بررسی بازی Asura’s Wrath

بگذارید نقد بازی را این گونه شروع کنیم، این بازی مثل هیچ بازی ای نیست که قبلا دیده باشید، البته اگر بتوان نام آن را بازی گذاشت!
داستان بازی در طول 12000 سال اتفاق می افتد. هشت نگهبان جهان یا بهتر است بگوییم خدایان، که وظیفه حفاظت از دنیا را دارند، در حال جنگ با یک نیروی اهریمنی هستند که کره زمین را در بر گرفته است. در این بین قهرمان داستان ما نقش بسزایی را در فراری دادن این نیروی اهریمنی ایفا می کند و به همین علت، ریش سفید خدایان او را برای تقدیر به پیش خود فرا می خواند. اما در اتفاقاتی که پیش رو می افتد، آسورا به تله قتلی ناخواسته و برنامه ریزی شده می افتد. از این سو دیگر خدایان، خانواده آسورا را از او دور کرده و خود آسورا را نیز از بهشت بیرون و در اعماق جایی شبیه به برزخ رها می کنند. حال آسورا از اعماق برزخ خود را به سطح زمین می رساند و شاهد جولان دهی خدایان باقی مانده می شود که زمین را به طرز بدی تخریب کرده اند. خشم او رفته رفته شدت می گیرد و خاطرات از دست رفته اش کم کم بازیابی می شود. حالا آسورای نیمه خدا و خشمش در یک سمت، و دیگر خدایان در سمت دیگر این جبهه جنگ قرار می گیرند.

گیم پلی بازی از چند بخش خاص تشکیل شده است. بخش دکمه زنی یا به اصطلاح QTE ها، بخش مبارزات، و بخش Rail Shooting. صحنه هایی که در طول این بازی مشاهده خواهید کرد، به جرئت می توان گفت در هیچ عنوانی تا بحال دیده نشده اند. نصف کردن کره ماه به واسطه شمشیری که طول آن بیشتر از قطر کره زمین است و یا مبارزه با خدایی که کره زمین در مقابلش همانند توپ فوتبالی بیش نیست! تنها نمونه هایی از این صحنه ها هستند. همه و همه صحنه هایی جذاب و هیجان انگیز را برای شما تداعی خواهند کرد. بیش از 70% بازی شامل کات سین های داستانی و بخش دکمه زنی بازی است که به خوبی پرداخت شده اند و به هیچ وجه بازیکن از تماشای آن ها خسته نمی شود. شاید بتوان بزرگترین ایراد این بازی را همین دانست. درست است که صحنه ها همگی دیدنی هستند اما در اواسط بازی، بازیکن حس اینکه دوست دارد بیشتر در بخش گیم پلی بازی همکاری کند به او دست می دهد و نیز اینکه این صحنه ها فقط برای یک بار زیبا هستند! و بار دومی که به بازی خواهید پرداخت تمامی آن ها را رد خواهید کرد.
همانطور که اشاره شد بازی کاملا سینمایی طراحی شده؛ در شروع هر بخش یا چپتر از بازی شاهد نام گارگردان و تیم سازنده خواهید بود. در میانه چپتر به سبک انیمه های ژاپنی صحنه هایی از اتفاقات افتاده در چندین دقیقه قبل، به صورت عکس نشان داده می شود که اصطلاحا Bumper گفته می شود و نشانه آغاز جریانات اصلی چپتر است. درپایان نیز پیش نمایشی از قسمت بعدی به نمایش در می آید.
بخش گیم پلی بازی شامل درگیری شما با مقادیر خاصی از دشمنان و یا باس فایت هاست که تقریبا همگی از یک الگوریتم ساده اما هیجان انگیز پیروی می کنند. در این بازی دشمنان یا باس فایت ها هیچ گونه نوار سلامتی ای ندارند. در عوض، در زیر نوار سلامتی خود آسورا، نوار خشم او، بواسطه مبارزه با دشمنان رفته رفته پر می شود و وقتی به حد قابل قبولی رسید، دکمه رهایی آن روی صفحه نمایش داده می شود. با فشردن این دکمه خشم آسورا رها شده و حالا نوبت می رسد به QTE ها و پایان آن بخش از مبارزه که هر یک به زیبایی طراحی شده اند. در حین مبارزه یک نوار دیگر هم وجود دارد که زودتر از نوار خشم پر و خالی می شود. این نوار قدرت زیادی را به آسورا می دهد تا با ضربات سهم گین تری به استقبال دشمنان برود. البته این کار بی فایده هم نیست و قابلیت های خاص خود را دارد.

وقتی نوار قدرت شما پر و فعال باشد، دشمنی که زمین گیر شده را می توانید با حالتی تمام کننده مانند، و ضربه ای سهمگین به آنسوی میدان مبارزه پرتاب کنید که این کار باعث می شود نوار خشم شما سریعتر پر شود. اگر نوار قدرت شما خالی باشد شما بعد از هر بار استفاده از ضربات تمام کننده، باید مقدار مشخصی صبر کنید تا دوباره این قابلیت برای شما فعال شود. کل گیم پلی بازی بر پایه ی همین الگوریتم بنا شده و از این حیث شاید برای بعضی از بازیکنان تکراری یا خسته کننده شود؛ زیرا حتی هیچ گونه کمبو یا حرکت جدیدی به مبارزات آسورا اضافه نمی شود. مبارزه با باس فایت ها نسبت به دشمنان معمولی کمی بهتر از آب در آمده اند زیرا هر کدام از آن ها راه نفوذ و نقطه ضعف خود را دارند که باید آن را پیدا کنید و بی گدار به آب نزنید، چون موجب مرگ شما خواهد شد. البته اگر کمی بیشتر دقت کنید متوجه خواهید شد که تمامی باس ها نیز از یک الگوریتم تکراری اما با رنگ و لعابی جدید، پیروی می کنند.
بخش دیگر گیم پلی همانطور که گفتیم QTE ها هستند. این بخش از بازی تقریبا در پایان مبارزات و یا اوایل آن شروع می شوند و وظیفه تمام کنندگی آن قسمت از داستان را برای شما خواهند داشت. دکمه ها به صورت هوشمندانه زیبا طراحی شده اند و تقریبا می شود گفت که با صحنه در حال وقوع کاملا هماهنگی دارند. بخش دیگر بازی حالت ریل شوتینگ است. بنا به داستان بازی در بعضی قسمت ها شما موظف هستید در موقع مقرر خود را به مکانی خاص برسانید؛ به همین دلیل کاراکتر با سرعت هر چه تمام به سمت مقصد حرکت می کند. در اینجا وظیفه شما فقط جا خالی دادن به گلوله های پرتابی از سمت دشمن و تیراندازی به سمت آن هاست که به واسطه قدرت های خاص کاراکتر انجام می پذیرد.
اگر از طرفداران پرو پا قرص انیمه های ژاپنی باشید مطمئنا این بازی لذتی چندین برابر از دیگر عناوین را به شما خواهد بخشید. صحنه هایی سریع و پرهیجان که به جرئت می توان گفت فقط استودیوی CyberConnect 2 از عهده آن بر می آید که قبلا سابقه و قدرت خود را در بازی های انیمه گونه مثل ناروتو به رخ کشیده است. لازم به ذکر است که اگر از بینندگان و دنبال کننده گان سری ناروتو باشید، در میانه های بازی متوجه شباهت بسیار بسیار زیاد بعضی از المان های داستانی با ناروتو خواهید شد که متاسفانه به علت لو رفتن داستان نمی توانم بیشتر از این توضیح بدهم.

لازم به ذکر است که بعد از پایان هر مرحله یا چپتر از بازی، آمار بازی شما نشان داده می شود، که اگر بتوانید در مقادیر خاصی از مراحل رنک S را دریافت کنید، یک چپتر نهایی و پایان اصلی بازی را مشاهده خواهید کرد. در آن سمت Gauge های خاصی برای شما باز خواهد شد که هر یک قابلیت خاصی را برای آسورا فعال خواهد که تقریبا حالتی چیت گونه دارند. برای مثال یکی از آن ها قدرت بینهایت نسیب آسورا می کند و در روی دیگر سکه، یکی از آن ها میزان سلامتی آسورا را به حداقل می رساند. طراحی ها یا آرت ورک های زیادی نیز در بازی گنجانده شده که با ادامه بازی در بخش Extras منو ها برای شما آزاد خواهد شد.
گرافیک بازی نیز بنا به سبک خود بازی حالتی ژاپنی و انیمه گونه دارد. از طراحی محیطی گرفته تا طراحی خود کاراکتر ها همه و همه شما را در یک انیمه یا فیلم ژاپنی غرق خواهد کرد. البته باید ذکر کرد که از نظر تکنیکی این بازی در سطح پایینی قرار دارد و اصلا در حد و اندازه های بازی های امروزی نیست. بافت های بی کیفیت و افت فریم در بعضی صحنه ها شاهدی بر این قضیه هستند. گرافیک هنری بازی کاملا در حالت نوسان قرار دارد. برخی از مراحل و صحنه ها به قدری زیبا طراحی شده اند که دوست دارید دوباره آن صحنه را ببینید؛ در عوض مراحی را خواهید دید که کلا از طراحی رنج می برند و هیچ چیز قابل توجهی در آن ها دیده نمی شود. در بین هر مرحله نیز نمایشی کامیک گونه سعی در انتقال بهتر داستان به شما دارد که طراحی آن ها نیز کاملا از سبق و سیاق ژاپن پیروی کرده و تقریبا می توان گفت فرهنگ طراحی آن ها را به نمایش می گذارد.

صداگذاری بازی چیز خاصی ندارد که بخواهیم آن را تحلیل و نقد کنیم. تنهای ایرادی که به این قسمت می توان گرفت و به شخصه از آن رنج بردم، دوبله بخش ژاپنی آن بود. گاها متوجه خواهید شد که به اندازه کافی به این قسمت پرداخته نشده و لیپ سینک ها (هماهنگی صدا و لب کاراکتر ها) به درستی انجام نگرفته است. یا صدای دوبلور زودتر از موعد به گوش می رسد یا با تاخیر به پایان می رسد. اما این مشکلات در زبان انگلیسی کمتر به چشم می آید. با این حال اگر می خواید از مبارزات و حس خشم آسورا لذت کافی را ببرید پیشنهاد می کنیم با زبان ژاپنی و زیر نویس انگلیسی بازی را انجام دهید چون سابقه نشان داده که در اینگونه بازی ها و انیمه ها زبان ژاپنی و فریاد های کاراکتر بیشتر حس خشونت و هیجان را به بیننده و شنونده القا میکند!
در کل باید گفت آسورا بازی است که سبک مخصوص خود را دارد که تا بحال در هیچ عنوانی دیده نشده است. CC2 و کپکام به خوبی توانسته اند فرهنگ انیمه ژاپن را در این بازی پیاده کنند و از این نظر می توان خشم آسورا را موفقیتی بزرگ برای آن ها دانست. اگر از مشکلات جزئی گیم پلی و سادگی آن چشم پوشی کنیم، این عنوان را می توان یکی از عناوین ناب بازار دانست که هر از چندگاهی در دنیای گیم دیده می شوند. برای کلام آخر، باز هم تاکید می کنم، “اگر از طرفداران دنیای ژاپن و انیمه های آن هستید به هیچ وجه این بازی را از دست ندهید”.

مجموع امتیاز - 7

7

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: پرهیجان و جذابسینمایینقاط ضعف:الگوریتم تکراری گیم پلیکات سین های بیش از حدگرافیک تکنیکی ضعیف

User Rating: 1.8 ( 3 votes)
خروج از نسخه موبایل