معمولا بازی های ویدیویی در دنیای مجازی خود بگونهای عمل میکنند که بیشتر ما را از واقعیت دور میکنند. به عبارتی سختی و دشواری که در دنیای واقعی برای انجام کاری متقبل میشویم با راحتی و سادگی جایگزین میکند. به همین دلیل یک نوع فاصله بین حقیقت و واقعیت شکل میگیرد. این مسئله به مرور زمان یک نوع نگرش جدیدی بین سختی و آسانی بوجود میآورد که ممکن است حتی در تعریف هر کدام از این 2 واژه تاثیرگذار باشد. با این حال انواع بازیهای شبیهسازی این فاصله را کم میکنند و سعی میکنند تا بازیها را به سمت حقیقت میل دهند. از بین بازیهای سبک نقش آفرینی میتوان Dark Souls را به همراه Demon’s Souls جزو معدود عناوینی دانست که پایبند به مبارزات واقعی میباشد و سعی دارد گیمر را در هر سطحی به چالش بکشاند.
بازی را باید Demon’s Souls 2 بنامیم. چون در اصل ادامهای بر همان عنوان است. با این حال بازی و موتور آن قبلا در انحصار Sony بود به همین علت نامی دیگر برایش انتخاب شد. Dark Souls از المانهای Demon’s Souls بهره میبرد. این المانها اینبار به شکل بهتر و با تغییرات خاصی اتمسفری بهتر را بوجود آورده است. Demon’s Souls را میتوان یکی از RPG های موفق این نسل نامید. شاید در نگاه اول این بازی به علت دشواری زیادش یک بازی بیخود به نظر برسد و انتقاد شما را برانگیزد؛ اما با گذشت زمان و پی بردن به اصولی که بازی روی آن استوار میباشد، به چیزی شبیه یک شاهکار تبدیل میشود. بدون شک از این به بعد نیز Dark Souls که ادامه دهندهی همان راه میباشد؛ پیام آور بسیاری از ویژگیهای یک بازی واقعی خواهد بود.
داستان بازی را میتوان مبارزهی تاریکی و روشنایی نامید. در گذشتهی دور که هنوز نظمی در جهان وجود نداشت. با این حال آتشی بود جدا کننده سرما از گرما، مرگ و زندگی و روشنایی و تاریکی بود. از این آتش 4 لرد بوجود آمدند و با قدرتی که داشتند آژدهایانی که در آن زمان حکومت میکردند را شکست دادند. اما پس از مدتی آتش از میان رفت و تاریکی باقی ماند. این سخنانی است که راوی داستان برای شما میگوید. بعد از اینکه تاریکی همه جا را فرا میگیرد با انتشار یک تلسمی با نام Darksign، انسانها به شکل Undead های جاویدان در میآیند. کارکتر شما نیز جزو یکی از همین Undeadها میباشد. با این حال شرایط بازگشت به یک انسان در او نهفته است. شما در ابتدا داخل یک زندانی در Undead Asylum هستید. اولین کار شما در بازی خروج از آنجاست. این قسمت را به نوعی میتوان مرحلهی آموزشی بازی نامید چون تمامی نکات لازم در این بخش ارائه میشود. شما پس از چند ثانیه اولین Boss Fight را تجربه میکنید. آتش این بار خاصیت روشن نگهداشتنش مورد توجه قرار گرفته و روشنی بخش انسانها میباشد.
قبل از شروع چنین بازی متفاوتی بهتر است معیارهایی را در نظر بگیرید. به هنگام ساخت کارکتر باید بدانید که کدام Class را بهتر میتوانید کنترل کنید. خوشبختانه این بار شاهد تعداد بیشتری از Classها نسبت به Demon Souls هستیم که به نوعی همهی سلیقهها را در خود گنجاندهاند. قدرت همهی آنها در یک سطح میباشد. اگر یکی از آنها نسبت به دیگری برتری داشته باشد در قبال آن ضعفهایی نیز دارد. به عبارتی هریک ویژگی خاص خود را دارند. مثلا بعضی Class ها بر روی یک قابلیت تمرکز دارند و تعدای حد واسط هستند. پس قبل از شروع بازی به دنبال Class قوی نباشید؛ بلکه در جستجوی Classی باشید که میتوانید بهتر آن را کنترل کنید. مرحلهی بعدی که لازم است انجام بدهید؛ شناخت خوب از Class انتخابیتان میباشد. این مسئله به شدت در Level Up کردن حائز اهمیت است زیرا باید Statهایی را افزایش دهید که با Class شما تطابق دارد. با این حال تعدادی از همین Stats عمومی میباشند و همهی Classها میتوانند از آن قابلیت مورد نظر برای ارتقای سطح استفاده کنند. پس از طراحی کارکتر خود یک Gift نیز به شما داده میشود. شما باید از لیستی موجود، یکی را انتخاب کنید. معمولا Master Key انتخاب مناسبی میباشد. این کلید بازگشای تعدادی از قفلها در بازی میباشد. با این حال انتخاب Gift کاملا سلیقهای میباشد و به اصول و معیار خود بازیباز مرتبط است.
بازی از همان لحظه ی شروع، دشوار میباشد. ممکن است در عرض 2-3 ساعت، تنها 10 دقیقه گیمپلی مفید داشته باشید. برای اینکه به مفهوم این جمله پی ببرید پس از چند ساعت بازی به مکان اولیهای که از آنجا آمدهاید برگردید، آیا 2-3 ساعت طول میکشد؟! در طول بازی باید حوصلهی زیادی خرج داده و مبارزات خود را با برنامه انجام دهید. هر گونه عجله کردن و قهرمانبازی در آوردن شما را به مرگ هدایت میکند. حتی باید در انتخاب مسیر هم دقت عمل داشته باشید؛ زیرا که مسیر اشتباه شما را به مکان نامربوط هدایت میکند که این اشتباه کوچک جز وقت تلف کردن هیچ ثمری ندارد. شما بسته به Classی که انتخاب کردهاید دارای قابلیتهایی میباشید. باید سعی کنید تا دقیقا مطابق قابلیتهای Class خود مبارزه کنید. موقع مبارازات باید دقیقا با اصول جنگ تن به تن درگیر بشوید. دفاع کردن مهمتر از ضربه زدن میباشد. باید بر حسب Level خود به مصاف دشمنان بروید. در غیر این صورت مکررا خواهید مرد و این مردن از بس تکرار خواهد شد که دیگر حتی در دنیای واقعی هم ترسش برای شما کمرنگ خواهد شد؛ چرا که انواع مردن را در محیطهای متفاوت و به دست موجودات گوناگون تجربه خواهید کرد. شاید در طی این مبارزات متوجه بشوید که چقدر در گذشته جنگهای تن به تن سخت و طاقت فرسا بودند.
همانند اکثر بازیهای هم سبک؛ زمانی که برای انجام بازی اختصاص میدهید؛ صرف Level Up کردن میباشد. در این بازی Soul یا همان روح، نقش EXP و Gold را بازی میکند. با کشتن دشمنان مقداری Soul دریافت میکنید. با تکرار این روند و رساندن این Soulها به عدد مشخصی باید به سراغ Bonfireرفته تا در آنجا با انتخاب گزینهی Level Up قابلیتهای خود را افزایش دهید. Bonfire را تقریبا میتوان استراحتگاه شما نامید. پر شدن HP و بازیابی دیگر آیتمها در این مکان صورت میگیرد. البته با هر بار انتخاب Bonfire، دشمنان بازی نیز Respawn میشوند. در کنار این، با هر بار مردن به آخرین Bonfire که در آنجا بودهاید باز میگردید. با مرگ شما