سرانجام بعد از چهار سال انتظار، دنباله بازی Final Fantasy VII Remake عرضه شد تا یک بار دیگر عاشقان این سری را محو زیباییهای خود کند. هرچند بازی Final Fantasy VII Rebirth از همان فرمول موفق نسخه قبلی استفاده میکند اما استودیو Square Enix با اعمال برخی تغییرات در این نسخه سعی داشته تا کیفیت بازی را حتی از نسخه Remake هم بالاتر ببرد. در ادامه سعی میکنیم با بررسی این بازی ببینیم که این سازنده کهنهکار ژاپنی تا چه حد در انجام این کار موفق بوده است.
بررسی ویدیویی را در یوتوب تماشا کنید
داستان فاینال فانتزی ۷ ریبرث بلافاصله بعد از پایان نسخه قبلی آغاز میشود. کلاود استرایف (Cloud Strife) و چهار همراه وفادارش پس از انفجار عظیمی که در میدگار رخ داد از آن جا فرار کرده و وارد یک مسافرخانه قدیمی میشوند. کلاود در این جا از گذشته خود و اولین ماموریتش با سفیروث (Sephiroth) صحبت میکند. در واقع بازی با یک فلشبک شما را به پنج سال پیش بازمیگرداند. جایی که کلاود در اولین ماموریت رسمی خود، با سفیروث و چند سرباز دیگر همراه شده تا به اتفاقات مشکوکی که در نزدیکی یکی از ریاکتورهای شینرا (Shinra) رخ داده، رسیدگی کند. در این جا برای اولین بار با زوایای تاریک و قوس شخصیتی سفیروث – که در نسخه قبل اطلاعات چندانی از وی نداشتیم – مواجه میشویم. سورپرایز این بخش هم قرار گرفتن در نقش سفیروث و تجربه مبارزات بازی با این شخصیت قدرتمند است.
روایت داستان Final Fantasy 7 Rebirth طوفانی آغاز شده و در کمال تعجب تا انتها نیز به همین شکل ادامه پیدا میکند. کشش داستان این نسخه به حدی است که دست کشیدن از بازی را به کاری بسیار سخت تبدیل میکند. اشتیاق شما برای کشف رازهای داستان در هر لحظه از تجربه فاینال فانتزی ۷ ریبرث افزایش مییابد و خبر خوشحالکننده این است که این شور و شوق تا میان پرده انتهایی بازی نیز همراه شما خواهد بود. سازندگان در پایانبندی این نسخه به صورت کامل به علامت سوالهای گذشته پاسخ داده و سوالات بزرگتر و مهمتری را نیز طرح میکند که باید برای رسیدن به جوابشان تا نسخه بعدی صبر کنیم.
اما داستان فاینال فانتزی ۷ ریبرث تنها نقطه قوت این بازی نیست. جای جایِ دنیای عظیم این بازی پر شده از مواردی که گیمر میتواند آنها را پیدا کند. برای مثال هر یک از ماموریتهای جانبی بازی – که تعدادشان اصلاً کم نیست – داستان جمع و جور جذابی را روایت میکنند که نه تنها شما را خسته نمیکند، بلکه به سختی میتوانید از تجربه کردنشان دل بکنید. یکی از مهمترین دلایل یکنواخت نشدن این بخش نیز تنوع فعالیتهایی است که شما در حین انجام این ماموریتها انجام میدهید؛ از کمک کردن به مادر دلسوزی که دلتنگ فرزند سفر کردهاش است تا تبدیل شدن به قورباغه (!) و همبازی شدن با کودکان در یک دهکده دوراُفتاده. البته محتوای غنی فاینال فانتزی ۷ ریبرث به همین جا ختم نمیشود. در این بازی شما شاهد چندین فعالیت جانبی جذاب نیز هستید. برای نمونه یکی از بخشهای جانبی جالب نسخه ریبرث، دو بازی کارتی به نامهای Queen’s Blood و Fort Condor است. در بسیاری از بازیهایی که این روزها عرضه میشوند شاهد این هستیم که سازندگان سعی میکنند تا با گنجاندن یک بازی کارتی بیکیفیت یا طراحی یک سری فعالیت جانبی تکراری و خستهکننده در بازیشان، مدت زمان تجربه آن توسط گیمرها را افزایش دهند. اما این موضوع در خصوص فاینال فانتزی ۷ ریبرث صدق نمیکند. بازیهای کارتی ریبرث کاملاً این پتانسیل را دارند که به عنوان یک بازی مستقل به آنها نگاه شود. نکته عجیب ماجرا این است که نزدیک به ۲۰ فعالیت جانبی مختلف در ریبرث وجود دارد و نکته عجیبتر این است که حتی مینی-گیم سادهای مثل پیانو نواختن نیز به قدری در این بازی خوب و جذاب طراحی شده که میتواند ساعتها شما را درگیر خود کند.
