جیم رایان مدیر پلیاستیشن از زمان ریاستش تا به امروز بارها در مورد سختی عرضه IP جدید در بازار فعلی صنعت بازی صحبت کرده و ایده عرضه عناوین بهبود یافته با پسوند Director’s Cut دقیقا از همین طرز فکر او نشات میگیرد. عناوینی که علاوه بر داشتن محتوای بیشتر به نسبت نسخه اصلی دارای بهبودهایی در گیمپلی و گرافیک هستند و از همه مهمتر اینکه به طرز قابل توجهی باعث افزایش فروش یک عنوان جدید میشوند. مثلا همین بازی Ghost of Tsushima Director’s Cut – که در ادامه به نقد آن میپردازیم – یک هفته پس از عرضه بار دیگر سر و کلهاش بین سه بازی پرفروش مناطق مختلف دنیا پیدا شد. این موضوع نشان میدهد استراتژی جدید سونی از منظر مالی کاملا درست بوده اما از منظر هنری چه طور ؟ آیا Ghost of Tsushima Director’s Cut صرفا یک پکیج کاملتر نسبت به نسخه اصلی است یا اینکه ارزش توجه شما را دارد ؟
شاید عجیب به نظر برسد اما Ghost of Tsushima Director’s Cut از خیلی جهات یادآور Ninja Gaiden Black است. هر دو عنوان نه تنها بهبود یافته نسخه اصلی خود هستند بلکه به واسطه همین بهبودها عملکرد قدرتمندتری از منظر هنری داشتند. البته نسخه Director’s Cut گوست آو سوشیما حتی دارای یک بسته الحاقی داستانی جدید با نام Iki Island است که داستان آن را میتوان در اواسط سناریو بازی اصلی آغاز کرد اما پیش از بررسی این بسته الحاقی بهتر است سراغ بهبودهایی برویم که این عنوان نسبت به نسخه اصلی داشته. در نگاه نخست و شاید پس از یک ساعت این تغییرات چندان به چشم نیایند اما به مرور و با پیشروی هر چه بیشتر کاملا متوجه میشوید اعضای استودیو ساکرپانچ با چه دقت بالایی موفق به بهبود عنوان جدید خود شدهاند. یکی از نخستین تغییرات این نسخه کاهش شدید باگها و مشکلات هوش مصنوعی است. نسخه اصلی گوست آو سوشیما در این زمینه ضعیف ظاهر شده بود مخصوصا در هوش مصنوعی دشمنان. دشمنانی که گاهی اوقات همچون چوب خشک عمل میکردند یا نمیدانستند در شرایط مختلف به شکلی به شما حمله کنند. با این حال هوش مصنوعی دشمنان در Director’s Cut هم بهبود یافته هم تهاجمیتر از گذشته عمل میکند.
در بخش فنی شاهد عنوانی هستیم که با رزولوشن 4K و سرعت 60 فریم بر ثانیه اجرا میشود و به لطف این ویژگی حالا گیمپلی به مراتب جذابتر از گذشته دنبال میشود و حتی آن دسته از کاربرانی که با مبارزات نسخه اصلی مشکل داشتند حالا میتوانند از ورژن PS5 این بازی لذت ببرند. بهبود دوربین بازی دیگر ویژگی است که سبب شده مبارزات این بازی بیش از پیش جذاب باشند. افزایش انیمیشنهای حیوانات ، وجود یک ست Skill مخصوص اسب جین ، وجود زره و آپگریدهای جدید برای آن از جمله مهمترین بهبودهای Director’s Cut نسبت به نسخه اصلی است.
در مورد بهبودها توضیح دادیم اما اکسپنشن داستانی بازی به چه شکل عمل میکند ؟ همانطور که در ابتدا اشاره کردیم ، شما میتوانید پس از پایان چپتر نخست بازی به Iki Island سفر کنید. البته که توصیه ما این است تنها پس از پایان بازی به این جزیره سفر کنید چون هم از منظر روایت ماجرا جالبتر میشود و هم اینکه دشمنان حاضر در Iki Island به مراتب سختتر از دشمنان حاضر در سوشیما هستند. در ابتدای داستان این بسته الحاقی جین متوجه میشود که گروه جدیدی از مغولها تحت فرمان قبیلهای با نام «قبیله عقاب» جزیره ایکی را به تصرف خود درآوردهاند. جین برای غلبه بر دشمنان جدیدش راهی ایکی میشود اما جزیره مذکور صرفا مکان حضور مغولها نیست و شخصیت اصلی خاطرات تلخ زیادی از این مکان دارد.
