بررسی بازی S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl

پس از سال‌ها انتظار، دنیای استاکر با S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl بار دیگر ما را به قلب منطقه‌ای پر از رمز و راز و خطر بازمی‌گرداند. سری استاکر، که از ابتدا با داستان‌های عمیق، مکانیک‌های بقا و فضاسازی منحصربه‌فرد شناخته می‌شد، این بار نیز با تعهد به اصالت خود، به‌دور از جریان‌های معمول صنعت گیم، عنوانی متفاوت ارائه کرده است. ساخت این بازی با چالش‌هایی جدی روبرو بود. از بحران‌های داخلی استودیو گرفته تا مشکلات ناشی از جنگ. اما باوجود همه این موانع،  GSC Game World  توانست اثری تولید کند که حداقل برای طرفداران این فرانچایز، تجربه‌ای به‌یادماندنی باشد. در واقع دوست‌داران بازی‌های ویدئویی را توسعه‌دهنده آن GSC Game World حالا در چهارمین بازی از فرانچایز و پس از پانزده سال دعوت به یک پیشکش تازه کرده. یک تحفه که از دل یک درام واقعی در مراحل ساخت بیرون آمده است. استاکر 2 عنوانی است که بعد از اتفاقات سال 2022 تا آستانه کنسل شدن و استودیوی آن تا لبه پرتگاه تعلیق پیش رفت.

ساخت S.T.A.L.K.E.R. 2 یکی از پیچیده‌ترین فرآیندهای تولید در صنعت بازی‌سازی بود. مشکلات سال 2022 و مهاجرت تیم توسعه‌دهنده، تاثیری عمیق بر روند تولید گذاشت. با وجود این مشکلات، GSC Game World  تلاش کرده تا یک تجربه قابل قبول ارائه دهد، اما نمی‌توان انکار کرد که بازی در حال حاضر از مشکلات فنی متعددی رنج می‌برد. باگ‌های مختلف یکی از شایع‌ترین مشکلاتی هستند که بازیکنان در طول تجربه S.T.A.L.K.E.R. 2 با آن مواجه می‌شوند. این باگ‌ها می‌توانند از نقص‌های گرافیکی ساده مانند ناپدید شدن اشیا در محیط یا فرو رفتن شخصیت‌ها در اجسام گرفته تا مشکلات جدی‌تری مانند قفل شدن ماموریت‌ها یا رفتار غیرمنطقی دشمنان، گسترده باشند. یکی از رایج‌ترین ایرادات بازی، عدم بارگذاری صحیح بافت‌ها است که باعث می‌شود محیط‌ها یا شخصیت‌ها کیفیت پایینی داشته باشند یا به‌طور ناگهانی بهبود یابند. این مسئله نه تنها تجربه بصری را کاهش می‌دهد، بلکه حس غوطه‌وری در جهان بازی را مختل می‌کند. در برخی موارد، شخصیت اصلی یا دشمنان در محیط گیر می‌کنند و این مسئله باعث توقف جریان طبیعی گیم‌پلی می‌شود. در برخی نقاط بازی، بازیکنان گزارش داده‌اند که نمی‌توانند ماموریت‌ها را به پایان برسانند، زیرا رویدادهای لازم برای ادامه بازی به‌درستی فعال نمی‌شوند. این نوع از باگ‌ها برای بازیکنان بسیار آزاردهنده هستند و حتی می‌توانند آن‌ها را مجبور به شروع مجدد بازی کنند.

