بررسی بازی Chernobylite

بلوک شرق سال‌هاست به واسطه تولید محصولاتی خاص در صنعت بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شوند. از آثار معروف و موفقی همچون Metro گرفته تا بازی‌های کمتر شناخته شده‌ای که شاید تنها گروه کوچکی به تجربه آنها روی PC مشغول شوند. کیفیت پایین فنی آثار تولید شده در این منطقه معمولا تولیدات آنها را تبدیل به آثاری سخت می‌کند. آثاری که شاید به شکل منطقی درجه سختی بالایی نداشته باشند اما مخاطبی که به تجربه بازی‌های آمریکایی و ژاپنی عادت کرده نمی‌تواند با مشکلات فنی همیشگی آنها دست و پنجه نرم کند. اگر موفق شوید از سد بزرگ مشکلات فنی بگذرید، احتمالا تجربه بازی‌های تولید شده توسط کشورهای شرق اروپا می‌توانند نظر شما را به خود جلب کنند. آثاری که معمولا نوآوری‌های خاصی را ارائه کرده و از سویی با طراحی‌های فوق پیچیده اما جذاب همراه هستند. بازی Chernobylite به راحتی ثابت می‌کند که تولیدکننده‌های لهستانی به نظر موفق به عبور از چالش‌های فنی شده و توانسته‌اند محصول خود را آماده بازاری کند که سال‌هاست به سادگی بیش از حد بازی‌ها عادت کرده‌اند. جدیدترین ساخته The Farm 51 نشان می‌دهد که می‌توان با استفاده جزئیات جالب توجه و ساختارهای استاندارد، اثری در ژانر Survival را برای تجربه عموم آماده کرد. سازندگان Chernobylite مشکلات همیشگی آثار این چنینی را برطرف کرده و موفق به ارائه محصولی شده‌اند که می‌تواند به واسطه فضاسازی قدرتمند گروهی کاملا ناآشنا با ژانر Survival را به خود جذب کند.

یکی از دلایلی که معمولا باعث می‌شود ژانر Survival به راحتی پیش روی گروه بزرگی از مخاطب‌ها قرار گیرد، کمبود‌های داستانی است. معمولا در بازی‌های این ژانر شما یک هدف مشخص یعنی زنده ماندن برای مدت زمان بیشتر را دنبال می‌کنید. مسیری که در اکثر اوقات نیازی به داستان‌سرایی خاصی نداشته و البته مخاطب هم چنین طلبی را مطرح نمی‌کند. با این وجود Chernobylite پا را فراتر گذاشته و با اضافه کردن نقش داستان در چرخه روایی بازی، خود را در میان آثاری قرار می‌دهد که حرف‌های بسیاری برای گفتن در این زمینه دارد. بیش از هر چیزی داستان Chernobylite تاثیر گرفته از نقش آفرینی‌های کلاسیک PC است. در این گروه از بازی‌‌های ویدیویی، انتخاب‌ها نقش کلیدی‌ داشته و هرکدام از آنها داستان، نحوه پیشروی در آن و پایانش را دچار تغییراتی اساسی می‌کند. در این بازی شما کنترل دانشمندی هسته‌ای را بر عهده می‌گیرید که در جریان حادثه چرنوبیل حضور داشته. همسر شخصیت اصلی بازی یعنی ایگور در جریان این حادثه ناپدید شده و اکنون و با گذشت 30 سال، او به منطقه ممنوعه حادثه چرنوبیل بازگشته تا همسر گمشده خود را پیدا کند. داستان Chernobylite در نگاه اول شاید بهانه‌ای جالب برای شروع ساعت‌ها گشت و گذار در محیط بازی باشد اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است. شما در جریان بازی با داستانی نیمه جنایی روبرو هستید. بازی در همان ابتدا به شما وظیفه می‌دهد که تیمی را برای نفوذ به نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل جمع‌آوری کرده و به دنبال همسگر ایگور بروید. جریانی که طی آن اکثر ماموریت‌های داستانی مطرح شده و با انجام هر کدام از آنها می‌توانید تکه‌ای از پازل کلی بازی را پیدا کنید. با این حال بخش دیگر داستان بازی به شکل مستقیم با گذشته شخصیت اصلی و همسر او در ارتباط هست. گذشته‌ای که سازندگان بازی برای روایت به سراغ ساختاری شبیه به آثار ماجراجویی رفته‌اند. شما در جریان بازی می‌توانید نشانه‌های مختلفی را پیدا کنید که در نهایت به ایجاد تصویری از گذشته شخصیت اصلی و همسر او کمک می‌کنند. در این میان اما نکته‌ای که باعث شده داستان Chernobylite خود را از دیگر آثار همیشگی این ژانر جدا کند، تصمیمات و تاثیر آنها روی روایت هستند. کوچک‌ترین و ساده‌ترین انتخاب‌های گیمر در مقابله با شخصیت‌های مختلف و وقایع دنیای بازی، تاثیری بزرگ و مهم روی داستان و نحوه پیشروی در آن دارند. این بخش از بازی بدون شک یادآور ساخته‌های Obsidian است. تفاوت اصلی اما زمانی خود را نشان می‌دهد که انتخاب‌ها به جز تغییر پایان‌بندی، در همان جریان همیشگی بازی نیز خود را نشان داده و شرایطی را ایجاد می‌کنند که تجربه هر گیمر از خط داستانی بازی کاملا متفاوت باشد. انتخاب‌های شما حتی در ماموریت‌ها و ترتیب آنها تاثیر داشته و به شکل کلی رویکردی منحصر به فرد برای هر گیمر را شکل می‌دهند.

هرچند سازندگان Chernobylite از عنوان Survival Horror استفاده کرده‌اند اما واقعیت ماجرا این است که ساخته آنها آنقدر توانایی خاصی در القا حس ترس ندارد. به جز چند Jump Scare مختصر عملا بازی تلاش خاصی در این مسیر نداشته و بیشتر بار ایجاد حس ترس یا بهتر از است بگوییم تعلیق را برعهده فضاسازی خود قرار داده. استودیو The Farm 51 با اسکن سه‌بعدی محیط چرنوبیل شبیه‌سازی قدرتمند از یکی از مهم‌ترین حوادث تاریخ را شکل داده. بزرگ‌ترین نکته مثبت Chernobylite در همین مسئله یعنی طراحی محیط و فضاسازی نهفته شده. جدای از اینکه محیط‌های به نمایش در آمده کاملا براساس نمونه واقعی خود طراحی شده‌اند، سازندگان بازی به خوبی و با بالاترین جزئیات ممکن آنها را پیاده سازی و البته المان‌های مد نظر خود را افزوده‌اند. به شکل کلی در این بازی شاهد محیطی بزرگ هستیم که به مناطق کوچک‌تر تقسیم شده‌اند. هر کدام از این مناطق ممکن است در جریان بازی میزبان تعداد زیادی ماموریت مختلف باشند. شاید در نگاه اول استفاده از چنین رویکردی به تکراری شدن طراحی مراحل منتهی شود اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است. با اینکه استفاده از ساختارهای نیمه جهان باز همواره ضعف‌های خاصی مانند تکراری شدن طراحی مراحل را به همراه دارد اما دنیای Chernobylite درست همانند داستان آن تاثیر گرفته از انتخاب‌های گیمر است. جدای از سیستم آب و هوایی پویا و باکیفیت که محیط‌ها را از دید بصری دگرگون می‌کند، انتخاب‌های شما حتی در مواجهه با مواردی ساده مانند درگیر شدن یا نشدن با دشمن‌ها، دنیای بازی را تغییر می‌دهد. کافیست شما تمرکز زیادی روی مبارزات داشته باشید تا دنیای بازی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و شرایطی امنیتی را پدید آورد. تمرکز روی چنین رویکردی باعث شده مخاطب هیچگاه بدون فکر کردن به نتایج عملکردش به سراغ انجام کاری نرود. موضوعی که شاید در کمتر بازی‌ای به این شکل پیاده‌سازی شده باشد. با این حال Chernobylite در زمینه گرافیک و مباحث بصری بی‌نقص نیست. درست مانند بسیاری از بازی‌های بلوک شرق، این اثر نیز از دید کیفیت انیمیشن شخصیت‌ها با ضعف‌های اندکی همراه هست و شاید نتواند در زمینه طراحی کیفی آنها نیز نظر اکثریت را جلب کند. موضوعی که البته نمی‌تواند تاثیر خاصی روی کیفیت کلی تجربه بازی داشته باشد. در نهایت به راحتی از کنار این موضوع نمی‌توان گذشت که Chernobylite نسبت به دیگر آثار تولید شده در اروپای شرقی از دید عملکرد خروجی عملکرد بسیار خوبی داشته و تنها ممکن است بعضا با باگ‌هایی روبرو شوید که جریان کلی بازی را متوقف می‌کنند.

حضور سازنده‌های سابق STALKER تاثیر خود را به خوبی نشان داده و ساخته جدید The Farm 51 در زمینه گیم‌پلی شباهت‌های بسیاری به ساخته قدیمی GSC Game World دارد. هرچند تمرکز اصلی بازی اشاره شده بیشتر روی مبارزات بود اما اینجا به واسطه قرارگیری در ژانر Survival شاهد رویکردی متفاوت هستیم. اینجا بیش از هر کاری باید به دنبال منابع باشید. منابعی که برای پیشبرد بازی نقش کلیدی داشته و بایستی زمان زیادی را به دنبال آنها باشید. با این حال زمانی که ماموریتی را انتخاب کرده یا انجام آن را برعهده اعضای تیم خود قرار می‌دهید بایستی وارد محیطی شوید که خالی از تهدید نیست. یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های بازی خود را در این بخش نشان می‌دهد. به شکل کلی Chernobylite حرف زیادی در زمینه مبارزات برای گفتن نداشتن و نه تنها شوتینگ لذت‌بخشی را پیش روی مخاطب قرار نمی‌دهد بلکه از دید طراحی و تنوع دشمن‌ها نیز عملکرد خوبی ندارد. بیشتر دشمن‌های بازی از ساختار هوش مصنوعی ثابتی بهره گرفته و برای درگیری با آنها کافیست نکاتی همیشگی را رعایت کنید. با این حال گفتیم که دنیای بازی از تصمیمات و رویکرد شما تاثیر می‌گیرد. شاید اگر با دشمن‌ها درگیر شوید به منابع بیشتری دسترسی پیدا کنید اما در ادامه باید مراحل را با حضور تعداد بیشتری از آنها پشت سر بگذارید. در اصل بازی سعی کرده عوامل مختلفی را به عنوان بازدارنده‌های مبارزه معرفی کند اما باز هم رفتن یا نرفتن به سراغ آنها برعهده گیمر قرار می‌گیرد. این آزادی عمل در تمامی بخش‌های بازی دیده شده و حتی به موضوعی همچون Base Building راه یافته. جدای از اینکه شما با کنترل شخصیت اصلی بایستی خط داستانی و به شکل کلی موضوع بقا را دنبال کنید اما نیم نگاهی نیز باید به دیگر اعضای تیم و منابع و تجهیزاتی داشته باشید که برای انتهای بازی کارایی دارند. شاید نزدیک‌ترین بازی به این بخش از Chernobylite، ساخته هیدئو کوجیما یعنی Metal Gear Solid 5 باشد. در آن بازی هم اصولا شما با محیط‌هایی جهان‌باز سر و کار داشتید و اینکه اهداف را چگونه در هر کدام از آنها دنبال کنید، بسته به انتخاب‌ها و تصمیماتی دارد که در طول بازی می‌گیرید. اینجا هم درست شاهد چنین رویکردی هستیم که به شما اجازه می‌دهد پایگاهی را با سلیقه و انتخاب‌های خود شکل داده و برای حضور دوباره در چرنوبیل آماده شوید. دیگر ضعف بازی خود را در این نقطه نشان می‌دهد. به شکل کلی فراهم کردن آیتم‌های مختلف در پایگاه اصلی تاثیر مستقیمی روی مشخصه‌های شخصیت‌ها همچون سلامت جسم، روان و مسائلی این چنینی دارد. هرچند انتخاب‌ها برای شما پرتعداد هستند اما هرکدام از آنها بدون عوارض جانبی خاصی تنها روی یکی از نماد‌های تعیین‌کننده تاثیر می‌گذارند. چنین مسئله‌ای باعث شده گیمر اجباری برای رفتن به سراغ تمامی آیتم‌ها نداشته و تنها با تمرکز روی گروه خاصی از آنها به اهداف تعیین شده برسد.

اگر به دنبال اثری متفاوت با اکثر بازی‌های موجود در بازار هستید، Chernobylite شاید از بهترین گزینه‌ای باشد که می‌توانید به سراغ آن بروید. اثری با اتمسفر قدرتمند و داستانی جالب که انتخاب‌های گیمر در پیشرفت آن نقش کلیدی دارند. بازی‌ای که به شما اجازه می‌دهد تجربه‌ای منحصر به فرد را در محیطی داشته باشید که زمانی میزبان یکی از بزرگ‌ترین حادثه‌های تاریخ بوده. بازی Chernobylite شاید نتواند نظر علاقه‌مندان به مبارزات و شوترهای اول شخص را جلب کند اما در حال حاضر یکی از منحصر به فردترین تجربه‌های صنعت بازی را ارائه می‌کند.

امتیاز بازی‌سنتر - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: طراحی فوق العاده چرنوبیلاستفاده کارآمد از تغییرات آب و هواییصداگذاری خوب شخصیت‌ها به زبان روسیانتخاب‌های تاثیرگذار در داستاندنیایی به فعالیت گیمر واکنش نشان می‌دهدکیفیت خوب بخش طراحی پایگاهروایتی متفاوت در ژانر Survivalنقاط ضعف: کلیت داستانی بازی شاید همیشه درگیرکننده نباشدکیفیت پایین صداگذاری انگلیسیهوش مصنوعی ضعیف دشمن‌هاتنوع کم دشمن‌هاشوتینگ بازی به اندازه کافی روان نیستاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PC بررسی شده است

User Rating: 4.42 ( 7 votes)
خروج از نسخه موبایل