به خوبی به یاد دارم که چطور بصورت اتفاقی با عنوان Stronghold Crusader برای اولین بار آشنا شدم. در واقع به خاطر بازی کردن یکی دیگر از عناوین بزرگ سبک استراتژی یعنی Age Of Mythology مجموعهای را خریداری کردم که نسخه اول Stronghold داخلش بود و بعد از کمی بازی کردن چنان شیفتهی جزئیات و زیباییهای بازی شدم که دیگر هدف اصلی خرید این مجموعه را فراموش کردم! حال چندین سال میگذرد و اینبار نسخه دوم این بازی را پیشروی داریم. البته در این میان چندین نسخهی مختلف عرضهشده است که هیچیک موفقیت نسخهی اول و Crusader را نتوانستند تکرار کنند. پس استدیوی سازندهی بازی به ظاهر عزم خود را جزم که کرد، تا اینبار یک بازی بسیار مشابه به نسخه اول را بسازد، اما به نظر میرسد در این راه کمی زیاده روی کرده است.
نسخه اول Stronghold Crusader در سال 2002 و دقیقا یک سال بعد از اولین نسخه این بازی عرضه شد و با اضافهکردن یکسری المانهای جدید به بازی و کشاندن آن از اروپا به خاورمیانه، توانست مثل نسخه اصلی بدرخشد. حال Stronghold Crusader II بعد از تقریبا 12 سال عرضه شده است و بزرگترین تغییر صورت گرفته سهبعدی شدن کامل آن است.
همانطور که بالاتر اشاره کردم، استدیوی سازنده بیشترین تلاش را کرده تا بازی جدید مشابه نسخه اول از آب دربیاد، بنابراین نمیتوان انتظار تحول عظیمی درساختار بازی داشت. همچنان هستهی اصلی بازی بر سه رکن ساخت تجهیزات، جمع آوری منابع، ساخت قلعه و سپر دفاعی و البته تدارک تجیهزات حمله و جنگ استوار است. در واقع مثل نسخه اصلی روند انجام بازی در اکثر مواقع انجام آن یکسان است و نیازی به تغییر استراتژی به آن صورت در طول بازی وجود ندارد و با یک روند مشابه میتوان بازی را به پایان رساند.
مراحل آموزشی بازی بسیار کوتاه و ساده است و بازی بسیاری از جزییات خود را به مخاطب آموزش نمیدهد و به نظر میرسد که سازندگان به صورت پیشفرض، فرض را بر این گرفتهاند که هرکس به سراغ بازی جدید میآید قبلا با این عنوان آشنایی دارد. با توجه بهاین نکته، ورود و انس گرفتن با بازی جدید برای آشنایان با نسخههای قبلی بسیار آسان و برای تازهواردها کمی دشوار خواهد بود. در کنار این موضوع بازی به آن صورت مراحل داستانی ندارد و عمده آن شامل مراحلی است که در آن باید در نقشهای مختلف به مبارزه با اربابان مختلف بپردازید؛ مراحلی که با پیشروی در بازی سختتر میشوند.
مشابه نسخه اول، اکثر سازهها برای ساخته شدن نیاز به چوب دارند، از این رو دسترسی و ساخت منابع جمعآوری چوب در اولیت قرار دارد. بعد از چوب، اصلیترین عنصر مورد نیاز سنگ است که هم در ساخت قلعه مفید است و هم برای خرید و فروش. صحبت از خرید و فروش شد؛ باید اشاره کنم که در بازی جدید نیز از همان دقایق اول ورود به نقشه، تمامی منابع و حتی تسلیحات قابل خرید و فروش هستند. بازی در ابتدا و ورود به مرحله، مقداری پول و منابع در اختیار گیمر میگذارد که میتوان با مدیریت آن بسیار سریعتر قلعه را ساخته و بر نقشه تسلط یافت.
تعدادی واحد جدید نیز به بازی اضافه شده که هرکدام قابلیتهای خاص خود را دارند، اما اضافه شدن این واحد تغییر به خصوصی در بازی ایجاد نکرده است و به نظر همان واحدهای قبلی محبوب، همچنان کارایی بیشتری دارند. از سوی دیگر اربابان جدیدی در کنار قدیمیها در بازی حضور دارند که باید به صورت تکی و جمعی به مصاف آنها بروید.
