بررسی بازی Dante’s Inferno

با ورود بازی God of War به دنیای بازی ها تقریبا میشود گفت سبک تازه ای از گیم پلی وارد این دنیای بزرگ شد و به جرئت توانست گفت سبک Hack & slash متحول شد. حالا بعد از مدت طولانی از انتشار این بازی Visceral Games عنوانی رو معرفی کرد که کاملا در سبک GOW ساخته خواهد شد. EA و Visceral لیسانس کتاب کمدی الهه دانته را خریداری کرده و حالا می خواستند آن را به دنیایی از گناهان و زشتی ها ببرند. حال Dante’s inferno منتشر شده و با وجود اشکالات و خوبی هایی که داشت میانگین امتیاز 73 را از سایت ها و مجلات دریافت کرده است. ما نیز با هم نگاهی به این بازی می اندازیم.

دانته شخصیتی است که در جنگ های صلیبی نقش به سزایی را ایفا می کرد. بازی ابتدا از شهر Acre و جنگ با زندانیان آن شهر آغاز می شود. بعد از خنجر خوردن دانته از پشت سر به زبان خودمان، عزرائیل آماده گرفتن روحش می شود. اما دانته تن به این خاری نداده و با او وارد جنگ می شود؛ اون را شکست داده و حالا راه خانه را در پیش می گیرد تا دوباره روی زیبای همسرش Beatrice را ببیند. با رسیدن به خانه متوجه خانه ویران شده و جسد پدرش می شود. به حیاط پشتی خانه قدم گذاشته و در کمال ناباوری جسد بی جان Beatrice را نظاره گر می شود. در این هنگام شیطان یا Lucifer از راه می رسد و روح Beatrice را با خود به اعماق جهنم می برد. اما یک جای کار می لنگد. تمامی گناهان بر گردن دانته هست، پس چرا Beatrice باید تاوان پس دهد؟ از اینجا داستان قهرمان ما برای نجات عشق خود آغاز می شود و پا به طبقات پر پیچو و خم، و عذاب آور جهنم یا Inferno می گذارد.

در اولین نگاهی که به بازی داشته باشیم شباهت بسیار زیاد آن با GOW را شاهد هستیم. اما تقلیدی به مراتب ضعیفتر از آن. جهنم دانته از چندین بخش و طبقه ساخته شده که هر طبقه گناهکاران خاص خود را دارد.

LIMBO = برزخ

LUST = شهوت

GLUTTONY = شکم پرستی

GREED = حرص و طمع

ANGER = خشم و غضب

HERESY = کفر

VIOLENCE = خشونت و قتل و ….

FRAUD = فریب و حیله

TREACHERY = خیانت

داستان Dante’s Inferno به خوبی نقل می شود. کات سین های انیمشین، CG و شاعر همگی دست به دست می دهند تا از از تمامی داستان و مراتب جهنم به خوبی اطلاعاتی را به دست آورید. تنها هدف شما در این بازی نجات عشق دانته است و البته هدف خوبی است تا بتوانید بازی را به پایان برسانید. همانگونه که انتظار می رود شما تمامی جوانب جهنم را مشاهده می کنید و با سختی ها و عذاب های گناهکاران آشنا می شوید. به همین دلیل هم بازی رده سنی M را به خود اختصاص داده و با وجود صحنه هایی که در طول داستان شاهد هستیم این بازی اصلا برای سنین پایین و T توصیه نمی شود. (کو گوش شنوا).

هسته گیم پلی همانند دیگر بازی های هم سبک بر پایه جنگیدن با تعداد دشمنان زیاد و باز کردن راهتان برای قسمت بعدی است. شاید بتوان بزرگترین ایرادی که از این بازی گرفت تنوع کم یا بهتر است بگوییم عدم تنوع سلاح است. دانته تنها یک داس بزرگ و یک صلیب دارد که باید تا پایان بازی با همین دو سلاح خود را مشغول کنید. داس دارای کمبو های جالبی است که حداقل به نظر من اصلا خسته کننده نمی شوند. صلیب هم قدرتی دارد که با فشردن دکمه B ( در pS3 دکمه O ) نور هایی به شکل صلیب به سمت دشمنان پرتاب می کند و علاوه بر تاثیری که بر روی سلامتیشان دارد آنها را دور نگه می دارد تا بتوانید به راحتی ترتیب دشمنان نزدیک را بدهید. با کشته شدن هر هیولا مقداری XP (در بازی با نام روح یا Soul شناخته می شوند) به شما داده می شود که می توانید برای خرید قابلیت ها و کمبو های بیشتر برای دانته استفاده کنید. بعضی از دشمنان قابلیتی دارند که وقتی با داس آنها را می گیرید دو کلید برای شما نشان داده می شوند که باید برایشان قضاوت کنید. هر کدام از این کلید ها کار خاصی را انجام می دهند. یکی برای رها کردن و بخشیدن روح آن موجود و دیگری برای مجازات کردنشان. با انجام این کار امتیازی مبنی بر رها کردن یا مجازات روح به شما داده می شود که رابطه مستقیمی با مهارت های قابل خریداری دانته دارد. مهارت ها به صورت درختی در منوی Pause نشان داده می شوند هر شاخه از درخت مستلزم پر شدن یک کریستال از آن شاخه است. دو درخت وجود دارند که یکی مهارت های مقدس و دیگری نامقدس هستند؛ و بنا به انتخاب شما برای آزاد کردن یا مجازات روح دشمنان قابلیت های جدیدی باز می شوند.

به غیر از دشمنان در طول بازی با اشخاصی بر خورد می کنید که در زندگی خود گناهانی را مرتکب شده اند و حال قضاوت بر عهده شما قرار می گیرد تا آنها را آزاد کنید یا به اشد مجازات برسانید که در بعضی مواقع تصمیم گیری سخت خواهد شد چون بعضی از آنها دقیقا گناه دانته را مرتکب شده اند (البته هیچ تاثیری در روند بازی نخواهد داشت). این ها هم با توجه به تصمیم شما امتیازات مقدس یا نامقدس می دهند. با انتخاب آزاد کردن روح مینی گیمی شروع می شود و باید گناهان آن فرد را توسط صلیب بگیرید. هر چه بیشتر گناه بگیرید میزان امتیاز بیشتری دریافت خواهید کرد.

در طول بازی از گوشه و کنار نماد هایی پیدا خواهید کرد که با انتخاب آنها قابلیت هایی به دانته افزوده می شود. مثلا یکی از این نمادها میزان خسارت ضربات وارده را افزایش می دهد تا 3 مرحله می تواند ارتقا یابد.
گیم پلی وکمبو های داس به طرز عجیبی زیبا کار شده. کافیست تمامی مهارت ها را تا آخر بخرید و بعد با ترکیب داس و صلیب زیبایی ضربات را مشاهده کنید. اما ایرادی که به این بخش وارد است حیاتی نبودن این ضربات است. تقریبا با چند کمبوی ساده می توانید با تمامی دشمنان مقابله کنید و لازم نیست زحمت ترکیب حرکات مختلف را به خود بدهید. تنوع دشمنان بسیار بالاست؛ از نوزادهای شیطانی و راهبه های شیطان گرفته تا هیولاهای غول پیکر به دیدار شما خواهند آمد؛ اما مشکلی که دارند تمامی آنها با یک روش واحد از پای در خواهند آمد. در عوض Boss های بازی به اندازه کافی موجود هستند و هر کدام استراتژیک خاص خود برای نابودی را دارند. در بازی جمعا 6 عدد جادو هم در نظر گرفته شده که قابل ارتقا نیز هستند. با کشتن بعضی از Boss ها این جادو ها در اختیارتان قرار میگیرند و در مواقع دشوار به کمکتان می آیند. بازی جهنم دانته تنها کشت و کشتار هم نیست. تعدادی پازل در طول بازی موجود هست که خوب فقط نام پازل را به دوش می کشند و به جز اتاق آینه ها (آن هم کمی ) هیچ گونه مشکلی برای شما ایجاد نخواهند کرد. بیشتر آنها تشکیل شده از، کشیدن یه جعبه به جای مشخص یا چرخواندن یک اهرم برای باز شدن مسیر.

طراحی مراحل زیبا اما خشک هستند. هر بخش و طبقه طراحی منحصر به فرد در ارتباط با آن گناه را دارند اما رنگ آمیزی تمامی آنها به جز مرحله آخر تقریبا مشابه است. دیدن نوع عذاب کشیدن گناهکاران هر گناه در بخش خود خالی از لطف نیست گرافیک بازی را نمی توان زیاد خوب دانست اما زیاد هم بد نیست. با توجه به شمار زیاد دشمنان در هر منطقه که روی سرتان خالی می شوند و قفل شدن فریم بازی روی 60 امری طبیعی به نظر می آید، اما خوب می توانست بهتر از این هم باشد. دوربین در بازی همانند GOW ثابت است و کنترلی روی آن نخواهید داشت و همین امر سبب شده که آیتم های زیادی در گوشه و کنار مخفی باشند.
صدا گذاری به غیر از چند مورد عالی است. پیشنهاد می کنم بازی را با سیستم دالبی 5.1 امتحان کنید تا صدای ضجه و فریاد گناهکاران و دشمنان در اتاقتان طنین انداز شوند. صدای تک تک دشمنان به خوبی به گوش می رسد و فکر نکنم بتوان ایرادی به این بخش گرفت. موزیک بازی هم تقریبا حماسی و کمی وهم انگیز انتخاب شده و حس قرار گیری در جهنم را به خوبی القا می کند.
بعد از تمام کردن بازی چند مود برایتان آزاد خواهد شد. Resurrection مود که به شما اجازه می دهد بازی را با تمامی قابلیت های بدست آورده دوباره بازی کنید و Gates of Hell که شما را با 50 موج از دشمنان با زمان معکوس تنها می گذارد. دارندگان PS3 به لطف انتشار نسخه Divine Edition از بازی می توانند آن را خریداری کنند که حاوی موارد اضافی: 1- نسخه دیجیتالی از شعر الهه دانته 2- Soundtrack های بازی 3- پشت صحنه های بازی 4- و نیز کد دانلود برخی از لباس ها، مراحل جدید و نشان های جدید که در ماه مارچ منتشر خواهد شد؛ هست. بنا به گفته سازندگان که در خود بازی هم ویدئویی از آن را شاهد هستیم در ماه های آتی شخصی (مونث) به جمع دانته اضافه خواهد شد که قابلیت Co-op را با خود به این بازی می آورد.

در کل Dante’s Inferno برای سبک H&S گزینه خوبی خواهد بود. لذت جنگ در اعماق جهنم با دشمنان شیطانی برای نجات تنها عشق خود و روبرو شدن با گناهان مرتکب شده مسلما در هیچ بازی پیدا نخواهد شد. اما از همه اینها بگذریم در یک بازی اصیل بودن مسئله بسیار مهمی است که جهنم دانته در این مورد فقیر است و هیچ اصالتی از خود ندارد و میتوان آن نسخه بتای GOW نامید. در آخر پیشنهاد من این است که حداقل یک بار بازی را تجربه کنید چون رفتن به جهنم در این زمانه خالی از لطف نیست.

مجموع امتیاز - 7

7

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: فریم ثابت 60 ثانیهگیم پلی سریع اما کمی خسته کنندهزیبایی محیط های بصریتا حدودی جذابنقاط ضعف:گرافیک تکنیکی ضعیفتقلید محضفاقد ارزش تکرار

User Rating: 3.14 ( 4 votes)
خروج از نسخه موبایل