بازی Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse نسخه بازسازی شده از چهارمین عنوان از سری Fatal Frame است که در سال 2008 برای کنسول Wii منتشر شد و تا به امروز فقط در ژاپن در دسترس بود. این اولین باری است که مخاطبان غربی می توانند آن را با بهبودهای مختلف در جلوه های بصری و بسیاری موارد دیگر بازی کنند. Koei Tecmo یک نسخه به روز شده تولید کرده که به طرفداران قدیمی سری و همچنین نسل جدید گیمرها این امکان را می دهد که این عنوان ترسناک روانشناختی را تجربه کنند.
روح یا «یوری (Yurei)» در فرهنگ ژاپن
بازیهای ترسناک ژاپنی اغلب سبک منحصر به فرد خود را در دارند. آنها از عناوین ترسناک تولید غرب متمایز هستند و قوانین خاصی را در روایت بازی لحاظ می کنند، از جمله طراحی شخصیتها ، طراحی محیط، فضاسازی، انیمیشنها و بسیاری جنبههای دیگر. روح یا «یوری (Yurei)» در فرهنگ ژاپن قرنها قدمت دارد و در این سرزمین داستانهای ارواح برای سرگرمی یا ترس خلق نشده اند و باید در گوشه ذهنمان با دیدی وسیعتر به آن بنگریم. این بینش عمیق، مرز ناپیدا و مبهم «زندگی« و «مرگ» را هدف گرفته تا همانند کلافی سردرگم ذهن آدمی را با خود درگیر کند.
ماکوتو شیباتا، خالق Fatal Frame، در مورد تجربیات خود با ارواح گفته: «در زندگی واقعی، برای من زامبیها و هیولاها ترسناک نیستند.زیرا واقعی نیستند، اما از دوران جوانی در زندگی من ارواح حضور ترسناکی داشتهاند و من میخواستم برخی از ترسناک ترین مشاهداتم را به بازیهایی که ساختهام بیاورم !»
اتفاقات تلخ در جزیزه ای متروک
داستان بازی حول ارواح و در جزیره ای متروک به نام روگتسو (Rougetsu Island) متمرکز است. جایی که سالها پیش، پنج دختر در یک تجربه دردناک توسط قاتلی سریالی ربوده شدند. با اینکه پنج دختر در نهایت توسط «کارآگاه چوشیرو کیریشیما» نجات پیدا کردند ، اما در این بین حافظه و خاطرات خود را نیز از دست دادند. ده سال بعد، دو دختر از این پنج دختر در شرایط مرموز جانشان را از دست دادند، سپس سه نفر از این جمع به نامهای میساکی، مادوکا و روکا به صحنه جنایت باز میگردند و البته در طول مسیر گرفتار یک سری پدیده های فرا طبیعی میشوند.
بازگشت به تاریکی در Fatal Frame
میساکی و مادوکا پس از بازگشت به جزیره ناپدید می شوند و شما به جای «روکا مینازوکی» ، پنجمین بازمانده آن حادثه تلخ به این جزیره سفر میکنید تا خاطرات خود را بازیابید و از اسرار گذشته رمز گشایی کنید. در همین حال، کارآگاه چوشیرو کیریشیما که سالها در تلاش برای شکستن قفل همین پرونده است، به عنوان همکار اصلی در این مسیر با شما همراه میشود. از نظر روایت داستانی Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse کاملا باب میل دوستداران قدیمی سری Fatal Frame و طرفداران آثار ترسناک ژاپنی است. این روایت به همراه اتمسفر سنگین بازی موجب میشود تا داستان Mask of the Lunar Eclipse به این زودیها از ذهنتان پاک نشود.
Fatal Frame و دوربین Camera Obscura
مانند سایر بازی های سری Fatal Frame ، نسخه جدید هم قبل از هر چیز بر دو ستون اصلی تکیه دارد. اولین مورد، همانطور که از بیشتر بازیهای ترسناک بقا انتظار دارید اکتشاف است. شما با روکا و کاراگاه چوشیرو به مکانهای مختلف این جزیره وحشت زده و متروکه سر میزنید. از جمله یک بیمارستان قدیمی که به هتل و تعدادی اقامتگاه تبدیل شده است.
دومین ستون اما «Camera Obscura» است که به گیمرها اجازه میدهد در جزیره رگتسو با ارواح شیطانی مقابله کنند. هنگامی که دوربین به سمت دشمن نشانه می رود، قبل از گرفتن عکس باید مدت کوتاهی درنگ کند. انواع فیلم، از کیفیت پایین گرفته تا فیلم کمیاب، همراه با زوایای عکسبرداری و فاصله، میتوانند بر میزان آسیب شما تاثیر بگذارند.
Camera Obscura برای مبارزه با موجودات شبحوار و جنگیری ارواح استفاده میشود. وقتی از این دوربین استفاده می کنید نمای بازی به اول شخص تبدیل می شود که در آن می توان از ارواح و محیطها عکس گرفت. همین طور با رفتن به منوی اصلی می توانید تجهیزات خود را تغییر یا ارتقا دهید. دوربین Camera Obscura دارای 5 بخش قابل ارتقا از قبیل قدرت، حساسیت، شارژ شدن، فایل ذخیره و دور برد عکس گرفتن است و با به دست آوردن سنگ روح آبی و قرمز می توان قدرت ویژگیهای ذکر شده را افزایش داد تا شما در زمان نبرد با ارواح کار راحت تری برای شکست دادن آنها داشته باشید.
پارادوکس در تعبیر مفاهیم طراحی مراحل
باید در نظر داشت که ساختار طراحی مراحل Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse مربوط به ژانر ترسناک نسل هفتم صنعت گیم است و این باعث شده طراحی مراحل (Level Design) برای یک گیمر امروزی تا حدودی کهنه و منسوخ شده به نظر برسد. اما حقیقتا اشتباه است که قصد داشته باشیم در رابطه با این بازی انقدر سطحی و ساده لوحانه به آن نگاه کنیم. شاید طراحی کلی بازی قدیمی به نظر برسد اما هنوز که هنوز است جو و اتمسفر رعب آور آن می تواند شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. Mask of the Lunar Eclipse روایتی قدرتمند دارد که گرههای اصلی آن به آرامی و با پیشروی در طول بازی آشکار شده و شما را غافلگیر میکنند. به خاطر روایت قدرتمند و اتمسفر سنگین ، ایرادات طراحی مراحل بازی کمتر به چشم میآیند.
القای حس ترس منحصر به فرد در Fatal Frame
مهم ترین ویژگی یک بازی ترسناک که آن را می تواند درخشان نشان دهد، ایجاد رعب و وحشت و القای ترس به گیمر است. بازی در این بخش کاملا موفق عمل میکند. به طور مثال، به راهرویی باریک و تاریک می رسید؛ محیطی بسته و سکوتی کر کننده که حس خفگی و کلاستروفوبیا را به شما منتقل میکند. پرده های آویزان شده از پنجرهها بر اثر وزش باد به آهستگی حرکت میکنند و نوری کم رمق از محیط بیرونی در فضای داخلی اتاق سو سو می زند. این ترکیب فضایی دلهره آور را برای شما پدید می آورند.
حال، فرض کنید در چنین محیطی قرار دارید و به یک باره ارواح ناآرام همانند بختک بر سرتان نازل می شوند و تمامی وجودتان را ترس فرا می گیرد. ارواحی که می توانند از دیوارها و موانع عبور کنند و شما را به شدت بترسانند. از این منظر باید به سازندگان این بازی آفرین گفت که ساختهشان پس از گذشت 15 سال هنوز هم در ترساندن مخاطبان موفق عمل میکند.
کنترل عذاب آور، مبهم و دَر هم و بَر هم
موضوعی که به گیم پلی بازی آسیب جدی وارد کرده نحوه کنترل شخصیت اصلی است. درست است که به دلیل سبک و سیاق بازی ، حرکت شخصیت اصلی کند و سنگین طراحی شده و تا این جای کار ایرادی وارد نیست ؛ اما مکانیکهای کنترل شخصیت کهنه و منسوخ شده به نظر می رسد. وقتی با آنالوگ چپ شخصیت را حرکت می دهید، شاهد انیمشن های عجیب و غریب هستیم که مشخصا پایین تر از استاندارهای سال 2023 است.
همین طور زمانی که در حال دویدن هستید، دوربین به طور خودکار جهتی را که رو به روی آن قرار دارید را دنبال میکند و شما حتی در حالت راه رفتن هم به سختی می توانید زاویه چراغ قوه خود را کنترل کنید. راستش را بخواهید، مشکلات مربوط به کنترل بازی در حالت ایده آل باید توسط Koei Tecmo در این ریمستر حل میشد، به ویژه اینکه بازی اصلی حول کنترلر حرکتی Wii ساخته شده بود.
گرافیک صیقل داده شده !
بازی از نظر گرافیکی به روز شده است. رزولوشن ، آنتی الیاسینگ، بافتها، سایهها، نورها و مدل شخصیت ها بهبود یافتهاند ، اما اصلا و ابدا چه در بخش گرافیک بصری و چه فنی انتظار یک بازسازی مدرن را نداشته باشید. به نوعی می توان گفت گرافیک کلی بازی یک روتوش قابل قبول شده و بیشتر از این انتظار خاصی از گرافیک بازی نداشته باشید.
صدا گذاری قابل قبول، اما ….
توسعه بخش صدا گذاری در بازی های ترسناک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و با این که این بازی در نسل هفتم ساخته شده، اما هنوز بخش صدا گذاری بازی حرفهایی برای گفتن دارد. صدای نالهها و جیغها در گوشه و کنار محیط، گریههای کودکان، صداهایی که از رادیو ها شنیده می شود، زوزه باد، صدای درهایی که ناگهان به هم برخورد می کنند و بسیاری صداهای ریز و بم دیگر که توانستهاند چاشنی ترس را در بازی بیش از پیش تاثیر گذار کنند. اما نکتهای را که باید متذکر شوم، عدم استفاده بهینه بخش صدا گذاری بازی از «خروجی صدای 5.1» است و بازی فقط از خروجی صدای 2.1 را پشتیبانی میکند.
سخن پایانی
اگر به دنبال یک تجربه نوستالژیک، ماجرا جویی در جزیره ای دور افتاده، هیجان حس ترس و داستانی جذاب هستید Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse به شکل دل پذیری شما را راضی می کند. اما باید با کنترل عذاب آور و منسوخ شده بازی کنار بیایید و همین طور انتظار زیادی ار بخش گرافیکی آن نداشته باشید. این بازی گیمرهای قدیمی و کهنه کار نسلهای گذشته را راضی می کند، اما کمی شک دارم گیمر های امروزی را بتواند آن چنان که باید و شاید به سمت خود جذب کند.
امتیاز بازیسنتر - 7.5
7.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: یک تجربه ترسناک نوستالژیک داستانی جذاب و چند لایه اتمسفری گیرا و ترسناک معماهای درگیر کننده تنوع صداگذاری در محیط نقاط ضعف: کنترل عذاب آور شخصیتها عدم پشتیبانی از خروجی صدای 5.1 این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS5 بررسی شده است