قلعه سازی به نظر بیشترین پیشرفت را در بازی داشته است و با یک سری تغییرات ریز و درشت آسانتر و لذت بخشتر از گذشته شده است و اگر به منابع کافی دسترسی داشته باشید، بخش قابل توجهی از لحظات بازی را برایتان پرخواهد کرد. از سوی دیگر اضافه شدن یکسری افکتهای جدید سه بعدی باعث می شوند تا تخریب قلعههای دشمنان نیز جذابیت خاصی داشته باشند و کافی است که کمی پول داشته باشید و چند منجنیق در نزدیکی قلعه دشمن متسقر کنید تا نظارهگر صحنههای زیبای تخریب قلعهی دشمن باشید.
همانطور که اشاره کردم، بزرگترین تغییر صورت گرفته انتقال دنیای بازی از دوبعد به سه بعد است. طبیعتا بعد از گذشت 12 سال و تغییر موتور ساخت آن، بازی به لحاظ تکنیکی پیشرفتهای قابل توجهی داشته است و اینبار کاملا به صورت سه بعدی میتوانید به ریز و درشت نقشه کنترل داشته باشید. با این وجود Crusader 2 به لحاظ گرافیکی اصلا قابل مقایسه با عناوین بزرگ این سبک مثل سری Total War نیست و در بهترین حالت میتواند با نسخههای چندین سال قبل این سری رقابت کند. از سوی دیگر اگرچه بازی اینبار سه بعدی شده و به لحاظ تکنیکی ارتقا یافته، اما به لحاظ بصری شاید همچنان نسخه اول زیباتر به نظر آید. البته لازم به ذکر است که بازی به نظر بهینهتر از نسخههای سهبعدی قبل است و میتوان با یک سیستم متوسط هم آن را اجرا کرد اما همچنان نسبت به گرافیکی که ارائه میدهد به نظر کمی بیشتر نیاز به بهینه شدن دارد.
کسانی که شماره اول را بازی کرده باشند به خاطر دارند که در عنوان اول در طول بازی پیامهای مختلفی از سوی دشمنان و متحدان میآمد که به صورت فیلمهای از پیش ضبط شده بود و جذابیت خاصی به بازی میداد. خبر خوب اینکه این پیامها همچنان در بازی حضور دارند و خبر بد اینکه متاسفانه چندان با جزییات نیستند و شاید مناسب سال 2014 نباشند. صداگذاری و موسیقی بازی هم بسیار مشابه نسخه اصلی از آب در آمده است. اما متاسفانه برخی جزییات آن حذف شده است و نباید برای مثال انتظار داشته باشید که همچون عنوان قبلی هنگامی که بر روی شهروندان کلیک میکنید دیالوگ خاصی بشنوید که این کمبود بسیار آزار دهنده است.
متاسفانه تغییر موتور بازی باعث بروز برخی ایرادات شده است و در طول بازی به کررات به باگهای مختلفی برخورد خواهید که قبلا در نسخه اصلی به واسطهی موتور دوبعدی آن وجود نداشت. با این حال این نسخه علارغم وجود برخی ایرادات همچنان لذت بخش است و اگر شما نیز از طرفداران نسخه اول هستید پیشنهاد میکنم که این عنوان را با کمی حوصله تجربه کنید. اگر در سوی دیگر برای اولین بار قصد ورود به دنیای Stronghold را دارید به نظر نسخه اولCrusader به واسطهی گرافیک بصری زیباتر و باگهای کمتری که دارد انتخاب بهتری باشد، به خصوص اگر یکی از نسخههای دوبله شدهی وطنی را پیدا کنید!,قلعهی نهچندان مستحکم,قلعهی نهچندان مستحکم,
بالاخره بعد از نزدیک به 12 سال ادامهی عنوان محبوب سبک استراتژی یعنی Stronghold Crusader عرضه شده است. تا رسیدن به نکتهی کنونی این سری در طول این مدت دچار تغییر و تحول زیادی شده است. حال باید دید که استدیوی Firefly بعد از گذشت این همه مدت باز هم توانسته است که شکوه گذشته را تکرار کند یا نه؟
مجموع امتیاز - 7
7
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: وفاداری به نسخه اصلی گیم پلی طولانی و سرگرم کننده توجه بسیار خوب به جزییاتنقاط ضعف:گرافیک تکنیکی و بصری ضعیف عدم وجود بخش داستانی قوی وجود باگهای مختلف