بررسی

در هم شکسته شدن مقاومت!

خواند نقد و بررسی,با معرفی شدن عنوان Resistance: Burning Skies در جریان نمایشگاه Gamescom سال گذشته، کسی فکرش را نمی‌کرد که ساخت قسمتی از سری Resistance که یکی از سری بازی‌های محبوب Playstation است، به استودیو Nihilistic واگذار شود. استودیویی که بازی نه چندان موفق Move Heroes را در کارنامه خود دارد. با توجه به پایان داستان اصلی سری Resistance در قسمت سوم و همچنین فروش بسیار کم آن، خیلی از اهالی صنعت گیم بر این باور بودند که شرکت سونی بهتر است این سری را به حال خود بگذارد و یا حداقل مدتی آن را کنار بگذارد. و این‌بار با عرضه یک نسخه فرعی بر روی کنسول دستی PS Vita ، من هم با آن دسته از اهالی گیم هم عقیده شدم.

Burning Skies شما را در کنترل یک مامور آتش نشانی به نام Tom Reilly در روزهای آغازین حمله Chimera به آمریکا قرار می‌دهد. در این بین همسر و فرزند Tom از او جدا شده به کمپ محافظت از آواره‌های جنگی فرستاده می‌شوند، و Tom نیز در ادامه با هدف پیدا کردن آنها و کشتن چند Chimera در این سو و آن سو ماجرا را پیش می‌برد. داستان بازی نسبتاً ساده است که البته سازنده سعی کرده با وارد کردن چند Twist آن را جذاب‌تر کند، ولی در این کار زیاد موفق نبوده است. در ادامه، یکی از نکات منفی، شخصیت پردازی بازی است. در بعضی بخش‌ها شاهد شخصیت‌هایی هستیم که نه می‌دانیم از کجا آمده‌اند و نه معرفی خاصی می‌شوند. ضمن اینکه در طول بازی و میان پرده‌ها به ندرت شخصیت اصلی داستان را مشاهده می‌کنید، که همین باعث می‌شود مخاطب نتواند ارتباط کافی را با شخصیت اصلی برقرار کند و به طور کلی او را بشناسد. در همین راستا شخصیت دیگری به نام Ellie در اکثر اوقات شما را همراهی می‌کند، در این حال، چنین به نظر می‌رسد که تمرکز بازی بیشتر بر روی Ellie است تا شخصیت اصلی! این نکته زمانی رنجش آور می‌شود که اسم Ellie را از زبان Tom با یک لحن و تن صدای ثابت، ده‌ها و شاید صدها بار می‌شنوید. Ellie, Ellie, Ellie
,,اکشن و گیم‌پلی بازی نیز دست کمی از شخصیت پردازی ندارد و مشکلات ریز و درشت آن را احاطه کردند. سلاح‌ها در BS به غیر از 1-2 مورد جدید اکثرا مربوط به نسخه‌های پیشین هستند که این به خودی خود نکته بدی محسوب نمی‌شود اما وقتی تفاوت شوتینگ بین این نسخه و دیگر نسخه‌های سری Resistance را مقایسه می‌کنیم، سلاح‌ها در BS با توجه حس شلیک و صدایشان بیشتر به تفنگ آب‌پاش شبیه هستند تا سلاح‌های فوق پیشرفته فضایی! همانند نسخه سوم در این بازی نیز وقتی سلاحی را به دست می‌آورید در کل طول بازی می‌توانید از آن استفاده کنید، اما متاسفانه در BS با وجود اینکه همه سلاح‌ها در اختیار هستند به دلیل کارایی بالای 1-2 سلاح در بیشتر مواقع بازیکن از همین 1-2 سلاح استفاده خواهد کرد و به ندرت پیش می‌آید که موقعیتی در بازی، بازیکن را به استفاده از دیگر سلاح‌ها ترغیب کند. همچنین با پیدا کردن یک سری آیتم مخصوص در طول بازی امکان upgrade کردن سلاح‌ها وجود دارد اما تاثیرات چندان زیادی در گیم‌پلی ایجاد نمی‌کنند. از قابلیت صفحه لمسی Vita نیز در بازی استفاده شده که از معدود امکانات قابل جالب بازی است. برای مثال شلیک‌های Secondary، پرتاب نارنجک و ضربات Melee با استفاده از صفحه لمسی جلو امکان پذیر هستند.

