شاید Valve علاقهای به ساخت نسخه سوم بازیهایش نداشته باشد اما این موضوع هیچگاه در مقابل تصمیم Turtle Rock Studios برای بازگشتی موفق به صنعت بازی شانسی ندارد. سازندگان سابق مجموعه بازی Left 4 Dead، بعد از تجربه شکست با Evolve حالا به ریشههای خود بازگشته و اثری را تحت عنوان Back 4 Blood آماده کردهاند که به راحتی میتوان لقب سومین قسمت از L4D را به آن داد. بازیای که توانسته فرمول موفق زامبی شوتر چهار نفره را ارتقا داده و آن را با نفسی دوباره پیش روی مخاطبها قرار دهد. طی روزهای اخیر تست بتا این بازی شروع شده و موفق به تجربه آن روی پلی استیشن 5 و PC شدهایم. بازیای که در شرایط فعلی میتواند برای علاقهمندان به این ژانر تجربهای لذتبخش را ایجاد کرده و اگر در زمان عرضه با مشکل خاصی روبرو نشود شاید تبدیل به یکی از بهترینهای سال شود.
هرچند بخش اندکی از محتوای نهایی Back 4 Blood در تست بتا در دسترس است اما با نگاهی به آن میتوان متوجه شد که سازندگان بازی در چه مسیری حرکت کرده و به دنبال چه هدفی هستند. آنها در نگاه اول قصد ساخت شوتری چند نفره را داشتهاند و تمامی استانداردهای موجود در این موضوع را پدید آوردهاند. حس شوتینگ بازی با اینکه نسبت به L4D متفاوت است اما به شکل خوبی بهروزرسانی شده و میتواند علاقهمندان به شوترهای اول شخص امروزی را جذب کند. جدای از این مسئله بازی تعداد زیادی اسلحه مختلف را پیش روی شما قرار میدهد که هر کدام در موقعیتهای مختلف کارایی خود را به نمایش میگذارند. اسلحههایی که البته به واسطه اضافه شدن قابلیت شخصیسازی امکان ارائه خروجیهای متنوع و متفاوتی را در اختیار دارند. جدای از این مسئله هر شخصیت قابلیت حمل سه آیتم جداگانه را نیز در اختیار دارد که به شکل تجهیزات تهاجمی (نارنجک، دینامیت و…)، بستههای سلامتی و تجهیزات ثانویه تقسیمبندی شدهاند. موضوعی که باعث شده Back 4 Blood در همین نگاه اول نسبت به پدر معنوی خود پیشرفتهتر و بهتر باشد، آزادی عمل است. شاید هر مرحله از بازی سناریو از پیش تعیین شدهای را پیش روی مخاطبها قرار دهد اما اینکه چگونه از عهده این سناریو بر میآیید، انتخابی است که گیمر با استفاده از تجهیزات همراهش میگیرد. از طرفی رسیدن به نتیجه ایدهآل و بینقص یا پشت سر گذاشتن مراحل در درجه سختی بالا به هیچوجه در تجربه ابتدایی امکانپذیر نیست و گیمرها باید برای هر بخش از مرحله رویکردی خاص را اتخاذ کنند.
تا اینجا کار همه چیز به نظر آشناست و با اینکه میتوان ارتقا مناسبی را در ساختار آن دید اما حرفی تازه برای گفتن ندارد. با این وجود سازندگان Back 4 Blood پا را فراتر گذاشته و بخشی را تحت عنوان Card Deck به بازی اضافه کردهاند که شامل دو گروه کارت کاملا متفاوت میشود. گروه اول دربرگیرنده کارتهایی است که معمولا یکی از قابلیتهای شخصیت اصلی را ارتقا داده یا به شکل کلی باعث تقویت تیم میشوند. پیش از شروع مراحل شما میتوانید از مجموع کارتهایی که در اختیار دارید، تعدادی از آنها را انتخاب کرده و یک یا چند Deck را شکل دهید. انتخاب Deck اما پایان کار نیست و پیش از شروع هر مرحله گیمر به شکل تصادفی حق انتخاب یکی از این کارتها را در اختیار دارد. به شکل کلی اینکه چه دستهای از کارتها را انتخاب کنید بسته به شخصیتها و خصوصیات منحصر به فردشان و البته مراحل پیش رو میتواند تجربهای منحصر به فرد را برای هر گیمر در زمان تجربه بازی شکل دهد. گروه دوم کارتها اما تاثیری منفی در عملکرد شما دارند. به طور مثال کارتی در بازی وجود دارد که بعد از فعال شدن باعث ایجاد مه در محیط شده و دید شخصیتهای اصلی را محدود میکند. نیمه مثبت این گروه از کارتها در جوایز و خروجی است که بعد از اتمام یا در جریان مراحل به گیمرها اختصاص پیدا میکند.
در نهایت نمیتوان به بررسی نسخه آزمایشی Back 4 Blood پرداخت و بخش Versus را فراموش کرد. بخشی که بدون شک یکی از جذابیتهای اصلی Left 4 Dead بود و اکنون با نگاهی متفاوت به بازی جدید Turtle Rock Studios برگشته. پیشتر در این حالت گیمرها به دو گروه انسانها و زامبیها تقسیم میشدند و همان مراحل بخش داستانی را دنبال میکردند اما اینجا شاهد رویکردی متفاوت هستیم و بخشهایی از بازی که در دسترس قرار میگیرند به مناطقی کوچکتر تقسیم شدهاند. مناطقی که البته ثابت نمانده و گیمرها را مجبور میکنند تا رویکرد خود را در مقابل تیم حریف تغییر دهند. تجربه Back 4 Blood در شرایط فعلی نویدبخش محصولی جالب توجه است. اثری که میتواند طرفداران زامبی شوترها را راضی کرده و ساعتها محتوای متنوع و جذاب را پیش روی آنها قرار دهد. تجربهای که البته باید در زمان عرضه و بعد از آن با محتواهای بیشتر به روز بماند.