بررسیکامپیوتر

وحشت،تاریکی،مرگ و چند چیز دیگر!

در سال 2007 و با معرفی Penumbra بعضی از طرفداران عناوین ترسناک روان شناختی و ماجرایی به شدت منتظر بودند تا ببینند اولین اثر استودیوی Frictional Games خواهد توانست روح تازه ای به استانداردهای این ژانر بدمد یا خیر؟
جواب منفی بود. Penumbra نتوانست انتظارات طرفداران را برآورده کند. اما بسیاری از گیمرها را با ترس عجیب و خاص خود منتظر آثار بعدی این استودیو گذاشت. در ادامه و با معرفی دو دنباله ی هر چند کوتاه Frictional سعی کرد نقاط ضعف بازی قبلی را پوشش داده و آثاری کم نقص تر خلق کند. اما به هر حال در سال 2008 پرونده ی این IPبسته شد و استودیو به سکوت خبری فرو رفت.
در سال 2010 و با معرفی Amnesia the Dark Descent طرفداران با اشتیاق منتظر عرضه ی عنوان جدید این استودیو بودند. انتظاری که نتیجه داد.
Amnesia در سال 2011 عرضه شد. عنوانی که به جرات می توان گفت استاندارد های ژانر وحشت را ارتقا داد و به تالار افتخارات بازی های رایانه ای پیوست.
حالا بعد از دو سال با دنباله ی آن اثر شایسته مواجهیم، باید در ابتدا اقرار کرد A Machine for Pigs باز هم یک اثر موفق است.تلاشی برای پیوند زدن ترس روان شناختی با مفاهیم عمیقی چون نقد پایه های یک تمدن،هدف زندگی، عشق های عمیق و فراموش شده ای که در بستر روایی داستان انگیزه ای برای تلاش برای زنده ماندن می شوند، اعتقادات و باروهای مذهبی و البته جنون و دیوانگی!
مهم ترین محور محتوایی بازی را باید در ارجاعات آن به آثار انقلاب صنعتی و ماشینی شدن افسار گسیخته ی اروپا و بالاخص انگلستان قرن 19 میلادی جست و جو کرد.
و این سیر محتوایی غنی وقتی با یک تم ماجراجویی فوق العاده که بیشتر آن در تاریکی مطلق (Pitch Black! یاد رفیق خوبمان Riddick به خیر…) می گذرد و المان عجیبی چون خوک ها همراه می شود، باید خیلی ترسو و یا بی ذوق باشید که بتوانید از خیر تجربه ی آن بگذرید.
داستان بازی در سال 1899 و در لندن اتفاق می افتد.شما در نقش Oswald Mandus ( همین نام گذاری شخصیت اصلی بازی و سرنوشت او یک ارجاع فوق العاده به باورهای مسیحیت است.) یک متنفذ و کارخانه دار صنعتی هستید که البته علاقه ی قابل توجهی هم به ماجراجویی دارد!
ماجرا با بیدار شدن شخصیت اصلی در یک عمارت مخوف آغاز می شود. در حالی که حافظه ی کوتاه مدت وی تقریبا به طور کامل پاک شده است و چیزی از اتفاقات اخیر به یاد نمی آورد.
Oswald به خاطر می آورد که دو پسرش را گم کرده و همسرش نیز شاید کشته شده است. و البته چیزی در ذهنش سر منشا این حوادث را به سفر وی به مکزیک ارتباط می دهد. با قدم گذاشتن وی در عمارت و کارخانه ی خود وجود آثاری عجیب از خوک ها ماجرا را عجیب تر و پیچیده تر از قبل می کند…
شما باید از دید اول شخص به جست و جو در عمارت و کارخانه بپردازید و تلاش کنید تا ماجرا را روشن کنید. تکمیل این اطلاعات از طریق یادداشت هایی که در جای جای محیط قرار دارند، دستگاه های ضبط صوت قرن نوزدهمی و البته مکالمات عجیب و مرموز تلفنی با مردی دیوانه که گاها شما را به سوزاندن پسرانتان در دیگ بخار تهدید می کند! صورت می پذیرد.
اما ماجرا به همین سادگی و آرامی به پیش نمی رود و گام های بعدی شما در این عمارت مخوف با درگیری هایی خونین و موحش با موجوداتی عجیب و البته هراس انگیز ادامه پیدا می کند.

روش حس القای ترس بازی به شدت به عنوان اصلی وفادار است. و البته با الگوی عناوین اکشن که با محوریت شوک های ناگهانی برای ترساندن تلاش می کنند متفاوت است.
بازی سعی دارد تا گام به گام و در طول زمانی نسبتا طولانی ترس را به لایه های عمیق روحی شما نفوذ دهد و سپس پس از آرامشی مخوف با یک اتفاق مهیب شما را به شدت بترساند. امری که کاملا در آن موفق است!طراحی محیطی بازی، جو اروپای صنعتی آن و اصرار شدید بر به تصویر کشیدن یک جو بی روح ماشینی با صحنه هایی مملو از فلزات بی مصرف و زنگ زده نیز به شدت بازی را در القای حس ترس و تنهایی یاری می کند. علاوه بر این طراحان با دخیل کردن المان های سبک Steam Punk شبیه به Dishonored تلاشی موفق را برای به تصویر کشیدن باطن لندن انجام داده اند.
از بارز ترین ویژگی های خط داستانی بازی تغییرات بنیادین شخصیت اصلی بازی است. مردی که در ابتدا یک سرمایه دار ساده به نظر می رسد تا مرز تبدیل شدن یه یک متفکر عجیب و دیوانه پیش خواهد رفت!
باید گفت در بازی همه چیز در اختیار سیر روایی بازی است. گیم پلی ایجاد شده تا شما را هر چه بیشتر به درک داستان بازی نزدیک کند. اساس گیم پلی بازی بر مبنای جست و جو های شما در محیط و تلاش برای یافتن یادداشت ها و مدارک صوتی پراکنده شده است تا بتوانید به منشا حوادث اتفاق افتاده پی ببرید. و البته این امر به هیچ وجه بدون اضطراب نخواهد بود.
دشمنان همیشه در کمین شما هستند. دشمنانی که شما توانایی ای برای مقابله با آن ها را ندارید و فقط فرار از دست آن ها مسیری برای نجات یافتن شماست. به عنوان یکAdventure بازی به هیچ وجه شما را با پازل های دشوار و غیر منطقی که نیازمند گشتن پیکسل به پیسکل محیط است مواجه نمی کند و خبری از آیتم های به درد نخور و گاها مضحک معمول این سبک در Inventory شما نیست!
همه چیز در خدمت آن است تا شما بیشتر از پیش در جو بازی غرق شوید و بتوانید با داستان ارتباط بر قرار کنید.
همانطور که پیش از این اشاره کردیم بازی تلاشی است برای به نقد کشیدن پایه های انقلاب صنعتی و جو حاکم بر انگلستان هنگامی که چرخ های آهنین صنعت در حال در نوردیدن آن و تلاش برای لشکر کشی به سراسر جهان بود.اما بار اصلی این انتقال مضمون را چه چیز به دوش می کشد؟ به اسم بازی توجه کرده اید؟! بله خوک ها!
اگر کتاب قلعه ی حیوانات اثر ماندگار جرج اورول را خوانده باشید. احتمالا با مفهوم مسخ شدگی و فرآیند تطور انسان های سرمایه پرست تا سرحد خوک هایی متکلم را به یاد می آورید.
این جا نیز خوک ها نقشی مشابه را ایفا می کنند. در جای جای بازی رد پایی از این موجودات عجیب و البته از دید نگارنده نفرت انگیز به چشم می خورد. موجوداتی که نماد انسان های مسخ شده و حل شده در فرآیند ماشینی شدن هستند.
اما نقطه ی اوج تماثیل مفهومی هنگام رویارویی شما با مخوف ترین موجودات بازی یعنی مردان خوکی( Pig Man) خواهد بود. موجوداتی مخوف و دهشتناک که در چند ثانیه شما را تکه پاره خواهند کرد و در هنگام مواجهه با آنان تنها راه فرار است!( به جرات می توان گفت ترس ناشی از این رویارویی ها دست کمی از ترسناک ترین بخش بازی قبل یعنی Water Monster ندارد.)
