بررسی بازی Children of Morta

افسانه‌ی خانواده‌ی برگسون

گرچه از دیرباز خانواده عضوی جداناپذیر و گران‌بها در جوامع، ادیان، اساطیر و فرهنگ‌های مختلف بوده‌ است و بسیاری آن را یکی از هبه‌های مغتنم انسانی شمرده‌اند، اما اگر به قهرمان‌های بسیاری از قصه‌های جذاب اساطیر یا حتی داستان‌های شناخته‌ شده‌ی امروزی در مدیوم‌های مختلف نگاهی بیاندازید، با تک قهرمان‌هایی مواجه خواهید شد که یا یک تن یا با کمک قهرمانان دیگر بر پلیدی چیره می‌شوند. قهرمان‌هایی که در بسیاری از اوقات حتی خانواده‌ی خود را از دست داده‌اند سمپاتی با چنین قهرمانانی کمی‌ راحت‌تر است؛ اما در این میان بازی Children of Morta یکی از آن آثاری است که کمی شهامت به خرج داده و خطر تجربه ساخت چنین داستانی را به جان خریده است. قصه‌ی «فرزندان مورتا» در یک کلام درباره‌ی خانواده است و در بطن آن جریان دارد. خانواده‌ای که تک تک اعضایش به‌نوعی قهرمانند و در شکست پلیدی‌ها و نجات جهان تاثیرگذارند.

در سرزمینی دور و خیالی، خانواده برگسون‌ها برای سالیان زیاد است که از کوه مورتا نگاهبانی می‌کنند. همه چیز از جایی شروع می‌شود که فساد و پلیدی عظیمی سرزمین را فراگرفته و در حال گسترش است. مادربرزگ «مارگارت» خانواده را فرا می‌خواند و آن‌ها را برای مقابله و ایستادگی در برابر این فساد و پلیدی افسارگسیخته‌ جمع می‌کند. روایت داستان فانتزی بازی سیر منطقی و شیرینی دارد و با پیشروی حتی قدرتمند‌تر می‌شود و حقایق بیش‌تری را از پیشینه‌ی داستانی و جهان اثر آشکار می‌کند. شخصیت‌های مختلف Children of Morta در وضعیت خود ساکن نمی‌مانند و ذره‌ ذره در طول بازی پخته‌تر می‌شوند، به‌گونه‌ای که بتوانیم راحت‌تر آن‌ها را درک کنیم.

خانواده بودن شخصیت‌های اصلی داستان در تمام بخش‌های Children of Morta تاثیرگذار بوده و مفهوم آن به‌درستی در بازی پیاده‌سازی شده است. حتی فرم بازی هم بر همین پایه بنا شده است. در واقع، تمامی اعضای خانواده برگسون چه از طریق داستان و چه از طریق گیم‌پلی به‌گونه‌ای با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند و او را درگیر خود می‌سازند و بازیکن در طول تجربه‌اش و با سیر قصه‌ی اصلی و خرده داستان‌های هر کدام از اعضای خانواده، آن‌ها را به‌طرز عمیق‌تری باور می‌کند.

خانه‌ی برگسون‌ها در Children of Morta اهمیت بسیاری زیادی دارد. پس از هر بار مردن و دوباره زنده شدن در خانه احیا خواهید شد. خرده‌ داستان‌هایی که در این خانه روایت می‌شود و البته طراحی چشمگیرش، آهسته آهسته به آن هویتی مستقل و قدرتمند می‌بخشند و آن را مانند شخصیتی پرداخت‌شده دوست‌داشتنی می‌کند. این خانه به مکانی تبدیل می‌شود که برایتان معنای معینی دارد و از سپری کردن وقت و توجه به جزییات آن لذت خواهید برد. اکثر اوقات با بازگشت به خانه خرده داستان‌هایی به نمایش در می‌آید که تاثیر زیادی بر روی داستان اصلی و به‌خصوص شخصیت‌پردازی شخصیت‌ها می‌گذارد. همین داستانک‌ها چرایی جنگیدن تمامی فرزندان خانواده حتی‌ کوچک‌ترین‌ها و انگیزه‌های آن‌ها را روایت می‌کند. برای مثال، تلاش، انگیزه، نوامیدی و امیدواری «کوین» و «لوسی» برای کمک به دیگر اعضای خانواده و جنگیدن در کنار آن‌ها به‌خوبی از این طریق آشکار است. این داستانک‌ها باعث می‌شوند تا دلبستگی میان شما و همه‌ی شخصیت‌ها کم و بیش برقرار شود. نحوه‌ی روایت داستان توسط روای انجام می‌شود. Ed Kelly، راوی بازی، به طرز قدرتمند و دقیقی کارش را انجام داده و صدای گرم و با احساسش روایت داستان را بسیار رسا و جان‌دار کرده است.

