بررسی بازی Diablo 4: Vessel of Hatred

سال گذشته بعد از یک دهه انتظار، نسخه چهارم دیابلو به عنوان یکی از پرطرفدارترین بازی‌های اکشن و نقش‌آفرینی به بازار عرضه شد. در حالی که در ابتدای راه بسیاری از گیمرها واکنش خوبی از خود نشان دادند، Diablo 4 رازهای تاریک خود را برای گیمرهایی که تلاش داشتند تا در بلند مدت از آن لذت ببرند، پنهان کرده بود. بازی Diablo 4 کمپین و بخش داستانی جذابی را به گیمرها ارائه کرد و روایت متفاوتی را نسبت به سه نسخه اول دنبال کرد اما در بخش محتوای اندگیم (End Game) بسیار ضعیف تر از چیزی که انتظار می‌رفت ظاهر شد. این ضعف‌ها به هنگام ارائه به‌روزرسانی‌های بزرگ که با نام فصل (Season) منتشر می‌شدند تا حد زیادی پوشش داده شدند اما مشکل Diablo 4 صرفا محتوا و کمبود آن نبود بلکه بخش‌های مختلف بازی با مشکلات ساختار یافته‌ای همراه بودند که سطح جذابیت بازی را کاهش می‌دادند. حالا پس از گذر بیش از یک سال اولین بسته الحاقی این اثر با نام بازی Diablo 4: Vessel of Hatred به صورت رسمی عرضه شده که تغییرات زیادی را به همراه داشته. حالا باید دید که آیا بلیزارد می‌تواند بدن نیمه جان Diablo 4 را با این بسته الحاقی احیا کند؟ با نقد و بررسی بازیسنتر همراه باشید.

داستان بازی بلافاصله بعد از اتفاقات Diablo 4 دنبال می‌شود. جایی که لشگرکشی Inarius به جهنم ناموفق باقی ماند و در این حین نه تنها خود او کشته شد بلکه Lilith نیز توسط گیمر نابود شد و حالا Mephisto نیز به عنوان یکی از بزرگترین شیاطین در یک Soulstone محبوس شده است که توسط Neyrelle نگه‌‌داری می‌شود. نتیجه این لشگرکشی ناموفق تغییرات عجیب در Cathedral of Light است. جایی که سربازی ناشناخته به نام Urivar که از نبرد جان سالم به در برده، قصد دارد تا قوانین رادیکال خود را پیاده سازی کرده و تمام مخالفان خود را نابود کند. Urivar قصد دارد تا Neyrelle را دستگیر کند و به Soulstone دسترسی پیدا کند اما Neyrelle در فرصتی مناسب به قسمتی از دنیای Sanctuary به نام Nahantu فرار می‌کند. شخصیت اصلی بازی نیز به دنبال حفاظت از Neyrelle به این قسمت جدید از نقشه پای می‌گذارد. حضور Neyrelle در این بخش از دنیا همراه Soulstone، مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. گیمر باید در این بخش جدید از نقشه با ساکنان Nahantu و داستان آنها آشنا شده و با کمک آنها پیشرفت کند. Mephisto در Diablo 4 و به خصوص در بخش‌های پایانی داستان نقشی اساسی را ایفا کرد اما حالا خطر بازگشت او به Sanctuary بیش از پیش حس می‌شود. باید گفت که روایت داستان همچنان هیجان انگیز است و ماموریت‌های مختلف می‌توانند در طول داستان به شدت سرگرم باشند. گرچه بخش داستانی Vessel of Hatred بسیار کوتاه‌تر از نسخه اصلی است اما همچنان جذابیت خود را حفظ می‌کند. روایت جالب داستان به خصوص در بخش‌های پایانی، انتظار را برای بسته الحاقی یا حتی نسخه بعدی دیابلو را دشوار می‌کند.

داستان در بازی‌های دیابلو همیشه یکی از اصلی‌ترین نکات به شمار می‌روند اما بسته‌های الحاقی این سری بیشتر به خاطر ایجاد تغییرات مثبت در گیم‌پلی، اضافه کردن ویژگی‌های جدید و بهبود کلی بازی اصلی شناخته می‌شوند. Diablo 4: Vessel of Hatred نیز از این قاعده نانوشته به خوبی پیروی کرده. تغییرات بسیار زیادی در بخش گیم‌پلی انجام شده تا هواداران بیش از پیش از این اثر لذت ببرند. در ابتدا باید به اضافه شدن کلاس Spritborn اشاره کنیم. Spritborn یک کلاس جدید است که برای اولین بار به دنیای دیابلو وارد می‌شود. باید گفت این کلاس سریع و خشن به نظر ترکیبی از کلاس‌های Monk، Witch Doctor و حتی Rogue است. البته این شباهت باعث نشده که Spritborn هویت خود را نداشته باشد. ترکیب قابلیت‌های مختلف این کلاس همراه با دیگر ویژگی‌های بازی، تجربه‌ای فراموش نشدنی را به همراه دارد. یکی از قابلیت‌های اصلی Spritborn استفاده از دنیای ارواح است. این قابلیت به کلاس Spritborn اجازه می‌دهد تا شاهد ترکیب جدیدی از مبارزه باشیم. تنوع در انتخاب در کلاس Spritborn نسبت به کلاس‌های دیگر بهتر است. این کلاس می‌تواند هواداران دیابلو را تا ساعت‌ها سرگرم کند. البته کلاس Spritborn تنها نکته مثبت Vessel of Hatred نیست. تیم سازنده تلاش کرده تا با گوش دادن به بازخورد هواداران، تغییرات مثبتی را در هسته اصلی گیم‌پلی ایجاد کند. یکی از بزرگترین مشکلات Diablo 4 تکراری شدن محتوای اندگیم بود. اندگیم می‌توانست برای چند ده ساعت اولیه جالب به نظر برسد اما کمبود محتوا و عدم ارتباط مناسب آنها با یکدیگر برای پیشرفت در بازی باعث شده بود تا گیمرها نتوانند به خوبی از آنها لذت ببرند. Diablo 4 از مشکلات بنیادین دیگری نیز رنج می‌برد که تیم سازنده در طول سال گذشته اکثریت آنها را با به‌روزرسانی مختلف حل کرد اما حالا Vessel of Hatred کمبود‌های دیگر را نیز به شکل خوبی رفع کرده. حالا بخش‌های مختلف اندگیم مفهوم خاص خود را داشته و در کنار یکدیگر یک تجربه کامل را ارائه می‌دهند.

در ابتدا تعداد سطح‌های بازی از 100 به 60 کاهش پیدا کرده. دیگر نیاز نیست که بعد از پایان بخش داستانی تا رسیدن به محتوای کامل اند‌گیم‌ ساعت‌ها به فارم کردن بی‌هدف مشغول باشید. در کنار آن، سطح پاراگون (Paragon) در بین همه شخصیت‌های ساخته شده توسط گیمر به اشتراک گذاشته می‌شود. درجه سختی بازی نیز دچار تغییراتی شده و شاهد بازگشت درجه سختی Torment هستیم که در زمان بسته الحاقی Diablo 3: Reaper of Souls بسیار محبوب بود. این درجه سختی در حالی که پاداش‌های بهتری ارائه می‌کند، مهارت‌های گیمر را به شکل بی رحمانه‌ای مورد آزمایش قرار می‌دهد. حالا Nightmare Dungeonها یا Helltide صرفا تنها تجربه شما از اندگیم نخواهند بود. بخش‌های مختلفی مانند Pit، Undercity و Dark Citadel نیز در بازی حضور دارند که هر کدام از آنها می‌توانند به افزایش قدرت شخصیت گیمر کمک کنند. از این رو تمام بخش‌های محتوایی اند گیم Vessel of Hatred همانند بخش‌های مختلف یک پازل در کنار یکدیگر قرار گرفته و به پیشرفت شخصیت گیمر کمک می‌کنند. تغییرات ساختار آیتم‌ها در چند ماه گذشته نیز تاثیر شگرفی روی بهبود پیشرفت در Vessel of Hatred داشته. حالا آیتم‌ها به شکل معنا‌دارتری روی قدرت شخصیت‌ها تاثیر می‌گذارند. پیدا کردن آیتم مناسب در کنار بیلد مد نظر گیمر می‌تواند تجربه‌ای شگفت‌انگیزی از گیم پلی را به گیمر ارائه کند. بسیاری از گیمرها Diablo 4 را در ابتدای راه به خاطر کمبود محتوا نسبت به Reaper of Souls سرزنش می‌کردند اما حالا Vessel of Hatred قدمی رو به جلو برداشته و میزان بی نظیری از محتوای اندگیم را به هواداران ارائه می‌کند. یکی دیگر از بخش‌های بسته الحاقی بازگشت سیستم Mercenary است. البته این‌بار این سیستم به شکلی متفاوت پیاده‌سازی شده. اولین Mercenary در طول بخش داستانی به گیمر ملحق می‌شود اما اگر علاقه داشته باشید می‌توانید افراد دیگری را در طول ماموریت‌های جانبی با خود همراه کنید. هر Mercenary داستان خود را به شکلی کوتاه اما دلنشین روایت می‌کند و همچنین قدرت‌های متفاوتی را برای همراهی با گیمر به ارمغان می‌آورد. گیمر می‌تواند با همراه کردن هر Mercenary سطح آنها را افزایش داده و از قابلیت‌های آنها در طول مبارزه استفاده کند.

