بررسی بازی BPM: BULLETS PER MINUTE

بعد بازگشت بازی Doom در سال 2016، تنور ژانر‌ شوتر کلاسیک بار دیگر شعله‌ور شد و سازندگان مستقل با الهام از این عنوان درخشان موفق به ساخت بازی‌های شوتری شدند که در نوع خود منحصر به فردند اما با اینحال دارای چند ویژگی مشترک هستند شامل موجی بیشمار از دشمنان که همه با هم به سمت شما حمله ور می‌شوند، گام بسیار سریع و از همه مهم‌تر موسیقی راک – متال که هیجان بازی را برای مخاطبان چندین برابر می‌کند.

در نگاهی کوتاه بازی روگ‌لایک استودیوی آ اینترکتیو تمامی خصوصیات که در بالا گفته شد را دارا است و تاثیر Doom بر آن کاملاً مشخص است اما ویژگی که بیش از همه آن را از دیگر بازی‌ها متمایز می‌کند تمرکز آن بر ریتم موسیقی به عنوان یک مکانیک در طول بازی است.

بازی BPM: BULLETS PER MINUTE یک شوتر روگ‌لایک اول شخص با یک موسیقی متن راک – متال بی‌نظیر است و می‌توان آن‌ را ترکیبی از دو ژانر رترو شوتر کلاسیک (Doom) و ریزم – روگ‌لایک (Crypt of the Necrodancer) توصیف کرد که که عملکرد شما در آن محدود و هم‌گام با بیت موسیقی پس‌زمینه‌ی بازی است. این بازی از شما می‌خواهد که با موزیک بازی کنید نه تنها از شندین آن لذت ببرید.

جذاب ترین قسمت این بازی عملکرد سلاح‌های شما است که شلیک و دوباره پرکردن خشاب با بیت موسیقی بازی همزمان است. اگر شما خارج از ریتم تلاش به شلیک کنید اسلحه‌ی شما گیر می‌کند ، همین مورد دوباره در مورد پر کردن اسلحه صادق است. حتی حمله‌ی دشمنان و هیولاها با گام موسیقی متن بازی پیوند خورده است و می‌توان گفت که کل این بازی یک رقص موزون بین شخصیت بازی‌ و هیولاهای سیاهچال است.

شما در این بازی در نقش یک والکری از سیاهچالی به سیاهچال دیگر می‌روید و هیولاهای درون آن‌ها را گلوله‌باران می‌کنید. جدا از فضای اسطوره‌شناسی نورس و محیط بازی که از سرزمین افسانه‌ای ازگارد و تالارهای والهالا الهام گرفته، بازی BPM دارای هیچ روایت داستانی خاصی نیست.

در ابتدا شما بازی را با یک والکری به نام گال شروع خواهید کرد، بازی دارای پنج شخصیت والکری است که هر کدام سلاح‌ها، توانایی‌ها و چالش‌های مخصوص به خود را دارند و با پیشرفت شما در طول بازی قفل آنها باز می‌شود. برای مثال اگر موفق شوید به سیاه‌چال سوم برسید ، می‌توانید قفل شخصیت والکری فریر که دارای یک هفت‌تیر و زرهی با قدرت 150 است را باز کنید البته فریر هیچ جانی ندارد اما جان سخت‌تر از گال است.

هر والکری دارای چهار خانه برای تجهیزات خود شامل سر، دست، پا و سپر است. بعضی از این تجهیزات بسیار ارزشمند و قدرتمند هستند و اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید در طول بازی‌ آن‌ها را پیدا کنید.

عناصر سبک روگ‌لایک در این عنوان تاثیر بالقوه‌تری بر تجربه‌ی بازی دارند.  ارتقاء مهارت‌ها، آیتم‌هایی که در طول بازی به دست می‌اورید و میزان پیشرفت شما  در بازی دائمی نیست و اگر بمیرید باید از را از دور اول شروع کنید و مانند دیگر بازی‌های روگ‌لایک رمز اصلی برای پیروزی در BPM میزان مهارت و آمادگی شماست.

بعد از کشتن همه‌ی هیولاها در هر اتاق، بازی با سکه‌ی طلا یا صندوق‌هایی شامل کلید، یا آیتم‌های دیگری که توانایی شما را بالا می‌برد به شما پاداش می‌دهد. اما ترتیبی در توزیع آن‌ها وجود ندارد و بهترین آیتم‌ها معمولاً بصورت شانسی و بدون هیچ پایه و اساسی و توزیع ‌می‌شوند.

بجز اتاق‌هایی که شما باید آنها را از وجود دشمنان خود پاک کنید. دو مغازه به همراه اتاق‌هایی خاص، یک کتابخانه و یک بانک برای ذخیره‌ی سکه‌هایتان برای دورهای بعدی وجود دارد. البته این بانک بصورت گهگاه در طول بازی ظاهر می‌شود و دسترسی به آن همیشه در هر دور امکان ندارد.

اتاقی که با شکل سندان آهنگری بر روی نقشه‌ی کوچک بازی مشخص است محل فروش سلاح‌های بازی است که فروشنده‌ی آن یک کرگردن آهنی به نام داینو است . معجون، زره و آیتم‎های دیگر را می‌توانید از مغازه‌ای دیگر که در نقشه با نماد پرچم مشخص است از پرنده‌‌ی شاد و ملوس بازی به نام برپ خریداری کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که آیتم‌های این هر دو مغازه در هر دور تغییر می‌کنند.

بازیBPM  تنها دارای دو درجه‎‌ی سخت و آسان است. همچنانکه در طول بازی ‌پیشروی می‌کنید، سختی بازی طبیعتاً افزایش می‌یاید. BPM به خودی خود بازی سختی است حتی بدون انتخاب درجه سختی بالا زمانیکه با توده‌ی عظیمی از دشمنان روبه‌رو می‌شوید، بازی شما را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند اما راه‌هایی برای برآمدن بر این مشکلات وجود دارد.

شما می‌توانید توانایی‌هایی خود را مثل سرعت حرکت، آسیب و رنج اسلحه را با اهدای سکه‌های طلا به پای مجسمه‎هایی که بطور تصادفی در سرتاسر سیاه‌چال‌ها پراکنده هستند افزایش دهید. با اهدا سکه در محراب‌هایی که در بعضی از اتاق‌ها وجود دارد می‌توانید در بعضی از سیاه‌چال‌ها را زودتر باز کنید و به این ترتیب در زمان خود صرفه‌جویی کنید. محراب‌هایی نیز وجود دارند که در ازای گرفتن کمی از جان شما ، به شما یک کلید یا سکه طلا پاداش می‌دهند.

اگرچه آسان‌ترین راه فعال کردن گزینه‌ی ریتم خودکار (auto-rhythm) در بازی است، این گزینه مکانیک اسلحه‌ی شما را از بیت موسیقی متن بازی جدا می‌کند که خود درجه‌ی سختی بازی را بطور قابل توجهی کاهش می‌‎دهد.

رابط کاربری بازی با اینکه ساده است اما به قدر کافی سودمند است و میزان جان، مهمات، نوع اسلحه و آیتم‌های دیگر را نشان می‌دهد. بازی همچنین دارای یک نقشه کوچک در گوشه تصویر است که محل مغازه‌ها، اتاق‌های خاص و سیاه‌چالی که غول بازی در آن قرار دارد را به شما نشان می‌دهد.

مهم ترین قسمت رابط کاربری نشانگر بیت موسیقی در بازی است که با نقطه تیر رس در بازی ادغام شده و به شما کمک می‌کند تا با ریتم هم‌گام باشید البته استفاده از آن با دقتی که بازی از شما انتظار دارد کمی سخت است مخصوصاً هنگامی که در حال حرکت و تیراندازی هستید.

بازی BPM شوتری کوتاه و بسیار روان است اما مشکلاتی در این عنوان وجود دارد که می‌تواند مخاطب را بعد از چند دور بازی خسته ‌کند.

با اینکه سیاه‌چال‌ها دارای مدل‌های متفاوتی هستند و در هر دور ضاهر آنها تغییر می‌کند،  اما در کل تنوع زیادی در طراحی مراحل، غول‌های بازی و دشمنان به چشم نمی‌خورد و شکل و نحوه حمله‌ی آنها مشابه یکدیگر است که فضای بازی را کاملاً تکراری می‌کند.

اساسی‌ترین مشکل در BPM مرتبط با سیستم تصادفی یا RNG است که این بازی برای ایجاد سیا‌ه‌چال‌ها و اتاق‌ها و توزیع آیتم‌ها از آن استفاده می‌کند. اکثرا مواقع شما از مرحله‌ای بد سر در می‌آورید که هیچ پاداش مناسبی به شما نمی‌دهد، جاییکه اکثر صندوق‌ها قفل هستند. مغازه‌ها چیز مفیدی برای فروش ندارند و هیچ معجونی برای افزایش جان شما وجود ندارد، همگی این عوامل دست به دست هم بالانس بازی را کاملاً به هم می‌ریزند.

از آنجاکه این بازی در طراحی مراحل خود دارای مکانیک روگ‌لایک است باید و پیشرفت شما تقریباً در بازی معنایی ندارد. باید توزیع آیتم‌ها و میزان آسیبی که دشمنان در هر حمله به شما وارد می‌کنند به نحوی در تعادل باشد.

طراحی هنری این بازی بصورت کارتونی است و استودیوی سازنده در هر مرحله از یک پالِت رنگ قرمز ، نارنجی قهوه‌ای مایل به قرمز استفاده کرده است. به دلیل بالا بودن اشباع رنگ این خصوصیت می‌تواند بعضی مواقع بسیار آزاردهنده باشد چناچه تشخیص دشمنان از محیط سخت‌تر می‌شود و اگر بعد از نیم‌ساعت بازی چشمان شما به سوزش افتاد تعجب نکنید.

با تمامی نواقصی که در بازی وجود دارد. تلفیق دو سبک شوتر کلاسیک و ریزم در بازی BPM طرحی بسیار خلاقانه و جالب است. اگرچه این ایده به شکوفایی و کمال نرسیده است، اما برای کسانی که به دنبال یک شوتر روگ‌لایک با چالش‌های فراوان می‌گردند می‌تواند بسیار سرگم‌کننده باشد.

امتیاز بازی‌سنتر - 6.5

6.5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: تلفیق سبک شوتر و ریزم طرحی بسیار جالب استاستفاده از سبک راک – متال برای موسیقی متن بازیگام روان و سریعنقاط ضعف: مشکل فیلتر و اشباع بالای رنگ در تصویرکمبود تنوع در دشمنان و تکراری بودن مراحلبالانس نبودن سیستم RNGنبود نکته‌های آموزشی برای آشنایی با آیتم‌هااین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PC بررسی شده است

User Rating: 5 ( 1 votes)
خروج از نسخه موبایل