نقد را از همان منو بازی شروع کنیم. با شروع بازی اولین نکتهای که نظر شما را به خود جلب خواهد کرد، منو های بازی خواهد بود. دیگر خبری از آن منو چند گزینهای و تکراری نیست. این بار منو های بازی به صورت کامل عوض و به قول معروف مدرنیزه شدهاند. منوی بازی علاوه بر یوزر فرندلی بودن و دسترسی آسان دارای گزینههای متعددی است که در شمارههای قبل به ندرت شاهد آنها بودیم. اینبار از طریق منو بازی شما تقریبا به تمام بخشهای بازی دسترسی خواهید داشت. از همان منوی اولیه میتوانید جنسیت راننده خود را عوض کنید، وارد بخش چند نفره یا تک نفره شوید و یا با انتخاب گزینه تست درایو، به رانندگی ماشینهای مختلف بپردازید. علاوه بر این مدهایی مثل «لیگ» و «شو کیس» برای اولین بار به این سری اضافه شدهاند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. بخش تکنفره این بار در قالب بخشی با نام «Story of Motorsport» ظاهر شدهاست. بر خلاف نام گولزننده، این بخش در عمل فرق آنچنانی با شمارههای قبل ندارد. تنها تفاوت این بخش را میتوان راوی و ویدیو های آن دانست که قبل از شروع مسابقات مربوط به کلاسهای مختلف پخش میشوند. ویدیوهایی که سعی دارد بازیکنان را با قدرت ماشینهای مربوط به آن مسابقات و شرایط آنها آشنا سازد. در شروع بازی پنج کلاس مختلف در اختیار شما قرار میگیرد که البته فقط یکی از آنها در دسترس است. آن کلاس هم چیزی نیست جز مسابقات مربوط به کلاسهای C و D و ماشینهایی که دارای قدرت کمی هستند. با اتمام مسابقات خود در ماشینهای ضعیف، مقداری پول برای خرید ماشین جدید و کلاسهای بالاتر و البته XP برای افزایش لول به دست خواهید آورد. پس به ترتیب شما کار خود را با ماشین های ضعیف شروع کرده و در نهایت با ماشینهای فورمول یک به پایان خواهید رساند. در کل برای اتمام تمام مسابقات به زمانی بیش از 70 ساعت رانندگی نیاز خواهید داشت. در کنار انجام مسابقات معمول بازی بخش دیگری هم با نام «شو کیس» در دسترس شما قرار میگیرد. این بخش که استارت آن از شماره چهارم و مسابقات مربوط به برنامه «تاپ گیر» زده شده بود، در این شماره نقش پررنگی را در تنوع بخشیدن به مسابقات بازی ایفا میکند. علاوه بر مسابقات مربوط به پیستهای برنامه تاپگیر و البته استیگ، اینبار سازندگان بازی شما را در نقش رانندگان معروف و مسابقات مهمی که آنها برگذار کردهاند، قرار میدهند. در این بخش در ابتدا و قبل از شروع مسابقه، رانندهای که شما کنترل ماشین او را به دست میگیرید، به وصف حس و حال خود و شرایط مسابقه میپردازد و بعد از آن این شما هستید که باید کنترل مسابقه را به دست بگیرد. در کل این بخش جالب از کار در آمده و تنوع کافی برای بخش تکنفره بازی به وجود آورده است.
