer فردی است که 47 و لوکاس گری را شبیه سازی کرده و در نهایت آنها را به قاتلهایی بی رحم تبدیل کرد. در ادامه مشخص میشود که Ort-Meyer در واقع عضوی از یک سازمان مخوف به اسم Providence است که تاثیر بسیار زیادی در اتفاقات جهانی دارند. در این بین اتفاقات زیادی رخ میدهد که در Hitman 2 بسیار گنگ به نظر میرسند اما با آغاز Hitman 3 در هر مرحله پاسخ بسیاری از سوالات موجود به گیمر ارائه میشود. هدف اصلی مامور 47 در هیتمن 3 نابود کردن Providence است. او راه خود را با کمک مستقیم لوکاس گری و دایانا برنوود همکار قدیمی خود آغاز میکند. روایت داستان در Hitman 3 بسیار بهتر از دو نسخه قبلی انجام میشود. در هر مرحله سوالات بسیار زیادی پاسخ داده میشود که باعث میشود گیمر دید بسیار بهتری نسبت به اتفاقات رخ داده داشته باشد. ساختار داستانی اینبار بسیار شبیه روزهای اوج هیتمن است و گیمرهای قدیمی قطعا از این اتفاق بسیار خوشحال خواهند شد. به نظر میرسد که IO با جدا شدن از Square Enix جان تازهای پیدا کرده و حالا هیتمن به همان عنوان دوست داشتنی گذشته تبدیل شده است.
در بخش گیمپلی انتظار تغییرات گسترده ای وجود نداشت. هیتمن بعد از Absolution به ساختار سنتی خود بازگشت اما تصمیم بر این بود که ساختار بازی برای گیمرهای تازهکار نیز بهینه سازی شود. نقشه های بسیار پیچیده با طراحی بسیار درگیر کننده میتواند برای طرفداران قدیمی بسیار سرگرم کننده باشد اما شاید این نکته برای افراد تازهکار صدق نکند. همانند دو نسخه قبل، هیتمن 3 دارای گیمپلی بسیار لذت بخش و درگیر کننده است. بازی از مراحل مختلفی تشکیل شده است که هر کدام چالشهای مختلفی را در مقابل گیمر قرار میدهند. اگر میخواهید به شکل سنتی پیگیر گیمپلی باشید شاید هر مرحله بتواند بیش از ده ساعت محتوای خالص را به گیمر ارائه کند. در این بین همانند گذشته بخش Stories نیز در بازی حضور دارد. این قسمت به گیمر اجازه میدهد تا با انتخاب یک سرنخ از قبل تعیین شده به راهکار خاص برای نابود کردن هدف خود دست پیدا کند. بدون شک این بخش میتواند به آسان شدن بازی کمک بسیار زیادی بکند اما استفاده از آن اجباری نیست. اضافه شدن این ویژگی در دو بازی گذشته نیز چندان مورد استقبال هوادران قدیمی قرار نگرفت اما میتوان گفت که با توجه به پیچیدگی فوقالعاده بالای مراحل شاید تمام کردن Hitman 3 برای افراد تازه وارد به امری محال تبدیل میشود.
هیتمن 3 دارای مراحل بسیار زیادی نیست اما باید گفت که هر کدام از آنها را میتوان به شیوههای متفاوت به پایان رساند. شاید دور از انتظار نباشد که بگوییم این بازی برای پیشروی گیمر و رسیدن به هدف بیش از دهها راه را در اختیار او قرار میدهد. شما میتوانید هر هدف را به آن شکل که خودتان تصمیم میگیرید، نابود کنید. همانند همیشه آزادی عمل کاملا به گیمر داده شده و او میتواند با بی رحمی تمام این بازی را به یک اکشن کامل تبدیل کرده یا به شکلی رفتار کند که هیچ کس حضور مامور 47 را در مرحله حس نکند. این آزادی عمل یکی از دلایل زیبایی سری بازیهای هیتمن است. طراحی مراحل به زیباترین شکل ممکن انجام شده است. گیمر میتواند از همه نقاط طراحی شده برای پیاده سازی نقشه خود استفاده کند. هیتمن 3 دارای سه درجه سختی مختلف است که هر کدام چالش های مختلفی را در مقابل گیمر قرار میدهند. اگر قصد دارید تا مهارت خود را به چالش بکشید بهتر است که از همان ابتدا بازی را روی سختترین حالت آغاز کنید. IO توانسته تا هوش مصنوعی این بازی را به بهترین شکل متعادل کند. آخرین درجه سختی بازی گیمر را به این تشویق میکند که دقیقا مانند یک شکارچی عمل کرده و با صبر و تحمل به هدف خود نزدیک شود و در نهایت به هدف خود برسد. یکی از تصمیمات بحث برانگیز IO در تولید و توسعه Hitman 3 حذف بخش مالتیپلیر است. آنها همچنین سرورهای هیتمن 2 را نیز در تابستان گذشته تعطیل کردند. بسیاری از گیمرها از این تصمیم ناراضی هستند و دوست داشتند که بخش محبوب Ghost بازهم در این بازی حضور داشته باشد. در حالی که این بخش از گیمپلی به شکل کامل حذف شده است اما بازهم شاهد بازگشت بخش محبوب Contracts هستیم. در این بخش گیمر میتواند هدف خود را تعیین کرده و حتی با دوستان خود برای کسب امتیاز بیشتر به مسابقه بپردازد. در کنار آن قسمت Elusive Target نیز در بازی حضور دارد که گیمر باید با چالشهای بسیار دشوار هدفی خاص را نابود کند. همچنین قسمت Sniper Assassin نیز در بازی حضور دارد که گیمر باید اهداف خود را از دور دست با تک تیرانداز نابود کند.
