بررسیپلی استیشن 4

بررسی بازی Assassin’s Creed 3 Remastered

سری بازی Assassin’s Creed، به عنوان یکی از عناوین مهم صنعت بازی‌های ویدئویی در نسل قبل شناخته می‌شود که با ارائه سبکی خاص در سال‌های دور، در برخی زمینه‌ها استانداردهای جدیدی برای این صنعت تعریف کرد. جدا از اینکه سری «اساسین کرید» در اوایل قرار بود به عنوان یک نسخه فرعی از «پرنس آف پرشیا» باشد، اما با عملکرد فوق العاده و قوی (به نسبت آن زمان)، به همگان ثابت کرد که پتانسیل تبدیل شدن به یک بازی مستقل را دارد. همین موضوع باعث شد که بعدها سری پرنس آف پرشیا از دور رقابت خارج شده و فقط در یادها ادامه حیات دهد.

در همان اوایل تولد این سری، نسخه‌های بازی پیشرفت‌های فوق العاده ای به خود دید و با تعریف داستان‌های نیمه تاریخی و ایده‌های جالب سازندگان، توانست به سرعت گوی سبقت را از رقبا ربوده و یکی از عناوین با ارزش آن سال‌ها تبدیل شود. رشد و روند صعودی بازی تا Assassin’s Creed 3 ادامه یافت و بعد از آن عارضه «تکرار»، گریبان گیر این سری شد. با اینکه بعد از این‌ همه سال، بسیاری نسخه دوم بازی را بهترین نسخه این سری می‌دانند، اما داستان نسخه سوم که روایتگر انقلاب آمریکا است، از جمله بهترین داستان‌های این سری به شمار می‌آید.

داستان کماکان بدون کوچک‌ترین تغییری در بازی روایت می‌شود. داستانی که باعث شکل‌گیری شخصیت اصلی بازی یعنی Connor Kenway یک آمریکایی-اروپایی دورگه می‌شود. درواقع «کانر کنوی» عضوی از قبیله سرخپوستان آمریکایی است و به لطف زندگی در این قبیله، نحوه استفاده از سلاح‌های سنتی و دستی را به خوبی بلد است. جنگی که ایالات متحده با انگلیس و اسپانیا و تا حدودی فرانسه در آن درگیر بود، همه چیز را تحت تاثیر قرار داد. از خرابی‌های شهر بوستون تا نابودی قبلیه‌های بومی و همه این‌ها باعث شد که از کانر یک اساسین میهن‌پرست به ‌وجود آید که با مهارت‌هایش هم انتقام آمریکا از انگلیس و متحدانش را بگیرد و هم به دنبال انتقام نابودی قبلیه‌اش توسط «تمپلارها» برود.

داستان بازی برای کسانی که این نسخه را تا به حال بازی نکرده‌اند چندان پیچیده نبوده و درک آن راحت است، اما از آن‌جایی که در نسخه‌های اولیه اساسین کرید، داستان بین زمان حال و زمان گذشته تقسیم می‌شود، بهتر است که بازیکن برای درک کامل داستان زمان حال به ترتیب تمام نسخه‌های اول تا چهارم را بازی کنند. داستان زمان حال به سرگذشت و زندگی «دزموند مایلز» می‌پردازد، شخصی که به لطف او و اجدادش، داستان اساسین‌ها از زمان قرون وسطی آغاز و تا این جا ادامه پیدا کرد. پیچش داستانی برای بازیکن فقط همین بخش از بازی است که اگر تجربه عناوین قبلی را نداشته باشید، ممکن است روند ادامه داستان برای شما سخت شود.

همچنین جدا از مراحل اصلی، تمام بسته‌های الحاقی مثل Tyranny of King Washington در این ریمستر عرضه شده و درکنار آن نسخه فرعی این قسمت که با عنوانAssassin’s Creed Liberation  شناخته می‌شود، در پک بازسازی شده این بازی قرار دارد که داستانAveline ، اولین شخصیت مونث این سری را روایت می‌کند که همه این موارد از دلایل تجربه کامل‌تر اساسین کرید 3 است.

در کنار داستان، مکانیزم گیم‌پلی عناوین بازسازی شده نیز تغییراتی چندان به خود نمی‌بیند و در بحث بازسازی، بیشتر صحبت از ارتقا جلوه‌های بصری و گرافیک بازی است. به طور کلی سیستم گیم‌پلی سری با شکل‌گیری نسل هشتم و پس از نسخه Unity به طور کامل جدید و به‌روز شد. از نحوه ارتقا سلاح‌ها گرفته تا انیمیشن‌های جدید برای سیستم پارکور و تغییر سبک نبردها با دشمنان، که جذابیت بازی را دوچندان کرده بودند. به همین دلیل شاید برای بازیکنان امروزی بسیار سخت باشد که یک عنوان قدیمی با مکانیزم‌های ساده‌تر را بازی کرده و از آن لذت ببرند. شاید درست هفت سال پیش ما با این سیستم گیم‌پلی و المان‌های آن هیچ مشکلی نداشته‌ایم، اما حالا به نسبت اساسین کریدهای جدیدتر، این یک چالش جدی با ریسک بالا برای بازیکنانی است که بخواهند نسخه‌های گذشته را بازی کنند.

با نگاه امروزی‌تر می‌توان گفت که گیم‌پلی بازی هیچ چالشی برای بازیکنان ایجاد نمی‌کند و اگر به هر نحوی از تعامل با محیط، نبرد با دشمنان یا موارد دیگر برای بازی خوشتان نیاید خیلی زود از بازی خسته خواهید شد. مشکلات فقط به اینجا ختم نمی‌شوند، هوش مصنوعی متوسط، انیمیشن‌های کم و تکراری برای نبردها و یا پارکورها و… از جمله مشکلات حال حاظر است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن‌ها رد شد و گاها در طول بازی ممکن است چندین بار با خود فکر کنید که دنیای بازی با دشمنانی پرشده که فقط وقت شما را هدر می‌دهند.

درواقع همان‌طور که گفته شد مشکل از ریشه بازی نیست و فقط به دلیل ارتقای سطح کیفی اساسین کریدهای اخیر، همه این مسائل دشواری‌هایی را برای شما ایجاد می‌کند؛ اما بدون در نظر گرفتن مشکلات گیم‌پلی هنوز هم می‌توان از آن لذت برد. نبردهای دریایی که در آن سال‌ها جز نقاط قوت بازی به‌شمار می‌رفت و با اینکه نسبت به نسخه چهارم کاملا ابتدایی‌تر بود، ولی هنوز هم جزو نکات مثبت گیم‌پلی است. در کنار آن نیز مهارت‌های کانر، که بیشتر از بالای درخت‌ها (که در آن سال‌ها برای اولین بار سیستم بالارفتن از درخت طراحی شده بود) قابل استفاده است، یا نبرد با استفاده از تبر مخصوص وی که حس و حال جدیدی از جنگ را به بازیکن القا می‌کند، آزاد کردن کمپ‌های تحت تصرف دشمن که حس انتقام و میهن‌پرستی را به ‌وجود می‌آورد و یا حتی سیستم شکار کردن با تله‌ها و مهارت‌های بومی کانر و موارد جزئی دیگر هم برای سرگرم کردن مخاطب کافی است.

جدا از تمام موارد ذکر شده، یوبی‌سافت نشان داده که در این بازسازی صرفا به ارتقا گرافیکی توجه نداشته و با ایجاد تغییرات در کلیت گیم‌پلی و افزودن برخی جزئیات به آن، بازیکنان را به خرید دوباره این نسخه ترغیب کند. به عنوان مثال اولین تغییر مربوط به سیستم مخفی کاری است که به صورت کلی نسبت به نسخه اورجینال بهبود داشته و با تلفیق سیستم جدید و قدیمی سری، مکانیزم جدیدی تولید شده که بازی را تا حدودی شبیه به عناوین جدید از لحاظ مخفی‌کاری می‌کند. از طرف دیگر «مینی مپ» بازی دوباره از نوع طراحی گشته و از رنگ‌بندی‌های جدید بهره‌مند شده است، به‌علاوه اینکه نقشه حالت رادار گونه‌ای به خود گرفته که با تحرک دشمنان و بدون استفاده از قابلیت ارثی این بازی، «دید عقابی»، آن‌ها را بر روی نقشه نمایان خواهند کرد. مهارت‌های کم ولی جدیدتری برای کانر در بازی گنجانده شده، مثل قابلیت نبرد چهار اساسین به صورت همزمان که اصولا برای آزادسازی مناطق تحت تصرف، نبردهای سنگین‌تر یا فرار از دست دشمنان استفاده شده و بسیار موثر است.

گرافیک بازی قوی‌ترین نکته این بازسازی است به طوری که در نگاه کلی بسیار هنرمندانه‌تر و بهتر از بازسازی‌های قبلی این سری یعنی « اتزیو کالکشن» است. نسخه اورجینال بازی با موتور Anvilnext توسعه داده شده بود ولی این نسخه با موتور گرافیکی جدیدتری بازسازی شده، این بدین معناست که در بازی شاهد بافت‌هایی با رزولوشن بالاتر، تکسچرهای با کیفیت‌تر، مدل‌های جدیدتر برای شخصیت‌ها با اسکلت بندی بیشتر، سیستم نورپردازی جدید و مبتنی بر فیزیک، محیط‌های شلوغ‌تر، امکان تجربه بازی با رزولوشن 4K و پشتیبانی کامل HDR در کنسول‌های میان نسلی و رایانه‌های شخصی هستیم. البته برخی ایرادات مانند دیر لود شدن تکسچرها و دیدن برخی لبه‌های تیز ممکن است گاهی آزار دهنده باشد.

موسیقی بازی به عوان یک بازی اکشن با تم انقلابی و حماسی هنوز هم بسیار عالی است و ساندترک‌هایی که برای این عنوان درنظر گرفته‌ شده به خوبی با داستان بازی میکس شده و اگر به دقت به موسیقی‌های بازی گوش کنید، حس‌ میهن‌پرستی را هم در شما زنده می‌کند؛ اما صداگذاری بازی در جایگاه خوبی قرار ندارد. این مورد به دلیل اسکلت بندی بهتر شخصیت‌ها است زیرا در جایی که  فرم صورت کاراکتر نشان از خشم دارد، صداگذاری بازی در حدی نیست که این حجم از خشونت را به طور کامل نشان دهد. البته بدیهی است که صداگذاری بازی مبتنی بر نسخه اورجینال بازیست که 7 سال پیش منتشر شده بود و اسکلت‌بندی شخصیت‌ها به گونه‌ای نبود که در این زمینه ایرادی از بازی گرفته شود.

در آخر به عنوان جمع‌بندی می‌توان به این نکات رسید که اساسین کرید 3  از جمله بازسازی‌های خوب این نسل به حساب می‌آید و با توجه به اینکه سازندگان اصولا در عناوین بازسازی شده تغییراتی در گیم‌پلی به ‌وجود نمی‌آورند، اما یوبی‌سافت دست به ریسک زده و قابلیت‌هایی برای بازی قرار داده که نسبتا خوب از آب درآمده‌اند. هر چند به دلیل برخی مکانیزم‌های قدیمی گیم‌پلی، تجربه این بازی آن هم بعد از تجربه عناوین جدید سری، ممکن است چندان خوشایند نباشد.

امتیاز بازی‌سنتر - 7

7

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
محتوای کامل و ارزشمند به نسبت قیمت
تغییرات جدید در گیم‌پلی
بافت و اسکلت بندی جدیدتر و بروزتر
داستانی گیرا و بدون پیچیدگی
نقاط ضعف:
مشکلات در سایه‌زنی و فیزیک اجسام
صداگذاری نسبتا ضعیف
باگ‌ها بسیار زیاد و اخلال در روند بازی

User Rating: 3.45 ( 7 votes)

علی جلیلی

عشق به نویسندگی تو سبک آزاد و بسیار خلاق... گهگداری فیلم و بازی چاشنی زندگیش میشه و موسیقی در کنار این‌ها زندگی رو براش شیرین می‌کنه. هدفش نوشتن مقالست و تنها کارش تو این زمینه نوشتن برای دیگرانه تا اونارو از همه چیز آگاه کنه. خیلی دوست داره مقالاتش رو به صورت آزاد بنویسه از هیچ انتقادی هم کوتاهی نمی‌کنه. بسیار جدی و گاهی هم سرشوخی رو یهو باز می‌کنه. تلاش می‌کنه که روزی یه آدم مهم توی این صنعت بشه تا بتونه به جامعه بازی‌های رایانه‌ای ایران کمک کنه. این بخشی کوچک از زندگی اونه...

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا