گاهی با بازی هایی روبرو میشوید که شما را غافلگیر میکنند. بله، صحبت از بازیهای مستقل است. چنین بازیهایی برای نشان دادن جنبه کیفی خود در صنعت بازیهای ویدیویی و برای این که بتوانند در این صنعت بی رحم جایی برای خود دست و پا کنند و اثر خود را به منتقدین و گیمرها به نوعی تحمیل کنند راه بسیار سخت و پر پیچ و خمی دارند. بازی ANNO: Mutationem که توسط استودیوی «Thinking Stars» ساخته شده، یکی از عناوینی است که حقیقتا توجه من را به خود جلب کرده است. ANNO: Mutationem اثری است که در یک فضای «سایبر پانکی» ساخته و پرداخته شده است. خلق چنین فضایی برای سازندگان در نوع خود میتواند بسیار پر ریسک و پر خطر باشد زیرا به تصویر کشیدن چنین دنیایی کار راحتی نیست. آیا ANNO: Mutationem توانسته دنیای سایبر پانکی را در بُعد های گوناگون به درستی به تصویر بکشد و در نهایت گیمر را در این دنیای خاص و یونیک غوطه ور کند؟ پاسخ این پرسش را در پایان نقد این بازی خواهید گرفت؛ پس با ما همراه باشید.
شخصیت پردازی سطح بالا
شما در نقش «Ann Flores» که متخصص امنیتی و رزمی کاری ماهر است بازی را آغاز میکنید او در جستجوی پاسخی برای اتفاقاتی است که برای برادر گمشده اش به نام «Ryan» رخ داده است. «Ann Flores» باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا راز بیماری عجیبی را که مدت هاست او را آزار میدهد و مشکلی که برادرش هم با آن درگیر است را حل کند. هر چقدر در بازی پیش بروید با اتفاقات پشت پردهای که در این دنیای سایبر پانکی به وقوع پیوسته آشنا خواهید شد. بر خلاف بسیاری از قهرمانان این ژانر، Ann تنها نیست. او خواهری دارد که صاحب یک «بار» در شهر است و پدری که اکنون در بدن یک ربات به حیات خود ادامه می دهد. او دوستان و متحدانی دارد، با مجریان قانون کار میکند و همین طور اگر کاری از دستش بر بیاید به مردم شهر کمکهای مختلفی میکند. Ann شخصیت نسبتا سرد و خشکی دارد، برای جان بخشیدن به روند داستانی، ما «Ayane» را که هکر است در کنار خود داریم، او با Ann در ارتباط است و در هر موضوعی کمک میکند. صحبت هایی که مابین Ayane و Ann رد و بدل میشوند بسیار لذت بخش و دل نشین است. Ayane با بزله گوییها و روحیهای که دارد مکملی فوقالعاده در کنار شخصیت سرد داستان یعنی، Ann است. همراهی او جریان داستانی بازی را بیش از پیش لذت بخش و سرگرم کننده میکند.
غوطه وری در دنیای سایبر پانکی
شاید یکی از اولین پرسشهایی که برای خواننده ایجاد میشود این است که آیا سازندگان بازی توانستهاند جو و اتمسفر دنیای سایبرپانکی را به شکلی درخشان خلق کنند یا خیر! پاسخ بسیار سر راست و واضح است و باید بگویم بله؛ سازندگان در این زمینه بی نظیر عمل کردهاند. چراغهای نئون در هم تنیده و چشمک زن، شهر را در شب روشن میکنند، وسایل نقلیه پانک شکل به طور منظم در خیابانها حرکت میکنند، و انسان هایی که با بهرهگیری از اعضای مصنوعی در بدنشان هر کدام قصهها و داستانهای مربوط به خود را دارند. در این شهر انسانها به زندگی روز مره خود ادامه میدهند و همه چیز به ظاهر طبق روال عادی پیش میرود. اما در زیر پوست این شهر فساد،هرج و مرج و قانون شکنی بیداد می کند. «بیدادی» که شاید هیچ وقت به «داد» تبدیل نشود.
تطبیق یک گیم پلی دو بعدی مدرن با یک گیم پلی کلاسیک پلتفرمر
بازی شامل دو سبک گیمپلی است. بخشی از گیمپلی به صورت پلتفرمر دو بعدی روایت می شود و بخشی دیگر به صورت سه بعدی. در هنگام نبردها و ماموریتها گیم پلی به صورت دو بعدی و یک بازی پلتفرمر اکشن/RPG طراحی شده است. Ann میتواند لباسهای خود را عوض کند و همین طور دارای سلاح های گوناگونی است. شمشیر لیزری که در نبردهای نزدیک کارایی بسیار بالایی دارد و یک تپانچه که سلاحی سبک است که او با خود به همراه دارد و به خوبی میتوان از آنها هنگام مبارزات استفاده کرد، همچنین با پیشروی در بازی سلاحهای جدیدی در دسترس قرار خواهند گرفت. تمامی سلاحها از قابل ارتقا هستند. در هنگام مبارزات مکانیزمهای عناوین پلتفرمر کلاسیک به صورت هماهنگ شدهای با مکانیزمهای بازیهای پلتفرمر مدرن تطبیق شده و به خوبی چفت و بَست شدهاند. همین طور به دلیل فضای سایبر پانکی بازی مکانیزم های گیم پلی دو بعدی حتی با چنین دنیایی، هم گام و همسان سازی شده و در نتیجه خروجی کار چشمگیر و لذت بخش از آب در آمده است.
بالانس بودن گیم پلی بازی در هنگام نبرد ها
در مراحل اولیه بازی Ann از تواناییهای فوق العادهای برخوردار نیست. او طوری طراحی نشده که در مقابل دشمنان یک ماشین آدم کشی باشد. شما به مرور زمان و با به روز رسانی مهارتهای او میتوانید توانایی هایش را در هنگام نبردها ارتقا دهید. برخی از دشمنان میتوانند مستقیماً به حملههای ترکیبی شما حمله کنند یا از میان آنها فرار کنند، در حالی که اگر مهمات شما تمام شود، کشتن برخی از آنها تقریبا غیرممکن است. بنابرین، Ann به راحتی نمی تواند بر دشمنان چیره شود و آن ها را به سادگی شکست دهد و همین موضوع باعث شده گیم پلی بازی چالش برانگیز شود.
ساختار درختی کارامد
به روز رسانی مهارت های Ann به مانند بازیهای RPG از طریق ساختار درختی انجام میشود. از این طریق امکان ارتقا مهارت های فردی و شخصی سازی سلاحهای سرد و گرم، ضربات رزمی و حتی فینیشرها نیز امکان پذیر است. همین طور ویژگی هایی همانند افزایش طول عمر، چابکی و مهارتهای دفاعی و استقامت Ann را میتوان ارتقا داد. ساختار درختی اگر با برنامه و هدف مشخصی طراحی نشود، می تواند به تجربه کلی اثر صدمه وارد کند. به طور مثال در بسیاری از بازیها شخصیت مورد نظر بعد از مدتی که مهارتهای او را افزایش دهید تبدیل به ابر انسان میشود و تمامی دشمنان را به راحتی سلاخی میکند و همین امر باعث میشود به هسته گیم پلی بازی آسیب وارد شود. اما ساختار درختی موجود در ANNO: Mutationem ابدا این طور نیست و حتی اگر مهارت های Ann را اواخر بازی هم افزایش دهید، دشمنانی که روبروی او قرار میگیرند قدرتمند تر می شوند و این تعادل سختی بازی تا پایان ادامه خواهد داشت. هر چقدر Ann در طول بازی چابک تر،قدرتمند تر و دارای سلاح های قدرتمند تری شود به همین میزان دشمنان روبروی او هم قوی تر شده و باعث می شود تا توانایی های Ann و گیمر را به چالش بِکشد.
گشت و گذار و کاوش در شهر در هنگام گیم پلی سه بعدی
نیمه دیگر گیم پلی ANNO: Mutationem به صورت سه بعدی طراحی شده است. در این هنگام میتوانید در خیابانها پرسه بزنید، وارد مغازهها و ساختمانها شوید و یا با NPCها صحبت کنید. در کنار ماموریتهای جانبی و کارهای گوناگونی که بر عهده شما گذاشته میشود میتوانید کلکسیونهای مخفی را پیدا کرده و از مینی گیمها لذت ببرید. شاید میزان وسعت شهرها بزرگ و عظیم نباشد. اما شهرها پرجزئیات و با تنوعی مثال زدنی طراحی شده اند و تمامی بخشها پر است از داستانها و رمز و رازهای گوناگون. همین ویژگی باعث میشود که به تمامی قسمت های شهر بروید و از کاوش در آنها لذتی فراوان ببرید.
جلو های بصری و طراحی هنری چشم نواز
برای ساخت ANNO: Mutationem از موتور گرافیکی «Unity» استفاده شده و نتیجه کار تیم سازنده فوق العاده از آب در آمده است. تلفیق فضاهای سه بعدی با شخصیت های پیکسلی 2 بعدی ترکیب به خوبی انجام شده است و نتیجه کار تلفیقی از بازی های کلاسیک و مدرن است و به نوعی می توان گفت چنین آمیختگی یکدیگر را کامل میکنند. طراحی شهرها، خیابانها، آسمان خراشها و کوچه و پس کوچه های شهر بی نظیر است. نما های بسته و همین طور نمای دور شهر توانسته اتمسفر این دنیا را به زیبای هر چه تمام تر به تصویر بکشد. رنگ بندی خیره کننده بازی تضاد مابین سیاهی ها و شادابی های زندگی در یک دنیای سایبر پانکی را به بهترین شکل ممکن به شما نشان میدهد. نور پردازی در بازی چشم نواز است و بخشی از نورها به صورت استاتیک طراحی شده و در کنارش بازتاب برخی از نورها هم به صورت زنده و پویا رندر می شوند و گرافیک بصری و هنری بازی در سطح کیفی بسیار بالایی قرار می گیرد.
همگام بودن صدا گذاری و موسیقی با دنیای سایبر پانکی
موسیقی دقیقا همان چیزی است از یک بازی سایبرپانکی انتظار دارید. ترکیب صداهای الکترونیکی با تِمی پسا مُدرن و ضرب آهنگی تند و سریع. ریتم موسیقی در بازی با توجه به قسمت های مختلف شهر تغییر میکند و هم خوانی فوق العادهای با محیط پیدا میکند. صدا گذاری شخصیتهای بازی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و به صورت کلی بخش صدا گذاری بازی هم از لحاظ کیفی در سطح بسیار بالایی قرار دارد.
سخن پایانی
ANNO: Mutationem دنیای سایبرپانکی را به طرز خیره کنندهای به تصویر کشیده است و عنوانی در خور توجه و شایسته تقدیر است. طراحی هنری شهرها شما را مَسخ خواهد کرد و دقایقی از بازی فقط محو دیدن مناظر شهری خواهید شد. گیم پلی سه بعدی در کنار گیم پلی پلتفرمر دو بعدی همانند حلقههای زنجیری متصل به هم به خوبی در کنار هم قرار گرفته و یکدیگر را کامل کردهاند. در سرتاسر شهر همیشه چیزی وجود دارد که توجه شما را جلب خواهد کرد. کاوش و گشت و گذار در شهر یا روایت داستانی جذاب با گیم پلی عمیق و متنوع، باعث شده شما با یک بازی به شدت سطح بالا روبرو شوید. ANNO: Mutationem جواهری گران بها است که همانند یک الماس می درخشد.
امتیاز بازیسنتر - 9
9
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: گیم پلی جذاب،متنوع و چالش برانگیز گرافیک بصری و هنری بازی خیره کننده است طراحی شهر ها و تنوع محیطی چشم نواز است صدا گذاری فوق العاده موسیقی متن زیبا دنیای سایبر پانکی به زببایی هر چه تمام تر به تصویر کشیده شده است داستانی جذاب و درگیر کننده شخصیت های درون بازی به خوبی ساخته و پرداخته شده اند ساختار درختی کارامد و تاثیر گذار در هسته گیم پلی بازی نقاط ضعف: آن فلورس گاهی بین موانع گیر می کند و تطبیق پذیری انیمیشن با محیط دارای مشکلاتی است این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS5 بررسی شده است