برخی آثار ترسناک، گیمرها را به اسلحهای قدرتمند و خشابی پر از گلوله مجهز میکنند تا با ترسهایشان به طور مستقیم روبهرو شده و آنها را از میان بردارند. در این آثار معمولا گرمای تولید شده در انتهای لوله اسلحه، شجاعتی به گیمرها میدهد تا سرمای جهان ترسناک بازی را تحمل کنند. اما گروه دیگری از بازیهای ژانر وحشت نیز وجود دارند که گیمرها را بدون تجهیزاتی برای دفاع از خود در جهانهایشان رها کرده و تعقیب و شکار آنها توسط کابوسها را از دور تماشا میکنند. در این آثار، وحشت حاکم بر دنیای بازی تا آخر، همچون محتوای یک رویای تبآلود، دست از سر گیمرها برنداشته و تمام توان خود را برای شکار آنها به کار میگیرد. در این بازیها هوش گیمرها بزرگترین سلاحشان محسوب میشود. بازیهایی که در چند سال اخیر در این گروه عرضه شدهاند، با فضاهای پرتنش و مهیبشان به برخی از ماندگارترین آثار ژانر وحشت تبدیل شدهاند. حالا اثری به نام A Quiet Place: The Road Ahead آمده تا با قرار دادن گیمرهای بیدفاع در فضایی با الهام از فیلمهای A Quiet Place، آنها را بترساند.
ماه اکتبر مصادف است با انتشار آثار ترسناک. استدیوهای بازیسازی معمولا بازیهای وحشتناک خود را در این ماه عرضه میکنند تا خوراک هالووین در فصل ترس فراهم شود. آیا بازی A Quiet Place: The Road Ahead موفق میشود تا فضایی مناسب برای ترساندن گیمرها پیدا کند یا در شلوغی تقویم ژانر وحشت در هالووین، بی سر و صدا محو میشود؟
البته کاتسینهای بازی تنها در روایت عناصر داستان مشکل ندارند و در خلق صحنههای ترسناک نیز ضعیف عمل میکنند. لحظات وحشتناک کاتسینها آنقدر تکراری هستند که وقوعشان مخاطب را نترسانده و غافلگیر نمیکند. لحظاتی در بازی پیش میآید که علاقه به شروع گیمپلی از میل به تماشای یک کاتسین تا آخرش، بیشتر میشود. این به خاطر جذابیت بیاندازه گیمپلی A Quiet Place: The Road Ahead در برابر دیگر عناصر ذکر شده است.
کوچکترین قدم اشتباه، منجر به مرگ و شروع مجدد از چکپوینت میشود. در این بازی تمام گامها اهمیت دارند. قدم گذاشتن روی شاخههای خشک و تولید صدای بلند و به دنبال آن مشاهده موجود خشمگین که به سرعت خود را به منشا صدا میرساند، اتفاقی است که در این بازی زیاد میافتد. A Quiet Place: The Road Ahead همچون فیلمهایاش، جهانی را به زیبایی رسم کرده که در آن علیرغم کمبود غذا، بستههای چیپس دستنخورده باقی ماندهاند. در چنین جهانی، حرکت کردن نیاز به حوصله دارد. باز کردن کشوها برای گشتن آنها نیازمند صبری بسیار است. در این بازی جیر جیر درها و دردسری که برای گیمر درست میکنند، دستکمی از بیماران روانی تیمارستان اولین نسخه از Outlast ندارند.
هوش مصنوعی چیزی است که از گیمپلی این بازی، در برابر خستهکننده شدن محافظت میکند. چنین بازی که در آن صدا اهمیت ویژهای دارد، میتواند به سرعت تکراری شود و اگر هوش مصنوعی خوبی در آن درگیر نباشد، میتوان به راحتی دشمنان را گول زده و به پایان هر بخش رسید. اما A Quiet Place: The Road Ahead این چنین نیست. دشمنان حساس به صدای این بازی (که به نام شنوندهها یا فرشتههای مرگ شناخته میشوند)، فقط به منشا صدا توجه نمیکنند. آنها محیط اطراف منشا را نیز به خوبی بررسی کرده و در اطراف آن، کشیک میدهند. این موجودات قدرتمند حتی برای یافتن شکارشان، دیوارها و درها را نیز میشکنند تا سنگی نمانده باشد که زیرش را نگشته باشند. حتی میتوان از تلاش فرشتههای مرگ در راستای پیشبرد اهداف استفاده کرد. دیواری که آنها شکستهاند، ممکن است راه را به اتاقی باز کند که ابزارهایی مهم برای بقا در خود داشته باشد. این هوش مصنوعی، گیمپلی بازی را تازه نگه میدارد و نه تنها هر برخورد با شنوندهها را به بازی هیجانانگیز مرگ و زندگی تبدیل میکند، بلکه راههای بسیاری برای پیشبرد اهداف پیش روی گیمرها قرار میدهد.
حتی ویژگیهای Alex، شخصیت اصلی بازی که در داستان به کمک بازی نمیآید، در گیمپلی، به عمیقتر شدن آن و پرتنش کردن فضا کمک میکند. رها کردن زنی باردار با آسم حاد در جهانی که کوچکترین صدا، مرگی دردناک را به دنبال دارد، به خوبی با مکانیکهای گیمپلی و فضای A Quiet Place: The Road Ahead همخوانی دارد. Alex باید ضمن رسیدن به اهدافاش، به فکر آسم و دارو برای کنترل آن نیز باشد. عبور از مناطق پر از گرد و غبار، استرس و حمل اشیا به مدت طولانی، آسم Alex را تحریک میکند و این یعنی سرفههای شدید که فرقی با خودکشی در جهان بازی ندارد. درگیر شدن شخصیت Alex با گیمپلی، چیزی است که مکانیکهای آنرا عمیقتر کرده و از بازیهای مشابهاش نظیر Outlast و Alien: Isolation جدا میکند. هنگامی که یکی از شنوندهها از جلوی Alex رد میشود، ضربان قلب او بالا رفته و نفسهایاش تندتر میشود. این موضوع نیز ممکن است آسم Alex را تحریک کند. این شرایط، گیمرها را در موقعیتهای پرتنشی قرار میدهد که هر لحظه سر رسیده و آنها را در بر میگیرد. این باعث شده تا قایمباشک با هر فرشته مرگ راحت نباشد و مطابق برنامهریزی پیش نرود. نمیشود در یک گوشه ماند تا شنونده از آنجا برود. توسعهدهندگان با درگیر کردن شرایط Alex با مکانیکهای گیمپلی، گیمرها را دائما به تحرک در محیط تشویق میکنند. افزایش سرعت گیمپلی در کنار فضای استرسزای بازی، به خوبی با یکدیگر ترکیب شده و A Quiet Place: The Road Ahead را به یک اثر ترسناک ارزشمند تبدیل میکند.
قابلیت جذاب ثبت صدا توسط میکروفون کنترلر نیز وجود دارد. میتوان با روشن کردن این قابلیت، هرگونه صدای اطرافمان را وارد بازی کنیم. به این صورت که هر صدایی که از محیط اطرافمان به گوش میرسد توسط میکروفون کنترلر ثبت شده تا دشمنان بازی آنرا بشنوند. حالا صدای گریه کودک همسایه از پنجره، ممکن است سبب کشته شدن ما در خانه بغلی شود. این، به گیمرها در درک هرچه بیشتر فضای پر تنش بازی، کمک میکند.
صداگذاری در A Quiet Place: The Road Ahead در ارتقا تجربه گیمپلی تنها نیست. این بازی بازوی دیگری نیز برای خلق فضای جذاباش در اختیار دارد و آن، نورپردازیاش است. گرافیک در این بازی از آثار پر زرق و برق یک اثر نسل نهمی فاصله دارد و نمیتوان آنرا با دیگر آثار ترسناک عرضه شده در این ماه همچون Silent Hill 2 مقایسه کرد. مشخصا بافتها، تعریف چندانی ندارند و این را به خصوص هنگام باز کردن قفل درها و تماشای بافتهایشان میتوان دید. اما با اینکه گرافیک بازی تعریفی ندارد، اما وظیفه خود را ایفا کرده و جلوی فضاسازی بازی را نمیگیرد. افکتهای Film Grain و Chromatic Aberration که از آنها به طور سنگینی در این اثر استفاده شده، چهرهای مخدوش از جهان اطراف ارائه میکند و این، به فضاسازی بازی کمک کرده است. نورپردازی در A Quiet Place: The Road Ahead چاشنی نهایی فضاسازی آن است. بازتاب نورها روی اشیا با دقت بالایی انجام شده. قدم زدن کنار ریلهای قطار در سکوتی مرگبار و نور قرمزی که محیط را به سختی روشن نگه داشته، تجربهای است که به لطف نورپردازی، جذابتر میشود. جهان A Quiet Place: The Road Ahead، جایی تاریک و خفهکننده بوده که به سختی میتوان منبع نور در آن یافت، اما در لحظاتی که به یک چراغ بر میخوریم که اتاقی را روشن کرده، یا زمانی که با چراغقوه یا فلر، محیط اطراف را روشن میکنیم، شاهد هنرنمایی نورپردازی بازی هستیم.
امتیاز بازیسنتر - 8
8
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: گیمپلی نفسگیر و اضافه شدن عناصر جدید به آن تا آخر بازیفضاسازی قدرتمند با الهام از فیلمهای A Quiet Placeصداگذاری با کیفیت محیط و شخصیتهاقابلیت استفاده از میکروفون کنترلر برای درگیر کردن بیشتر گیمرها در جهان بازینورپردازی قابل قبول که فضای بازی را جذابتر کردهنقاط ضعف: داستان غیر جذاب و شخصیتهای حوصله سربرکیفیت پایین کاتسینهااین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS5 بررسی شده است