در دو نسخه گذشته، گرافیک بازی آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته بود. استفاده از مدلهای بی کیفیت، عدم توجه به پیاده سازی تصادم و فیزیک مدلها، بافتهای بی کیفیت و انیمیشن های بسیار ضعیف از نکاتی بودند که بلافاصله توجه گیمر را به خود جلب میکردند. گرچه طراحی هنری بازی همچنان از کیفیت بالایی برخوردار بود اما در ضعف در بخش فنی به وضوح قابل درک بود. Hitman 3 اینبار قدمی بسیار خوب رو به جلو به خصوص در بخش فنی بوده است. حالا شاهد پیاده سازی بسیار خوب تصادم اشیا و مدلها خواهیم بود. مامور 47 دیگر مانند یک روح از میان شخصیتهای دیگر عبور نکرده و با برخورد به آنها میتواند حتی نظر شخصیتهای دیگر را نسبت به خود جلب کند. طراحی مدلها بسیار بهتر از دو بازی گذشته انجام شده و انیمیشنهای مامور 47 کیفیت بسیار بهتری دارند. در کنار این نکات میتوان گفت که بدون شک کیفیت بافتها بهبود پیدا کردند. با توجه به اینکه این بازی برای کنسولهای نسل جدید نیز ارائه شده است، گیمر میتواند از نرخ فریم بدون محدودیت بهره ببرد. همچنین برخی از مراحل نیز در واقعیت مجازی قابل تجربه خواهند بود. البته هنوز هم گیمر با برخی از باگها مواجه خواهد شد که احتمالا در بهروزرسانیهای آینده بر طرف میشوند. صداگذاری نیز با کیفیت بسیار خوبی انجام شده. مامور 47 با اینکه بسیار کم صحبت میکند اما شنیدن صدا بسیار خاص او می تواند جذابیت بازی را افزایش دهد. موسیقی بازی نیز هماهنگی بسیار خوبی با مراحل طراحی شده دارد.
سری هیتمن در چند سال گذشته با چالشهای بسیار سختی مواجه شده بود. IOI نیز با عرضه Hitman و Hitman 2 تلاش بسیاری انجام داد تا بتواند روح اصلی این مجموعه را بازیابی کند اما مشکلات زیادی را در این راه برای آنها به وجود آمد. به نظر میرسد جدایی از Square Enix انگیزهای تازه را به این تیم تزریق کرده و هیتمن 3 یکی از جذابترین نسخه های عرضه شده از این سری به شمار می رود. گیم پلی درگیر کننده، ارزش تکرار بالا و پیشرفت از لحاظ تکنیکی باعث شده تا Hitman 3 به یک اثر قابل تقدیر تبدیل شود. به نظر حالا کار IOI تا مدتی با سری هیتمن به پایان رسیده و آنها با تمرکز بیشتر به فکر ساخت بازی جدید جیمز باند خواهند بود.
امتیاز بازیسنتر - 9
9
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: گیمپلی پیچیده و درگیر کنندهقابلیت تکرارپذیری بسیار بالاطراحی بسیار عالی مراحلروایت داستان جذابپایانی با مفهومپیشرفت محسوس هوش مصنوعیگرافیک هنری جذاب و پیشرفت قابل ملاحظه در بخش گرافیک فنینقاط ضعف: برخی باگها و مشکلاتحذف کامل بخش مالتی پلیر و Ghost Modeاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است