بررسی بازی Desperados 3

این روزها نام THQ Nordic بیش از هر چیزی یادآور خاطرات خوب گذشته است. خاطراتی که در گذر زمان موفق به تغییر نشدند و در این راه از یادها فراموش شدند. کمپانی THQ Nordic به عنوان یکی از ناشرهای صنعت بازی که سعی دارد خود را به بزرگ‌ترین‌های این صنعت نزدیک کند، جواب را در بازگرداندن عناوین قدیمی پیدا کرده. بازی Desperados 3 جدیدترین تلاش این ناشر برای در اختیار گرفتن بخش جدیدی از گیمرهاست که شاید سال‌هاست فرصت تجربه‌ اثری در ژانر تاکتیکال با این مشخصات را پیدا نکرده‌اند. بازگشت مجموعه بازی Desperados اینبار بدون سازندگان اصلی و با نقش تاثیرگزارMimimi Games صورت گرفته که چند سال پیش توانست با انتشار Shadow Tactics: Blades of the Shogun، نامی برای خود در ژانر تاکتیکال دست و پا کند. بازی که بیش از هر چیزی به نسخه‌های قدیمی Commandos و Desperados شباهت داشت و سعی کرده بود فرمول موفق آنها را با نکاتی جدید همراه کند. اکنون با بررسی Desperados 3 به خوبی می‌توان متوجه شد که هرچند همچنان نشانه‌های آشنایی از نسخه‌های پیشین در این بازی دیده می‌شود اما بیشتر با Shadow Tactics در غرب وحشی سر و کار داریم.

سازندگان Desperados 3 برای داشتن آزادی عمل در طراحی گیم‌پلی و البته پرداخت داستان، به سراغ پیش زمینه‌ای برای قسمت اول مجموعه رفته‌اند. داستان این نسخه سعی در بازگویی ماجراهای جان کوپر جوان پیش از آشنایی با شخصیت‌هایی همچون کیت‌ اوهارا و داک مک‌کوی دارد. اینبار ‌کوپر به دنبال حل کردن یکی از جدال‌های شخصی خود دارد و در این مسیر شاهد روایت فرایندی هستیم که طی آن تعدادی از شخصیت‌های شناخته‌شده مجموعه معرفی می‌شوند. از سویی سازندگان بازی به واسطه استفاده از این ترفند، شخصیت‌های جدیدی را برای اولین‌بار معرفی کرده‌اند که به راحتی می‌توان غیبت آنها در نسخه‌های بعدی را توجیه کرد. در این میان اما شاهد شرایطی هستیم که طی آن بازی بارها داستان خود را وارد سناریوهای کم اهمیتی می‌کند تا پیش‌زمینه مناسبی برای معرفی شخصیت‌های جدید شکل گیرد. در Desperados 3 بیش از آنکه داستان بازی را به جلو هدایت کند، نیازهای گیم‌پلی است که مسیر را تعیین می‌کند. اینکه تعدادی از شخصیت‌ها به منطقه‌ای باتلاقی بروند تنها در راستای معرفی الگوهای جدید گیم‌پلی تعریف شده و در ادامه داستان تنها سعی می‌کند دلیلی ابتدایی و ساده برای آن مطرح کند. جریانی که بیشتر از روایت داستان شبیه انجام وظیفه‌ای اجباری است. شاید تنها نکته مثبت داستان Desperados 3 به شخصیت‌پردازی آن اختصاص پیدا کند. انتظار شخصیت‌هایی چند لایه با اهدافی چندگانه را نداشته باشید. برای اثری در ژانر غرب وحشی، ساخته Mimimi Games سعی کرده اصول استانداردی را برای معرفی و پرداخت شخصیت‌ها استفاده کند و تقریبا در انجام این کار موفق بوده.

استودیو Mimimi Games بارها توضیح داده که Commandos و Desperados دو منبع الهام اصلی آنها برای توسعه Shadow Tactics بوده. آثاری که هر کدام با وجود شباهت‌های بسیار، نکات خاصی را به همراه داشته و به واسطه تعریف قابلیت‌های مختلف برای هر قهرمان، شخصیتی خاص پیدا کرده بودند. اینبار اما با بررسی Desperados 3 متوجه می‌شویم که شاید بسیاری از قابلیت‌ها از نسخه‌های پیشین بازگشته باشند اما اصول پیاده‌سازی آنها دقیقا براساس Shadow Tactics است. همچنان در هر مرحله کنترل تعدادی از شخصیت‌ها را برعهده دارید و باید با استفاده از آنها اهداف مشخص شده را انجام دهید. شخصیت‌هایی که هرکدام قابلیت‌های مخصوص به خود را داشته و مسیرهای متفاوتی را برای انجام فعالیت‌ها شکل می‌دهند. یکی از اصلی‌ترین نکات مثبت بازی پیشین Mimimi Games و البته Desperados 3 در همین موضوع نهفته شده. بخش عمده‌ای از لذت تجربه Desperados 3 به گیم‌پلی مبتنی بر آزمون و خطای آن ارتباط دارد. ساختاری که برای سال‌ها به واسطه حضور Quick Save روی PC، مورد استفاده بسیاری از بازی‌های به خصوص مخفی کاری بود اما پررنگ شدن نقش کنسول‌ها آن را به صندوقچه خاطرات فرستاد. اینبار اما Quick Save به همان شکل سابق بازگشته و به قدری در روند گیم‌پلی تاثیرگذار است که سازندگان بازی برای یادآوری استفاده از آن، اعلانی اختصاصی طراحی کرده‌اند. پیچیدگی طراحی مراحل و محل قرارگیری دشمن‌ها به قدری جذاب و درگیر کننده است که گیمر ناخودآگاه استفاده از قابلیت Quick Save را در اولویت خود قرار می‌دهد تا تمامی سناریوهای ممکن را امتحان کند.

بسیاری از بازی‌های مخفی کاری و تاکتیکال، گیمر را برای تجربه چندباره تشویق می‌کنند اما امکان ساده‌ای همچون ذخیره‌سازی سریع به شما فرصت می‌دهد تا آزمون و خطا را در برنامه قرار داده و برای مدتی طولانی‌ درگیر تجربه هر مرحله بازی شوید. شاید بتوان هر کدام از مراحل Desperados 3 را تنها طی 15 تا 20 دقیقه به پایان رساند اما توانایی بازی در ایجاد تجربه‌های چندگانه و همزمان مطمئنا هر گیمری را بیش از این درگیر خود می‌کند. تنها موضوعی که می‌تواند اختلال اندکی در این جریان ایجاد کند، باگ‌هایی هست که بعضا حتی قابلیت‌های گیم‌پلی را غیرقابل استفاده می‌کنند. از حرکت نکردن تعداد زیادی دشمن در یک اتاق خاص یا گیر افتادن گربه همراه ایزابل در لوپی بی‌انتها، مجموعه‌ای از ایرادات فنی را پدید‌ آورده‌اند که آزاردهنده اما غیرقابل تحمل نیستند. به جز این مسئله عملا گیم‌پلی Desperados 3 درگیر نکته منفی خاص دیگری نیست و سعی کرده استانداردهای گذشته را با المان‌های جدید همراه کند. المان‌هایی که اینبار نقش کلیدی خود را ترکیب قابلیت‌های شخصیت‌ها به نمایش می‌گذارند. برای سال‌ها در چنین آثاری، سناریو‌های از پیش تعیین شده در اکثر مواقع تعیین می‌کردند که کجا از چه شخصیتی استفاده کند. اینبار اما نه تنها طراحی مراحل خود را از این خصوصیات دور کرده بلکه، تنوع قابلیت‌ها به خصوص با معرفی ایزابل به قدری بالا می‌رود که شما در هر لحظه می‌توانید با ترکیب آنها به نتیجه‌ای جدید دست پیدا کنید. جدای از این مسئله، متوقف کردن زمان و برنامه‌ریزی حرکات بعدی برای هر شخصیت‌ عمق بُعد تاکتیکال بازی را افزایش داده و این امکان را به شکل مناسبی در اختیار گیمر قرار می‌دهد تا در چند لحظه کوتاه به یکباره چالشی بزرگ را پشت سر بگذارد.

درباره شخصیت‌پردازی قابل قبول Desperados 3 توضیح دادیم و باید بخش عمده‌ای از اعتبار این موضوع را به صداگذاری خوب بازی اختصاص دهیم. اینجا هم خبری از شگفتی نیست اما همه چیز درست در جای خود قرار گرفته و ضعف خاصی را نمی‌توان به شکل کلی در صداگذاری شخصیت‌ها، موسیقی و صداگذاری محیط دید. به شکل کلی ساخته Mimimi Games شاید توانایی شگفت‌زده کردن شما را نداشته باشد اما سعی کرده همه چیز را درست و با کیفیتی استاندارد پیاده‌سازی کند. گرافیک یکی دیگر از قسمت‌هایی است که از این موضوع استفاده خوبی کرده. سازندگان بازی استفاده از موتور گرافیکی یونیتی توانسته‌اند تجربه‌ای روان و البته پر از جزئیات را روانه بازار کنند. شاید از دید فنی Desperados 3 در سطح بهترین‌های بازار قرار نگیرد اما زاویه دید ایزومتریک به آن توانایی نمایش حجم زیادی از جزئیات را داده. جزئیاتی که جدای از بحث بصری، روی گیم‌پلی نیز تاثیر مهمی دارند. بازی Desperados 3 مطمئنا در میان آثار خوب ژانر تاکتیکال قرار می‌گیرد و بسیاری از انتظارات طرفداران این مجموعه را برآورده کرده اما شاید بزرگ‌ترین ضعف خود را در نبود قابلیتی جدید و تاثیرگزار ببیند. مسئله‌ای که در کنار مشکلات فنی اندک شاید بزرگ‌ترین نکات منفی این بازی باشند.

امتیاز بازی‌سنتر - 7.5

7.5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: طراحی مراحل خوب و پر از جزئیات امکان ترکیب قابلیت‌ها برای رسیدن به نتایج جدید قابلیت‌های جذاب هر کدام از شخصیت‌ها گرافیکی پرجزئیات همراه با عملکرد فنی بسیار خوب فرایند آزمون و خطا به خوبی در گیم‌پلی پیاده‌سازی شدهنقاط ضعف: برخی مشکلات فنی که بخش‌هایی از گیم‌پلی را مختل می‌کند نبود پیشرفت آنچنانی در کلیت گیم‌پلی نسبت به نسخه‌های پیشین هوش مصنوعی همیشه در بهترین حالت خود نیست داستانی ساده و بدون هیچ جذابیت خاصیاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PC بررسی شده است

User Rating: 2.8 ( 5 votes)
خروج از نسخه موبایل