بازیهای ژانر روگ لایک طرفداران خاص خود را دارند و اکثرا آثاری هستند که صبر زیاد میطلبند. بازیکن باید فرمول گیمپلی را با شکستهای متوالی یاد بگیرد و به تدریج عملکرد خود را بهبود ببخشد. بازی Have a Nice Death هم از این قاعده تبعیت میکند ولی شوخیهای زیاد کاراکترها با همدیگر باعث شده تا بیش از آنکه به شکست خوردن فکر کنید، از حماقت بامزه کاراکترها لبخند بزنید و حسابی سر ذوق بیایید.
Magic Design Studios یک شرکت نسبتا تازه کار است که در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد و دو بازی منتشر شده در کارنامه خود دارد، اولین عنوان Unruly Heroes نام داشت که یک اکشن دو بعدی خوش ساخت بر پایه همکاری تیمی بود که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و تا حدودی مورد توجه قرار گرفت. با این حال جدیدترین ساخته این تیم یعنی Have a Nice Death از آن دست بازیهایی است که میتوان ساعتها دربارهاش صحبت کرد.
در این بازی شما در نقش یک Death/Grim Reaper که بیش از حد کار کرده، قرار میگیرید. او که از گرفتن روحها و فرستادن آنها به زندگی پس از مرگ خسته شده، فکری به سرش میزند و تصمیم میگیرد تا با احضار کارمندان کوچکترش و سپردن کارها به آنها کمی به خودش استراحت بدهد و کارهای سبکتر را به عهده بگیرد. با گذشت زمان، کارمندان او زیاده روی میکنند و با گرفتن هر چه بیشتر روحها، ایجاد بلایای طبیعی و حتی آلودگی هوا، آب و … که باعث از بین رفتن تعادل روحها میشود، خشم قهرمان داستان را برمیانگیزند.
اینجاست که شما در نقش مرگ قرار میگیرید و با کمک داس معروف خود، خدمت کارمندانتان میرسید و به آنها نشان میدهید که رئیس کیست. اگر فکر کردید که شخصیت اصلی عظمت مرگ را به خوبی نشان میدهد، سخت در اشتباهید؛ زیرا او به دلیل کار اداری بی وقفه، قدرتهایش را از دست داده و حالا به یک اسکلت کوچک با کت و شلوار اداری تبدیل شده است که حتی برخی از کارمندانش او را Chibi به معنای فسقلی صدا میزنند.
قهرمان داستان یا همان «مرگ» باید به تمام بخشها سر بزند و بر باسهای متعددی غلبه کند. وقتی شکست میخورید، به میز کار خود بازگردانده میشوید و باید همه چیز را از نو آغاز کنید اما این پایان راه نیست؛ زیرا میتوانید از آنچه در هر بخش یاد گرفتهاید یا به دست آوردهاید، استفاده کنید تا دفعه بعد، بازی را به مراتب برای خود آسانتر کنید. پس از هر دور بازی، میتوانید نمودار عملکرد خود را مشاهده کنید، بازی بر اساس میزان پیشرفتی که داشتهاید، آیتمهای مختلفی را در اختیارتان قرار میدهد که برای دور بعدی به کارتان خواهند آمد.
بازی ترکیب تقریبا بیپایانی از طلسمها، نفرینها و حتی سلاحهای جانبی را در اختیار شما قرار میدهد تا با آنها تفریح کنید. برخی از این سلاحها به شکل احمقانهای بامزه هستند ، از چکش و کمان گرفته تا اسلایم که یک حیوان خانگی است و به بقیه حمله میکند. راکت لانچر هم در بازی وجود دارد و اینکه چرا «مرگ» باید از چنین سلاحی استفاده کند، به تنهایی میتواند شما را به خنده بیندازد.
در کنار این موارد طلسمهایی وجود دارند که «مرگ» میتواند از آنها به عنوان یک توانایی اضافه استفاده کند و قدرت ضربههایش را افزایش دهد. او میتواند این قابلیتها را به صورت لحظهای روی دشمن استفاده کند و یا اینکه ضربهاش به مرور روی عملکرد دشمن تاثیر منفی بگذارد. باید توجه داشته باشید که همزمان با ارتقای سلاح و تجهیزات شما، دشمنان هم قویتر میشوند که این مورد میتواند در ابتدای راه، کمی ناامیدتان کند ، اما خوشبختانه تعادل بسیار خوبی در این مورد وجود دارد و ارتقای «مرگ» به مراتب از دشمنان بیشتر بوده است. این موضوع حتی در مدت زمان طولانی میتواند برتری شخصیت اصلی را نسبت به دشمنانش تضمین کند و به سادهتر شدن بازی منجر شود.
پس از هر دور بازی، بر اساس اینکه چقدر خوب بازی کردهاید، تعداد کمبوهایی که داشتهاید، چقدر نسبت به گذشته پیشرفت کردهاید یا حتی چند تا از مینی باسها را شکست دادهاید، مقداری طلا به دست میآورید. با این طلاها میتوانید سلاحهای خود را ارتقا دهید و احتمال به دست آوردن آیتمهای مختلف را افزایش دهید. امکان خرید معجونهای سلامتی و… هم وجود دارد که بسته به نیازتان میتوانید سراغشان بروید.
در پایان پاکسازی هر طبقه «مرگ» وارد آسانسوری میشود که برای او دسترسی به فروشگاهها، باس فایتها و حتی دشمنان سختتر را فراهم میکند. در فروشگاهها هم میتوانید طلسمها و سلاحهای متنوعی را خریداری کنید که در طبقات بالاتر به کارتان خواهند آمد. هر دنیا با یک باس فایت به پایان میرسد اما از آنجا که پیش از رسیدن به این باس فایتها کلی انرژی هدر دادهاید و حتی با نوار سلامتی کمتر وارد مبارزه میشوید، کار کمی دشوار خواهد شد اما توجه داشته باشید که این روند صرفا در ابتدای راه مشکل ساز است. در واقع بازیهای ژانر روگ لایک چنین ماهیتی دارند و صبر و حوصله از یک سو و البته یادگیری مکانیزمهای گیمپلی از سوی دیگر، ضامن پیشرفت شما خواهند بود.
یکی از عواملی که میتواند تا حدود زیادی پیشرفت شما را راحتتر کند، باز کردن قفل آسانسور طبقههای بالاتر است که به صورت ثابت برایتان باقی خواهند ماند. اگر عناوینی مانند Returnal را بازی کرده باشید، میدانید که با شکست دادن یک باس فایت اصلی، دیگر نیازی نیست تا دوباره با او مبارزه کنید و به خاطر باز کردن قفل دنیاهای جلوتر، از همان ابتدا دسترسی شما به جهان بعدی باز خواهد بود. پس سعی کنید تا از این قابلیت بهره بگیرید تا هر دفعه در جریان بازی پیشرفت قابل ملاحظهای را شاهد باشید.
یکی از استراتژیهای بازاریابی عالی که تیم سازنده انجام داد، انتشار نسخه Early Access یک سال قبل از عرضه رسمی بازی بود. این حرکت که امروزه به امری رایج در میان بازیسازان مستقل تبدیل شده، اجازه میدهد تا سازندگان به طور مستقیم با مخاطبان خود در ارتباط باشند و به این شکل، بازخورد بگیرند و بتوانند محصول نهایی را به کیفیت مورد نظر گیمرها نزدیک کنند. این اتفاق برای Have a Nice Death با رویدادهای مختلفی مانند شب هالووین همراه شد و به روز رسانیهای پشت سر هم، گیمرها را حسابی خوشحال کرد. همین حرکت باعث شد تا این بازی طرفداران سفت و سختی را در طول مدت زمان Early Access به دست بیاورد که به طور قطع پس از انتشار هم دست از حمایت خود از این عنوان قابل احترام بر نخواهند داشت.
بازی Have a Nice Death از بعد هنری اثری درخور و ارزشمند است و با اینکه تنوع رنگها به نسبت کم به نظر میرسد، اما چشمهای شما را خسته نمیکند. تمام انیمیشنهایی که در طول بازی مشاهده میکنید، کار دست طراحان هنری بوده و حیف است که به جزئیات آنها توجه نکنید. رفتار شخصیتها پیش از ملاقات با «مرگ» به شکل دیگری است و هنگام ورود شخصیت اصلی، رفتارشان به کل تغییر میکند. به عنوان مثال، Brad که نقش باس فایت اول را در بخش امنیتی بازی میکند، قبل از ورود قهرمان داستان، پاهایش را روی میز گذاشته و مشغول بازی کردن است اما هنگام ملاقات با «مرگ» همه چیز تغییر کرده و او به شکل احمقانهای خود را برای مبارزه آمده میکند. همین رفتار در مورد مینی باسی به نام W. Hung که به خاطر حلق آویز کردن خود، سر از جهنم در آورده هم صدق میکند. فهرست شخصیتهای بامزه در این بازی کم نیست؛ پس کشف آنها را به خودتان واگذار میکنم.
در پایان Have a Nice Death یک تجربه روگ لایک بسیار جالب و ارزشمند است که به خاطر شخصیتهای خنده دار، کمدی سیاه، موسیقی متن عالی، طراحی هنری فوقالعاده و انیمیشنهای شگفت انگیزی که دارد، باید تجربهاش کنید.
امتیاز بازیسنتر - 8.5
8.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: شخصیت پردازی کم نقص خط داستانی جذابنحوه ی حرکات و عملکردهای کاراکتر با هر build و سلاح تغییر میکندطراحی هنری محشرموسیقی متن شنیدنیتنظیمات دسترسی پذیری فوقالعادهنقاط ضعف: ممکن است روند گیمپلی برای بعضی از بازیکنان تکراری شوداین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PC بررسی شده است