بررسی بازی Aquanox Deep Descent

جنگ سطح کره زمین را به مرحله نابودی کشانده و شر مجبور میشود برای بقای خود به اقیانوس ها پناه ببرد. این دقیقا شروع بازی Aquanox Deep Descent ساخته جدید THQ Nordic و استودیو تازه تاسیس Digital Arrow است. سطح زمین پوشیده شده از مواد به جا مانده از جنگ به نام “نانو پلانکتون” و به همین دلیل برگشت به سطح آن امکان پذیر نیست. در همین راستا و به منظور بقا دنیای زیر اقیانوس ها تنها راح نجات قلمداد میشدند و تعداد زیادی به آن پناه بردند. محلی که با نام Aqua شناخته میشود. اما در انجا نیز گروه های مختلفی بر سر به دست آوردن قدرت به نبرد باهم پرداختند و شرایط زیاد متفاوت از گذشته نیست. در همین بین 4 شخصیت اصلی بازی از خواب مصنوعی بیدار میشوند. اینها جزء گروهی هستند که قرار بود با حضور خود بتوانند بشر را مجددن به سطح زمین بازگردانن. از مشکلات این بیداری، از دست دادن موقت حافظه است. داستان از اینجا شروع میشود و پلیر در نقش افراد این گروه به ایفای نقش میپردازد تا مسیر زندگی و داستان آنها را دنبال کند.

در نگاه اول انتظار خیلی کمی از بازی میرود. اما برخلاف تصور در خیلی جاها شاید بیشتر از انتظار ظاهر شده. در طول روند بازی، شخضیت های زیادی وجود دارند که هر کدام میتواند در مسیر بازی تاثیر بسزایی داشته باشند. البته خب با شخصیت های سه بعدی و دنیایی جهت گشت و گذار روبرو نیستم. بلکه بیشتر حالت نقاشی دارند و در هنگام تعامل، دیالوگ ها جهت انتخاب ظاهر میشوند که روند داستان را به پیش میروند. مطمئنن نمیتوان انتظار داشت که این انتخاب در حد یک بازی با ابعاد بزرگ باشند، اما تاثیر خوبی در سرگرم کننده شدن تجربه و هرچه بهتر شدن داستان داشته باشند. درواقع داستان بازی با جلو رفتن بازی، روند بسیار خوبی دارد و اصلا سطحی و ضعییف نیست. کلیت روند بازی چیزی متفاوت نیست. ماموریت های اصلی که داستان را به پیش میبرند و شامل تحقیق و جنگ و … میشوند و هر از گاهی صحبت با افراد مختلف و گروه های موجود در بازی. در کنار آن نیز ماموریت های جانبی هستند که در طول مرحله اصلی پلیر با آنها روبرو میشود و انجام انها میتواند در آپگرید وسیله زیر دریایی یا آپگرید های دیگر موثر باشد. در طول بازی زیردریایی در اختیار پلیر قرار میگیرد که تنها از دید کاکپیت میتوان آن را کنترل کرد. با پیشرفت در مسیر داستان، زیر دریایی های دیگری با قابلیت های متفاوت نیز آزاد میشوند که بسته به نوع بازی و سلیقه قابل تغییر هستند. در واقع این وسایل قوی تر شده نسخه های قبلی خود نیستند و کاملا مزایا و معایب متفاوتی دارند که بستگی به نوع بازی کردن پلیر دارند. دو سلاح اصلی در کنار زره و قابلیت های دیگر، سیستم جنگی زیردریایی های را تشکیل میدهند که قابلیت شخصی سازی و پیشرفت دارند. آهن و مواد اولیه مورد نیاز این آپگرید ها هم میتواند خریداری شود و یا در طول انجام مراحل آنها را در جای جایه بازی پیدا کرد. تفاوت در سلاح های بازی به خوبی قابل حس شدن است و پیدا کردن انواعی که بهترین بازده را داشته باشند کمی زمان بر. زره و سپر دفاعی نیز در طول مراحل نیاز به بازیابی دارند و به سرعت و با هدف قرار گرفتن تمام خواهند شد. در نتیجه استراتزی جنگی و کمی حوصله مهمترین فاکتورها هستند.

کامبت Aquanox شاید بدون اغراق بتوان گفت که آزاردهنده ترین قسمت گیم پلی است. سیستم هدف یابی و یا حتی شلیک و زدن اهداف اصلا جالب نیست. مشکلات عدیده زیادی دارد و برای شلیک در اکثر مواقع باید ثابت باقی ماند که زیر دریایی را در موتجه با 4 یا 5 نیروی دشمنف تبدیل به هدفی آسان میکند. برا هدف قرار دادند حتی زمانی که با دقت شروع به جنگ میکنید، اما سیستم جوری طراجی شده که هیچ لذتی ندارند و بیشتر دعا میکنید تا شاید زودتر تمام شود و به قسمت های بعدی بازی رفت. هرچند انتخاب درست سلاح میتواند تا حدودی ضعف سیستم کامبت بازی را جبران کند. چون این مشکلات کاملا از پایه و اساس در گیم پلی حس میشود و معطوف تنها به تفاوت سلاح و زیردریایی ها نیست. تمام اطلاعات در کاکپیت سفینه به خوبی جا گذاری شده اند و به راحتی قابل یافتن هستند. اطلاعتی از جمله میزان مهمات، قدرت و سرعت، زره و یا مواردی از این دسته. نوع کنترل زیر دریایی ها نیز دست کمی از کامبت ندارد و به همان نسبت شامل نواقصی میشود که کاملا ملموس هستند. این ضعف ها به شدت برریو تجربه تاثیر گذار هستند و تنها خود روند داستانیست که تا حدودی میتواند باعث شود بازی را به پیش ببرید. در مثالی ساده بخواهیم کامبت و کنترل توضیح دهیم، تصور کنید یک بازی جنگی هوایی که در داخل آب اتفاق بیفتد و سرعت آن بسیار کند شود. بدون داشتن به قول معروف Dog Fight هیجان انگیز که شاید وجود آن میتوانست تجربه ای به مراتب بهتر و جذاب تر را به وجود بیاورد.

از نکات مثبت بازی گرافیک ظاهری و هنری آن است. همه چیز به خوبی در سر جای خود قرار گرفته اند و کاکپیت زیردریایی ها جزئیات بسیار خوبی دارند. طراحی محیط بازی حس اتمسفر داستانی را به خوبی انتقال میدهند. قسمت های داستانی و صحبت با شخصیت ها هرچند دوبعدی و نقاشی هستند، اما اصلا نباید انتظار بدی داشت، چون به زیبایی ساخته شده اند و به خوبی هدف خود را طول روند نشان میدهند. برای بازیی در این سطح نمیتوان انتظار داشت که همه چیز به طور کامل طراحی شود و مطمئنن نیاز بوده که در جاهایی صرفه جویی شود که در به بهترین شکل این موارد پیاده سازی شده اند. حتی تمام کارکترهای بازی صدا گذاری شده اند و این خوب به خوبی باعث بالا رفتن سطح کیفی Aquanox است.

به طور کلی باید گفت Aquanox Deep Descent بازی خوبیست که کاملا بر اساس المان های کلاسیک ساخته شده. داستان خوبی را دنبال میکند و اگر مشکلات مربوط به کامبت و جنگ ها و کنترل بازی نبود، میتوانست حتی تبدیل به تجربه ای هیجان انگیز و سرگرم کننده شود. به عنوان اولین پروژه، استودیو Digital Arrow محصول کاملا موفق را ارائه داده و مطمئنن THQ میتواند انتظارات بالایی از آنها داشته باشد.

امتیاز بازی‌سنتر - 6.5

6.5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: روند داستانی معتدل طراحی های هنری جالب اتمسفر خوبنقاط ضعف: کامبت سیستم کنترل رنگ‌بندی محیطاین بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PC بررسی شده است

User Rating: Be the first one !
خروج از نسخه موبایل