بررسی بازی Castlevania: Lords of Shadow

گام های خسته و بی رمقش دیگر یارای ادامه این راه طولانی و بی انتها را ندارد چرا که ترس و وحشت در دلش رخنه کرده و از پایان این سفر پر پیچ و خم هراسان است. به هر طرف که رو می کند جز سیاهی و پلیدی هیچ نمی بیند و هدفی که سفر خود را با آن آغاز کرده بود برایش پوچ و بی اهمیت شده است. تنها دلیلی که او را به ادامه راه مشتاق می کند دیدار دوباره معشوقه ای است که مدتی، او را تنها گذارده است . آه… لعنت به این سرنوشت شوم که مرا احاطه کرده است و لحظه ای تنهایم نمی گذارد. دیگر توانی در بدنم نیست تنها امید من تویی همسر باوفا و مهربانم. شاید که دوباره صورت زیبا تو را ببینم و لبخند شیرینت را نظاره کنم.
MercurySteam را اهالی نسل امروز با بازی Clive Barker’s Jericho می شناسند، FPS ای که تجربه چندان خوشایندی برای آن ها به همراه نیاورد ولی قدیمی ترها اگر به حافظه خود رجوع کنند بازی American McGee Presents: Scrapland را به یاد خواهند اورد که یک اکشن ادونچر نسبتا خوب بود ولی بهرحال از حد متوسط پا را فرا تر نگذاشت. کار آخر این استدیو عنوانی است که افراد زیادی با نام آن خو گرفته اند و شاید بزرگ شده اند. سری محبوب Castlevania که حتی رکورد هایی هم در کتاب گینس برای خود ثبت کرده است جزء محبوب ترین سری های کلاسیک دنیای بازی محسوب می شود که نبرد انسان و خون آشامان و در راس آن ها دراکولای معروف را به تصویر می کشد. اکثر شماره های Castlevania در ژانر 2D Side-Scrooler Platformer ساخته شده اند و فقط از بازی های اکشن ماجرایی 3D این سری، می توان به Castlevania: Curse of Darkness و Castlevania: Lament of Innocence اشاره کرد که جزء عنوان های خوب اکشن ادونچر محسوب می شوند.
Castlevania: Lords of Shadow به عنوان شماره آخر سری، یک شروع دوباره و اصطلاحا Reboot برای این سری محسوب می شود به همین دلیل داستان و گیم پلی دستخوش تغییراتی شده است. در نتیجه انتظار اتصال داستان و یا گیم پلی این شماره را با شماره های قبل نداشته باشید. تقریبا همه چیز از نو بازسازی شده است و البته رابطه هایی نیز وجود دارد که طرفداران قدیمی می توانند بخوبی آن ها را تشخیص دهند. دلیل این کار را MercurySteam اینگونه بیان می کند که : ادامه دادن شماره های قبل آزادی عمل را از ما می گیرد و برای اعمال ایده هایمان نیاز به انجام این کار داشتیم. نام استدیوی کوجیما سازنده مشهور کونامی در بین سازندگان بازی قابل توجه است و نظر بسیاری از طرفداران را به خود جلب کرده است. در قسمت داستانی، کوجیما سهم بسزایی را به خود اختصاص داده به شکلی که طراحی بسیاری از کاراکتر ها توسط او تصحیح شده است. بخصوص کاراکتر اصلی گابریل که در اوایل کار قرار بود به شکل یک کاراکتر بربر کلاسیک طراحی شود با نظر کوجیما حماسی تر و قهرمانانه تر ساخته شد تا افراد در حین انجام بازی با او بیشتر انس بگیرند. از دیگر کمک های Kojima Productions می توان به کمک در طراحی برخی از مراحل و استفاده از صدا پیشگان ژاپنی سری MGS نام برد.


,جهان را تباهی و سیاهی در بر گرفته است و ارتباط بین بهشت و زمین قطع شده است. ارواح مردگان در برزخ گرفتار شده اند و نمی توانند به جایگاه ابدی خود وارد شوند. در این بین اشرار و موجودات شیطانی زمین را به جهنمی نا امن برای مردم بیگناه تبدیل کرده اند. Gabriel Belmont شخصیت اصلی داستان که همسر خود را از دست داده است و شوالیه ای از انجمن برادران روشنایی، مامور شده با بدست آوردن قدرتی بی انتها که توسط اربابان تاریکی اداره می شود به این مشکلات پایان دهد. نام Belmont برای طرفداران سری نامی آشناست. خانواده معروفی که در اکثر شماره های قبل نقش اصلی داستان را به عهده داشتند.در ابتدا به دلیل اینکه قرار بود یک دوباره سازی از شماره اول صورت بگیرد شخصیت اصلی Simon Belmont معروف بود که با عوض شدن برنامه Konami به Gabriel Belmont تغییر یافت. مجموعه ای از بازیگران معروف هالیوودی به جای کاراکتر های اصلی سخن می گویند که به نحو احسن وظیفه خود را انجام داده اند. Robert Carlyle که با فیلم هایی مانند Eragon و 28 Weeks Later شناخته می شود و گابریل نیز شباهت هایی به صورت او دارد . Patrick Stewart که نقش های او درStar Trek: The Next Generation و مردان ایکس معرف حضور سینما دوستان است، درنقش Zobek ایفای نقش می کند و افرادی مانند Emma Ferguson، Richard Ridings، Sally Knyvette به جای دیگر شخصیت های بازی صحبت می کنند.

یکی از جاذبه های داستانی اربابان تاریکی روایت زیبای Patrick Stewart در بین Loading ها است که در قالب نثر، سفر گابریل را روایت می کند و با صدای گرم و دلنشین خودLoading ها را به وقت استراحتی مفید و لذت بخش تبدیل می کند. در این بین نقش کتاب زیبای بازی که با نقش و نگار و قالبی شکیل، زیبایی خاصی به این قسمت و منوی های بازی می دهد را نمی توان نادیده گرفت. میان پرده هایی که در بین مراحل به نمایش گذاشته می شود کارگردانی شده و کاملا سینمایی است و و دقت فراوانی روی این قسمت ها صورت گرفته تا همه چیز طبیعی و زیبا جلوه کند. در کل داستان Castlevania: Lords of Shadow از پختگی و پیچش بسیار خوبی برخوردار است که نظیر آن را در هیچ یک از شماره های قبل Castlevania ندیده ایم. در ضمن خود را برای یک پایان شوکه کننده آماده کنید.,گیم پلی مخلوطی از ویژگی های معروف عنوان های این ژانر و ایده های جدیدی است که سازندگان Castlevania: Lords of Shadow به این سیستم تزریق کرده اند و با وجود اینکه در ظاهر تقلیدی به نظر می آید ولی با گذشت زمان خود را از آن ها کاملا جدا می کند و چیزهای جدیدی برای بازی کننده تعریف می کند. بازی دارای 12 قسمت اصلی است که هر کدام به چند بخش کوچک تر تقسیم شده است و در کل 20-25 ساعت (در درجه سختی متوسط) از وقت شما را به خود اختصاص می دهد. چیزی که این 20 ساعت را برای شما نه تنها قابل تحمل بلکه لذت بخش می کند تنوع بسیار خوب ضربات چند گانه، آیتم ها، مراحل، ماموریت ها، دشمنان و Boss Fight های نهایی است که معمولا در آخر هر قسمت با آن مواجه می شوید. هیچ گاه در اربابان تاریکی چیزی را دقیقا به شکل قبل تکرار نمی کنید.همه چیز سعی شده متنوع و متفاوت باشد تا حس خستگی و تکرار به سراغ بازی کننده نیاید. بازی از سختی بالایی برخوردار است و حتی تمام کردن آن در درجه سختی متوسط نیز کاری نسبتا دشوار است.

در هر قسمت پس از از بین بردن دشمنان نیاز دارید که راه خود را به محیط بعد پیدا کنید که اکثرا به شکل خطی طراحی شده و به راحتی قابل تشخیص است. به هر کجا که پا می گذارید دیوار های نامریی شما را احاطه کرده اند و اجازه تکان خوردن اضافی به شما نمی دهند. حتی مکان هایی که معمولا در اکثر بازی ها قابل عبور و مروراند در این بازی غیر قابل دسترسی هستند و آزادی عمل در گردش محیط بسیار پایین است. گاهی اوقات برای پیشروی نیاز به موجوداتی مانند عنکبوت های بزرگ و ترول ها وگرگینه ها دارید که باید پس از گیج کردن، سوار بر آن ها شده و موانع را از پیش بردارید. سواری بر روی این جانوران به شکل خیلی خوبی طراحی شده و حتی قادر هستید که همه حرکات و ضربه های آن ها را اجرا کنید ولی با این وجود استفاده از این موجودات بسیار کوتاه و سطحی انجام می شود و به سرعت مجبورید که آن ها را از بین ببرید.

گابریل نیز مانند کریتوس، شاهزاده پارس و لارا کرافت از در و دیوار بالا می رود و و انواع واقسام پرش ها را انجام می دهد منتها برخلاف دیگران گابریل سنگین تر و کند تر حرکت می کند.او می تواند بر روی لبه های دیوار حرکت کند و یا بوسیله صلیب خود که سلاح اصلی او محسوب می شود نقاطی را که مشخص شده گرفته و خود را به بالا و یا پایین بکشاند و یا به شکل آویزان با راه رفتن بر روی دیوار به دو طرف پرش بزند. در صورتی که گابریل به هر شکلی به پایین سقوط کند بازی از آخرین لحظه قبل از سقوط شروع می شود و تنها مقداری از خط سلامت کم می شود. به غیر از صلیب، گابریل از 3 وسیله دیگر در این سفر استفاده می کند. اول دستکش آهنی است که علاوه برضرباتی که در مبارزات قادرید بوسیله آن بر دشمنان وارد کنید در حل معما ها و عبور از موانع محیطی مفید و کارآمد است. مثلا برای فشردن دکمه و یا حرکت مجسمه ها و یا خرد کردن دیوار های ترک خورده به این دستکش فلزی احتیاج دارید. دیگری پوتین هایی است که قدرت دویدن سریع را به گابریل اعطا می کند و بوسیله آن می توانید پرش های بلند تری بزنید و از پرتگاه هایی عمیق عبور کنید و در انتها بال هایی که در اواخر بازی به شما اهدا می شود. تفاوت این بال ها با بال های کریتوس در این است که مدت زیادی نمی توانید از آن ها استفاده کنید و در اصل به عنوان شتاب دهنده و پرش دوم گابریل محسوب می شوند. انجام پرش هایی که بوسیله صلیب، پوتین و بال مخصوص گابریل صورت می گیرد از قسمت های جذاب این قسمت محسوب می شود. مثلا برای پرش از یه دره که فاصله بین دو لبه آن بسیار زیاد است باید بوسیله چکمه ها به سرعت بدوید و با یک پرش و استفاده از بال ها در زمان مناسب صلیب را به نقطه ای مشخص قلاب کنید و از دیوار بالا روید که گاهی اوقات در این لحظات بازی به حالت آهسته رفته و با یک صحنه کاملا سینمایی روبرو می شوید. . تنها مشکل این قسمت کنترل است که به اندازه کافی دقیق عمل نمی کند و بعضا اذیت کننده شده و شما را به دردسر می اندازد.


,معماهای Castlevania: Lords of Shadow زیبا و خلاقانه ای در جای جای بازی طراحی شده که علاوه بر تنوع بسیارعالی آن ها از سختی قابل قبولی برخوردار هستند که اکثرا نه باعث کندی روند بازی می شوند ونه به راحتی قابل حل می باشند. ایجاد یک کسوف و مهیا کردن یک جعبه موسیقی برای نواختن آهنگ به اندازه کافی برای شما خاطره انگیز و لذت بخش خواهد بود که هیچ گله ای در این بخش نسبت به گاوچران های اسپانیایی MercurySteam نداشته باشید. برای حل معماها امتیازاتی به شما داده می شود که با استفاده از آن ها می توان ضربات جدیدتر خریداری کنید و یا کلا قید امتیاز را زده و راه حل را در کتاب بازی بخوانید.

سیستم مبارزاتی بازی شبیه God of War است ولی چند تغییر کوچک باعث نوآوری های جالبی شده است که نه تنها راه خود را از این عنوان جدا می کند بلکه بازی کننده را تا انتها مجذوب خود کرده و باعث می شود که هر مبارزه ای تازگی و لذت مخصوص به خود را داشته باشد. سلاح اصلی گابریل در مبارزات صلیب او است که بیش از 40 مدل مختلف ضربات کشنده و زیبا را اجرا می کند . ضربه های اصلی و فرعی، پرش و ضربه ای که دشمنان کوچک تررا به طرف گابریل کشانده تا گابریل به شکل شخصی به حساب آنان رسیدگی کند، چند ضربه ای های بازی را می سازند. سلاح هایی مانند خنجر، آب مقدس، کریستال تاریکی و پری های ریزه میزه سلاح های فرعی را تشکیل می دهند. پاداش شما در قبال سلاخی کردن جانوران و خون آشامان دنیای اربابان تاریکی دانه هایی طلایی و مقداری امتیاز است که از امتیازات برای بدست آوردن ضربه های جدیدتر استفاده می کنید و دانه های طلایی را خرج پر کردن دو جادوی روشنایی و تاریکی گابریل می کنید که باید با یک مکش سریع Onimusha یی آن ها را از آن خود کنید. این دو 2 عنصر حیاتی بازی محسوب می شوند که تقریبا با همه چیز به نحوی در تعامل هستند. زمانی که جادوی روشنایی را فعال می کنید با زدن چند ضربه ای ها خط سلامتی شما ترمیم می شود. در میان یک مبارزه سنگین ارزش این دانه های طلایی دو چندان می شود برای همین احتیاج دارید که تا جایی که می توانید از این دانه ها جمع آوری کنید. یکی از راه های بدست آوردن مقدار زیادی از این دانه ها زدن ضربات متنوع است و دیگری گارد گرفتن به موقع در زمان هجوم دشمن است. این دو کار مخزنی را پر می کند که در این حالت ضربات، دانه های بیشتری به شما می دهند همین بحث در رابطه با جادوی تاریکی نیز صدق می کند چرا که در زمان فعال کردن این حالت ضربات شما سهمگین تر می شود و دشمنان سریع تر کشته می شوند. فراموش نکنید که هر کدام از جادو ها دکمه مکش مربوط به خود را داشته و باید سریعا در میان پیکار تصمیم خود را بگیرید و مخزن هر جادویی که نیاز دارید را پر کنید. هنگامی که از این دو جادو استفاده می کنید در قبال کشتن دشمن خبری از دانه های طلایی نیست و باید در هنگام استفاده از آن ها قناعت خاصی به خرج دهید تا در مبارزات دشوار تر به مشکل برنخورید.

جادو های دو گانه چند ضربه ای های مخصوص به خود را نیز دارند که با وجود اینکه مهلک تر و قوی تر هستند ولی مصرف بالایی دارند و به سرعت مخازن را به اتمام می رسانند. ضربه چرخشی جادوی روشنایی یکی از زیباترین و قوی ترین ضربات بازی محسوب می شود که انتخاب بسیار مناسبی برای مبارزات شلوغ محسوب می شود.
نکته جالب اینجاست که جادو ها بر روی سلاح های فرعی نیز تاثیر می گذارند. مثلا جادوی روشنایی پری های سبز رنگی که فقط وظیفه سرگرم کردن دشمنان را داشتند به رنگ آبی تبدیل می کند که با یک برخورد، حریفان راگیج کرده و موقعیت حمله را برای شما فراهم می کنند و یا آب مقدس که باعث مرگ یا تضعیف دشمنان می شد حال به عنوان حبابی آبی رنگ از شما محافظت می کند و یا خنجر های نقره ای که با جادوی تاریکی به خنجر های آتشین مبدل می شوند. تنها کریستال های تاریکی هستند که تغییر نکرده و مثل همیشه در یک آن تمام دشمنانی را که در محیط حضور دارند به درک واصل می کنند.
در انتهای هر قسمت معمولا یک Boss Fight نفس گیر وجود دارد که به عنوان پاداش بازی کننده محسوب می شود. از Colossus های غول پیکر Shadow of th Colossus گرفته تا گرگینه های وحشی و سریع، اربابان تاریکی پر است از مبارزات نهایی، به حدی که طرفداران این مدل اکشن های پر زد و خورد را تا مدت ها از آن ها بی نیاز می کند . پیدا کردن اشیاء براق کلید اصلی حل هر مبارزه محسوب می شود که بوسیله قلاب کردن صلیب گابریل به آن ها و زدن دکمه مخصوص در زمان مناسب صحنه های اکشن و سینمایی زیبایی خلق می شود. بی برو برگرد باید MercurySteam را به خاطر آماده کردن این لیست بلند بالا از غول های بی شاخ و دم تحسین کرد.

,به آن لیست، لیست دشمنان معمولی بازی را نیز اضافه کنید که تعدادشان نزدیک به 40 گونه مختلف می باشد که هر کدام روش و سلاح مخصوص به خود را برای مبارزه در اختیار دارند. گابلین ها، خون آشامان، شمشیرزنان ردا پوش و اسکلت های مبارز و ترول های عصبانی تنها تعدادی محدود از سپاهیان تاریکی را تشکیل می دهند که گابریل باید در برابر هر یک از آنها علاوه بر زور بازو از عقل و تدبیر خود نیز استفاده کند. در کتاب زیبای بازی اطلاعات مربوط به هر چیزی که شما در دنیای Castlevania مشاهده می کند وجود دارد. از جمله اطلاعات مربوط به ضعف هر جانور در برابر اسلحه های فرعی گابریل که در مبارزات کمک بسیار خوبی محسوب می شود.

برای افراد علاقمند به جستجوی محیط آیتم هایی در نظر گرفته شده است تا عطش همیشگی آن ها برای متر کردن وجب به وجب بازی فروکش کند.3 مدل سنگ سبز، قرمز و آبی که به ترتیب مخازن سلامتی، جادوی تاریکی و روشنایی را ارتقا می دهد. آیتم دیگر نامه هایی است از سربازان و شوالیه هایی که قبل از گابریل به این سفر عزیمت کرده و هر کدام به نحوی کشته شده اند. با خواندن هر یک از نامه ها نکته هایی در مورد حل معما ها و یا خطر دشمنان به شما گوشزد می شود که خالی از لطف نیست و در آخر صندوقچه هایی که به شما اجازه می دهند تعداد بیشتری از هر سلاح فرعی به همراه خود حمل کنید.
سازنده های Castlevania: Lords of Shadow به نحو احسن آیتم های و ضربات مختلف را با جادو ها ترکیب کرده اند و توانسته اند به یک سیستم منسجم، منظم و قانون مند دست پیدا کنند که باعث شده گیم پلی بازی از حالت ساده و تکراری خود به حالتی نوین، متنوع و جذاب تبدیل شود و اربابان تاریکی را از یک بازی متوسط و تقلیدی به یکی بازی عالی تبدیل کند که علاوه بر تقلید ها بجا قوانین جدیدی نیز در این ژانر تعریف می کند.

موسیقی زیبا و حماسی یکی از نقاط قوت این عنوان، محسوب می شود که به درستی و در زمان مناسب نواخته شده و حس حماسی عاطفی بازی را دوچندان می کند. موسیقی زمانی زیبا تر جلوه می کند که در کنار نماهای تماشایی و منحصر به فرد محیط های پر جزییات و خوش رنگ روی اربابان تاریکی قرار بگیرد و در آن هنگام است که بیننده حین تماشای صحنه ها انگشت به دهان مانده و لحظاتی را صرف نظاره مناظر شگفت انگیز و متنوع بازی می کند. لحظه ای در کنار آبشاری در دل جنگل های سر سبز مشغول قدم زدن هستید، طولی نمی کشد که خود را در میان کوهستانی می بینید که تا چشم کار می کند سپیدی آن را پوشانده است و سرما همه چیز را خشک و بی جان کرده. تا چشم روی هم می گذارید به کویری بی آب و علف رسیده اید و باید از صخره های داغ آن در زیر نور آفتابی سوزان بالا بروید.اگر این چیزها شما را جذب نمی کند مطمئنا یک بازی شطرنج به سبک دنیای Castlevania و یا مرحله ای در داخل یک جعبه موسیقی باب میل

شما است. اربابان تاریکی برای همه سلیقه ها مرحله ای در داخل خود جای داده و هیچ کس را نا امید نخواهد کرد.
عشق و تردید، حماسه و یاس، پاکی و پلیدی از مفاهیمی هستند که در این سفر طولانی و دراز آن ها را تجربه می کنید و به خاطر می سپارید . سفر گابریل سفر پر فراز و نشیبی است که نمی توان براحتی از آن گذشت و بی توجه از کنار آن عبور کرد. اگر کمی از خود گذشتگی نشان بدهید و از مشکلات کوچک آن گذشت کنید یک سفر بیادماندنی انتظار شما را می کشد که لحظه ای تامل و درنگ عملی بس نابخشودنی است.
عنوان Castlevania: Lords of Shadow دفتری جدید در تاریخچه سری مشهور Castlevania است که شباهت چندانی به نیاکان خود ندارد بلکه با کاراکتر های جدید و رنگارنگ، و اکشن ناب خود سعی دارد تجربه ای زیبا، جذاب و دیدنی خلق کند که تا انتهای داستان، بازی کننده را مشتاق و همراه، به دنبال خود بکشاند.

مجموع امتیاز - 9

9

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: داستان پرکشش و زیبا گیم پلی درگیر کننده و متنوع مبارزات نفس گیر و جذاب گرافیک زیبا و هنری موسیقی حماسی و خوش ساخت گویندگان حرفه اینقاط ضعف:دیوار های نامرئی کنترل نه چندان دقیق بخش Platforming

User Rating: 4.45 ( 1 votes)
خروج از نسخه موبایل