البته بخش قابل توجهی از جذاب بودن بخش نواختن پیانو را باید مدیون موسیقیهای بینظیر فاینال فانتزی ۷ ریبرث باشیم. به طور کلی در ریبرث موسیقی بازی نیز پا به پای داستان و گیم پلی جلو رفته و اغراق نیست اگر بگوییم گاهی موسیقی از سایر بخشها نیز جلو میزند. قطعههای گوشنواز بازی بنا به موقعیت و منطقهای که در آن قرار دارید تغییر کرده و به بهترین نحو ممکن حال و هوای مد نظر سازندگان را به شما القا میکند. اوج کار سازندگان در بخش موسیقی ریبرث را میتوانیم در تنظیم جدید قطعههای قدیمی و خاطرهانگیز فاینال فانتزی ۷ بدانیم. اغلب صداگذاری شخصیتها هم در ادامه راه نسخه ریمیک، کمنقص و تاثیرگذار از آب درآمدهاند. همین نکته – به خصوص در مورد شخصیتهای اصلی بازی – باعث میشود تا شما بیش از پیش با این شخصیتها ارتباط گرفته و تعلق خاطر بیشتری به آنها پیدا کنید. در فاینال فانتزی ۷ ریبرث پنج شخصیت اصلی حضور دارند و شما بیشتر مسیر بازی را همراه با Cloud، Tifa، Aerith، Barretو Red 13 طی میکنید. اما با این حال به قدری شخصیتپردازی هر یک از این پنج نفر عالی کار شده که شما هیچگاه احساس اضافه بودن یکی از آنها را نمیکنید. البته بخش قابل توجهی از این نکته مثبت را باید مدیون پرداخت عالی تک تکِ این شخصیتها در نسخه قبلی باشیم.
اما برسیم به یکی از مهمترین بخشهای این بررسی؛ یعنی مرور تغییرات فاینال فانتزی ۷ ریبرث نسبت به نسخه قبل. ما با عرضه فاینال فانتزی ۷ ریمیک شاهد یک بازی فوقالعاده بودیم و تصور عنوانی بهتر از آن برایمان بسیار دشوار بود. اما اسکوئر انیکس با اعمال برخی تغییرات، موفق شده تا کیفیت بازی را حتی از نسخه ریمیک نیز بهتر کند. تعدادی از مهمترین تغییرات فاینال فانتزی ۷ ریبرث در گیم پلی آن رخ داده است. اگر نسخه قبلی را تجربه کرده باشید، احتمالاً در جریانید که یکی از معدود نقصهای فاینال فانتزی ۷ ریمیک، مبارزات هوایی آن بود. دشمنانی که در ارتفاع بالاتری نسبت به شما قرار داشتند (مانند موجودات پرنده) میتوانستند حسابی باعث دردسرتان شوند. به طوری که شخصیتهایی مثل کلاود و تیفا به شکل جدی در مبارزه با این نوع دشمنان با مشکل مواجه میشدند. در این مواقع شما مجبور بودید تا از شخصیتهایی مثل برت – که توانایی شلیکِ از راه دور به دشمنان را دارد – استفاده کنید. اگر هم سعی میکردید این کار را با کلاود و تیفا انجام بدهید، آنها با یک پرشِ غیرطبیعی خودشان را به دشمن میرساندند؛ ولی مشکل اینجا بود که این نوع حمله کارایی چندانی در مبارزات نداشت. در فاینال فانتزی ۷ ریبرث این مشکل تا حد زیادی برطرف شده. در این جا کلاود میتواند بعد از غلط زدن (با دکمه دایره)، اشعه خاصی را از شمشیرش به سمت دشمن شلیک کند (با دکمه مربع) که مهمترین کاربرد این نوع خاص از حمله، در مبارزات هوایی خود را نشان میدهد. از طرف دیگر با اضافه شدن کمبوهای ترکیبی به سیستم مبارزات بازی، فرصتهای تازهای برای شما به وجود میآید تا بتوانید به کمک آنها ضعفهای مبارزات هوایی در نسخه ریمیک را پوشش دهید. برای مثال تعدادی از کمبوهای کارآمد تیفا به این شکل است که کلاود یا برت، تیفا را به هوا پرتاب میکنند و او میتواند در هوا با دشمنان درگیر شود. به این ترتیب هم پرش بلند تیفا باورپذیرتر میشود و هم این که به لطف این کمبوهای جدید، میزان دمیج وارد شده به دشمنان نیز بیشتر میشود. در کنار این کمبوها، نوع دیگری از حرکات دو نفره به بازی اضافه شده که آنها را با عنوان Synergy Abilities میشناسیم. در صورتی که نوار ATB دو تا از شخصیتها پر شود، شما میتوانید یک حرکت ویژه دونفره را اجرا کنید که این حرکات جدید میتوانند در مبارزات سنگین کارساز باشند. تغییر دیگری که در گیم پلی و به طور خاص در مبارزات بازی به چشم میخورد، تغییر اندکِ زاویه دوربین است. در فاینال فانتزی ۷ ریبرث، دوربین نسبت به نسخه قبل کمی عقبتر رفته است و با توجه به همین موضوع میدان دید شما در مبارزات کمی بازتر شده و در نتیجه در نبردهای شلوغ شما میتوانید مبارزات را بهتر مدیریت کنید. علاوه بر این، عقبتر رفتن دوربین بازی باعث شده تا حرکات چهار شخصیتِ همراه، مزاحمتی برای تسلط شما روی کنترل کلاود ایجاد نکند.
شاید یکی از نکاتی که باعث میشد آن دسته از گیمرهایی که خیلی با دنیای فاینال فانتزی آشنایی نداشتند، نتوانند با نسخه ریمیک ارتباط برقرار کنند، نحوه تعامل بازیکنان با محیط این بازی بود. شما میبایست در بیشتر مواقع از مسیرهای خاصی که توسط سازندگان تعیین شده بود، به سمت اهدافتان حرکت میکردید. به زبان ساده بازی آزادی عمل چندانی را در خصوص گشت و گذار در محیط در اختیارتان قرار نمیداد و همین نکته باعث میشد تا کمی از لذت کشف ناگهانی برخی موارد کاسته شود. اما در این نسخه، شرایط به گونه دیگری رقم میخورد. سازندگان با وسیعتر کردن دنیای بازی و البته اِعمال تغییرات اساسی در سیستم پلتفرمینگ آن، برگ برنده دیگری را برای فاینال فانتزی ۷ ریبرث رو کردهاند. اعمال این تغییرات نه تنها باعث یکپارچهتر شدن دنیای ریبرث شده، بلکه کمک بسیاری نیز به حفظ ریتم این بازی میکند. البته این دنیای یکپارچه یک حُسن دیگر هم دارد که آن هم چیزی نیست جز طراحی مراحل (Level Design) بینقص این بازی. وقتی در مورد تغییرات فاینال فانتزی ۷ ریبرث نسبت به نسخه قبل صحبت میکنیم، بیانصافیست اگر به جلوههای بصری این نسخه – به خصوص در میانپردهها – اشاره نکنیم. صحنههای سینمایی بازی خیرهکننده به نظر میرسند و نورپردازی کمنقص این صحنهها لحظههای بهیادماندنیای را در ذهن گیمرها ثبت میکند. بعلاوه به این به نظر میرسد طراحی ظاهر شخصیتهای اصلی بازی نیز دستخوش برخی تغییرات جزئی شده است. تغییراتی که به وضوح در کیفیت بافت پوست این شخصیتها و فیزیک حرکت موهای آنها قابل تشخیص و البته قابل تقدیر است. یکی از مواردی که در دو بازی Final Fantasy 7 Remake و Final Fantasy 16 به شدت بازیکنان را آزار میداد، انیمیشن تکراری و ساده شخصیتها در هنگام صحبتهای رو در رو بود. برای مثال در طول تجربه Final Fantasy 16 شما باید بارها و بارها با شخصیتی به نام جیل (Jill) – که یکی از شخصیتهای اصلی این نسخه است – صحبت کنید. تصور کنید تنها حرکت جیل هنگام صحبت کردن با شما، به تکان دادن دست راستش خلاصه میشد. قسمت بد ماجرا هم اینجاست که شما مجبور بودید بیش از ۱۰۰ بار این انیمیشن تکراری را در طول بازی ببینید. اما خوشبختانه در نسخه ریبرث شاهد چنین اتفاقی نیستیم و به لطف اضافه کردن انیمیشنهای مختلف به بازی، شخصیتهای مقابلتان انواع و اقسام حرکات را هنگام صحبت با شما انجام میدهند.
اگر بخواهیم خیلی سختگیرانه به دنبال ایراداتی در فاینال فانتزی ۷ ریبرث بگردیم و اصطلاحاً متّه به خشخاش بگذاریم، میتوانیم به صورت گذرا به یکی دو موردِ نهچندان مهم اشاره کنیم. وضوح پایین تکسچرها یا بافتهای برخی اشیا و دیر لود شدن بعضی از جزئیات محیط در دوردست – که البته به ندرت در بازی رخ میدهند – تعدادی از این ایرادات سختگیرانه نسخه ریبرث هستند. فیزیک آب در بازی – به خصوص هنگام شنا کردن شخصیتها – در مقابل فیزیک بازی در سایر موارد نیز کمی ضعیفتر به نظر میرسد. بد نیست باز هم یادآور شویم که این موارد معدود به هیچ عنوان تجربه شما از فاینال فانتزی ۷ ریبرث را تحت تاثیر قرار نمیدهد و این موارد در برابر دریایی از نکات مثبت، به ندرت نظر شما را به خود جلب میکند.
نهایتا باید این بخش را اختصاص دهیم به افرادی که تا به حال به سراغ تجربه بازیهای سری فاینال فانتزی نرفتهاند. متاسفانه عناوین و شمارههای هر نسخه از این سری برای مخاطبین جدید گمراهکننده به نظر میرسد و همین نکته باعث میشود تا عده زیادی قید تجربه عناوین این سری را بزنند. نکته بسیار مهم در خصوص سری فاینال فانتزی این است که هر کدام از بازیهای شمارهدار این سری دارای داستان، دنیا و ویژگیهای منحصر به فرد خود هستند و هیچگونه ارتباط مستقیمی با سایر نسخههای دیگر ندارند. به زبان ساده شما میتوانید برای مثال فاینال فانتزی ۱۶ را بدون هیچ پیشزمینهای از نسخههای قبلی تجربه کنید و از آن لذت ببرید. اما داستان در مورد فاینال فانتزی ۷ کمی متفاوت است. استودیو اسکوئر انیکس به دلیل طولانی بودن نسخه اصلی این بازی تصمیم گرفت تا بازسازی فاینال فانتزی ۷ را در قالب یک سهگانه توسعه دهد. نسخه اول این سهگانه – یعنی فاینال فانتزی ۷ ریمیک – در سال ۲۰۲۰ عرضه شد؛ نسخه دوم این سهگانه – یعنی فاینال فانتزی ۷ ریبرث – به تازگی عرضه شده؛ و در نهایت نسخه پایانی این سهگانه نیز در آینده (تاریخ نامشخص) عرضه میشود. خلاصه این که اگر تا به حال به سراغ عناوین این سری نرفتهاید، فاینال فانتزی ۷ ریبرث میتواند گزینه بسیار مناسبی برایتان باشد؛ زیرا سازندگان برای آن دسته از افرادی که نسخه ریمیک را تجربه نکردهاند نیز راهکاری در نظر گرفته است. شما میتوانید قبل از شروع نسخه ریبرث، ویدئویی از مهمترین اتفاقات رخ داده در نسخه قبل را مشاهده کنید تا در جریان وقایع گذشته قرار بگیرید و خود را برای یک ماجراجویی ۱۰۰ ساعته آماده کنید. بازی Final Fantasy 7 Rebirth بدون شک یکی از بهترین بازسازیهایی است که تا به امروز منتشر شده. اثری باکیفیت که در تمامی زمینهها نسبت به گذشته پیشرفت کرده و توانسته تا امکانات زیادی را برای تجربه گیمرهای تازهکار در خود جای دهد.
امتیاز بازیسنتر - 10
10
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: داستانپردازی بینظیر شخصیتپردازی عمیق سیستم مبارزات درگیرکننده دنیایی غنی و سرشار از محتوا برطرف کردن نقاط ضعف نسخه قبل فعالیتهای جانبی و مینیگیمهای جذاب ترکیبی استثنایی از قطعههای موسیقی قدیمی و جدید نقاط ضعف: موارد بسیار جزئی مانند فیزیک غیرطبیعی آب هنگام شنا کردن این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS5 بررسی شده است