کمی بیش از دو سال از معرفی اولیه بازی Deathloop در نمایشگاه E3 2019 میگذرد. این بازی سپس در رویداد معرفی کنسول پلی استیشن 5 به عنوان یک بازی انحصار زمانی معرفی شد که البته روی پلتفرم PC نیز عرضه میشود. بعد از مدتها انتظار و چند تاخیر، حالا شاهد انتشار این اثر هستیم. استودیوی Arkane که بیشتر به خاطر سری Dishonored شناخته میشود، اینبار دست به ساخت یک بازی کاملا جدید زده که البته ویژگیهای مشترک بسیاری دارند اما آیا آنها میتوانند به روزهای اوج خود بازگردند؟
برای تماشای بررسی ویدیویی در یوتوب کلیک کنید
نمایشهای اولیه Deathloop یادآور بسیاری از ویژگیهای محبوب سری Dishonored بود. این نکته باعث شده بود تا بسیاری از گیمرها به این فکر کنند که Deathloop صرفا یک نام جدید است و تیم Arkane تلاش خاصی برای خلق یک اثر جدید انجام نداده. باید گفت که شباهت زیادی میان این دو بازی وجود دارد اما Deathloop ساختاری بسیار متفاوت را دنبال میکند. این بازی سرگذشت شخصیتی با نام Colt Vahn را بازگو میکند که در جزیرهای به نام Blackreef در یک حلقه بسته از زمان زندانی شده. فرقی نمیکند که او در طول روز چه کاری انجام میدهد. با گذر از نیمهشب اتفاقات روز گذشته دوباره تکرار خواهد شد. اتفاقاتی در ابتدای بازی رخ میدهد که باعث میشود Colt زندانی شدن خود را در این حلقه بی پایان به یاد بیاورد. سپس با اطلاعات ارائه شده مشخص میشود که تنها راه شکست این حلقه زمانی، از بین بردن 8 شخصیت مختلف است که با نام Visionary از آنها یاد میشود. البته اینکار صرفا باید طی یک روز انجام بگیرد و اگر حتی یکی از Visionary ها زنده بماند، روز تکرار خواهد شد. هر کدام از شخصیتهای Visionary، افرادی کاملا شناخته شده در سطح Blackreef هستند و پیدا کردن آنها با استفاده از سرنخهای مختلف انجام میشود. در ابتدای داستان، سرنخهای داستانی فراوانی به گیمر ارائه نمیشود و حتی روایت داستان نیز یک همانند یک راز است. با پیشرفت در بازی، بخشهای جدیدی از داستان برای گیمر فاش میشود که برخی از آنها پیچشهای عجیبی را به همراه دارند. این پیچشهای داستانی، در طول بازی هیجان بیشتری را به وجود میآورد و این فرآیند تقریبا تا پایان بازی ادامه پیدا میکند. باید گفت که داستان Deathloop بدون شک یکی از ویژگیهای مثبت این بازی خواهد بود که تا پایان جذابیت خود را حفظ میکند.
باید گفت که جزیره Blackreef نقش بسیار خوبی در گیمپلی و البته روایت داستانی دارد. این جزیره در چهار بازه زمانی از روز قابل تجربه خواهد بود. به نظر میرسد که جزیره کاملا در این چهار زمان قفل شده باشد. همچنین Blackreef دارای چهار بخش مختلف است. هر کدام از بخشها در همه چهار بازه زمانی اشاره شده قابل تجربه هستند. زمان مد نظر گیمر برای مراجعه به هر بخش میتواند تاثیر مستقیمی روی روایت داستان، دستیابی به سرنخها و حتی شخصیتهای حاضر در آن داشته باشد. هر کدام از شخصیتهای Visionary دارای سرنخهایی هستند که صرفا در یک بازه زمانی خاص قابل کشف و دسترسی خواهند بود. همچنین برخی از شخصیتهای غیر قابل بازی، دیالوگهایی را در زمانهای خاص استفاده میکنند که سرنخهای بسیار خوبی به گیمر ارائه میکند. ترکیب چهار بخش و چهار بازه زمانی مختلف باعث شده تا سناریوهای بسیار زیادی در Deathloop برای تجربه وجود داشته باشد.
در بخش گیمپلی باید گفت که Deathloop از المانهای اصلی بازیهای Rogue-like استفاده میکند. حلقه زمانی مد نظر داستان در دو حالت کلی به پایان میرسد. گیمر بتواند تا پایان روز زنده بماند یا اینکه در میانه راه جان خود را از دست بدهد. در هر صورت پایان حلقه، آغاز روز دیگری خواهد بود. تفاوتی نمیکند که گیمر چه چیزی را در روز گذشته به دست آورده باشد، با پایان روز تقریبا همه چیز از دست خواهد رفت. البته Deathloop در این زمینه نسبت به بازیهای دیگر بسیار بخشندهتر عمل میکند. تقریبا در همان چند ساعت ابتدایی بازی، سیستمی به نام Infuse به گیمر معرفی میشود. این سیستم اجازه میدهد تا در میان مراحل و یا پایان حلقه روزانه، گیمر با استفاده از رزدیوم (Residuum) تمامی اسلحهها و آپگریدهای خود را به صورت دائمی نگهداری کند. به این ترتیب بعد از چند ساعت تلاش، تقریبا گیمر تمامی قدرتها و اسلحههای مد نظر خود را به صورت دائمی در اختیار خواهد داشت و تکرار حلقه به امری عذاب آور تبدیل نمیشود. باید گفت که سیستم تکرار مراحل در بازی، ساختار ارائه سرنخها، پیشروی در داستان و روایت آن باعث شده تا Deathloop حتی بعد از چندین ساعت نیز تکراری به نظر نرسد.
ساختار گیمپلی Deathloop به دو بخش تقسیم میشود، مخفی کاری و اکشن تمام عیار. انتخاب این مورد کاملا بر عهده گیمر خواهد بود. میتوانید بازی را تا آخرین لحظه با مخفی کاری دنبال کرده یا از همان ابتدا با دو اسلحه در دست، با دشمنان خود روبرو شوید. ساختار هر دو بخش بسیار خوب و لذت بخش است و گاهی ترکیب هر دو، موقعیتهای بسیار جالبی را به وجود میآورد. البته Deathloop دارای جزئیات و ویژگیهای خاصی است که از تکراری شدن آن جلوگیری میکند. بازی شامل اسلحههای متفاوتی است که هر کدام از آنها دارای آپگریدهای مختلف هستند که با نام ترینکت (Trinket) شناخته میشوند. هر اسلحه میتواند به صورت همزمان از سه ترینکت استفاده کند. این ترینکتها میتوانند ابعاد متفاوت اسلحههای مختلف را قدرتمندتر کند و هر کدام ویژگیهای خاصی را به همراه دارند. به عنوان مثال اگر بیشتر وقت خود را در بازی در درگیریها سپری میکنید، خشابگذاری سریع تر میتواند به شما کمک کند. اگر مخفی کاری را به اکشن ترجیح میدهید، میتوانید با ترینکت مخصوص با یک تیر، دو یا چند نفر را از میان راه بردارید. البته این ترینکتها صرفا برای اسلحهها نیستند بلکه Colt نیز میتواند از چهار ترینکت استفاده کند که ویژگیهای خاصی را به همراه دارند. به عنوان مثل یک ترینکت میتواند قابلیت دو پرش پیاپی را برای گیمر فراهم کند. سیستم ترینکت باعث میشود تا صدها شکل گیمپلی احتمالی به وجود آید که گیمر میتواند با سلیقه شخصی خود از آنها استفاده کند. در کنار ترینکتها، قابلیتهایی در بازی با نام Slab وجود دارد که اکثریت آنها در اختیار شخصیتهای Visionary خواهد بود. البته Colt در ابتدا کار خود را با یک Slab آغاز میکند که به او اجازه میدهد در حلقه زمانی، دو بار بعد از کشته شدن به زندگی بازگردد. هر کدام از این Slabها در ابتدا باید توسط گیمر پیدا شده و سپس با استفاده از رزیدوم برای همیشه نگهداری شوند. هر کدام از Slabها دارای چندین آپگرید مختلف خواهد بود. در هر مرحله گیمر میتواند به صورت همزمان از دو Slab استفاده کند که هر کدام نیز شامل دو آپگرید میشوند. این آپگریدها میتوانند روی شیوه بازی به شدت تاثیرگذار باشند. ترکیب ترینکتها و Slabها، ارزش تکرار را به شدت افزایش میدهند که بدون شک یکی از بهترین ویژگیهای Deathloop است.
یکی دیگر از ویژگیهای بسیار جالب Deathloop حضور شخصیتی به نام جولیانا خواهد بود. جولیانا با تمام قدرت در مقابل Colt قرار میگیرد تا از شکسته شدن حلقه زمانی جزیره Blackreef جلوگیری کند اما در ابتدا هیچ چیز از هدف اصلی او مشخص نیست. ترکیب داستانی شخصیت جولیانا و Colt یکی از جذابیتهای Deathloop است و دیالوگهای رد و بدل شده میان این دو شخصیت میتواند بسیار جذاب و حتی خندهدار باشد. جولیانا در تمام مدت بازی و حضور گیمر در قسمتهای مختلف جزیره میتواند به صورت کاملا تصادفی وارد بازی شده و گیمر را تحت تعقیب قرار دهد. معمولا مبارزه با جولیانا میتواند کمی دشوار باشد و اگر قبل از آن با دیگران نیز درگیر باشید، سطح سختی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا میکند. نکته گمراه کننده این است که جولیانا میتواند ظاهر شخصیتهای غیر قابل بازی را کپی کرده و بدین شکل به گیمر حمله کند! جولیانا همچنین ستون اصلی بخش آنلاین Deathloop به شمار میرود. گیمر میتواند سه حالت را از منوی اصلی انتخاب کند. حالت آفلاین که در آن فقط جولیانا توسط کنترل هوش مصنوعی وارد دنیای بازی میشود. معمولا این اتفاق با فواصل زمانی نسبتا زیاد رخ میدهد. بسیار کم پیش میآید که گیمر در یه حلقه زمانی بیشتر از یک بار با جولیانا روبرو شود. در حالت دوم فقط کسانی که در لیست دوستان گیمر وجود دارند میتوانند از طریق جولیانا با گیمر روبرو شوند. در حالت سوم نیز این امکان وجود دارد که هر گیمری با استفاده از بخش آنلاین به گیمر حمله کند. بخش آنلاین به زمان بیشتری برای بررسی نیاز دارد و در حال حاضر نمیتوان نظر دقیقی نسبت به آن ارائه کرد اما ایده کلی آن جذاب به نظر میرسد.