در زمان عرضه Diablo 4، گرافیک هنری و البته فنی بسیار چشم‌گیر بود اما بعد از ارتقایی که در استانداردهای گرافیکی صورت گرفته، می‌توان گفت که سری Diablo راه زیادی را برای تبدیل به بهترین شدن را دارد. Vessel of Hatred همانند نسخه اصلی از گرافیک هنری خوبی برخوردار است. طراحی خوب محیط‌های متفاوت که می‌توانند ذهن گیمر را تسخیر کرده و دانجن‌هایی با اتسمفر سنگین و به یاد ماندنی، از ویژگی‌های مثبت Vessel of Hatred به شمار می‌روند اما همانگونه که اشاره شد در حال حاضر انتظارات بسیار بیشتری به خصوص در بخش فنی وجود دارد. مشکلات فنی مانند باگ‌ها و کرش‌های مختلف، درست عمل نکردن فیزیک بازی و مشکلات حرکات اسب که هنوز هم حل نشده می‌توانند باعث دلسرد شدن گیمرها شوند. صداپیشگی و موسیقی همانند نسخه اصلی در بهترین حالت خود قرار دارند. صداپیشگی در دیالوگ‌ها و میان‌پرده‌ها به خوبی انجام شدند و به حس سینمایی کمک زیادی می‌کنند. همچنین موسیقی متن جدید مربوط به بخش Nahantu هماهنگی خوبی با محیط و روایت داستان دارد.

Diablo 4 داستانی جذاب و روایتی متفاوت را دنبال کرد اما مشکلات بنیادی آن در بخش محتوا به خصوص در بخش اند‌گیم باعث شد تا تعداد زیادی از هواداران از آن ناامید شوند. حالا Vessel of Hatred به عنوان اولین بسته الحاقی تمام تلاش خود را می‌کند تا تجربه‌ای بهتر را ارائه کند. این بسته الحاقی پتانسیل بی حد و مرز سری دیابلو را نشان می‌دهد. ایجاد تغییرات بنیادین، ارائه محتوای بیشتر و مرتبط به یکدیگر، بازگشت درجه سختی Torment، گیم‌پلی سرگرم کننده، وجود یک کلاس جدید و گرافیک هنری بی‌نظیر از ویژگی‌های اصلی Diablo 4: Vessel of Hatred به شمار می‌رود.

امتیاز بازی‌سنتر - 9

9

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: داستان و روایت هیجان‌‌انگیزتجربه عالی کلاس Spritbornتغییرات عمده در بخش افزایش سطح و آیتم‌هاتغییرات مناسب در بخش اند‌گیم، ارتباط مناسب آنها و افزایش جذابیت این بخش از بازیبازگشت بخش Mercenary و قابلیت‌های جدید آنگرافیک هنری چشم‌نوازصداپیشگی حرفه‌ای و موسیقی متننقاط ضعف: مشکلات فنی مانند باگ‌ها و کرش‌هامشکلات حرکات اسب هنوز هم رفع نشدهاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PC بررسی شده است

User Rating: 5 ( 1 votes)
خروج از نسخه موبایل