ایکی آیلند یک داستان کاملا شخصی را روایت میکند و از این منظر تا حد زیادی شبیه به دیگر انحصاریهای مشهور سونی همچون The Last of Us ، God of War 2018 و از مهمتر عنوان پیشین همین استودیو یعنی Infamous Second Son است. خوشبختانه ایکی آیلند به دام کلیشه نمیافتد و داستانی هر چند شخصی اما متفاوت نسبت به نمونههای ذکر شده را روایت میکند. در اینجا جین در همان ابتدا تحت تاثیر سمّ رییس قبیله عقاب قرار میگیرد و این سم تا انتهای این بسته الحاقی روی داستان و بعضا گیمپلی تاثیر میگذارد. جین در طول سفر خود مدام توهمات متفاوتی را میبیند و در این توهمات خاطرات گذشته را با خود مرور میکند. ایکی نه تنها محل کشته شدن پدر جین است بلکه مردم این جزیره او را فردی خونخوار خطاب میکنند که در هنگام حملهاش به ایکی افراد بی گناه زیادی را به قتل رساند. حالا جین در جایگاهی قرار دارد که باید از مردمی که از او و خانوادهاش متنفر هستند در مقابل مغولها محافظت کند. همین شرایط عجیب و پارادوکس وار ، جین را در موقعیت دشواری قرار میدهد. استودیو ساکرپانچ حتی ماموریتهای داستانی جدیدی را برای Iki Island خلق کرده که در شروع آنها جین به گذشته و زمان حمله پدرش به جزیره ایکی بازمیگردد. در حقیقت جین در این بسته الحاقی راهی سفری اودیسه وار شده و با مرور خاطرات گذشته و جایگاه امروزیاش در نهایت به ثبات شخصیتی مورد نیازش میرسد.
نقطه قوت داستان Iki Island این است که هرچند داستانش تاثیر خیلی زیادی روی پیش بردن کلی قصه مجموعه ندارد اما به خوبی به شخصیت جین سر و شکل میدهد و در بعضی زمینهها از منظر شخصیت پردازی کاراکتر نخست حتی از بازی اصلی هم عملکردی بهتر از خود به جا میگذارد. دیگر نقطه قوت این بسته الحاقی خود جزیره ایکی است. جزیرهای که خود دارای ماموریتهای اصلی و فرعی و مشخصا اکتیویتیهای منحصر به فرد است. این جزیره به مانند سوشیما ، به شدت زیبا و چشم نواز است و اینگونه ساخته ساکرپانج بار دیگر موفق میشود گیمرها را مسحور خود کند. همین محیط زیبا بار دیگر کاربر را ترغیب به گشت و گذار در جزیره کرده تا او علاوه بر ماموریتها ، اکتیویتیهایی همچون سرودن هایکو ، پیدا کردن فانوس دریایی ، قطع کردن بامبو و … را به اتمام برساند. صحبت از اکتیویتی شد باید بدانید که این بسته الحاقی دارای چندین نوع اکتیویتی جدید است. مثل محراب حیواناتی همچون میمون و گربه ، مسابقات تیر و کمان و البته ماموریتهایی که جین را به روزهای حمله پدرش به ایکی میبرد. تمامی این ویژگی سبب شده تا ایکی آیلند یک بسته الحاقی جذاب باشد مخصوصا برای آنهایی که پیش عنوان اصلی را به اتمام رسانده بودند. با احتساب ماموریتهای اصلی و فرعی و البته اکتیویتیها Iki Island در مجموع بیش از 16 ساعت محتوای بیشتر در اختیار کاربر قرار میدهد. البته که در صورت اتمام بخش داستانی این ساعات به نزدیک 5 میرسد.
نتیجه گیری :
Ghost of Tsushima Director’s Cut یک پکیج کامل ، جذاب و درگیرکننده است که ایردات مهم نسخه اصلی را رفع کرده و همچنین به واسطه بسته الحاقی Iki Island چندین ساعت بیشتر مخاطب را غرق در خودش میکند. تهیه این بازی چه برای دوستداران گوست آو سوشیما و چه تازهکارها توصیه میشود ، هرچند با این محتوای غنی هم نمیتوان سیاست قیمت گذاری سونی را توجیه کرد.
امتیاز بازیسنتر - 9
9
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: بهبودهای ریز و درشت فراوان داستان کاملا شخصی Iki Island گرافیک بصری بینظیر جزیره ایکی بهبود عملکرد دوربین یک پکیج کاملنقاط ضعف: بعضی ماموریتهای جانبی بازی اصلی همچنان خسته کننده هستند قیمت گذاری اشتباه سونیاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS5 بررسی شده است