بررسی بازی FIFA 14

نسل هفتم بازی‌های رایانه‌ای برای شبیه‌ساز فوتبال شرکت EA Sports، یک نسل رویایی بود. نسلی که این سری قدیمی، با عملکرد خیره کننده خود در آن، رقیب دیرینه و قدرتمند خود را از تخت پادشاهی پایین کشیده و خود بر آن تکیه کرد و به محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین شبیه ساز ورزشی تاریخ تبدیل شد. اکنون و در آستانه ورود به نسل هشتم،EA قصد داشت تا با عرضه عنوانی قوی، وداعی باشکوه با این نسل داشته و به پیشواز نسل جدید برود. در ادامه به اینکه EA چقدر در تحقق این هدف موفق بوده خواهیم پرداخت.

گیم‌پلی بازی همانند نسخه‌های گذشته سری تغییرات ریز و درشت زیادی را در خود دیده است. بازی‌های فوق سریع نسخه قبل جای خود را به مصاف‌های فیزیکی و به مراتب کند‌تر داده‌اند. دیگر بازیکنان سرعتی، مثل قبل مهم و مهار نشدنی نیستند و عوامل متعددی در موفق بودن حملات نقش دارند. نقش قدرت بدنی بازیکنان (که در فیفا 13 کم اثرتر شده بود) بار دیگر پررنگ تر شده است و میزان آن در درگیری‌های تن به تن بسیار حائز اهمیت است. البته برخلاف نسخه‌های قبل، نتیجه این درگیری‌ها از قبل مشخص نیست و حتی بازیکنان با قدرت بدنی به مراتب کمتر نیز از شانس خوبی برای پیروزی در این درگیری‌ها برخوردار هستند. Protect The Ball نام قابلیت جدیدی است که در این درگیری‌ها خودنمایی می‌کند و به نوعی، مشکل عدم تعادل نسخه های قبل را برطرف کرده است. PTB بازیکن صاحب توپ را قادر می‌سازد تا از مالکیت خود بر توپ حفاظت کرده و مانع توپ گیری حریف شود. برای مثال بازیکن می‌تواند در زمان مواجه شدن با مدافع تیم حریف، بدن خود را در برابر وی قرار داده و از توپ محافظت کند و با دیدن کوچکترین لغزش در جایگیری بازیکن مدافع چرخیده و از وی عبور کند. و یا می‌تواند در زمان دویدن و با مشاهده نزدیک شدن مدافع، بدن خود را سپر قرار داده و به مسیر خود ادامه بدهد و در صورت شدید بودن برخورد، خطا بگیرد. مزایای PTB به کارهای هجومی ختم نمی‌شود و در زمان دفاع نیز کاربردهای خوبی دارد. برای مثال بازیکن می‌تواند با استفاده از قدرت بدنی خود، مانع توپ گیری بازیکنان حریف شده و با ایجاد فضا در قسمت‌های مختلف زمین، شرایط بازیسازی را برای بازیکنان میانی فراهم آورد.

