گاهی تاریکی بر روشنایی چیره میشود، گاهی روشنایی بر آن، اما آنچه مهم است این است که هیچکدام از این دو عنصر پایدار نیستند. همان گونه که یک شمشیر دو لبه دارد، از داستان ها نیز می توان دو برداشت متفاوت کرد، کاری که آمریکن مکگی بر روی داستان زیبا و فانتزی آلیس انجام داده است. او بجای تقدیر زیبایی های این دنیای شاد و رنگارنگ، تصمیم به نشان دادن دنیایی تاریک، پر از اندوه و خفقان کرده است، جایی که شما شاهد تصورات و افکار یک ذهن مریض خواهید بود، ذهن آلیس! اولین بار 11 سال پیش عنوانی به نام American McGee’s Alice منتشر شد، بازی که بجای قرار دادن مخاطب در یک دنیای زیبا و مفرح، وی را به اعماق یک ذهن آلوده فرو میبرد، شاید تغییر دادن یک داستان به این زیبایی به چیزی که آمریکن مکگی ساخت، کار هیچکس دیگری جز کارگردان مشهور سینما، تیم برتون نباشد! در این نسخه از داستان، آلیس بجای رفتن به سرزمین عجایب مطلوبش، به دنیایی تاریک قدم میگذارد، جایی که حتی بهترین دوستان وی دچار اختلالات روانی شده اند، جایی که آقای خرگوش بجای چای، به شما خون تعارف میکند! بله، دیوانگی بازمیگردد! نسخه دوم این بازی پس از سالها وقفه توسط استدیوی تازه ساز و چینی Spicy Horse و به کارگردانی آمریکن مکگی ساخته شده است. این استودیو سابقه بسیار ناچیزی دارد و تنها بازی که میتوان در کارنامه آن مشاهده کرد، American MacGee’s Grimm میباشد که سال 2008 برایGameTap که یک سرویس آنلاین بازی های رایانه ای در آمریکا است منتشر شد، پس نمیتوان اطمینان زیادی به این شرکت و کار جدیدش داشت. منتشر کننده این بازی نیز همانند نسخه پیشین آن EA میباشد، حال باید دید که آیا این شرکت تازه ساز، در ساخت عنوانی به زیبایی نسخه اول موفق بوده است یا خیر.
محیط های بازی تماما متنوع طراحی شده اند و این کار باعث می شود تا همیشه منتظر دیدن مناظر فصل بعدی بازی باشید. البته در بعضی مکان ها گیم پلی خسته کننده و تکراری می شود اما با ورود به محیط جدید تمامی خستگی از بدنتان خارج خواهد شد. کل بازی از شش فصل تشکیل شده که هر فصل طراحی منحصر به فرد خود را دارد. یک بار در جنگل های زیبای سرزمین عجایب در گردش خواهید بود و بار دیگر در اعماق اقیانوس! محیط ها با اینکه بسته هستند اما از وسعت خوبی برخودارند و زمینه را برای پیدا کردن به اصطلاح Collectable های بازی فراهم آورده اند. این موارد شامل خاطرات از یاد رفته آلیس در مورد افراد مخصوصی هستند که با جمع آوری آن ها با گذشته او و اتفاقاتی که برایش رخ داده بیشتر آشنا می شوید. کنترل آلیس در این دنیای عجیب شرایط خاص را دارد. در مواقعی خاص باید او را کوچک کنید (اشاره به محلولی که در بدو ورود آلیس به سرزمین عجایب باعث کوچک شدن او می شد) تا بتوانید راه را ادامه دهید. در درگیری ها تقریبا به تمامی محیط اشراف دارید و به لطف سیستم قفل خودکار در هر لحظه که بخواهید می توانید دشمنان را پیدا کنید. فقط در این میان نباید از باگ های عجیب بازی چشم پوشی کرد. در مواقع زیادی و معمولا در هنگام استفاده از مسلسل، آلیس بدون هیچ گونه دلیلی گیر کرده و به هیچ عنوان از جایش تکان نمی خورد. در بعضی مواقع می توانید با زدن پیاپی دکمه پرش از این حالت خارج شوید، اما گاهی اوقات این روش هم کارساز نبوده و باید منتظر دشمنانی که به خونتان تشنه هستند باشید. این مورد زمانی با اعصاب شما بازی خواهد کرد که بازی را روی درجه سختی Nightmare در حال انجام هستید و تنها یک نفر برای اتمام آن بخش از بازی باقی مانده است! درجه سختی Nightmare همانگونه که از نامش پیداش واقعا به یک کابوس برایتان تبدیل خواهد گشت. البته این درجه سختی نیز لذت خاص خود را دارد و باید با دقت تمام ضربات را وارد کنید و از مهلکه بگریزید. لحظه ای غفلت در این حالت برابر با مرگ شما خواهد بود چون تقریبا با 2 یا 3 ضربه ساده از جانب دشمنان آلیس به آخرین چک پوینت ذخیره شده باز خواهد گشت. معماهایی در طول مراحل برای شما طراحی شده که هرچند زیاد چالش بر انگیز نیستند اما به تنوع بازی کمک می کند.
از بحث گیم پلی که بگذریم به بخش گرافیک بازی میرسیم. گرافیک بازی در نگاه کلی بسیار زیبا و چشم نواز است. طراحی هنری بازی در یک کلام فوق العاده است و با چشمان شما بازی خواهد کرد. مراحلی مانند مرحله کارت های پاسور به قدری زیباست که دقایقی را صرف تماشای محیط بازی خواهید کرد. اما از آن سو گرافیک بازی در بخش تکنیکی رنج می برد. بافت ها بسیار زمخت و بی کیفیت هستند و با نزدیک شدن به آن ها احساس میکنید در حال بازی یک عنوان نسل قبلی هستید. کاراکتر ها از دور زیبا دیده می شوند (منظور از نظر طراحی هنرست!) اما هر چه به آن ها نزدیک تر می شوید به فاجعه طراحی بیشتر پی خواهید برد. طراحی خود آلیس بدون نقص انجام شده و واقعا زحمت زیادی برایش کشیده شده است. بهتر است به حالت مو های آلیس دقت کنید تا بهترین، زیباترین و طبیعی ترین مویی که در بازی های رایانه ای دیده اید را شاهد باشید. موهای آلیس بسیار نرم طراحی شده اند و به شما قول میدهم تا پایان بازی، از موهای آلیس وقتی بر روی منبع باد ایستاده است خسته نخواهید شد. صدا گذاری بازی تقریبا موفق ظاهر شده است. فقط صدا گذاری بعضی از کاراکتر ها بسیار خشک و بی احساس انجام شده و با ظاهر کاراکتر همخوانی ندارد. موسیقی بازی، مخصوصا موزیک منوی بازی به جرئت یکی از زیباتری تم هایی بود که شنیده بودیم. افکت ها، در حد چنین بازی ای خوب کار شده اند و تمامی مواردی که در صحنه می بینید دارای صدای خاص خود هستند. از صدای شکستن شیشه تا ضربات و تبدیل شدن های آلیس همه و هم به خوبی صدا گذاری شده اند.
شایان ذکر است که این بازی بسیار طولانی است و برای اتمام آن در حالت معمولی بسته به مهارت بازیکن به 10 الی 15 ساعت زمان نیاز است که این رقم برای درجه سختی Nightmare بالای 20 ساعت خواهد بود. در کل این بازی یکی از بازی هایی است که در حد خود بسیار خوب ظاهر شد و می توان حداقل برای یک بار هم که شده آن را تجربه کرد و از دنیای جدید و تاریک آلیس لذت برد. پیشنهاد میکنیم که اگر از طرفداران بازی های ماجرایی هستید حتما این عنوان را تجربه کنید.
مجموع امتیاز - 7
7
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: مدت اتمام طولانیمناظر هنری زیباتنوع زیاد دشمناننقاط ضعف:خسته کننده در بعضی قسمت هاگاها باگ های عجیبگرافیک تکنیکی نا امید کننده