در نسل هفتم سری موتور اسپورت، لقب بهترین ریسینگ نسل را یدک میکشید. لقبی که به دستآوردن آن با وجود رقبا جدید و نسل جدید سختتر از گذشته شده است. یکی از دلایل اصلی که سری فورتزا را از دیگر عناوین ریسینگ متمایز میکند، فیزیک فوقالعاده دقیق بازی است. چیزی که در این شماره هم شاهد آن هستیم و همچنان بعد از انجام اولین مسابقه بازی، شما را کاملا راضی و وادار به تعریف و تمجید از آن میکند. به بیان دیگر میتوان فیزیک عنوان فورتزا را پایه و اساس گیمپلی بازی نامید؛ چیزی که باعث شده وزن ماشینها، بر خوردها و شتاب ماشینها و البته هندلینگ و کنترل بازی به طور بسیار دقیقی در بازی شبیه سازی شوند. همچنان بعد از انتخاب Aventador، حس سرعت و وحشی بودن این ماشین را حس خواهید کرد. با انتخاب بوگاتی، رانندگی در یک سوپر ماشین را تجربه خواهید کرد و با انتخاب یک ولاستر شرکت هاندای، همان حسی که با رانندگی در ماشین خود را به دست آوردهاید را تجربه خواهید کرد. قبل از بررسی نکات جدید در چند جمله سخن را کوتاه کنم که گیمپلی این شماره، همان چیزی است که ده سال طرفدران این سری را با خود همراه ساخته است. تمام شخصیسازیها در این شماره به منوال قبل در بازی وجود دارد. همچنان میتوانید قبل از شروع بازی، وزن باد لاستیکها را کم و زیاد کنید، ارتفاع ماشین را کاهش یا افزایش دهید. علاوه بر این، بخش جدیدی با قابلیت استفاده از modeهای مختلف به بازی اضافه شدهاست که کارایی همچون اسکالهای سری هیلو را دارد. بعضی از مدها به شما XP بیشتر خواهند داد، گروهی قدرت ماشین شما را افزایش میدهند و گروهی هم به شما هدفی میدهند که در صورت انجام آن، مقداری پاداش دریافت خواهید کرد. قابل ذکر است که این قابلیتها فقط در بخش تکنفره بازی در دسترس است. در فورتزا 5 سازندگان تصمیم گرفتند قابلیتmicrotransactions را به سری اضافه کنند، قابلیتی که به مزاق طرفداران خوش نیامد و در این شماره هم از آن خبری نیست. در عوض نکات دوستداشتنی شماره چهارم به این شماره بازگشتهاند. همانند شماره چهارم، بعد از هر بار لولآپ شدن، به شما جایزهای داده خواهد شد. بخش فورتزا ویستا هم اینبار کاملتر از همیشه و با اختیار قرار دادن بیش از 450 ماشین برای علاقهمندان به جزیئات ماشینها با قدرت تمام بازگشتهاست. طیف انتخاب ماشینها از تمام شمارههایی که تا به امروز بازی کردهاید، بیشتر است. 450 ماشین که هر کدام از نقطهای مختلف از تاریخ آمدهاند. از Ferrari 375 گرفته که از سال1952 آمده تا جدیدترین خودرو شرکت فورد،Ford GT که نشاندهنده عظمت و ظرافت کنونی طراحان این شرکت است. به Split Screen هم اشاره کنم که به این شماره بازگشته و به شما اجازه خواهد داد تا لذت رانندگی را با دوست خود سهیم شوید.
بارش باران و رانندگی در شب دو بخش جدیدی هستند که بعد از انتظار طولانی بالاخره به این شماره اضافه شدهاند. هر چند که خبری از گردش شب و روز و بارش باران به صورت ریل تایم در بازی نیست و این دو ویژگی جدید فقط محدود به چند پیست بازی شدهاست. بر خلاف عنوان فورتزا هورایزون 2 که باران بیشتر جنبه ضاهری داشت، در فورتزا 6 شاهد تاثیرگذاری آن بر روی روند مسابقات هم هستیم. کار سازندگان بازی در این قسمت تحسین بر انگیز است. بارش باران بر روی سطح پیست باعث شده در قسمتهای مختلف سطح جاده گودالهای آبی ایجاد شود که علاوه بر جنبه ضاهری آن، دارای تاثیرگذاری مستقیم بر روی گیمپلی بازی نیز باشد. به این ترتیب که با حرکت لاستیک ماشین از روی گودال آب، دمای لاسیتک کاهش یافته و باعث چسبندگی کمتر آن با سطح آسفالت میشود و در نتیجه کنترل ماشین سختتر شده و با یک حرکت اشتباه به راحتی از مسیر مسابقه خارج خواهید شد. مسابقات در شب هم حس و حال مخصوص به خود را دارد. سازندگان بازی ادعا کرده بودند، این بخش نشانگر فوبیا و ترس از رانندگی در شب است که به نظر این جمله کمی اغراق برای این بخش به حساب میآید اما با این حال باز هم وجود این بخش باعث ایجاد تنوع در بازی شدهاست. در این بخش شما هستید و نور چراغ ماشین و دیگر هیچ. تا حد ممکن سعی شده در این بخش از منبع نور کمتری استفاده شود تا حس رانندگی در تاریکی شب، به شما منتقل گردد.