با همه این تفاسیر بازی به انتشار رسیده و حتی با کاستی‌هایی که ملموس هستند، اما می‌توان حس کرد که اثری است که با عشق سازندگان خلق شده است. موضوعی که بسیاری که هواداران نگران آن بودند. با توجه به شرایط موجود نسبت به چالش‌های فرآیند تولید و همچنین رویکرد جدیدی بسیاری از توسعه‌دهندگان در صنعت بازی در پیش گرفته‌اند، نگرانی قابل درک بود. موضوع اول باعث شده تا عملکرد فنی مشکلاتی وجود داشته باشد. ولی تعهد GSC Game World نسبت به استاکر 2 این تضمین را به مخاطبان داده که شرایط بازی با به‌روزرسانی‌های پس از انتشار، مدام رو به بهبود باشد. این قول سازنده از آنجایی امیدوارکننده است که بازی تا به حال چندین آپدیت دریافت کرده و رفع مشکلات دال بر این تعهد است. بخش زیادی از تجربه نگارنده بر اساس نسخه کنسولی و با دریافت آخرین آپدیت بوده که نگرانی خواننده متن را کاهش دهد. یکی از مولفه‌های اصلی که S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl را از سایر عناوین شوتر مدرن متمایز می‌کند، مکانیک‌های بقا است. این مکانیک‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که نه‌تنها گیم‌پلی را غنی‌تر و چالش‌برانگیزتر می‌کنند، بلکه به شکل‌گیری یک تجربه منحصربه‌فرد و هویت مستقل برای بازی کمک کرده‌اند. در ادامه، این ویژگی‌ها به تفصیل بررسی خواهند شد.

در جهان مخوف و بی‌رحم بازی، منابع محدود یکی از ویژگی‌های کلیدی است که بر هر تصمیم بازیکن تأثیر می‌گذارد. مهمات، غذا، دارو، و تجهیزات، همگی به شکلی محدود در دسترس هستند و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارند. برخلاف شوترهای معمول که بازیکن را با مهمات فراوان غرق می‌کنند، در استاکر 2 هر گلوله ارزشمند است. این مسئله بازیکن را مجبور می‌کند تا در استفاده از سلاح‌ها و رویکرد خود در نبردها دقت بیشتری داشته باشد. انتخاب بین استفاده از مهمات یا ذخیره آن برای مواجهه‌های آینده، تصمیمی است که بازیکن بارها با آن روبه‌رو می‌شود. سیستم مبارزات در S.T.A.L.K.E.R. 2 از ساده‌ترین رویارویی‌ها تا چالش‌برانگیزترین نبردها، نیازمند برنامه‌ریزی و استراتژی است. محیط بازی به‌صورت تعاملی طراحی شده، به طوری که بازیکن می‌تواند از عوارض زمین، موانع، و ساختمان‌ها برای پوشش و کمین استفاده کند. این ویژگی باعث می‌شود هر مبارزه تجربه‌ای منحصربه‌فرد باشد. در استاکر 2، هر سلاح ویژگی‌های خاص خود را دارد. از تفنگ‌های تک‌تیرانداز با دقت بالا گرفته تا شاتگان‌هایی که در فواصل نزدیک مرگبار هستند. بازیکن باید بسته به نوع دشمن و شرایط محیطی، از سلاح مناسب استفاده کند. در برخی موارد، نبرد مستقیم به ضرر بازیکن خواهد بود. بازی به شما اجازه می‌دهد که از تاکتیک‌های مخفی‌کاری و استتار برای اجتناب از درگیری‌های بیهوده استفاده کنید. این نوع رویکرد، عمق بیشتری به گیم‌پلی اضافه می‌کند.

دشمنان و تهدیدهای محیطی در S.T.A.L.K.E.R. 2 ترکیبی از موجودات جهش‌یافته، انسان‌های متخاصم و آنومالی‌های خطرناک هستند که هرکدام به‌تنهایی یا در کنار یکدیگر چالش‌هایی پیچیده ایجاد می‌کنند. این موجودات که فرزند ناخلف فجایع اتمی هستند، با رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی و توانایی‌های خاص، بازی را سخت‌تر می‌کنند. هر کدام از این موجودات نیازمند استراتژی‌های خاصی برای شکست هستند؛ از حرکات سریع برخی گرفته تا مقاومت بالای برخی دیگر. آنومالی‌ها یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد جهان بازی هستند. این ناهنجاری‌های فیزیکی و شیمیایی می‌توانند به شکل میدان‌های مغناطیسی، مناطق رادیواکتیویته بالا، یا تله‌های غیرقابل پیش‌بینی ظاهر شوند. بازیکن باید با استفاده از ابزارهای خاصی مانند پیچ‌ها (برای شناسایی آنومالی‌ها) و تجهیزات حفاظتی، از این خطرات اجتناب کند یا از آن‌ها به‌عنوان ابزاری برای شکست دشمنان استفاده کند. دشمنان انسانی بازی، شامل گروه‌های مختلفی از استاکرهای متخاصم و گروه‌های نظامی، رفتاری نسبتا واقع‌گرایانه دارند. آن‌ها به صورت گروهی عمل می‌کنند، از محیط برای پنهان شدن استفاده می‌کنند و در مواردی سعی می‌کنند بازیکن را از جناح‌های مختلف محاصره کنند. تنها نکته منفی این قسمت استفاده بیش از حد دشمنان انسانی از نارنجک‌هاست که گاها حس واقع‌گرایی را تحت شعاع قرار می‌دهد. جهان‌باز استاکر 2 به‌طور مستقیم بر مکانیک‌های بقا تاثیر می‌گذارد. نقشه بازی بزرگ و پر از مناطق خطرناک و پنهانی است که بازیکن را تشویق به کاوش می‌کند. با این حال، هر منطقه با خطرات مخصوص به خود همراه است، و بازیکن باید بین سود (مانند یافتن منابع یا سلاح‌های بهتر) و ریسک (مانند مواجهه با دشمنان قوی یا ورود به مناطق رادیواکتیویته بالا) تعادل برقرار کند.

کاوش طولانی‌مدت در مناطق خطرناک نیازمند تجهیزات مناسب و برنامه‌ریزی دقیق است. هر اشتباه می‌تواند به قیمت جان بازیکن تمام شود. بازی همواره مخاطب را با انتخاب‌های دشوار روبه‌رو می‌کند. آیا باید به منطقه‌ای پر از آنومالی برای یافتن یک آیتم کمیاب وارد شوید؟ یا منابع خود را برای ماموریت دیگری حفظ کنید؟ یکی از موفقیت‌های استاکر 2، القای حس ترس و تنش از طریق مکانیک‌های بقا است. بازی بازیکن را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که دائما باید درباره بقا و تصمیمات خود فکر کند. محیط‌های تاریک، صداهای غیرطبیعی، و حضور مداوم تهدیدهای مرگبار، تجربه‌ای نفس‌گیر و فراموش‌نشدنی ایجاد می‌کنند. استاکر 2 در یک جهان‌باز یکپارچه و متنوع جریان دارد که از جنگل‌های تاریک تا ساختمان‌های متروکه را شامل می‌شود. طراحی محیط‌ها به گونه‌ای است که حس کنجکاوی و ماجراجویی را تحریک می‌کند. هر گوشه‌ای از نقشه بازی ممکن است با خطرات یا غنایم ارزشمندی همراه باشد و این ترکیب، بازیکن را به اکتشاف مداوم سوق می‌دهد. یکی از نکات برجسته بازی، استفاده از موتور Unreal Engine 5 است که جلوه‌های بصری خیره‌کننده‌ای ایجاد کرده است. نورپردازی دینامیک، جلوه‌های ویژه و طراحی جزئیات محیط، تجربه‌ای اتمسفریک ارائه می‌دهد. هرچند مشکلات فنی گاهی مانع از درک کامل این زیبایی‌ها می‌شود، اما پتانسیل بالای طراحی هنری بازی غیرقابل انکار است.

ستینگ بازی الهام‌گرفته از رمان «پیکنیک کنار جاده» و فیلم کلاسیک «استاکر» است و شما را در نقش شخصیتی به نام اسکیف قرار می‌دهد. اسکیف، یک استاکر تازه‌کار، به‌دنبال کسب درآمد وارد منطقه می‌شود و درگیر ماجراهایی می‌شود که او را به قلب خطرات می‌برد. بخش کوتاهی که از داستان گفته شد، مرتبط با افتتاحیه بازی است. می‌توان گفت که پس از تجربه افتتاحیه تکلیف مخاطب با استاکر 2 مشخص می‌شود. بازیکن متوجه خواهد شد که این بازی برای او نیست، یا عاشق بازی خواهد شد. به شخصه کمتر به یاد دارم که اثری در افتتاحیه تا این حد صفر و یکی عمل کند. البته که این افتتاحیه صفر و یکی خیلی زود تکلیف مخاطب را روشن می‌کند و وقت او را نمی‌گیرد. خیلی زود متوجه می‌شوید که Heart of Chornobyl بازی شما هست یا خیر. در ادامه با ورود به منطقه و فضای یک‌پارچه جهان‌باز، تجربه بازی در عین یادآوری Call of Pripyat شبیه به ترکیبی از سری مترو و فال‌اوت به نظر می‌رسد. دریافت ماموریت‌های فرعی و تلاش برای به دست آوردن لوت‌های بهتر همیشه لذت بخش است. جایی که ریشه‌های بقا در کنار ژانر اصلی بازی به عنوان یک شوتر اول شخص، خودنمایی می‌کند و به گیم‌پلی آن عمق بیشتری می‌دهد.

اما روایت داستانی بازی به شکلی تدریجی و مبتنی بر اکتشاف پیش می‌رود. این سبک روایت ممکن است برای بازیکنانی که به دنبال داستان‌های خطی و سینمایی هستند، جذابیت کمتری داشته باشد، در عین حال طرفداران استاکر از عمق و جزئیات روایت لذت خواهند برد. همچنین، تصمیمات بازیکن تأثیرات مشخصی بر روند داستان دارد و این امر حس تعامل بیشتری به مخاطب می‌دهد. موسیقی بازی با تمی تاریک و جذاب، به‌خوبی اتمسفر دلهره‌آور بازی را تقویت می‌کند. صداگذاری محیطی نیز به‌شکلی عالی انجام شده و جزئیات صداهای محیطی مانند زوزه باد، صدای جهش‌یافتگان و شلیک گلوله‌ها حس غوطه‌وری را به اوج می‌رساند. با این حال، برخی مشکلات در همگام‌سازی صداها و کیفیت صداگذاری NPCها از جمله نکات منفی در این بخش است. S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl یک بازگشت شکوهمند به جهان استاکر را رقم زده که با وجود مشکلات فنی، همچنان می‌تواند تجربه‌ای ارزشمند برای طرفداران سبک بقا و ماجراجویی ارائه دهد. این بازی، با فضاسازی قوی، گیم‌پلی عمیق و طراحی هنری برجسته، یک تجربه ماندگار در دنیای بازی‌های ویدئویی محسوب می‌شود. با این حال، توصیه می‌شود بازیکنان جدید، پیش از ورود به دنیای پیچیده و بی‌رحم استاکر، آمادگی لازم را داشته باشند.

امتیاز بازی‌سنتر - 8.5

8.5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: فضاسازی و طراحی هنری بی‌نظیرمکانیک‌های بقا که تجربه‌ای چالش‌برانگیز و رضایت‌بخش ارائه می‌دهدگرافیک چشم‌نواز و استفاده از فناوری‌های مدرنداستان و روایت غیرخطی که برای طرفداران قدیمی فرانچایز جذاب خواهد بودموسیقی و صداگذاری محیطی قوی که حس غوطه‌وری را تقویت می‌کندنقاط ضعف: مشکلات فنی از جمله باگ‌ها، افت فریم و بارگذاری دیرهنگامکمبود انسجام در روایت داستانی برای کسانی که به دنبال داستان‌های خطی هستنداین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم Xbox Series X بررسی شده است

User Rating: 4.53 ( 6 votes)
خروج از نسخه موبایل