وقتی کونامی در سال گذشته تیزری بسیار کوتاه و در عین حال بسیار تاثیر گذار از عنوان نسل بعدی سری PES که با موتور گرافیکی Unreal Engine 4 را نمایش داد بارِقه امیدی در دل تمامی طرفداران بازی های فوتبالی زنده شد که پس از سال ها یک بازی فوتبالی طلوع کند تا بتواند به راکد بودن و درجا زدن بازی های فوتبالی در صنعت گیم خاتمه دهد و مانند الماسی درخشان در دنیای بازی های ویدئویی در بخش بازی های ورزشی بدرخشد. تیم توسعه دهنده اعلام کرد به دلیل حجم کاری بالا و ساخت و توسعه عنوان نسل بعدی سری PES تصمیم گرفتند عنوان eFootball PES 2021 را به صورت یک به روز رسانی فصلی منتشر کنند تا بتوانند تمرکز کاملی بر روند توسعه عنوان نسل بعدی خود داشته باشند. یک سال گذشت و رفته رفته شایعات رایگان بودن، سرویس محور شدن و حتی کرس پلتفرم شدن این سری در رسانه های مختلف شدت گرفت و به یک باره در اقدامی شوکه کننده، نسخه ای به نام تست آنلاین منتشر شد و حرف و حدیث های بسیاری با خود به همراه داشت.
برای تماشای بررسی بازی در یوتوب کلیک کنید
آغاز یک کابوس
دیگر زمان معرفی نزدیک شده بود و کونامی به صورت رسمی اعلام کرد از این به بعد بازی فوتبالی به نام Pro Evolution Soccer وجود نخواهد داشت و این سری قدیمی به پایان راه خود رسیده است و کونامی همانند بسیاری از عنوان های مشهور خودش این بازی را هم با دستان خود دفن کرد. در ادامه آن ها یک عنوان فوتبالی کاملا جدید و با سبک و سیاقی نو به نام بازی eFootball 2022 را معرفی کردند که تغییر نام این بازی نه فقط به صورت ظاهری، بلکه ساختار و بنیان این عنوان جدید فوتبالی از اساس دچار تغییر و تحولات عظیم و گسترده ای شده است. بازی به صورت رایگان منتشر خواهد شد، سرویس محور بوده و به صورت cross-platform هم خواهد بود و تمامی پلتفرم های پشتیبانی شده از سوی کونامی برای eFootball 2022 میتوانند با هم به بازی کردن بپردازند.تا جایی که کاربران موبایل می توانند با دارندگان یک کنسول پلی استیشن 5 بازی کنند. همین طور بازی دیگر عنوانی سالیانه نخواهد بود و به صورت به روز رسانی های کوتاه مدت و بلند مدت ارتقاء پیدا خواهد کرد و ویژگی های جدیدی به بخش های مختلف بازی اضافه خواهد شد.
ایده فاجعه بار کراس پلتفرم به چه قیمتی ؟
cross-platform شدن eFootball باعث شده تمامی بخش های بازی را به طرز فاجعه باری تحت تاثیر خود قرار دهد. برای این که تمامی پلتفرم ها باید با هم بازی کنند بخش های فنی گیم پلی باید از اساس و به صورت کامل یکی باشد. انیمیشن ها،موتور فیزیک،محاسبات فیزیک،برخورد های فیزیکی،فیزیک توپ،هوش مصنوعی و بسیاری از بخش های گیم پلی فنی تمامی پلتفرم ها دقیقا باید یکی باشد. همین باعث می شود که ساختار هسته بازی بر روی ضعیف ترین پلتفرم طراحی شود و بعد به سوی پلتفرم های دیگری منتقل و همسان سازی شود. کد نویسی های بازی بر روی پلتفرم های گوناگون نوشته می شود و به همین دلیل استفاده از قدرت سخت افزار های گوناگون به هدر می رود و پتانسیل و فناوری های پیشرفته سخت افزار های کنسول های نسل نهمی به راحتی هر چه تمام تر فدا می شود. این باعث می شود ساختار کلی بازی دچار از هم گسیختگی و شکنندگی بی مانندی شود. زمانی که یک دارنده پلی استیشن 5 با یک کاربر موبایل به بازی کردن می پردازد تمامی دستوراتی که هر دو کاربر به بازی می دهند باید یکی باشد، مانند دستورات اجرای انیمیشن ها و زمان پاسخ گویی یک انیمیشن. وقتی شما دستوری از کنترلر به انیمیشن ها می دهید اگر زمان پاسخ گویی فقط کمی مشکل داشته باشد به گیم پلی آن پلتفرم مربوطه آسیب خواهد زد. شما این امر را بَسط دهید به تمامی بخش های گیم پلی فنی بازی!