فیزیک در فیفا 14 پیشرفت قابل توجهی داشته و با اضافه شدن قابلیت‌های جدید (وزن بازیکنان و همچنینReal Ball Physics) به کامل‌ترین حالت خود در تاریخ سری رسیده است. وزن در بازی نسبت به نسخه‌های گذشته از تعریف متفاوتی برخوردار است و در حرکت بازیکنان تاثیر مستقیم می‌گذارد. دیگر بازیکنان نمی‌توانند به صورت نامحدود و راحت در زمین بازی تغییر مسیر داده و جابجا شوند. البته این به معنی عدم تونایی در چرخش‌ها نیست، بلکه هر یک از این جابجایی‌ها، تعادل و سرعت بازیکن را تحت تاثیر خود قرار داده و در نتیجه شانس مدافعین را در گرفتن توپ افزایش می‌دهد. مشکلی که این قابلیت و بعضی از قابلیت‌های جدید دیگر از آن رنج می‌برند، خوب بهینه نشدن آن‌هاست. تاثیر وزن بر حرکات بازیکنان بسیار بیش تر از آنچه که باید باشد، است و بازیکنان در صحنه‌های سر توپ زدن و یا چرخیدن بسیار کند عمل می‌کنند و در نتیجه در بیشتر مواقع توپ را از دست می‌دهند. این مشکل بهینه نشدن در زمان شتاب گرفتن بازیکنان نیز دیده می‌شود. تفاوت‌های مهارتی بازیکنان در صحنه‌های شروع به حرکت بازیکنان اثر چندانی ندارد. به عبارت ساده‌تر، زمانی که بازیکنی قصد شتاب گرفتن داشته باشد، صرف نظر از مهارت وی در کنترل توپ در بیشتر صحنه‌ها توپ از پای وی فاصله گرفته و فرصت توپ گیری برای مدافعین مهیا می‌شود و در صحنه‌هایی که جا مانده‌اند، می‌توانند به بازیکن صاحب توپ رسیده و مالکیت توپ را در اختیار بگیرند.
همانطور که اشاره شد دامنه پیشرفت‌های فیزیک بازی، توپ را نیز شامل می‌شود. توپ بازی به لطف Real Ball Physics، طبیعی‌تر از همیشه به گردش در آمده و در زمین حرکت می‌کند. این قابلیت بازیباز را قادر میسازد تا شوت‌هایی را روانه دروازه حریف کند که تابحال و در هیچ یک از نسخه‌های پیشین سری سابقه نداشته و ممکن نبوده است. ضربات فنی سریع و کات دار، شوت هایی که قوس‌های ناگهانی می‌گیرند و … برای بهتر درک کردن این موضوع گل زلاتان به جو هارت را در بازی انگلیس و سوئد بیاد بیاورید؛ فیفا 14 زدن چنین ضرباتی را ممکن ساخته است. Pure Shot دیگر قابلیت جدید بازیست که به هر چه بهتر شدن شوت زنی‌های بازی کمک شایانی کرده است. این قابلیت بازیباز را قادر میسازد تا بهترین حالت را برای شوت زنی انتخاب کند. به این صورت که بازیکنان در موقعیت‌های مختلف سعی می‌کنند تا از مناسب ترین پای خود برای ضربه زنی استفاده کنند و به عبارتی در صورت مجبور نبودن، از پای مخالف خود استفاده نکنند.
هوش مصنوعی بازی نیز چه در فاز هجومی و چه در فاز دفاعی پیشرفت‌های خوبی داشته است. حرکات رو به جلوی بازیکنان بسیار بهتر از گذشته شده است و به خوبی در فضاهای خالی نفوذ می‌کنند و در صورت نبود فضا، با حرکات بدون توپ خود به ایجاد فضا می‌پردازند. مدافعین نیز بسیار بهتر از قبل در زمین جایگیری می‌کنند و در توپ‌های عمقی، بسیار کمتر از قبل جا می‌مانند. البته تعداد آفسایدگیری خطوط دفاعی نیز بسیار افزایش یافته و همین عامل در کنار کندی مهاجمین در فرار از تله ها، باعث افزایش چشمگیر تعداد آفساید های بازی شده است. هوش مصنوعی در تیم‌های ضعیف تر نیز بسیار بهینه تر از قبل شده است و دیگر همانند نسخه های قبل تیکی تاکا بازی نمی‌کنند.

تنوع مدهای فیفا 14 همانند نسخه‌های قبل در سطح خوبی قرار دارد و این سطح با اضافه شدن بخش Co-op Seasons بالاتر نیز رفته است. Co-op Seasons این قابلیت را فراهم می‌سازد تا بازیکنان به صورت دو نفری در بخش محبوب Seasons به بازی کردن بپردازند و در رده بندی جهانی، برای صعود کردن به رده های بالاتر تلاش کنند. بخش تک نفره Seasons نیز کماکان در بازی حضور دارد و بازیبازها می‌توانند در صورت علاقه نداشتن به حالت Co-op، به صورت انفرادی به انجام آن بپردازند. در بین مدهای آنلاین بازی Ultimate Team بیشترین تعداد پیشرفت را داشته است. در این میان شاید سیتسم Chemistry مهمترین آنها باشد که بسیار گسترده تر شده است. سیستم Chemistry جدید، بازیباز را قادر میسازد تا با توجه به نوع بازی خود و با استفاده از کارت های Style، بازیکنان تمیش را شخصی سازی کند. FUT 14 دارای 25 کارت استایل است که می‌توانید بر همه بازیکنان تیم خود (به غیر از دروازه بان‌ها) اعمال کنید. برای مثال اگر از کارت استایل Finisher استفاده کنید، بازیکن مورد نظرتان در شوت زنی و سر زنی ها پیشرفت کرده و در کارهای هجومی بسیار موثر تر می‌شوند. تغییرات صورت گرفته در این سیستم در کنار اضافه شدن ترکیب‌های جدید میزان آزادی عمل بازیکنان را در اجرای کارهای تاکتیکی به شکل قابل توجهی بالاتر برده است. از دیگر تغییرات UT می‌توان به اضافه شدن بازیکنان کلاسیک اشاره کرد که البته فقط برای دارندگان کنسولهای Xbox 360 و XBOX One در دسترس هستند. اکنون و با اضافه شدن این امکان می‌توانید تیم دلخواه خود را از بازیکنان مطرح حال حاضر جهان و یا سال‌های گذشته و یا حتی ترکیبی از این دو تشکیل داده و به رقابت بپردازید. بازگشت دوباره بخش Online Single Match نیز از دیگر پیشرفت های خوب این بخش است. بازیهایی که در این بخش انجام می‌دهید، در رتبه بندی ها و Division های UT تاثیری ندارد و به عبارتی مناسب ترین بخش مد برای تست چیزهایی است که شاید نتوان در یک مسابقه Seasons انجام داد. تغییرات ذکر شده در کنار برخی پیشرفت‌های کوچک (امکان عوض کردن شماره پیراهن بازیکنان، ارتقای سیستم جستجو و …) باعث شده‌اند که بخش UT همچنان از نظر محبوبیت، دست نیافتنی باقی بماند. دیگر بخش‌های آنلاین بازی مثل Pro Club Seasons تغییرات چندان بزرگی نداشته‌اند و به عبارتی حالت یک دست تر مدهای موجود در نسخه سال گذشته هستند.

در ادامه بررسی مدهای بازی به محبوبترین مد آفلاین بازی یعنی Career Mode می‌رسیم که با چندین تغییر کوچک و بزرگ در این نسخه حضور دارد. Global Scouting Network بزرگترین تغییر انجام گرفته در CM است که پایه و اساس بازیکن یابی را تغییر داده است. GSN این امکان را فراهم می‌سازد تا بازیباز، با استفاده از برخی فاکتور های مد نظر خود، به جستجوی بازیکن در کشورهای مختلف بپردازد. البته پیدا کردن بازیکن مناسب کمی دشوار تر شده و ممکن است زمان زیادی را برای پیدا کردن بازیکن مورد نظر خود نیاز داشته باشید.
Skill Games در فیفا 14 به یک بخش آموزشی جامع و در عین حال سرگرم کننده تبدیل شده است. تقریبا می‌توان گفت تمام اجزای گیم پلی در این بخش و در قالب مینی-گیم حضور دارند و به بهترین شکل ممکن آموزش داده می‌شوند و بازیکنان می‌توانند در کنار سرگرم بودن، مهارت خود را در انجام حرکات مختلف افزایش داده و همچنین مهارت دوستان خود را به چالش بکشند.
FIFA 14 در بخش Licensing بهترین عملکرد را در بین نسخه‌های چند سال اخیر داشته است و به کلکسیونی از تیم ها و همچنین استادیوم‌های فوتبال جهان تبدیل شده است. با اضافه شدن لیگ‌های شیلی، کلمبیا، آرژانتین تعداد لیگ‌های حاضر در بازی به 35 رسیده که بالاترین در تاریخ سری است؛ (هر چند که کماکان جای خالی تورنمنت بزرگی مثل UEFA Champions League احساس می‌شود). در بخش استادیوم‌ها نیز با بازگشت دوباره نیوکمپ و همچنین اضافه شدن استادیوم های La Bombonera، Goodison Park و Donbass Arena، فیفا 14 به کاملترین بازی نسل از نظر تعداد استادیوم‌ها بدل گشته است.
فیفا 14 هم از نظر بصری و هم از نظر صوتی پیشرفت‌هایی (هر چند اندک) داشته است. منوی اصلی بازی پس از چند سال تغییرات اساسی را در خود دیده است. طراحی ساده و سبک و در عین حال مدرن منو نتایج بسیار مثبتی را به همراه داشته است که بیشترین اثر آن را در مد های Ultimate Team و Career Mode (که به منو وابستگی زیادی دارند) می‌توان مشاهده کرد. طراحی استادیوم‌های بازی نیز دچار بازنگری‌هایی شده و در بسیاری از موارد، دقت در طراحی آنها بسیار بیشتر شده است. چمن بازی نیز از طراحی بسیار بهتری (بخصوص در شب) بهره می‌برد. همه این موارد در کنار انیمیشن‌های جدید و با کیفیت باعث شده‌اند تا نمای داخل زمین بسیار واقعی تر و طبیعی تر از قبل بشود. صداگذاری بازی نیز نسبت به نسخه قبل ارتقا یافته و شاهد افکت‌های صوتی بسیار با کیفیت‌تری هستیم. جو استادیوم های مختلف مطابق با جو واقعی آنها ساخته شده است و به خوبی حس بازی در زمین‌های مختلف را به بازیباز منتقل می‌کنند. تیم گزارشگری بازی نیز کار خود را به خوبی انجام داده‌اند و در بسیاری از صحنه‌ها در القای حس زنده بودن گزارش موفق بوده‌اند. حتی در برخی از صحنه‌ها و در صورت بوجود آمدن موقعیت، صحبت‌های حاشیه‌ای خود را قطع می‌کنند و به گزارش صحنه می‌پردازند و پس از آن به سراغ صحبت های نیمه کاره خود می‌روند.

FIFA 14 با وجود تمامی ایرادات خود، کماکان بهترین بازی فوتبال حال حاضر است و با اینکه تمرکز تیم سازنده بر روی نسخه نسل بعدی بوده، توانسته بسیاری از انتظارات طرفداران خود را برآورده کند. اگر از آن دسته از افرادی بودید که از نمایش های قبل از عرضه بازی نا امید شده بودید، بهتر است در نظرتان تجدید نظر کرده و به سراغ بازی بروید. فیفا 14 با وجود تمامی مشکلاتش، کماکان همان فیفای همیشگی است.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: هوش مصنوعی تنوع مدها منوی اصلی بازی

User Rating: Be the first one !
خروج از نسخه موبایل