Deathloop از لحاظ گرافیکی، اثری بسیار چشم نواز است. جزیره Blackreef دارای بخشهای مختلف و با جزئیات فراوان است. هر بخش با توجه به شخصیتهای حاضر در آن ساختار خاصی را دنبال میکند و در نهایت تمامی بخشهای طراحی شده کاملا زیبا هستند. با توجه به اینکه این بازی به صورت انحصاری برای PS5 و البته PC در نظر گرفته شده است انتظار در بخش گرافیک نسبتا بالاست. Deathloop در نگاه اول این انتظارات را برآورده میکند اما مشکلاتی هم در این بخش وجود دارد. بخشهایی مانند نورپردازی، کیفیت بافتها و سایهها به خوبی طراحی و پیاده سازی شدند و میتوان از این بازی به عنوان یک بازی نسل جدید یاد کرد. البته بخشهایی مانند انیمیشن حرکات شخصیتهای غیر قابل بازی، فیزیک، بارگذاری دیر بافتها، برخی باگها و افت نرخ فریم از مشکلات بسیار بزرگ Deathloop خواهند بود. بازی شامل سه تنظیم مختلف گرافیکی برای PS5 است. این تنظیمات شامل دو بخش نرخ فریم شصت خواهد بود. یکی از این تنظیمات بازی را با گرافیک حداکثری و افت فریم اجرا خواهد کرد و دیگری تنظیمات گرافیکی را مدیریت کرده و نرخ فریم را تقریبا روی عدد شصت ثابت نگه میدارد. هیچکدام از دو تنظیم شامل Ray Tracing نخواهند بود. در نهایت تنظیم سوم شامل نرخ فریم سی و فناوری Ray Tracing است. همه تنظیمات اشاره شده از وضوح تصویر 4K به صورت پویا استفاده میکنند. هر سه تنظیمات میتوانند گرافیک بسیار خوبی را به گیمر ارائه کنند اما افت نرخ فریم ناگهانی به خصوص در درگیریها از مشکلات اساسی Deathloop است. این امید وجود دارد که با بهروزرسانیهای آتی این مشکلات حل و فصل شوند.
صداپیشگی شخصیتهای Colt و جولیانا به بهترین شکل انجام شده است. Colt یک فرد بی رحم با شوخیهای عجیب و غریب است و در طرف مقابل جولیانا به هیچوجه حوصله او را ندارد. این دو شخصیت در کنار هم ترکیبی را شکل دادهاند که تا مدتها آنها را از یاد نخواهید برد. احساساتی در صداپیشگی این دو شخصیت وجود دارد که گیمر را بیش از پیش به آنها نزدیک خواهد کرد. البته در بخش موسیقی متن مشکلاتی وجود دارد. موسیقی متن به صورت کلی هماهنگی بسیار خوبی با ساختار داستان و گیمپلی Deathloop دارد اما مشکل اصلی آن تعداد قطعات بسیار کم است. منوها شامل یک قطعه موسیقی نسبتا کوتاه است که بسیار سریع تکراری میشود. در حین بازی نیز موسیقی متن به سرعت تکراری میشود به خصوص که در هنگام درگیری صرفا یک قطعه موسیقی برای گیمر پخش خواهد شد. با توجه به تکرارپذیری مراحل مختلف در این بازی، موسیقی متن میتواند به سرعت تکراری شود.
Deathloop یک بازی بسیار خوش ساخت است که میتواند بسیاری از گیمرها را سرگرم کند. ساختار گیمپلی میتواند پاسخگوی خواستههای اساسی هواداران دو ژانر اکشن و مخفی کاری باشد. وجود داستانی اسرارآمیز، روایتی بسیار جذاب، گیمپلی درگیر کننده، قابلیت تکرار بسیار بالا، گرافیکی چشم نواز و صداپیشگی به یاد ماندنی از ویژگیهای اصلی این بازی خواهند بود. بدون شک تجربه این بازی را به تمامی گیمرها توصیه میکنیم.
امتیاز بازیسنتر - 9
9
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: داستانی اسرار آمیز با روایتی مرموز که میتواند گیمر را تا پایان راه با خود همراه کند ساختار خوب گیمپلی که همزمان با سبک اکشن و مخفیکاری هماهنگی دارد ویژگیهایی مانند ترینکتها و Slab که سناریوهای مختلفی را به وجود میآورند ساختار منحصر به فرد جزیره Blackreef و وقایعی که بر اساس حلقه زمانی به وقوع میپیوندند شخصیت جولیانا و شیوه تعامل گیمر با او تکرارپذیری بالا گرافیک چشم نواز صداپیشگی به یاد ماندنینقاط ضعف: مشکلات گرافیکی مانند افت فریم برخی باگها موسیقی متن تکراریاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS5 بررسی شده است