آخر آلزمان و یا همان روز رستاخیز، زمانی که خیر و شر به نبرد با یکدیگر میپردازند و در این میان نژاد بشر محکوم به نابودی است. اما به نظر میرسد اینبار شیاطین زودتر از موعد دست به کار شده و با یک خیانت بزرگ، روز رستاخیز را شروع کردهاند. در این بین هم یکی از چهار سوار آخر الزمان با نام War قربانی این خیانت است و باعث پیروزی شیاطین و شروع زود هنگام نبرد خیر و شر شده است. حال War که محکوم به مرگ شده و باعث نابودی زمین گشته، طلب یک فرصت دیگر میکند تا حقیقت را برملا کرده و انتقام خود را بگیرد. این خلاصهای از داستانی حماسی از استودیو Vigil Games بود که در سال 2010 در قالب بازی Darksiders بیان شد.
شماره اول «دارکسایدرز» در کنار داستان خوبش، المانهای مختلفی را هم از عناوینی مثل The Legend of Zelda, God of War و Devil May Cry قرض گرفته بود و با استفاده درست از نقاط قوت این عناوین باعث شد تا شروع کننده یک سری موفق باشد. هر چند بعدها مشکلات مالی شرکت THQ اجازه نداد تا این سری در اوج خود باقی بماند. با این حال شرکت نسبتا تازه تاسیس THQ Nordic مالک کنونی بازی، اولین شماره از این سری را برای کنسول نینتندو سوییچ با نام بازی Darksiders Warmastered Edition پورت کرده و در ادامه مطلب قصد داریم یک بار دیگر داستان روز رستاخیز را همراه با کنسول نینتندو سوییچ تجربه و بررسی کنیم.
نسخه ریمستر Darksiders عملا یک ریمستر بصری از نسخهای است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد و به همین منوال علاوه بر تمام نقاط قوت، مشکلات شماره اصلی هم همچنان در اینجا حاضر هستند. داستان به غیر از شروع فوقالعاده که همچنان جذابیتش را مثل نسخه اصلی حفظ میکند، در نیمه راه کمرنگ و کمرنگ تر شده و عملا نکته جدید و غیر منتظرهای همراه با خود ندارد. شخصیت «وار» که به او خیانت شده، دنبال یافتن حقیقت و انتفام است و از همان شروع با کشتن هر کسی که بر جلوی راهش ثبت شود، به هدف خود نزدیکتر میشود. البته نکتهای که همچنان با گذر این هشت سال جذاب و فوقالعادهاست، صداپیشگی شخصیت وار و به خصوص شخصیت همراه او یعنی The Watcher است که توسط صداپیشه شخصیت جوکر یعنی Mark Hamill افسانهای انجام شده و بعد از گذر این همه سال همچنان جالب و بعضا شوخیهای او با شخصیت وار خندهدار است.
گیمپلی نیمه سند باکس دارکسایدرز که میتوان آن را ترکیبی از مبارزات شمارههای اول و دوم God of War و ماجراجوییهای سری The Legend of Zelda نام برد، همچنان یک فرمول موفق و جذاب است. هر چند با عرضه عناوین جدیدی مثل The Legend of Zelda: Breath of the Wild حس قدیمی بودن بعضی از مکانیکهای اثر به چشم میخورد. در دارکسایدرز همچنان گردش در محیط، پیدا کردن صندوقچهها و کشتن تعداد زیادی از دشمنان، هسته اصلی گیمپلی را تشکیل میدهند ولی به جز آن دیگر خبری از لولدیزاین چند لایهای و مدرنی که در عناوین نسل هشتم دیدیم، نیست و بازی حس و حال عناوین زمان خود را به مخاطب منتقل میکند.
یکی از نکات ضعیفی که همچنان در این شماره هم وجود دارد، سیستم کمبو زنی است که عملا بدون آموزش بیشتر به یک سیستم دکمهزنی شباهت دارد تا یک عنوان که بر پایه مکانیک و اصول سبک Hack & Slash بنا شده است. به عنوان مثال شخصیت وار کمبو مخصوصی دارد که با فشار دادن دو بار دکمه Y و مکس چند ثانیهای و دوباره فشردن Y انجام میشود، اما بازی هیچوقت به سراغ آموزش این کمبوها نمیرود و در ازای آن بیشتر به معرفی قابلیتهای جدید برای شخصیت وار میپردازد. مشکل بعدی، زمان بسیار کم برای زدن کمبوها است، در حالی که در سایر عناوین همانند Devil May Cry تعداد کمبوهای شما بسته به نخوردن ضربه است و در ازای هر کمبو، مقدار اندکی به شما زمان داده میشود تا با حفظ کمبو خود، به ادامه آن بپردازید، در دارکسایدرز این مقدار زمان بسیار ناچیز بوده و عملا اگر فاصله دشمنها کمی بیشتر از یکدیگر باشد، کمبو شما از اول شروع شده و بدین منوال جذابیت مبارزات را تا حدود زیادی کاهش میدهد. به تمام این موارد جایگیری نامناسب دوربین را هم باید اضافه کنیم که در بعضی از مبارزات، همانند دشمن وار عمل کرده و باعث بر هم زدن ریتم مبارزات میشود.
سری دارکسایدرز همیشه به لطف طراحی فوقالعاده موجودات آخرالزمانی اش برای نگارنده این مطلب جذاب بود، و البته کماکان نسخه ریمستر شامل موجودات و غول آخرهای فراوانی میشود که با گذر این همه سال از لحاظ طراحی حتی از شماره سوم دارکسایدرز هم در بعضی موارد جذابتر بوده و مبارزه با آنها نیاز به بکار گیری مکانیکهای مختلفی برای نبرد دارد. در طول مراحل اثر مدام با غول آخرهای مختلفی رو به رو خواهیم شد که هر کدام راه و روش خاصی برای کشته شدن را دارند. شخصیت وار از هم در طول داستان رفتهرفته قدرتهای بیشتری را به دست میآورد و از پرواز کردن گرفته تا پیدا کردن اسبش را در طول ماجراجویی او برای انتقامش تجربه خواهیم کرد.
در آخر به سراغ بخش بصری بازی برویم که با یدک کشیدن پسوند ریمسترۀ وعده پیشرفت فراوانی را در این بخش میدهد، اما در عمل نتیجه کار تا حدودی متفاوت از چیزی است که انتظار آن را داریم. هر چند کنسول نیتندو سوییچ در بخش سخت افزار نمیتواند در حد کنسولهای PS4 و Xbox One ظاهر شود، اما قبلا در پورتهای عناوینی مثل «دووم» ثابت کرده که اگر سازندگان تلاش و وقت بیشتری را به این نسخه اختصاص دهند، نتیجه قابل قبولی به دست میآید. نسخه ریمستر دارکسایدرز با دو حالت «کیفیت» و «کارایی» قابل بازی است. حالت اول که کیفیت بیشتری را ارایه میدهد، در بهترین شرایط هم نمیتواند به نسخه ریمستر کنسولهای Xbox One و PS4 نزدیک شود و همچنان شاهد سایههایی با کیفیت پایین و تکستچر و آبجکتهایی با جزیئات کم هستیم. البته تمام این موارد زمانی که نرخ فریم پایین این بخش را هم در نظر بگیریم، بسیار مشکلساز میشود و در عمل حالت کیفیت، ناامید کننده است. در عوض حالت دوم که برای کارایی و نرخ فریم بالا در نظر گرفتهشده، از لحاظ جزیئات وضعیت بسیار بدتری دارد و حتی در حالت «داک» همانند نسخه کنسول Xbox 360 و PS3 ظاهر میشود، اما نکته مثبت نرخ فریم ثابت و بالای این بخش است که تجربه اثر را روان و جذاب میکند. در نهایت وضعیت بصری نسخه نینتندو سوییچ تا حد زیادی ناامید کننده و تاریخ مصرف گذشته است.
نسخه ریمستر دارکسایدرز بر روی نینتندو سوییچ نه تنها سفری به آخر الزمان، بلکه سفری به گذشته و تجربه مواردی است که انتظار داشتیم تیم توسعه بازی تلاش بیشتری برای بهبود آنها کند. در حالی که گیمپلی بدون تغییرات و کماکان با نکات مثبت و منفی خود به اینجا منتقل شده، بازی از لحاظ بصری هم نمیتواند پسوند ریمستر را یدک بکشد و بیشتر به پورت نسخه اصلی بازی شباهت دارد.
امتیاز بازیسنتر - 7
7
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: مبارزه جذاب با غولآخر هاطراحی دشمنان بازی روند سرگرم کننده و متنوع گیمپلیصدا پیشگی جذاب شخصیتهانقاط ضعف: مکانیزم های تاریخ مصرف گذشته گیمپلی گرافیک ضعیف و وضعیت بد برای بخش تکنیکی بازی داستانی قابل پیشبینی و نسبتا سطحی در نیمه دوم بازیاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بررسی شده است