بر خلاف بقیه بخشها، در قسمت بصری شاهد پیشرفت چشمگیری در شماره ششم نیستیم. سازندگان در این شماره بیشتر سعی کردهاند نکات منفی و زننده شماره قبل را تصحیح کنند. به عنوان مثال، دیگر خبری از مدلهای دو بعدی تماشاگران نیست و در این شماره در تمام پیستها از مدلهای سهبعدی استفاده شدهاست. دیگر تغییر مهمی که در این شماره رخ داده، تغییر رنگها است. در شماره پنجم رنگها بیشتر به سمت تم گرم رفته بودند و حالتی سرخ داشتند که در این شماره این مشکل بر طرف شده و با مقایسه با شماره قبل، رنگها دارای حالت متعادلی هستند. سازندگان به اکثر پیستها افکتهای گرد و خاک و بخار را اضافه کردهاند تا محیط پیستها کمی زندهتر به نظر آید، هر چند که همچنان مدل ضعیف درختها و کمبود آبجکتهای محیطی در بعضی از پیستهای بازی به چشم میخورد. باران هم یک دیگر از بخشهای جدید حاظر در این شماره است که در بالا به شرایط آن و تغییرات که در گیمپلی ایجاد میکند، اشاره کردیم. از لحاظ بصری هم این بخش نمره قبولی را دریافت میکند. قطرات باران با حرکت ماشین شما در سطح بدنه ماشین به حرکت در میآیند. علاوه بر این از افکتهای مختلفی برای نشان دادن قطرات باران بر روی بدنه ماشینها و خیسی حاصل از باران، استفاده شدهاست که در کل از لحاظ بصری بسیار زیبا و چشم نواز از کار در آمدهاند. تکمیل کننده این بخش هم فریم ریت و رزولوشن بازی است که به صورت 60 فریم در ثانیه و بدون کوچکترین افت فریم در رزولوشن1080p در کل بخشهای بازی اجرا میشود. در فورتزا 5 شاهد سیستم دمیج فیزیکی و مکانیکی جدیدی بودیم که در تصادفهای کوچک بسیار دقیق عمل میکرد. در این شماره هم به نظر میرسد سازندگان بازی بدون کوچکترین تغییری از همان سیستم استفاده کردهاند. برای بررسی این سیستم میتوان اینگونه گفت که در برخوردها و تصادفات نسبتا کوچک، ماشینها به صورت کاملا دقیقی دچار آسیب میشوند. به عنوان مثال اگر شما از سمت چپ سپر جلو با ماشین جلویی خود برخورد کنید، شاهد این خواهید بود که ماشین شما فقط از همان قسمت دچار آسیب میشود و اجزا همان قسمت ماشین شما دچار مشکل میشوند. اما در تصادفات سنگین قضیه کمی فرق دارد. ماشین خود را بردارید و با سرعت 100 مایل در ساعت به دیوار بکوبید. از لحاظ مکانیکی ماشین شما خراب خواهد شد، اما همچنان قادر به ادامه مسابقه هستید. از لحاظ تخریب فیزیکی هم در این شرایط تغییر آنچنان زیادی در ظاهر ماشین شما اتفاق نخواهد افتاد.
گیمپلی و جزئیات را میتوان به عنوان نیمی از لذت رانندگی در فورتزا بیان کرد و صداگذاری بینظیر ماشینها را نیم دیگر آن. مثل همیشه این بار هم صدای موتور تمام ماشینها با کیفیت هر چه تمامتر ضبط شده تا با شروع مسابقه گوش شما را نوازش دهد. ماشینهایی هم که در شماره قبل در این زمینه دچار مشکلاتی بودند، از نو صدا گذاری شدهاند تا این بخش را از هر لحاظ کامل نگه دارند. از صداگذاری که بگذریم، یکی از نکات آزار دهنده در فورتزا 5 مربوط به ترکهایی بود که در طول مسابقه پخش میشد. در اصل باید گفت: فورتزا 5 تنها یک ترک داشت که در کل بازی پخش میشد. اما در فورتزا 6 اینگونه نیست و تعداد بسیار بیشتری ترک برای بازی در نظر گرفته شده تا به تنوع این بخش کمک کند. هر چند که خاموش کردن گزینه پخش آهنگها و گوش دادن به صدای موتور ماشینها بهترین حرکتی است که میتوانید از همان ابتدا انجام دهید.
از باران گفتیم، از رانندگی در شب گفتیم، تمام نکاتی جدید را بررسی کردیم اما حالا وقت آن رسیده تا مهمترین و البته یکی از ضعفهای اصلی شماره قبل را بررسی کنیم و آن هم چیزی نیست جز هوش مصنوعی. جمله را کوتاه کنم. هوش مصنوعی فورتزا 6 بهترین و کاملترین هوش مصنوعی است که در بین تمام ریسنیگهای موجود میتوانید پیدا کنید. من به عنوان نگارنده این مطلب، عنوان فورتزا 5 را از همان ابتدا بر روی آخرین درجه سختی به راحتی با کسب رتبه اول در مسابقات به پایان میرساندم. موقع انجام فورتزا 5 بارها و بارها بقیه شرکت کنندگان، که هوش مصنوعی آنها را کنترل میکرد، در طول مسابقه با من برخورد و ماشین من را از جاده خارج میکردند. چیزی که نباید در یک عنوان شبیهسازی رخ دهد. اما در شماره ششم خبری از این اتفاقات نیست. رقبای شما دیگر همانند عنوان تویستت متال شما را از صحنه روزگار محو نمیکنند و این بار به رانندگانی باهوش تبدیل شدهاند که فقط به انجام مسابقه میپردازند. آنها به قدری در این شماره خوش میدرخشند که بنده بعد از 50 ساعت رانندگی همچنان قادر به این نیستم که با درجه سختی آخر هوش مصنوعی، مسابقات را در رتبههای اول تا سوم تمام کنم. تکنولوژی «درایوآتار» که در شماره پنجم معرفی شد، در این شماره به اوج خود رسیده و باعث جذابیت دوچندان بخش تکنفره بازی شده است. این بار این تکنولوژی کوچکترین حرکات شما را به خاطر میسپارد تا با استفاده از آن به سراغ بقیه بازیکنان برود و انجام مسابقه با رقبایی واقعی را تداعی کند. از دیگر پیشرفتهای حاصل شده در این شماره میتوان افزایش تعداد رانندگان به عدد 24 اشاره کرده که باعث رقابت بیشتر و در نتیجه جذابیت بیشتر بخش چند نفره بازی شده است. سازندگان بازی برای تنوع بیشتر به بخش چند نفره، بخشی به نام لیگ را اضافه کردهاند که شامل مسابقات دورهای میشود. این مسابقات در تاریخ خاصی شروع شده و در تاریخی خاص هم به پایان میرسد و برنده کسی است که مسابقات بیشتری را در لیگ برگذار کند و در لیدر بورد این بخش، رتبه بهتری را کسب کند.
در نهایت به نقطه اول بازگردیم. فورتزا 6 کاملترین شماره سری فورتزا است که تا به امروز ساخته شده است. هر چند از کمبود و کاستیهایی مثل نبود چرخه آب و هوا و شب و روز بهره میبرد اما باز هم این بازی یک فورتزاست. از همان اولین مسابقه به قدری شما را درگیر به خود خواهد کرد که شاید مثل نگارنده حتی فرصت نکنید، نقد بازی را به موقع به پایان برسانید و مدتها فراری خود را برداشته و مشغول به متر کردن پیستهای بازی شوید. اینجا قدرت فیزیک و هوش مصنوعی حرف اول را میزند.,سالی دیگر و نقدی دیگر از شماره جدید فورتزا موتور اسپورت. ششمین عنوان از سری فورتزا موتور اسپورت در حالی عرضه میشود که استودیو ترن 10 سالگرد دهسالگی استودیو خود را جشن گرفته و از عنوان فورتزا موتور اسپورت 6 به عنوان کاملترین عنوان در این سری یاد میکند. حال در عمل قصد داریم با نقد و بررسی این عنوان به صحت ادعا استودیو ترن 10 پی ببریم. ادعایی که قبلا هم از سوی این استودیو شاهد آن بودیم و بعد از نقد و بررسی اثر فوق به صحت آن پی بردیم.
مجموع امتیاز - 9
9
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت: هوش مصنوعیطراحی منو های بازیفیزیک بی نقصصداگذاری باران و مسابقات در طول شبمحتویات کاملنقاط ضعف:مدل ضعیف درختها و کمبود آبجکتهای محیطی در بعضی از پیستهانبود چرخه شب و روز