برای مشاهده بررسی بازی کرایسیس ریمستر در یوتوب کلیک کنید
در سال ۲۰۰۷ بود که بازی Crysis خلق شد. عنوانی که در آن زمان صرفا برای به نمایش گذاشتن قدرت بصری موتور CryEngine ساخته شده بود، اما به لطف گیمپلی سندباکس و جذابش در کنار گرافیکی فوقالعاده در سال ۲۰۰۷ مورد توجه علاقمندان به سبک شوترهای نظامی قرار گرفت. با این حال همچنان از کرایسیس به عنوان شاید تنها عنوانی یاد میشود که همچنان قادر است در سال ۲۰۲۰ برای بعضی از کارتهای گرافیکی پرقدرت مشکل ایجاد کند. یکی از مواردی که مدتها دارندگان کنسولهای دستی مثل PS Vita منتظر آن بودند، عرضه این عنوان برای این کنسول بود که در نهایت این عمل هیچ وقت به سرانجام نرسید و تنها شاهد پورتی نسبتا ضعیف از بازی برای کنسولهای Xbox 360 و PS3 بودیم. شماره های دوم و سوم بازی هم هیچوقت نتوانستند تا موفقیت شماره اول را تکرار کنند و در نهایت هر کدام به نحوی دارای مشکلاتی بودند. با این اوصاف شرکت کرایتیک که این روز ها از دوران اوجش فاصله گرفته و دیگر مثل گذشته دست به توسعه عناوین AAA نمیزند، تصمیم گرفت تا با همکاری استودیو Saber، نسخهاول کرایسیس را در قالب ریمستر برای کنسولهای نسل هشتم، PC و البته کنسول نینتندو سوییچ منتشر کند. هر چند تاریخ انتشار نسخههای PC و کنسولی مشخص نیست، اما نسخه سوییچ به تازگی منتشر شده و حال فرصت خوبی است که بعد از ۱۳ سال انتظار، در نهایت این عنوان را بر روی یک کنسول دستی تجربه کنیم، اما این تجربه به چه قیمتی تمام خواهد شد؟
کرایسیس روایتگر داستان گروهی از افراد تیم Raptor از نیروی ویژه آمریکا را روایت میکند که با وظیفه شناسایی فعالیتهای نامشخص کرهشمالی در کشور فیلیپین، به جزیره لینگشان سفر میکنند. اما با ورود این تیم به جزیره، مشخص میشود که نیرو های کرهشمالی موفق به پیدا کردن موجودات فضایی خطرناکی شدند که میتوانند حیات کل انسانها را به خاطر بیاندازد. همان طور که انتظار میرود، اعضای تیم رپتر در صدد نابودی این موجودات و نجات جان بشر هستند. داستان کرایسیس در عین آن که یک داستان کلیشهای و شاید تاریخ مصرف گذشته داشته باشد، اما همچنان با توجه به آن که بازی در سال ۲۰۰۷ منتشر شده، میتوان از آن به عنوان یک داستان کوتاه و جالب نام برد. نسخه ریمستر هم بدون هیچ گونه تغییری این داستان را همان گونه که ساخته شده به تصویر میشکد.
دو مبحث گیمپلی و گرافیک دو بخش اصلی عنوان کرایسیس به شمار میروند که حال باید دید کنسول سوییچ چگونه توانسته آنها را به اجرا بگذارد. خوشبختانه همچنان با یک عنوان کامل در بعد گیمپلی طرف هستیم که به خوبی توانسته تمام ویژگی های نسخه اصلی را حفظ کرده و همچنان تجربهای لذت بخش را ارائه دهد. از همان شروع، با محیطی وسیعطرف خواهیم بود که در آن میتوان گشت و گذار کرد، سوار اتومبیلهای مختلف شد و به لطف قابلیتهای مختلف لباس نانو شخصیتاصلی مثل امکان غیب شدن و یا شیلد اضافی، وارد نبرد های بازی شد. همین امکانات آزادی کاملی را ما میدهند تا به صورت مخفیانه یا با راه اندازی جنگی تمام و عیار به سراغ دشمنان برویم. علاوه بر این نکات، تخریب پذیری محیط هم به صورت کامل در نسخه سوییچ در دسترس است و همچنان میتوان تکتک اجزای محیط را نابود کرد که بعضا در طول جنگها شاهد نابودی کامل بخشی از محیط جزیره خواهیم بود. البته نکتهای که در این بین به شدت به تجربه بازی لطمه وارد کردهاست، هوش مصنوعی بسیار ضعیف دشمنان است که شاید بتوان دلیل آن را سختافزار نسبتا ضعیف سوییچ و CPU پایین آن دانست. در اکثر موارد دشمنان قادر به شناسایی شما و وارد شدن به حالت جنگی نیستند و حتی حضور آنها در محیط هم کاملا بی پایه و اساس است و معمولا آنها را در گروههای چند نفری در حالی که به یک دیگر چسبیدهاند، پیدا خواهید کرد. به همین صورت عملا امکان انجام بازی به صورت مخفیکاری به دلیل هوش مصنوعی ناکارآمد، امری غیر ممکن و بدون استفاده است. در صحنههای نبرد هم دشمنان اکثرا به صورت گروههای چند نفری به سمت شما هجوم خواهد آورد و خبری از کاورگیری و یا مخفی شدن آنها نیست. البته این موارد با پیشروی در بازی و ورود به محیط های کوچکتر تا حدودی کمتر میشود، اما همچنان نمیتوان اثر مخرب هوش مصنوعی به تجربه گیمپلی را نادیده گرفت.
در بخش بصری نسخه سوییچ را میتوان از دو جهت هم مورد ستایش قرار داد و هم به شدت از آن انتقاد کرد. از بعد هنری و بصری، استودیو Saber بیشترین تلاش خود را کردهاست تا با عنوانی نزدیک به نسخه PC و در بعضی از موارد حتی بهتر از آن عمل کند. نسخه ریمستر حالا از آخرین نسخه CryEngine استفاده کردهاست و شاهد نورپردازی پیشرفته همراه با افکتهای جدید برای بازی خواهیم بود. به عنوان مثال برای افکت آب، از مدل جدیدی استفاده شده که نسبت به گذشته در وضعیت بسیار بهتری قرار دارد. نورپردازی هم کاملا تغییر کرده و باعث خلق محیطی پویا در مناطق مختلف جزیره لینگشان شدهاست. البته در نهایت باز هم نسخه PC همچنان در باقی زمینهها از نسخه سوییچ بهتر عمل میکند. با این حال در نهایت باز هم میتوان بخش بصری بازی را ستایش کرد و قطعا با نسخهای بهتر از آن که برای کنسولهای Xbox 360 و PS3 عرضه شد، طرف هستیم. اما این عنوان زیبا چه چیزی را فدای دستیابی به این میزان از جزئیات، فیزیک و تخریب پذیری آبجکتهای محیط و پردازش محیط وسیع بازی کردهاست؟
جواب هم وضعیت بسیار بد بخش فنی و تکنیکی بازی است به خصوص در ماموریت های اولیه و شلوغ. در طول تجربهام از بازی، بیشتر از بیست بار مجبور به اجرای دوباره بازی بودم. ارور ها و فیریز شدن مکرر بازی اولین مشکلی است که نسخه سوییچ با آن دست و پنجه نرم میکند. بعد از آن به فریم ریت بازی میرسیم. در حالی که کرایسیس در اکثر مواقع قادر است ۳۰ فریم بر ثانیه را ارائه دهد، اما در بعضی از مراحل شاهد تغییر فراوان فریم بازی و عملا برهم زدن تجربه گیمپلی هستیم. این مشکل در حالت دستی هم بیشتر احساس میشود. با این حال در اواسط بازی کمی وضعیت بهبود مییابد، اما همچنان این مشکلات برطرف نمیشوند. در مجموع میتوان کار استودیو Saber را به عنوان یک دست آورد خوب برای سوییچ نام برد.
نتیجه گیری:
نسخه Crysis Remastered برای سوییچ بیشتر از آن که یک نسخه ریمستر و پیشرفته نسبت به شماره اصلی باشد، بیشترین تلاش خود را کردهاست تا در اندازه همان نسخه ظاهر شود. نتیجه هم به عنوانی تبدیل شده که هر چند بر روی نسخه سوییچ از لحاظ بصری فوق العاده محسوب میشود، اما دارای مشکلات فنی و تکنیکی فراوانی است که ضربه شدیدی را به تجربه اثر وارد کردهاست. علاوه بر آن، بعضی از موارد مثل هوش مصنوعی هم جالب نیستند. با این اوصاف حال باید منتظر عرضه نسخه کنسولهای نسل هشتم و بررسی وضعیت آنها باشیم.
امتیاز بازیسنتر - 6.5
6.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: بخش بصری چشم نواز و با جزئیات فراوان همراه با فیزیک و تخریب پذیری بالا لول دیزان تعدادی از مراحل قدرت های شخصیت اصلینقاط ضعف: دارای مشکلات فنی و تکنیکی فراوان که در عمل تجربه بازی را مختل می کنند هوش مصنوعی ضعیف دشمنان این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم نینتندو سوییچ بررسی شده است