پس بنابرین بازی با توضیحاتی که دادیم، eFootball 2022 یک بازی موبایلی است که بر روی کنسول های نسل نهمی پورت شده است. کونامی گفته که eFootball 2022 بازی است که اول بر روی کنسول ها طراحی شده و بعد از کنسول ها به پلتفرم های پایین رده تر پورت شده است. این یک دروغ بزرگ و شنیع از سوی کونامی و تیم توسعه دهنده است. بررسی های فنی که ما انجام دادیم چنین چیزی را مشاهده نکردیم و اصولا صحبت های کونامی با علم طراحی یک بازی cross-platform هیچ هم خوانی ندرد. آن ها با دروغ هایشان می خواهند ضعف توسعه یک بازی cross-platform را بپوشانند. اما وقتی شما برای اولین بار سر به گیم پلی بازی می زنید و شکل و شمایل کل بازی را مشاهده میکنید همه چیز دستتان می آید، مثل نوری که بر اتاقی تاریک تابیده شده است !
گیم پلی از هم گسیخته
هسته گیم پلی eFootball 2022 به طرز کاملا مشخص و محسوسی بر اساس یک بازی موبایلی طراحی شده است. همه چیز در بازی قفل است و حس خطی بودن در گیم پلی بازی در جای جای آن دیده می شود. به عنوان مثال پاس های قدرتمند و سریع در فاصله نزدیک توسط بازیکن حریف رهگیری می شدند و توپ به طرز عجیبی جذب بازیکن می شود، همانطور که هر بازی ساده موبایل شما شاهد هستید. هیچ آزادی و تنوعی در هنگام پاس دادن حس نمی کنید و هیچ پیشرفتی با توجه به سخت افزار کنسول های نسل نهمی دیده نمی شود. مانند یک بازی موبایل، اینرسی کاملی در توپ وجود دارد. همه شوت ها در بازی بدون هیچ ارتباطی با حرکت بازیکن، سطحی و خطی به نظر می رسند. واضح بگویم شما به راحتی می توانید حدس بزنید بعد از هر پاس،شوت، و حرکتی چه اتفاقی پس از آن رخ می دهد. هیچ پویایی و سیال بودنی در گیم پلی بازی دیده نمی شود. رفتار بازیکنان در زمین بسیار تکراری و خسته کننده است. انگار شما با یک بازی موبایلی طرف هستید که همه بخش های گیم پلی دانگرد اساسی شده اند تا سخت افزار های موبایلی بتوانند کلیت گیم پلی بازی را رندر کنند. گویی گیم پلی بازی در زندانی اسیر شده و هیچ راهی برای فرار و آزادی ندارد. حال حساب کنید دارید چنین گیم پلی ای را بر روی کنسول پلی استیشن 5 تجربه می کنید، حقیقتا چه احساسی به شما دست می دهد ؟
این کاستی ها فقط به پاس دادن ها و شوت زنی محدود نمی شود. سازندگان حتی ویژگی معروف پلیر ایدی را هم از بازی حذف کرده اند و خصوصیات رفتاری بازیکنان در سری pes که زبانزد خاص و عام بود در بازی eFootball برداشته شده و آیا این حذفیات آخر است ؟ خیر ! باز هم حذفیات دیگری وجود دارد و بخش تاکتیک های بازی به طرز عجیب و شوکه کننده ای محدود شده است و بسیاری از ویژگی ها، استراتژی های تاکتیکی و دوستورات پیشرفته هم از بازی حذف شده است. همه چیز برای همسان سازی و آسان تر شدن گیم پلی بازی با نسخه موبایل یا دانگرد شده است و یا به صورت کلی از بازی حذف شده است. حتی کنترلر های بازی هم دچار تغییرات فراوانی شده اند. نشان سرعت که همیشه بر روی تریگر R1 بود به بخش تریگر R2 منتقل شده و شاید ایرادی به این مورد نتوان گرفت و سازندگان قصد دارند از ویژگی های مخصوص کنترلر پلی استیشن 5 استفاده کنند. اما جایی که باز هم به آن می توان انتقاد وارد کرد حذفیات، تغییر و تحولات اساسی و ساده سازی بخش های کنترلر است که برای همگام سازی و راحتی کار با نسخه موبایلی تنظیم شده و این بخش هم قربانی cross-platform عنوان eFootball شده است. همین طور مکانیزم دفاعی بازی شبیه به تاکتیکال دیفندیک سری فیفا شده است و با تریگر L2 باید دفاعی تاکتیکی انجام دهید و با بازی خوانی خود توپ را از حریف مقابل بگیرید و به دلیل زمان پاسخ گویی پر ایراد انیمیشن ها شما نمی توانید دستورات به موقع و درستی در زمان دفاع کردن و توپ قاپی حریف روبرو داشته باشید.
یکی از بخش هایی که توسط تیم سازنده باید مورد بازسازی قرار می گرفت هوش مصنوعی دروازه بان ها، نحوه رفتاری آن ها در زمین و بسیاری از انیمیشن های رفلکس های دروازه بان ها هنگام مهار ضربات شوت بود. این بخشی بود که باید مورد بازسازی قرار می گرفت و به مرحله ای جدید از واقع گرایی می رسید. نتیجه کار ؟ هیچ. شما دقیقا همان هوش مصنوعی، همان حرکات ابر دروازه بان و همان رفتار نسل هشتمی را بر روی کنسول پلی استیشن 5 خواهید دید و به جز چند انیمیشن جدید و بهبود هایی کم اهمیت، هیچ پیشرفت بزرگ و تغییر و تحولی در بخش دروازه بان ها هم دیده نمی شود. رفتار هایی از هوش مصنوعی در جریان گیم پلی بازی خواهید دید و باورتان نمی شود دارید یک بازی فوتبالی بر روی کنسول پلی استیشن 5 بازی می کنید. هوش مصنوعی نه توان دریبل مستقیم دارد و نه توان رفتار ها و حرکات متنوع از خود. کاملا مشخص است هوش مصنوعی برای توسعه دهندگان دیگر هیچ اهمیتی نخواهد داشت. تمامی حرکات و رفتار هایشان در بازی قابل پیش بینیست و شما بعد از مدت بازی کردن با هوش مصنوعی را رها خواهید کرد، به راحتی هر چه تمام تر !
انیمیشن ها در برزخ !
انیمیشن های بازی یکی دیگر از قربانیان ایده کراس پلتفرم توسط کونامی و تهیه کننده اجرای بازی یعنی آقای سیتارو کیمورا شده است. توسعه دهندگان از فناوری انیمیشن سازی تعاملی/تطبیقی پیشرفته ای به نام Motion Matching استفاده کرده اند که اول قرار بود از پتانسیل های اصلی آن در نسخه حقیقی نسل نهمی که کنسل شد استفاده کنند. بعد تر تصمیم گرفتند از این سیستم انیمیشن سازی پیشرفته برای بازی eFootball 2022 مورد استفاده قرار گیرد نتیجه این شده که حتی این فناوری پیشرفته هم قربانی cross-platform بودن eFootball شده و استفاده از این فناوری هم فقط محدود به نبرد های یک در مقابل یکی شده که تیم توسعه دهنده نام آن را دوئل گذاشته است که صد البته نتیجه پر باری با خود به همراه نداشته است. به جز یک سری انیمیشن های نبرد های هوایی،توپ گیری و غیره، کلیت انیمیشن های بازی همان انیمیشن های نسخه نسل هشتمی است که تمامی آن ها را در eFootball 2022 مشاهده می کنیم. البته انیمیشن های تماشاگران توسط موتور انریل 4 مدیریت می شود ولی تیم سازنده فعلا در این کد بازی از بی کیفیت ترین انیمیشن ها در بخش تماشاگران استفاده کرده است. همین طور انیمیشن های کات سن های جدید هم با موتور انریل 4 توسعه یافته است.
فیزیک در پایین ترین حد ممکن !
یکی از بخش هایی که حتی نسبت به نسخه نسل هشتمی این سری افت فاحشی کرده است بخش فیزیک است. برخورد های فیزیکی در بازی فاجعه است. نه زیبایی بصری خیره کننده ای دارد و نه کیفیت فنی بالا و صد البته شاهد باگ های متعدد در بازی در این حیطه هستیم. از فرو رفتن دست و پای بازیکنان در یکدیگر بگیرید تا فرو رفتن دست و پای بازیکنان در تیر دروازه ! محاسبات فیزیک، پویایی فیزیک، سیال بودن فیزیک در بازی هیچ معنایی ندارد و زمانی که فیزیک در سری قدیمی این بازی همیشه حرف اول را می زد، هم اکنون تبدیل به پاشنه آشیل سری جدید eFootball شده است. طبیعی هم هست ! محاسبات فیزیک باید در حد سخت افزار های یک نسخه موبایل افت کیفی کند. هوش مصنوعی در بازی هم به حال خود رها شده. فیزیک توپ که در عناوین سری PES همیشه یکی از نکات مثبت این سری بود و از آن تعریف می شد دیگر در بازی eFootball دچار افت کیفی محسوسی شده است و روند حرکتی توپ و نوع گردش آن در زمین بسیار نا متوازن طراحی شده و از کیفیت پایینی برخوردار است. کونامی همه چیز را فدای کراس پلتفرم محور کردن بازی کرده است.
Unreal Engine 4 و فرصت از دست رفته
بازی eFootball 2022 از موتور گرافیکی قدرتمندی به نام Unreal Engine 4 بهره خواهد برد. استفاده بهینه و مناسب از این موتور گرافیکی می تواند منجر به این شود شما در بازی مربوطه شاهد گرافیک بصری و فنی سطح بالا و چشم نوازی باشید. حال آیا بازی eFootball 2022 و تیم توسعه دهنده این بازی از این موتور گرافیکی استفاده بهینه کرده است ؟ خیر. هیچ استفاده بهینه ای نکرده است و تیم توسعه دهنده از این موتور گرافیکی فقط برار رندر گیری استفاده کرده است. یعنی گیم پلی،انیمشن،فیزیک از موتور گرافیکی قبلی این سری یعنی Fox Engine به صورت مستقیم بر روی موتور انریل برای رندر گیری سوار شده است تا تیم سازنده بتواند با استفاده از ویژگی های Unreal Engine 4 برای کراس پلتفرم کردن بازی دستشان باز باشد.
هیچ چیزی با ویژگی های موتور گرافیکی Unreal Engine 4 به صورت صفر و از پایه ساخته نشده است.موتور گرافیکی آنریل توانایی بهینه سازی فوق العاده ای بر روی تمامی پلتفرم ها دارد و تیم سازنده فقط از این ویژگی انریل 4 استفاده کرده، نه کم تر و نه بیشتر. همین امر باعث شده گرافیک بصری بازی پر نوسان ظاهر شود. در نما های اتاق رختکن و ورودی تونل ورزشگاه ها گرافیک بصری بازی قابل قبول است و توانسته بخشی از قدرت انریل 4 را نشان دهد. اما در اکثر نمای کات سن ها در جریان گیم پلی گرافیک بصری و فنی بازی چنگی به دل نمی زند. کیفیت تماشاگران فاجعه است. چه بافت های آن ها و چه حرکات آن ها نسبت به اتقافاتی که دورن زمین میفتد. از نمای گیم پلی کیفیت چمن بازی افتضاح است. بافت هایی بی کیفیت، بی روح و فاقد جذابیت.از نما های بسته هم تقریبا داستان به همین شکل است و چمن بازی از کیفیت خوبی برخوردار نیست. حتی رنگ بندی چمن های بازی دارای مشکلات فراوانی است. واقعا عجیب است ! موتور گرافیکی انریل 4 از ویژگی Landscape Layer Sample استفاده می کند و ترکیب ویژگی های Material Expression به Material و Landscape اجازه می دهد تا اطمینان حاصل شود که از مش Static مناسب در هنگام رنگ آمیزی لایه Landscape استفاده شود و رنگ بندی واقع گرایانه ای برای بافت چمن در نظر گرفت. تمامی این کم کاری ها مشخص می کند که تیم توسعه دهنده هیچ استفاده خاصی از توانایی های موتور انریل 4 نکرده باشد.
بافت های پوست بازیکنان در خوش بینانه ترین حالت از کیفیت متوسطی برخوردار است. موشن های حرکتی صورت و احساسات بازیکنان که یک فاجعه بی بدیل است و تیم سازنده حتی از ویژگی های بی نظیر موشن های حرکتی صورت موتور انریل 4 استفاده نکرده است و دقیقا همان مشکلات موشن های صورت نسخه های قبلی به نسخه جدید منتقل شده است. نور پردازی بازی هم در کیفیتی متوسط قرار دارد. شاید در نماهایی که استادیوم ها در کات سن ها نشان داده می شوند کمی کیفیت نور پردازی بهتر باشد و شاهد افکت هایی همانند Volumetric Lighting باشیم. ولی به صورت کلی بازتاب نور بر روی سطح پیراهن،پوست بازیکنان،چمن و غیره از کیفیت پر نوسان و در جاهایی بسیار ضعیف ظاهر می شود.تنها جایی که نمره قبولی می گیرد و در حد یک بازی نسل نهمی خود نمایی می کند فیزیک پارچه پیراهن و به خصوص شورت ورزشی بازیکنان است که بسیار زیبا و طبیعی حرکت می کند و همین طور مدلینگ بدنی بازیکنان که بسیار قابل قبول طراحی شده است.
شاید شما یک تاری خاصی در برخی کات سن ها و به خصوص گیم پلی بازی دیده باشید و این دلیل فنی دارد. سازندگان به دلیل کراس پلتفرم شدن بازی برای لبه گیری از تکنیک FXAA استفاده کرده اند. Fast Approximate Anti-Aliasing توسط NVIDIA ساخته شده و احتمالا بهترین تکنیک برای سخت افزار های ضعیف خواهد بود. چرا که کمترین کار ممکن را از GPU میکشد و تاثیر چندانی روی راندمان نمیگذارد. روش کار FXAA این است که تنها تصویر دو بعدیای که روی صفحه مشاهده میکنید را صاف میکند و کاری با خود مدلهای سه بعدی ندارد. بدی آن این است که باعث میشود تصویر کمی تارتر به نظر برسد، اما خب همان طور که گفتیم راندمان بسیار بهتری را هم ارائه میدهد. اکثر بازی های پیشرفته و مُدرن امروزی از تکنیک MSAA استفاده می کنند و یکی از شایعترین تکنیکهاست و غالبا یک بالانس خوب از کیفیت تصویر و راندمان ارائه میدهد. اما تیم توسعه دهنده حتی به این موارد هم توجه نکرده و راه ساده تری در پیش گرفته و در نهایت خروجی تصویر در نماهایی حس تار بودن به شما دست می دهد. به خصوص در هنگام نمای دوربین گیم پلی بازی.
روز داوری
بازی eFootball 2022 عنوانی بی هویت و از هم گسیخته است که خِشت اولیه آن کج بنا شده و یک نا امیدی بزرگ برای طرفداران بازی های فوتبالی در سر تا سر جهان با خود در بر خواهد داشت. بر خلاف گفته های کونامی،بدون هیچ شکی eFootball 2022 یک نسخه موبایلی است که بر روی کنسول پلی استیشن 5 پورت شده است. ساختار کلی بازی از سطح کیفی بسیار پایینی برخوردار است و گیم پلی بازی فاقد نوآوری است و حرف تازه ای با خود به همراه ندارد و همین طور بسیاری از بخش های بازی اسیر سیاست های کراس پلتفرم محور بودن شده است.دروغ های پی در پی و حرص و آز بی انتها و سیری ناپذیر مدیران رده بالای کونامی باعث شده با سیاست های فاجعه بارشان این سری را به دره ای عمیق، ترسناک و بدون بازگشت سوق دهند.
امتیاز بازیسنتر - 2
2
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: طراحی بدنی مدلینگ بازیکنان فیزیک پارچه نقاط ضعف: گیم پلی خسته کننده و فاقد نوآوری انیمیشن های پرنوسان با زمان پاسخ گویی بالا موشن های حرکتی صورت جلوه های بصری پر نوسان گرافیک فنی نبرد ها و برخورد های فیزیکی فیزیک توپ هوش مصنوعی باگ ها و گِلیچ های متعدد فاقد محتوا و مد های گوناگون گزارشگری تکراری و منسوخ شده حذف پلیر ایدی، استراتژی ها، تاکتیک ها و دستورات پیشرفتهاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS5 بررسی شده است
امین جان فقط میشود افسوس خورد بخاطر زیاده خواهی یا تغییر نگاه کونامی به بازار باری های موبایلی این برند معتبر هم قربانی و نابود شد
بازی که با تلاش تیم خارجی Pes و کونامی ا سال ۲۰۱۶ روند پیشرفت آغار کرد در نسخه های ۱۹ به اوج کیفیت خودش و بالندگی رسید در همه بخش ها اما متاسفانه تغییر سیاست بالادستی همه چیز به باد فنا داد و باید میدون خالی شده برای Fifa بدونیم
شاید هم کونامی متوجه شده بود که با داشتن لایسنس ناقص هیچوقت نمیتونه با فیفا و ea رقابت کنه و باید مسیر عوض کنه و به بیراهه رفت
نقد بسیار با کیفیت از امین دوست داشتنی