در بخش تک نفره Burning Skies مجموعاً شش مرحله وجود دارند که نسبتاً تعداد کمی است و در عین حال از مشکلات طراحی نامناسب رنج می‌برند. در اکثر مواقع محیط اطراف بسیار بی روح طراحی شده‌اند و نبود موسیقی و صدای مناسب در حین بازی کردن نیز این امر را بیشتر جلوه می‌دهد. البته موسیقی ابتدایی بازی بسیار عالی و گوش نواز است و به جرات می‌توان آن را تنها نکته برجسته بازی دانست. باعث تاسف است که تیم سازنده بیشتر از این نوع موسیقی در طول بازی استفاده نکرده است. در همین حال طراحی نامناسب مراحل به خصوص در مرحله آخر بیشتر به چشم می‌آید چرا که نمونه آن را بارها و بارها در نسخه‌های پیشین Resistance دیده‌ایم و بیش از حد تکراری شده است. همچنین این مرحله از مشکل جایگذاری نامناسب Check Pointها و طولانی بودن نیز رنج می‌برد.
,,هوش مصنوعی بازی نیز تعریفی ندارد. برای مثال در بعضی صحنه‌ها ممکن است با یک Chimera مواجه می‌شوید که داخل یک اتاق در حال دویدن به این طرف و آن طرف است و کاری به شما ندارد! یا درحال تیر اندازی به سمت دیوار است. البته این موارد به ندرت پیش می‌آید و زیاد مساله بزرگی نیست ولی در مجموع هوش مصنوعی در Burning Skies چیزی نیست که بازیکن را به چالش بکشد. در گوشه و کنار چندین Boss Fight نیز در BS گنجانده شده‌اند که از گیرایی لازم برخوردار نیست، چرا که یا آسان هستند یا بیش از حد آزار دهنده! (Boss Fight پایانی)

Burning Skies اولین بازی اول شخص بر روی PS Vita است که امکان بازی چندنفره را فراهم می‌کند. بخش Multiplayer بازی شامل 3 مد Deathmatch, Team Deathmatch و Survival است که قطعا همگان با 2 مد اولی آشنا هستند، اما مد Survival به این صورت است که دو تیم انسان و Chimera در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و با کشته شدن هر انسان، او به Chimera تبدیل می‌شود و این امر همینطور ادامه پیدا می‌کند تا در نهایت تنها یک انسان در بازی باقی بماند که به عنوان برنده Match انتخاب می‌شود. چندین Perk هم برای بخش چند نفره در نظر گرفته شده که همان سلاح‌ها و updrageهای بخش تک نفره هستند. در کم بود بازی‌های چند نفره برای PS Vita ، و همچنین ضعف‌های بخش تک نفره، بخش چند نفره این بازی می‌تواند تنها دلیل شما برای بازی کردن دوباره Burning Skies باشد. ,,از هیچ کس پوشیده نیست که PS Vita تازه در اول راه است و چندماهی بیشتر از عرضه آن نمی‌گذرد. Burning Skies نیز به مانند بازی‌های اولیه PS Vita قطعا از حداکثر توانایی سخت افزاری برای ایجاد جلوه‌های بصری بهره نمی‌برد. اما با این حال نیز گرافیک این بازی در بهترین شرایط، متوسط است. رزولوشن پایین‌تر از حد معمولی و نبود AA نیز بر این موضوع دامن میزنند و شاید به همین دلیل باشد که سازندگان امکان گرفتن عکس مستقیم از بازی را غیر فعال کرده‌اند!

در دورانی که چندین و چند استودیو فقط به خاطر یک بازی ناموفق برای همیشه تعطیل می‌شوند، جای تعجب است که استودیو Nihilistic با وجود تعداد زیادی بازی سطح پایین در کارنامه خود هنوز پابرجاست. Resistance: Burning Skies نمونه دیگری از این بازی‌های سطح پایین است که تک تک اجزای آن از سطح متوسط هم فراتر نمی‌روند. امیدواریم که این بازی درس عبرتی برای شرکت سونی باشد که ساخت بازی‌های کنسول دستی را به استودیو‌های ضعیفی مانند Nihilistic واگذار نکند.

مجموع امتیاز - 0

0

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:

نقاط ضعف:

User Rating: 5 ( 1 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا