بررسی بازی Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy

کارگاه کیمیاگری رایزا

اگرچه عادت کرده‌ایم که بارها در بازی‌های نقش‌آفرینی در نقش جنگجوهای نوجوان یا با‌تجربه‌ای به کاوشگری و نجات جهان بپردازیم، اما در این مجموعه بازی پرسابقه، شما این کار را در نقش یک کیمیاگر انجام می‌دهید. بازی Atelier Ryza 2 از دیدگاهی اهمیت خاص و ویژه‌ای در سری بازی Atelier دارد. این اثر در واقع نخستین قسمتی از این مجموعه‌ی قدیمی و طولانی است که قهرمان آن دوباره بازگشته و اثری دیگر را به خود اختصاص داده است. موفقیت رایزا در قسمت قبل، باعث شده تا او این بار هم به‌عنوان شخصیت اصلی ماجراجویی جدیدی را در پیش روی خود داشته باشد.

بازی Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy در واقع بیست‌ودومین قسمت از این مجموعه و همان‌طور که از نامش پیداست، دومین قسمت از ماجراجویی قهرمانش رایزا است. این بازی نقش‌آفرینی ژاپنی را استودیو Gust از شرکت Koei Tecmo‌ تولید کرده که سابقه‌ی طویلی در ساخت آثار قابل‌توجه این ژانر دارد و کار خود را به‌خوبی بلد است. ساخته‌ی جدید آن‌ها که چندی پیش منتشر شد، همان چیزی است که می‌توان از یک اثر استاندارد ژانر نقش‌آفرینی ژاپنی که از قضا آمیخته با المان‌های رایج انیمه‌های ژاپنی است، انتظار داشت. تقریباً می‌توان گفت این اثر تا حدی نقص‌ها و قوت‌های آشنایی دارد. هرچند برخی ویژگی‌هایش تمایزی را در آن ایجاد کرده است.

سه سال از وقایع قسمت قبلی سپری شده و رزالین استات (که همه او را رایزا خطاب می‌کنند)‌ به جزیره‌ی کوچک محل زندگی‌اش بازگشته و زندگی آرامی را سپری می‌کند. طبق انتظار، این روال برای مدت زیادی دوام ندارد. از طرفی نامه‌ی دوستش Tao و از طرف دیگر شئ عجیبی که به دست او رسیده، او را وادار می‌کند تا به پایتخت بزرگ برود و دوباره با تعدادی از دوستانش از جمله Tao و Bos مجدداً دیدار کند و همچنین با موجودی خاص به نام Fi‌ آشنا می‌‌شود که در واقع از آن شئ عجیب (که متوجه می‌شویم تخم آن موجود بوده است) متولد شده است. این نقطه‌ی آغازین مهم شکل‌گیری پی‌رنگ داستانی بازی Atelier Ryza 2 است. داستانی که رایزا و دوستانش را به کاوش و یافتن رموز ویرانه‌های کهنی هدایت می‌کند که در اطراف شهر خفته‌اند و پس از آن هم رفته‌‌رفته ماجرا را به اتفاقاتی بزرگ‌تر بسط می‌دهد.

اگرچه داستان شروع کندی دارد، اما مایه‌ی درونش این قدرت را دارد که مخاطب این ژانر را با خود همراه و توجه شما را جلب کند. به‌ویژه برخی از شخصیت‌های بازی که جذابیت خاصی دارند. علاوه بر اینکه شخصیت‌های اصلی از جمله رایزا به‌صورت مستقل می‌توانند تا حدی گلیم خود را از آب بیرون بکشند، شیمی آن‌ها در روابط دوستانه‌ هم در می‌آید و این موضوع در پیشبرد روایت داستان بازی تأثیرگذار است. ماجرای اصلی بازی به‌مرور شکل می‌یابد و توجه مخاطب را به خود جذب می‌کند. با این حال، در کنار داستان ساده و نسبتاً خوب بازی که کلیشه‌ها و انتظارات رایج ژانر و انیمه‌های ژاپنی را بیش‌وکم دارد، خرده داستان‌ها و مضامینی که همسو با آن پیش می‌رود هم پرداخت جالبی دارند. برای نمونه، بازی در بخش‌هایی به زوایای مختلف مهاجرت از شهر یا دهکده‌ای کوچک به شهری بزرگ و پرجمعیت می‌پردازد و اندکی از دغدغه‌ها و سختی‌ها و البته مزایای آن را به تصویر می‌کشد. البته در روایت داستانی هنوز ضعف‌های آشکاری وجود دارد که گاهی درشت خودنمایی می‌کنند.

با این حال، مشکلی که داستان بازی Atelier Ryza 2 را تهدید می‌کند، مشکلی است که آن را می‌توان در برخی از نمونه‌های دیگر این ژانر هم به‌وضوح مشاهده کرد و آن هم چیزی نیست جز عدم تعادل در ضرب‌آهنگ داستان و گیم‌پلی بازی. این مورد به‌خصوص در اوایل بازی خودنمایی می‌کند. این عدم تعادل در سرعت پیشروی داستان و گیم‌پلی به‌گونه‌ای  است که غالب دو ساعت آغازین بازی به داستان اختصاص دارد و گیم‌پلی در آن بسیار کمرنگ است اما با این وجود مشکل اساسی چایی پیدا می‌شود که عملاً پس از این دو ساعت، هنوز وارد ماجرای اصلی بازی نشده‌ایم و سرعت پیشروی داستان بسیار کند است و اکثر این دو ساعت به زمینه‌سازی‌های ساده می‌پردازد و تازه پس از این مدت طولانی که میان‌پرده‌ دیده‌ایم، داستان کم‌کم وارد ماجرای اصلی خود می‌شود.

دو بخش اساسی در گیم‌پلی Atelier Ryza 2 وجود دارد؛ نخست، کیمیاگری و ساخت‌وساز تجهیزات مختلف به‌وسیله‌ی ترکیب اشیا و دیگری مبارزات نوبتی بازی. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، رایزا در اصل یک کیمیاگر است و این قضیه منحصر‌به‌فردترین و یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های گیم‌پلی بازی Atelier Ryza 2 را می‌سازد. بخش عمده‌ای از زمان گیم‌پلی بازی به جمع‌کردن مواد خام یا اشیا مختلف باز می‌گردد. شاید در ظاهر چنین قضیه‌ای تکراری به نظر برسد و گاهی هم‌چنین می‌شود اما نکته‌ی خوشحال‌کننده‌ این است که بازی پاداش این بخش از گیم‌پلی را به‌خوبی به بازیکنان می‌دهد. این مواد جمع‌کردنی، در کنار درخت مهارت اشیا مختلف، عناصر اساسی شما برای کیمیاگری است. گرچه این فرآیند تقریباً پیچیده‌ است اما هوشمندی در طراحی این بخش و تجهیزات، سلاح‌ها و اشیاء مختلفی که به‌وسیله‌ی آن می‌توانید خلق کنید، ارزش و اثرگذاری آن را دوچندان می‌کند.

از سوی دیگر، ساختار مبارزات نوبتی بازی Atelier Ryza 2 به دلیل روند سریع و هیجان‌انگیزش به‌راحتی می‌تواند طرفداران بازی‌های این ژانر را جذب کند. این یکی از بخش‌هایی است که به‌راحتی می‌توان تغییرات انجام‌شده نسبت به قسمت قبلی را در آن مشاهده کرد. تغییراتی که غالباً به پویایی و سرگرم‌کنندی مبارزات افزوده‌اند. شیوه‌ی مبارزات به‌گونه‌ای است که هر کدام از شخصیت‌های شما یا دشمنانتان طبق زمان‌بندی خاصی در صفی قرار گرفته‌اند که پیشروی آن به‌سرعت انجام می‌شود و نمی‌گذارد شما در طول مبارزه زیاد بیکار بمانید و خسته شوید. به‌خصوص اینکه وقتی نوبت شما هم نباشد، قادر هستید تا ضربه‌ی دشمنان را دفاع کنید. البته، این دفاع کردن باعث می‌شود برای لحظه‌ای در مسیر صف نوبت، لحظه‌ای متوقف شوید و همین قضیه موجب می‌شود تا گاهی ترتیب این صف اندکی تفاوت پیدا کند که خود به پویایی بیش‌تر و تنش مبارزات اضافه می‌کند. البته، در ساعت‌های آغازین بازی بخش مبارزات چندان مجالی برای خودنمایی پیدا نمی‌کند اما در ادامه نقش خود در بازی را به‌درستی پیدا می‌کند و به بازیکن نشان می‌دهد.

دقیقاً همان‌گونه که داستان بازی کمی طول می‌کشد تا بتواند کمی جان بگیرد، گیم‌پلی هم دقیقاً با چنین ریتمی شروع می‌شود و به‌مرور بهتر می‌شود. حتی این قضیه شاید برای گیم‌پلی شدیدتر باشد چراکه همان‌طور که گفته شد، حداقل در ساعات آغازین بازی، صرفاً بعضی از شخصیت‌ها معرفی می‌شوند یا تجدیددیدار می‌کنند. اما گیم‌پلی فرصت بسیار کمتری پیدا می‌کند. با این حال، با پیشروی بیش‌تر در بازی علی‌رغم اینکه همچنان عدم تعادل میان سرعت داستان و ‌گیم‌پلی وجود دارد اما مکانیک‌های جالب مبارزات جذابیت خود را به دست می‌آورند و می‌تواند به‌راحتی مخاطب این‌گونه از آثار را سرگرم‌ کنند. همچنین با پیشروی در بازی، بخش‌های مهم و جذاب کاوش ویرانه‌های باستانی که به داستان اثر ارتباط دارند، تنوع و عمق گیم‌پلی را بیش‌تر می‌کند. در این میان مأموریت‌های فرعی نسبتاً زیادی هم در بازی وجود دارد که علیرغم اینکه بعضی از آن‌ها طراحی بدی ندارند، تعداد نسبتاً زیادی حکم پرکننده (فیلر) را ایفا می‌کنند.

گرافیک Atelier Ryza 2 همیشه در یک سطح قرار ندارد و تناقض‌هایی در آن دیده می‌شود. گاهی جلوه‌های بصری آن در میان‌پرده‌ها بسیار چشم‌نواز و گاهی بافت‌های بخش‌هایی از بازی کیفیت ضعیفی دارند. با این حال، اگر کلیت جلوه‌های بصری بازی را در کنار طراحی دوست‌داشتنی شخصیت‌ها و محیط بازی قرار دهیم، می‌توان از نتیجه‌ی نهایی رضایت زیادی داشت.

یکی از استوارترین عناصر بازی که تقریباً به شکلی ثابت سطح خود را از ابتدا تا انتها حفظ می‌کند، موسیقی بازی است که حضور پررنگی در بازی دارد و در بعضی از مکان‌های بازی حتی به اوجی می‌رسد که آن را تأثیرگذارتر می‌کند. در این میان‌ صداپیشگی شخصیت‌ها هم بسیار خوب کار شده است و با شخصیت‌های بازی کاملاً جور در می‌آید. البته، بازی فاقد صداپیشگی انگلیسی است و باید آن را با صداپیشگی ژاپنی بازی کنید که چنین چیزی برای طرفداران این‌گونه از آثار چندان هم عجیب نیست.

بازی Atelier Ryza 2 افت‌وخیزهایی دارد و می‌توانست ریتم بهتری داشته باشد، با این حال، دقیقاً همان چیزی را ارائه می‌دهد که از یک قسمت جدید از مجموعه بازی Atelier و یک نقش‌آفرینی ژاپنی سرگرم‌کننده انتظار داریم. Atelier Ryza 2 با حفظ و بهبود و تکامل بعضی از ویژگی‌های مجموعه، موفقیت قسمت قبلی را تکرار کرده تا دومین ماجراجویی رایزا در نقش قهرمان همچون تجربه‌ی اولش تجربه‌ای موفقیت‌آمیز و خوشایند باشد؛ تجربه‌ای که بیش از همه طرفداران مجموعه Atelier از آن لذت خواهند برد.

خوب - 7.5

7.5

امتیاز بازی‌ سنتر

نقاط قوت: مبارزات نوبتی سریع و سرگرم‌کننده سیستم کیمیاگری و ترکیب اشیا مختلف ُطراحی هنری و گرافیکی زیبا موسیقی‌های بازی نقاط ضعف: عدم تعادل در سرعت پیشروی گیم‌پلی و داستان شروع کند بازی و اوایل آن که می‌توانست بهتر باشد گاهی کلیشه‌های داستانی ژانر خودنمایی می‌کند این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است

User Rating: 3.65 ( 1 votes)
خروج از نسخه موبایل