وقتی می‌گویم که اثر جدید استودیو «فن افزار» یا همان «دد میج» که توسط استودیو «11 بیت» منتشر شده، در همه‌ی بخش‌ها تمامی اعضای برگسون‌ها را مدنظر قرار داده، طبیعتاً منظور گیم‌پلی هم هست. گیم‌پلی «فرزندان مورتا» در اساس مانند یک اکشن نقش آفرینی روگ‌لایت عمل می‌کند. در ابتدا دو شخصیت در دسترس شما هستند اما به‌مرور و با پیشروی بیش‌تر، تعداد شخصیت‌های قابل بازی به 6 عدد می‌رسد که در واقع به‌گونه‌ای حکم کلاس‌های مختلف را در Children of Morta ایفا می‌کنند. هر کدام از این شخصیت‌ها که یکی از اعضای خانواده برگسون است، گیم‌پلی کاملاً متفاوتی و نقاط قوت و ضعف مشخصی دارند. بستگی به سبک بازی خود و همینطور نیاز آن مرحله می‌توانید بهترین انتخاب را میان شخصیت‌های در دسترس انجام دهید. این باعث شده، تنوع اثر در این بخش بسیار ملموس شود. طراحی درخت مهارت هر شخصیت هم به‌صورت کاملاً مجزا طراحی شده و قابلیت‌های بسیار جالب و کاربردی را در خود جای داده است. بعضی از این کاربردها حرکت‌های کاملاً جدیدی را به شخصیت‌ها اضافه می‌کنند و بعضی از آن‌ها در عملکرد کلی آن شخصیت تاثیر می‌گذارند. اما نکته‌ی خاص در مورد درخت مهارت بازی که آن را بسیار ارزشمند کرده، این است که به هر سطح جدیدی از مهارت‌های یک شخصیت برسید، قابلیتی باز می‌شود که نه‌تنها برای آن کرکتر تاثیر دارد بلکه برای دیگر شخصیت‌ها هم تاثیرگذار است. هوشمندی سازندگان در این کار دو مزیت و مفهوم داشته است. یکم، همان نشان دادن تاثیر خانواده در مفهوم بازی و دوم اینکه بازیکن را مشتاق می‌کند تا با دیگر شخصیت‌های «فرزندان مورتا» هم به تجربه اثر بپردازد و قابلیت‌های بیش‌تری را برای شخصیت‌ها باز کند. البته بخشی از این قضیه بازی کردن با دیگر شخصیت‌ها اجباری است و پس از بازی کردن طولانی مدت با یک شخصیت او دچار فرسودگی و خستگی خاصی می‌شود که از خط سلامتی اولیه او می‌کاهد. به همین خاطر مجبور هستید که دیگر شخصیت‌ها را هم امتحان کنید. از نظر اصولی طراحی چنین چیزی به‌خودی خود چندان جالب نیست و عنصری اجباری را به مخاطب تحمیل می‌کند اما از آن سو طراحی مناسب ویژگی‌های هر شخصیت مرحمی بوده و باعث شده این قضیه برای بازیکن آزاردهنده نشود و حتی به دلیل همان فعال کردن قابلیت‌های جدید شخصیت‌ها، مفید هم باشد.

مبارزات Children of Morta با توجه به کلاس‌های مختلف برای هر شخصیت متفاوت است اما بیش‌تر به بازی‌های هک اند اسلش شباهت دارد. از آن سو دشمنان هم از تنوع خوبی برخوردارند و با گونه‌های مختلفی از آن‌ها رو به رو خواهید شد. طبق اصول عناوین روگ‌لایک ، با هر بار مردن و دوباره تجربه کردن مرحله‌ی قبل، نقشه‌ی آن منطقه به‌صورت تصادفی تغییر می‌کند. هرچند تغییرات در اینجا هم وجود دارد اما اگر بخواهیم در مقایسه با بعضی از آثار هم‌سبک و کمی جزئی‌تر به آن نگاه کنیم تمایزش در حد زیاد چندان قابل توجه نیست و آنچنان به چشم نمی‌آید. البته، این مانع ارزش تکرار بازی نمی‌شود چرا که جذابیت‌های عناصر اصلی گیم‌پلی چنان شما را جذب می‌کند تا شما در طول بازی همچنان مشتاق تجربه‌ی آن باشید ولی با توجه به اینکه مدت زمان اثر خیلی طولانی نیست، اگر سیستم تصادفی تغییر مراحل به‌صورت بهتری پیاده‌سازی می‌شد، قطعاً می‌توانست عملکرد مطلوب‌تری داشته باشد. در هر دانجن، چیزهای زیادی برای کاوش وجود دارد. گاهی ماموریت‌های کوچک جانبی که به داستان چیزی اضافه‌ می‌کنند و بار احساسی دارند و گاه هم نجات فروشندگانی که بعداً می‌توانید آیتم‌های مختلفی از آن‌ها بخرید. البته پازل‌های مختلف و یک مینی گیم مبتنی بر بازی پونگ هم در برخی از دانجن‌ها گذاشته شده که با هر بار تمام کردن آن‌ها آیتم‌های ارزشمندی به شما داده خواهد شد. همین قضیه اشتیاق گیمر را برای تجربه‌ی طولانی مدت بازی و سرک کشیدن به هر گوشه‌ی آن زیادتر می‌کند. آیتم‌هایی که در «فرزندان مورتا» گنجانده شده، بعضی تاثیر مقطعی و بعضی تاثیر دائمی دارند اما به‌طور کلی همه‌شان کاربردی هستند و به‌خصوص در مواجه با باس آخر بسیار به‌دردتان خواهند خورد. باس‌های بازی طراحی ظاهری خوبی دارند و متناسب با فضای مرحله انتخاب شده‌اند. البته سختی شکست دادن آن‌ها به آنگونه نیست که کابوستان شوند اما اگر سطح شخصیت‌هایتان پایین باشد یا ویژگی‌های کلی مهارتی شخصیت‌ها را در خانه که محل اصلی بازی است، ارتقا نداده باشید، می‌توانند دشوار شوند و در آنجاست که ناچارید به گریند کردن بپردازید.

گیم‌پلی «فرزندان مورتا» کاملاً پتانسیل این را دارد که طرفداران آثار این سبک را به خود جذب کند و حتی پس از بخش داستانی جذاب و درگیرکننده، آن‌ها را ساعت‌ها مشغول خود کند. به‌ویژه به خاطر اینکه قابلیت کوآپ دونفره در بازی گنجانده شده است که این می‌تواند تجربه اثر را دوچندان ارزشمند کند.

احتمالاً شما هم در نگاه اول مجذوب طراحی هنری فوق‌العاده‌ی بازی و گرافیک پیکسل آرتی آن شده‌اید. طراحی Children of Morta زیبایی‌شناسی خاصی به آن بخشیده و آن را بسیار چشم‌نواز کرده است. با وجود ظاهر پیکسل آرتی بازی، فناوری مدرنی در طراحی آرت بازی انجام شده که سبب چنین زیبایی بصری در جهان بازی، نورپردازی و همینطور انیمیشن‌های آن شده است. یکی از ظریف‌ترین طراحی‌ها متعلق به خانه‌ی برگسون‌ها است. نه‌تنها زیبایی خاص و رنگ‌بندی دل‌نشینی دارد، بلکه توجه به اتفاقات ریز گوشه‌وکنارش و پویایی آن بسیار قابل توجه است.

محیط‌های گوناگون با اقلیم‌های مختلفی برای فرزندان مورتا طراحی شده، در بخشی دانجن‌های معروف قرون وسطی‌، در بخشی محیط‌هایی شرقی که از دل خاورمیانه آمده‌اند و در بخشی هم یک محیط کاملاً صنعتی تکنولوژی‌زده وجود دارد. نکته‌ی جالب اینجاست که موسیقی اثر هم متناسب با همین قضیه و فراخور با محیط شکل گرفته و یک نوای خوش‌آوایی را تولید کرده است. گاهی موسقی فاز شرقی می‌گیرد و گاهی به‌سوی موسیقی متال می‌رود. در میان ترک‌های زیبا و متناسب با بازی، چندین ترک می‌تواند در یادتان بماند که این کار دقیق آهنگساز را نشان می‌دهد.

Children of Morta نقطه‌ی عطفی برای کارنامه‌ی کاری استودیو Dead Mage است و زین پس انتظارات را از آن‌ها چند پله فراتر می‌برد. تجربه‌ی ناب گیم‌پلی و داستان آن نه‌تنها برای همه دوستداران آثار روگ‌لایت خوشایند است، بلکه می‌توان گفت شاهد یکی از بهترین بازی‌های مستقل سال هستیم. فرزندان مورتا اثری است که بر پایه مفهوم اساسی خانواده بنا شده و شیرینی آن را صرفاً با جمع شدن ساده‌ی اعضای خانواده برگسون بر روی یک میز غذا یا گفت‌وگو و ارتباط مملو از حس آن‌‌ها، نشان می‌دهد.

امتیاز بازی سنتر - 8.5

8.5

امتیاز بازی سنتر

نقاط قوت: داستان و روایت شیرین مبتنی بر خانواده تنوع سبک بازی شخصیت‌های بازی گرافیک هنری فوق‌العاده و چشم‌نواز موسیقی‌ متن کوآپ دونفره نقاط ضعف: گاهی برای پیشروی به گریند کردن نیاز است سیستم تغییر تصادفی بازی این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است

User Rating: 3.43 ( 10 votes)
خروج از نسخه موبایل