مردان خوکی تمثیلی از سرمایه دارانی هستند که از خورده بورژوا هایی طالب ثروت در طول زمان تبدیل به انسان های مسخ شده ای شده اند که دیگر هیچ چیز از انسانیت آن ها باقی نمانده است. و البته مهم ترین نقش را در باز شدن گره های داستانی ایفا می کنند. که البته تلاش برای کشف آن را به شما واگذار می کنیم.
اجازه بدهید سخن را پیرامون خط داستانی بازی کوتاه کنیم و کمی به ابعاد فنی آن بپردازیم.
همانطور که اشاره شد بازی از لحاظ طراحی هنری در سطح مطلوبی قرار دارد. البته از نماهای زیبا و مسرت بخش شبیه به Rayman Legends خبری نیست! و اینجا مهارت هنری طراحان در به تصویر کشیدن فلزات زنگ زده، محیط های بی روح و دالان های تنگ با انتهایی روشن( دهلیز!) متبلور شده است.از لحاظ تکنیکی با اثر شاخصی روبرو نیستیم، البته این بدان معنا نیست که A Machine For Pigs از این بعد بازی ضعیفی است. اما هنگامی که بازی برای یک پلتفرم به صورت انحصاری ساخته می شود ناخودآگاه توقع ما از آن بالاتر خواهد رفت. و وقتی آن پلتفرم رایانه های شخصی باشد دیگر جایی برای تکسچرهای بی کیفیت باقی نمی ماند!
البته باید به این نکته توجه داشت که Amnesia یک بازی دانلودی و مستقل است اما به هر حال ما انتظار جلوه های بصری پیشرفته تری را از این بازی داشتیم.
اما جلوه های صوتی بر خلاف گرافیک تکنیکی در سطح بسیار بالایی قرار دارند. موسیقی فوق العاده که با جو بازی در نهایت هماهنگی قرار داد. افکت های صوتی بسیار با کیفیت و مطابق با جلوه های بصری و لحظات حساس که با اضافه شدن یک صدا پیشگی فوق العاده به آن ها تبدیل به یکی از بهترین پکیج های شنیداری موجود در بازی های رایانه ای می شوند. برای واقف شدن به این امر به شما پیشنهاد می کنم تا با یک هدفون با کیفیت و در تنهایی نیمه شب شروع به بازی کنید، و البته منتظر پرش های متعدد از صندلی خود باشید!در پایان باید گفت اگر صرفا برای تجربه ی یک ماجراجویی ترسناک در غالب بازی های رایانه ای اقدام به تجربه ی بازی کنید در برخی ابعاد نظیر گیم پلی سطحی، معماها و پازل های ساده ی آن نا امید خواهید شد. اما ترسی را تجربه خواهید کرد که این روز ها نظیر آن را در هیچ بازی دیگری نمی توانید پیدا کنید.
اما اگر کمی عمیق تر این مدیا را دنبال می کنید به شما تضمین می دهم Amnesia A Machine for Pigs یک اثر بسیار ارزشمند است. اگر به غرب شناسی و مطالعه ی مبانی غرب مدرن علاقه داشته اید بدون شک از این نقد تند انگلستان قرن نوزدهم لذت خواهید برد و یک ترس روان شناختی بی بدیل را نیز تجربه خواهید کرد. ترسی که با ارجاعات تاریخی خود تا مغز استخوان شما نفوذ خواهد کرد!

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
داستان عمیق و درگیرکننده
ارجاعات تاریخی و فلسفی عالی
جو رعب انگیز و بسیار تاریک، بسیار!
طراحی هنری در خدمت انتقال مفهوم
کیفیت فوق العاده ی شنیداری بازی
نقاط ضعف:
پازل ها و معماهای آسان

User Rating: 3.6 ( 1 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا