بازیهای آنلاین بخش بسیار بزرگی از صنعت ویدئوگیم را تشکیل میدهند و در دنیای امروز صنعت بازی بسیاری از این عناوین از ساختارهای تعیین شده و البته محبوب استفاده میکنند. بسیار کم پیش میآید که سازندگان بخواهند بیرون از قاب مورد علاقه گیمرها، اثری را خلق کنند اما بازی Chivalry 2 یکی از این بازیها است که ساختار تکراری بتل رویال این روزهای بازیهای مالتی پلیر را پیش رو نگرفته. البته سوال اصلی این است که آیا Chivalry 2 میتواند در حضور بازیهای بسیار بزرگ مالتیپلیر، موفق باشد یا خیر؟
باید گفت Chivalry 2 یک بازی در سبک Hack & Slash است که در دنیای قرون وسطی و به صورت مالتی پلیر دنبال میشود. از آنجا که بازی دارای بخش داستانی نیست، تیم سازنده نیز وقت زیادی را به داستان سرایی اختصاص نداده. دنیای این بازی به دو جناح Mason و Agatha تقسیم میشود. گیمر میتواند علاقه خود برای بازی کردن برای هر کدام از این دو جناح را بعد از آموزش اول بازی اعلام کرده و کات سین بسیار کوتاهی را مبنی به معرفی آنها مشاهده کند. البته انتخاب میان این دو در نهایت تفاوت چندانی ندارد و تاثیری در گیمپلی نخواهد داشت. Chivalry 2 در هسته گیمپلی بازی بسیار آسانی است اما پیاده سازی آن در میلیونها موقعیت موجود در بازی آنلاین میتواند بسیار سرگرم کننده باشد. در بازی چهار کلاس مختلف وجود دارد. به جز کلاس Archer که از تیر و کمان برای درگیری از راه دور استفاده میکند، سه کلاس دیگر برای درگیریهای تن به تن طراحی شدند. البته هر کدام از این چهار کلاس ویژگیهای مختص به خود را دارند. کلاس Vanguard دارای قدرت بدنی بسیار بالا و سرعت حرکت زیادی است. کلاس Footman شاید بهترین نقطه برای شروع بازی باشد چون ترکیبی متعادل از زره، سرعت و حرکت است. کلاس Knight نیز قدرتمندترین کلاس از لحاظ سطح سلامتی و زره خواهد بود. این کلاس بیشتر به عنوان یک تانک در مبارزات استفاده خواهد شد تا بتواند با جذب کردن بیشتر ضربات دشمن، در اصل خط شکن تیم خود باشد.
باید گفت که تقریبا تعادل بسیار خوبی در طراحی چهار کلاس حاضر در بازی وجود دارد. نکته جذاب در مورد کلاسها، زیرشاخههای طراحی شده برای آنهاست. هر کلاس دارای سه زیرشاخه خواهد بود که با بازی کردن و کسب سطح بیشتر به مرور زمان در دسترس گیمر قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال کلاس Archer دارای سه زیرشاخه Longbowman، Crossbowman و Skirmisher خواهد بود. دو زیرشاخه ابتدایی به گیمر اجازه میدهد تا از نوع خاصی از تیر و کمان استفاده کند و بر اساس نیاز نقش خود را بهتر در بازی پیاده سازی کنند. Skirmisher نیز به گیمر اجازه میدهد تا حتی در درگیریهای تن به تن نیز حضور داشته باشد.
مبارزات تن به تن دارای در نگاه اول دارای پیچیدگی چندان خاصی نیست. گیمر میتواند از سه مدل ضربه استفاده کند که هر کدام انیمیشن بسیار خاصی دارند. همچنین قابلیت دفاع کردن در مقابل ضربات نیز وجود دارد. هر کدام از ضربات موجود در بازی قابلیت زنجیر شدن با دیگر ضربات را دارند. بدین ترتیب اگر بتوانید حریف خود را در موقعیت ضعف قرار داده و یک کمبو زنجیروار را پیاده سازی کنید، میتوانید بسیار سریع او را از پا در آورید. امکان پرتاب کردن سلاح در بازی وجود دارد که میتواند لحظات بسیار جالبی را به وجود آورد. سازندگان در بازی از خشونت واقع گرایانهای استفاده کردند اما تلاش کردند تا از کمدی نیز در بازی خود استفاده کنند. به عنوان مثال اعضای بدن قطع شده در میدان جنگ توسط گیمر قابلیت برداشتن و البته استفاده در مبارزه دارند. همچنین دیالوگهای از پیش تعیین شده بسیار زیادی در بازی وجود دارند که همگی در ساختاری کمدی نوشته شدند. البته از آنجا که Chivalry 2 صرفا یک بازی آنلاین است باید انتظار این را داشته باشید که حریف چندان راحت تسلیم نشود. یادگیری قواعد کلی هسته گیمپلی و مبارزات در Chivalry 2 به زمان زیادی نیاز ندارد اما کسب مهارت در آن کاملا به تجربه گیمر از بازیهای آنلاین بستگی دارد. اگر جز افرادی باشید که بازیهای مالتی پلیر زیادی را انجام دادید میتوانید بعد از چند مبارزه به دید بسیار خوبی از مسابقات و موقعیتها دست پیدا کنید. در حالت کلی هسته اصلی گیمپلی Chivalry 2 بسیار لذت بخش است.
گیمپلی بسیار جذاب نیاز به ساختاری مناسب برای رشد دارد. در بازیهای مالتیپلیر این ساختار به نقشهها و حالتهای مختلف تقسیم بندی میشوند. Chivalry 2 متاسفانه در این بخش چندان موفق عمل نکرده. این بازی دارای دو حالت مسابقه شامل محاصره قلعه (Siege) و Free For All است. بخش FFA شامل بازیهای Team Deathmatch نیز خواهد بود. در محاصره قلعه، گیمرها به دو جناح Mason و Agatha تقسیم شده و بازی را در ساختار مسابقات 40 یا 64 نفره آغاز میکنند. بازی محاصره قلعه شامل بخشهای مختلفی است و به نوعی در هر بخش از بازی تیم مهاجم برای تسخیر قلعه باید وظایف مختلفی را انجام دهد در حالی تیم مدافع صرفا باید از انجام آن وظیفه جلوگیری کند. برخی از این وظایف جذابیت چندانی ندارند. به عنوان مثال دزدیدن جعبههای طلا و انتقال آن به منطقه مد نظر میتواند بسیار کسل کننده باشد. اگر تیم مهاجم بتواند به داخل قلعه و آخرین لایه دفاعی نفوذ پیدا کند، بالاترین گیمر در تیم مدافع از لحاظ امتیاز به عنوان پادشاه قلعه معرفی خواهد شد. سپس زمان بسیار محدودی در نظر گرفته میشود تا تیم مهاجم بتواند این پادشاه را نابود کند. برنده و بازنده بازی نیز بر اساس زنده ماندن یا نماندن این پادشاه تعیین خواهد شد. بخش محاصره قلعه در حالی که شاید در ابتدا بسیار جذاب به نظر میرسد میتواند به سرعت تکراری شود. بعد از چند مسابقه مختلف، همه چیز ثابت به نظر میرسد و صرفا مبارزات تن به تن است که نقش متغییر را در این معادله تکراری بازی خواهد کرد. در بخش دیگر بازیهای FFA و Team Deathmatch نیز از ساختار بسیار سنتی استفاده کرده و گیمرها را در به صورت مستقیم و بدون هیچ وظیفهای اضافه در مقابل یکدیگر قرار میدهد.
یکی دیگر از مشکلات Chivalry 2 عدم تنوع در نقشهها است. تعداد نقشههای بخش محاصره قلعه به پنج عدد محدود شده و FFA نیز صرفا دارای سه نقشه است. نقشههای مربوط به محاصره قلعه از وسعت نسبتا زیادی برخوردار هستند و میتوان این بزرگی را توجیه مناسبی برای تعداد کم آنها قرار داد اما نقشههای FFA بسیار محدود هستند و انتظار میرفت که تعداد آنها نیز بیشتر باشد. یکی دیگر از مشکلات این بازی، اتصال به سرور است. در بسیاری از مواقع اتصال به درستی انجام نمیشود و باید چندین دقیقه منتظر اتصال به سرور باشید. البته به نظر میرسد که این مشکل به مرور زمان توسط تیم سازنده حل شود.
برای ساخت Chivalry 2 از Unreal Engine 4 استفاده شده. باید گفت Chivalry 2 ترکیبی از خوبیها و بدیها در بخش گرافیکی خواهد بود. طراحی هنری بازی بسیار خوب انجام شده و حس حضور در نبردهای قرون وسطی را به گیمر ارائه میکند. در بخش فنی البته فراز و نشیبهایی وجود دارد. برخی مدلها مانند سلاحها وشخصیتها دارای جزئیات بسیار زیادی هستند اما برخی دیگر از مدلها مانند درختها بسیار بی کیفیت طراحی شدند. در برخی از نقشهها نیز مشکلاتی در بخش Draw Distance به وجود میآید که پس زمینه تصویری چندان خوبی را به تصویر نمیکشد. مشکل بارگزاری مدلها نیز به وضوح در ابتدای هر مسابقه مشاهده میشود. این مشکل حتی میتواند در طول مسابقه نیز مشاهده شود. در بخش صداگذاری باید گفت که تیم سازنده تا حد بسیار زیادی موفق عمل کرده. صدای برخورد سلاحهای مختلف به زیبایی طراحی شدند و حس مبارزه را به خوبی به گیمر انتقال خواهند داد. همچنین اتمسفر کلی مبارزات با توجه به صداگذاری محیطی بسیار باورپذیرتر است. در بخش صداگذاری شخصیتها نیز باید گفت که سازندگان رویکردی بسیار کمدی را در نظر گرفتند. تقریبا همه دیالوگهای از پیش تعیین شده دارای ساختاری کمدی هستند.
Chivalry 2 این روزها به یکی از محبوبترین بازیهای مالتی پلیر تبدیل شده است. دلیل این محبوبیت بدون شک گیمپلی جذاب و سرگرم کننده خواهد بود. البته همانگونه که اشاره شد کمبود بخشهای مختلف بازی و همچنین تعداد کم نقشهها از بزرگترین نقاط ضعف این بازی هستند. در حال حاضر Chivalry 2 میتواند تا ساعتها سرگرم کننده باشد اما برای تداوم آن نیاز است که بهروزرسانیهای مختلفی برای آن عرضه شود. تجربه این اثر برای هواداران بازیهای مالتی پلیر به شدت توصیه میشود.
امتیاز بازیسنتر - 8
8
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: گیمپلی جذاب و مبارزات درگیر کننده چهار کلاس با ساختاری متفاوت زیرشاخههای بسیار کاربردی برای کلاسها استفاده از کمدی در دنیای بسیار خشن و بی رحم گرافیک هنری زیبا صداگذاری خوب نقاط ضعف: محدود بودن مدهای مختلف مسابقات به دو عدد تعداد کم نقشهها مشکلات گرافیکی در بخش فنی برخی مشکلات در اتصال به سرور این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است