دوباره دشمنان شما بجز تعداد معدودی زنده خواهند شد. در هر بار مردن میزان روحی که با کشتن دشمنان ذخیره کردهاید، در همان مکان میافتد و دوباره برای بدست آوردن آن مقدار روحی که جمع کردهاید؛ به همان نقطه باز میگردید. باید دقت کنید که مسیری که پیش میروید مسیری نباشد که با مردن به سختی به آنجا بازگردید. این عمل شاید در اوایل بازی آنچنان مورد توجه قرار نگیرد اما با گذشت چند ساعت از بازی و افزایش لِول شما بیشتر حائز اهمیت میشود. مقدار روح مورد نیاز برای لولهای بالاتر خیلی بالاست و شما ممکن است با انتخاب یک مسیر نادرست همهی اندوختههای خود را که شاید چندین ساعت برای آنها وقت گذاشتهاید، بر باد دهید. با هر افزایش Level میتوانید یکی از Stats خوتان را افزایش دهید. اصولا بهترین کار افزایش قابلیتی میباشد که به Class شما مرتبط میباشد. با این حال تعدادی از این Stats عمومی میباشد. شمشیر و ادوات جنگی نیز با Level Up قابل تعویض میباشند. هر سلاحی که در طول بازی پیدا میکنید برای خود پیشنیازهایی میطلبد. مثلا ممکن است برای در دست گرفتن یک شمشیر به میزان قابل توجهی Strange و Dexterityنیازمند باشید. در غیر این صورت گرچه شما قادر به حمل این شمشیر هستید اما ضربهای که با این سلاح وارد میکنید در حد صفر خواهد بود.
شما با 2 حالت Humanity و Hollowing (Undead) میتوانید بازی را پیش ببرید. در همان ابتدای بازی شما در حالت Undead هستید. باید برای برگشتن به فرم انسانی، آیتم Humanity را پیدا کرده و با رفتن به Bonfire و انتخابReverse Hollowing شکل خود را به انسان تغییر دهید. انسان بودن مزیت خاص خود را دارد. مثلا میتوانید عمل احضار کردن را انجام دهید. احضار کردن برای کشتن برخی از Boss های بازی موثر میباشد زیرا بدون کمک احضار شوندهها کار شما به شدت مشکل خواهد بود. با استفاده از قابلیت Humanity میتوانید ازKindle نیز استفاده کنید. با این کار شما تعداد Flask بیشتری در اختیار خواهید داشت. درصد Drop(افتادن) آیتمها از دشمنان نیز در این حالت بیشتر میشود. در بازی تعداد معینی Gesture وجود دارد که برای مواقع خاصی در نظر گرفته شدهاند. مثلا اگر شما با یک متحد درگیر شوید میتوانید با تعظیم کردن به اون این قضیه را فیصله بدهید.
برای کشتن دشمنان کار سختی در پیش دارید. شما مجبورید علاوه بر رعایت اصول جنگ تن به تن، با استفاده از برخی از تاکتیکها، بازی را پیش ببرید. ابتدا باید نقاط ضعف دشمنانتان را شناسایی کنید تا دقیقا سر وقت ضربهی خود را وارد کنید. از طرفی لازم است که بعضا از محیط نیز برای کمک بهره ببرید. درههای موجود در بازی و مکانهای مشتعل، جزو قسمتهایی میباشند که میتواند برای کمک مورد استفاده قرار بگیرد. البته دشمنان شما نیز راه استفاده از همین ابزار را بلد میباشند. با رویت شدن توسط دشمنان هم سطحتان، باید سعی در نابودی آن داشته باشید. فرار کردن از دست آنها کاملا اشتباه است و پس از مدتی شما را با لشکری از دشمنان روبرو خوهد کرد. اگرچه بعضا فرار کردن میتواند روش مناسبی باشد اما به دلیل راههای باریکی که در بازی وجود دارد ممکن است شما سریع محاصره شوید. هوش مصنوعی دشمنان بالاست و دقیقا میدانند که چه موقع به شما ضربه واد کنند. شما باید سعی کنید تا در نزدیکیهای آنها از Flaskها استفاده نکنید. باید مراقب ضربات دشمن باشید چون که آنها دقیقا مانند شما سعی در وارد کردن ضربات کاری میباشند. مثلا وقتی در حالت دفاعی به آنها ضربه وارد کنید آنها ضربهی شما را جاخالی میدهند و ضربهی شدیدی را به شما وارد میکنند. این کار تقریبا مشابه Counter Attack در سایر بازیها میباشد. از طرفی بعضی از آنها ویژگی خاص خود را دارند. تعدادی شما را مسموم و تعدادی شما را به شدت مجروح میکنند. بعضی از آنان هم که اصلا سپر و زره و … نمیشناسند و هر ضربهای که بزنند به شما اصابت خواهد کرد. علیرغم این همه سختی، خوشبختانه موقعی که بر اثر ضربهای به زمین میافتید؛ تا لحظهی بلند شدن، ضربات پیدرپی دشمنان بر روی شما اثر ساز نیست. بعضا برای نابودی دشمنان مجبورید آنها را از هم جدا کنید. حتی شاید مجبور شوید چنیدن متر عقب نشینی کنید تا فضای مناسبی را برای درگیری پیدا کنید. اگر دشمن در محدودهای تنگ باشد ضربات شما ممکن است به دیوار اطراف برخورد کند و حرکات شما را مختل کند. متاسفانه وقتی این کار برعکس میشود؛ نتیجهی برعکسی را نیز با خود در پی دارد. این ایراد در Boss Fightingها بیشتر قابل مشاهده میباشد. به طوری که ممکن است حتی ضربات آنها از یک ساختمان هم عبور کرده و به شما اصابت کند. موقعی که Level مناسبی برای درگیری با دشمنان قدرتمند و یا به عبارتی Eliteها ندارید نباید نزدیک آنها شوید؛ چون که آنها شما را تا لحظهی مرگ دنبال میکنند. این Eliteها بعد از مردن زنده نمیشوند و فقط یکبار شاهد حضور آنها خواهید بود. با این حال و علی رغم رعایت همهی نکات لازم باز Bonfire بیشترین مکانی خواهد بود که در آنجا حضور خواهید داشت.
بازی از نظر بصری فوقالعاده است و تاریکی را حس خواهید کرد. طراحی محیط در بازی واقعا عالی میباشد. اصولا در یک بازی RPG این چنینی بیشتر محیط شما را درگیر خود میکند. بناها و قلعهها و دخمهها واقعا فوقالعاده میباشند. بناهای مخروبه به زیبایی کار شدهاند و در کل هر یک از اجزای محیط، دقیقا مفهوم Dark Souls را با خود به ارمغان میآورد. شاید در بعضی از قسمتهای بازی آنچنان این محیطها عالی باشند که خود محیط به تنهایی شما را مضطرب کند. محیطها در بازی تکرار نمیشوند و کاملا متنوع هستند. دشمنان بازی جزئیات و بافتهای خیلی خوبی دارند و دقیقا مطابق محیط بازی طراحی شدهاند. سلاحها و ادوات جنگی هم زیبا هستند و از بافتهای با کیفیتی بهره میبرند. شما در قسمتهای مختلفی که هستید دشمن مطابق آن محیط را مشاهده میکنید. به عبارتی هرچقدر مکان شما عجیبتر میشود دشمنان نیز عجیبتر میشوند. طراحی دشمنان عالی میباشد و شما از شکل و قیافه و سلاحهای آنها راحت میتوانید بفهمید که آیا میتوانید با آنها مبارزه کنید یا نه. جزئیات در بازی بالاست. نورپردازی یکی از نقاط قوت بازی میباشد و تماما محیط ها از نورانی گرفته تا فضاهای نیمه تاریک؛ نورپردازی خیلی خوبی دارند. DrawDistance نیز بالاست و از دوردست دشمنان با جزئیات قابل قبولی دیده میشوند. در کنار جزئیات بسیار بالا؛ بازی افت فریمهایی دارد. این افت فریمها بعضا بازی را رسما Slow Motion کرده و شما را درگیریها دچار مشکل میکند. در طول بازی شاهد دیالوگهای آنچنانی نیستیم. شاید در نگاه اول نبودن دیالوگ مسخره به نظر برسد اما اتمسفر بازی بگونهای است که آنچنان خود را نیازمند دیالوگ نمیبیند. شاید بهتر است بگوییم که در این بازی سکوت بیشتر شما را درگیر بازی میکند. اقکتهای صوتی نیز همه عالی هستند و در بعضی از مکانها، هیجان را به اوج خود میرسانند.
در این بازی شما قابلیت حمل همزمان دو سلاح را دارید و در حین مبارزات نیز به راحتی میتوانید آنها را تغییر دهید. بسته به سلیقهی شما یک سلاح میتواند One-Hand و یا Two-Hand استفاده شود. در حالت Two-Hand قدرت ضربات وارده بیشتر است و در کنار آن، سلاح شما نقش سپر را بازی میکند. بدیهی است که شدت ضربات دریافتی افزایش پیدا میکند. از طرفی هر Class ممکن است برای خود جادوی خاصی داشته باشد که میتوانید از Inventory خود به منوی مربوطه وارد کنید. نکتهی جالب اینجاست که استفاده از جادوها مختص Class خاصی نیست و پس از مدتی سایر Classها میتوانند با خریدن Miracleهای مختلف، از این قابلیت خود در کنار بقیهی قابلیتها استفاده کنند. بازی این اجازه را به شما نمیدهد که در حین بازی Pause کنید و به عبارتی نفسی تازه کنید. حتی موقع چیدن آیتمها از Inventory، بازی در جریان میباشد. Dark Souls سیستم ذخیرهی خودکار دارد و بازی در هر لحظهای حتی در حین مبارزات نیز ذخیره میشود. پس به راحتی میتوان نتیجه گرفت که نمیتوان بازی را به عقب برگرداند و هر تصمیم را یکبار میتوانید بگیرید. هر سلاح و زرهی که در اختیار دارید؛ جزئی از وزن شما هستند و با پوشیدن و یا در دست گرفتن آنها سرعت شما در هنگام راه رفتن کاهش میابد. در Boss Fightها سرعت دویدن شما حائز اهمیت است و ممکن است با وزن بالا دچار مشکل بشوید. سلاحها و زره شما در طول زمان و بر اثر مبارزاتی که انجام میدهید آسیب میبینند و در نهایت از کار میافتد. برای رفع این مشکل یا باید سلاح جدیدی استفاده کنید و یا اینکه با رفتن پیش آهنگر و پرداخت روح مورد نیاز، سلاح خود را تعمیر کنید. چنین اشخاصی نقش فروشنده را نیز بر عهده دارند که هر کدام سلاحها و جادوهای لازم برای Classهای مختلف را در لیست خود دارند.
Boss Fight های بازی بدون شک یکی از زیبا ترین و به یادماندنی ترین قسمت های بازی میباشد. همان طور که مشخص میباشد دیگر با روشهای قدیمی قادر به از میان برداشتن آنها نیستید. برای کشتن آنها باید به دنبال ضربات کاریتر باشید. سپر شما همچنان میتواند حفاظ خوبی برای جلوگیری از ضربات آنان باشد؛ اما بهترین راه جاخالی دادن به ضربات است. هر یک از Bossها استراتژی خاص خود را دارد و باید کاملا حساب شده با آنان مبارزه کرده و فوق العاده محتاطانه عمل کنید. کوچکترین و ریزترین اشتباه باعث مردن شما میشود. در حین مبارزه فرصت فکر کردن نخواهید داشت. هیچ سوراخی امن نخواهد بود و هر Boss به محدودهی مبارزه اشراف کامل خواهد داشت. بدون شک سختی واقعی زمانی است که توسط Boss کشته میشوید؛ چون که با هر بار مردن به Bonfire بازمیگردید و دوباره مجبورید برای رسیدن به Boss مورد نظر، همهی دشمنانی که سر راه شما قرار دارند را نابود کنید. این فاصله بعضا به حدی میباشد که ممکن است که حتی فرصت طرح ریختن و استراژی به خرج دادن را به شما ندهد.
یکی دیگر از قسمتهای مهمی که در بازی وجود دارد Covenantها میباشد. شما میتوانید در طول بازی با عهد بستن با اشخاصی وارد Covenant مربوطه شوید. در مجموع 9 Covenant در بازی وجود دارد. هر یک از آنها نیز 4 Rank مختلف (از 0 تا 3) دارند. شما با وارد شدن به هریک از آنها از امتیازاتی مانند خرید برخی از آیتمها برخوردار میشوید. با این حال شما با ملحق شدن به Covenant دیگر و یا درگیر شدن با افرادی که به هر نحوی به Covenant شما مرتبط میشوند؛ خائن شناخته شده و از Covenant اخراج میشوید. اگر بعد اخراج شدن دوباره قصد برگشتن به Covenant را داشتید باید به نزد Priest درParish Undead بروید تا با اعتراف کردن به او نام شما را از لیست کتاب گناهکاران خارج کند. این کتاب لیست افراد گناهکار را به همراه تعداد سوابقش با خود به همراه دارد. در طول بازی شما با هر کسی میتوانید درگیر شوید. پس باید مواظب عواقب کارهای خود نیز باشید. البته این عواقب در برخی از موارد به همراه مزیتهایی میباشد. ,
قسمت آنلاین بازی هم حائز اهمیت باشد. شاید بهتر است بگوییم که Dark Souls بدون این بخش لذتش به نصف کاهش پیدا میکند. اول اینکه برای وصل شدن به سیستم آنلاین بازی نباید درون Party باشید. هدف از این کار این است که گیمرهایی که در دنیای دیگر هستند نتوانند به طور مستقیم به تبادل اطلاعات بپردازند. در بخش آنلاین میتوانید با سایر بازیکنانی که در دنیاهای دیگر حضور دارند در ارتباط باشید. البته این ارتباط همان طور که گفته شد مستقیم نیست و بیشتر به صورت نوشتههای پیش فرض میباشد. با این حال قسمت آنلاین به این بخشها ختم نمیشود و بخشها و امکانات متعددی را در خود گنجانده است. به عنوان مثال میتوانید افرادی که در نزدیکی شما هستند را مشاهده کنید. پیغامهای که آنها گذاشتهاند را بخوانید. این پیغامها معمولا تلهها، مکانهای مخفی و آیتمها موجود و در بعضی موارد مسیر اصلی را به شما نشان میدهند. حتی میتوانید بازیکنان را از جهانهای مختلف برای کمک رسانی احضار کنید. این کار در نابودی Bossها واقعا چاره ساز میباشد و شاید ساعتها زحمت شما را کاهش بدهد. البته این کار قوانینی برای خود دارد. مثلا Undeadها فقط احضار میشوند و نمیتوانند احضار کننده باشند اما Human میتواند هر 2 باشد. علاوه بر چنین امکاناتی شما میتوانید با ملحق شدن بهCovenant ها دوست و یا دشمن زیادی داشته باشید. اگر یکی از بازیکنان در نزدیکی مسیری که شما طی میکنید مرده باشد، با استفاده از Bloodstainsی که از او به جا مانده است، میتوانید صحنهی مرگ او را به صورت شمایلی مشاهده کنید. قسمت آنلاین قابلیت عجیب دیگری را در خود گنجانده است. بازیباز قادر است تا سایر بازیکنان را در دنیای خودشان دچار مشکلاتی کرده و به عبارتی دنیای او را نفرین کند. این عمل که با به خدمت گرفتن Gravelord صورت میگیرد؛ بازی آن شخص را مختل میکند و گیمر را مجبور میکند تا عامل اصلی این آشفتگی را که معمولا موجوداتی بسیار قوی هستن
مجموع امتیاز - 9
9
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: واقع گرایانه بودن گرافیک خوب طراحی محیط فوق العاده اتمسفر عالی بخش آنلاین جذاب نقاط ضعف: افت فریم در برخی از صحنهها برخی از باگهای عجیب
سلام
این نقد نسبت به نقد Demon’s Souls PS3 کاملا فنی تر ، منصفانه تر و بهتر بود . از منتقد محترم بابت نقد کاملا خوبشون تشکر می کنم . نقاط ضعفی هم که فرمودند کاملا درسته