بررسیپلی استیشن 4

سر گردان | نقد و بررسی Headlannder

خواندن نقد و بررسی,اگر عنوان قبلی شرکت «دابل فاین» (Double Fine) یعنی «بروکن ایج» (Broken Age) را تجربه کرده باشید، این عنوان از نظر لور داستانی و سبک، تا حدودی برایتان آشنا خواهد بود. اتمسفر، اتمسفر فیلم‌های علمی-تخیلی دهه 70 میلادی سینما را به شما انتقال می‌دهد. داستان در آینده‌ای دور و فضایی دورتر در حال وقوع است. شخصی به نام «ارل» شما را از خواب بیدار می‌کند و بلافاصله متوجه می‌شوید کاراکتر شما بدن ندارد! حالا با یاری صدای ارل باید به دنبال یافتن جواب سوالاتتان در سفینه‌ها باشید.

برای این کار ابتدا باید بدنی برای خودتان دست و پا کنید. سر شما به واسطه یک شعله که از زیرش خارج می‌شود می‌تواند آزادانه در هوا پرواز کند. تمامی NPC هایی که در این بازی ملاقات خواهید کرد، همگی ربات هستند و با کندن سر آن‌ها از تنشان، قادر خواهید بود سر خود را جایگزین کرده و صاحب یک بدن شوید. هر بدن نیز کارکرد مخصوص به خود را دارد و از رنگ‌های مختلفی، که هر یک کلید ورود به یک در امنیتی است، تشکیل شده است. از اینجا بازی شروع شده و شما با ده‌ها نوع پازلی که تا پایان با شما همراه هستند درگیر خواهید بود.

بازی بصورت پلتفرمر دو بعدی دنبال می‌شود. سفینه‌ای که در آن هستید از اتاق‌های متعددی تشکیل شده و برای گذر از هر اتاق نیازمند باز کردن در مربوط به آن هستید. این درها با رنگ‌های مختلفی کدگذاری شده است و شما فقط در صورتی که بدن مربوط به آن رنگ را با خود به همراه داشته باشید قادر خواهید بود که از در عبور کنید. اصلی‌ترین بخش معماها و پازل‌های بازی را همین درها تشکیل می‌دهند. اکثر بدن‌هایی که پیدا خواهید کرد قابلیت تیراندازی لیزر را دارند و این لیزرها با توجه به رتبه رنگی که دارند، بعد از برخورد به دیوار به دفعات بازتاب خواهند داشت که این خود پازل‌های جدیدی را پیش رویتان خواهد گذاشت.

بازی تنها متشکل از حل معما نیست و درگیری‌های شوتینگ با دیگر ربات‌ها نیز بخشی از بازی هستند. نحوه مبارزه با آن‌ها و زنده ماندتان نیز به گونه‌ای پازل محسوب می‌شود. درگیری با آن‌ها به واسطه لیزرهایی که از دیوار بازتاب می‌شوند و یا کندن سریع سر آن‌ها از چالش‌هایی است که با آن‌ها روبرو خواهید شد. با جمع آوری گوی‌های انرژی می‌توانید کاراکتر را ارتقا دهید. برای مثال سرعت وکیوم برای کندن سر ربات‌ها یا سرعت پرواز و حمله انتحاری با سر از جمله این ارتقاها هستند! نقشه بازی پر است از سوراخ و سمبه‌هایی که برای ارتقای کاراکتر باید آن‌ها پیدا کنید و تقریبا می‌توان گفت تا پایان بازی لذت بخش خواهند بود.

از ایراداتی که می‌توان به بازی گرفت، نبود نوع دیگری از پازل‌ها یا المان‌های گیم‌پلی است. کل بازی خلاصه شده در یافتن راهی برای باز کردن درهای رنگی و عبور از آن‌ها. این کار را به قدری انجام می‌دهید تا به رئیس‌ آخر بازی برسید. در کل بازی نیز جمعا 2 عدد رئیس می‌بینید که اگر این تعداد بیشتر می‌شد، می‌توانست کمک شایانی به کمتر شدن حس تکرار بکند. مورد بعدی گنگ بودن داستان و شباهت آن به عنوان قبلی این شرکت مستقل است. شاید اگر کمی از بار فلسفی موضوع کم شده و بعضی از زوایای داستان با زبان ساده در طول بازی به بازیکن شرح داده می‌شد، می‌توانستیم لذت بیشتری از آن ببریم.

همانطور که بالاتر به اتمسفر بازی اشاره کردم، گرافیک بازی نیز کاملا به سبک فیلم های ژانر علمی-تخیلی دهه 70 طراحی شده است. انتخاب رنگ‌های گرم و استفاده از فیلترهای مختلف برای انتقال حس حال و هوای آن فیلم‌ها کاملا مشهود هستند. نشان‌ها و سمبل‌های مختلف و بیشمار نیز همانند عناوین قبلی دابل فاین باز هم حضور فعال و پرتعدادی بر جای‌جای بازی دارند. موسیقی نیز در راستای اتمسفر و گرافیک پیش می‌رود تا اتمسفر بازی را به حد کمال برساند.

دیالوگ‌ها و صداپیشه‌های بازی چیزخاصی برای نقد ندارند، غیر از اینکه گاها امکان دارد به علت مواجه با دری که برایتان باز نخواهد شد، بارها و بارها دیالوگ‌های تکراری اما جالب ورود ممنوع را بشنوید.


کلام آخر

این عنوان چیز زیادی برای نقد و توضیح ندارد. تمامی بازی تشکیل شده از یافتن راهی برای گذر از در‌ها و حل معمای درها و درگیری با ربات‌ها برای زنده ماندن؛ همین مورد حداقل تا پایان بازی ‌می‌تواند شما را سرگرم نگه دارد و البته گاهی از باز کردن این درها خسته شده و ترجیح خواهید داد برای استراحت هم که شده با بازی دیگری مشغول شوید! اگر از علاقمندان به سبک و سیاق عناوین شرکت دابل فاین هستید، تجربه این عنوان می‌تواند برایتان لذت بخش باشد، اما اگر جواب منفی است، بهتر است از خیر آن بگذرید، شاید در تخفیفات فروشگاه‌های آنلاین موقعیتی شد تا آن را تجربه کنید.

مجموع امتیاز - 7

7

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
پازل های کلاسیک
اتاق های مخفی
نقاط ضعف:
تا حدودی تکراری
داستان گنگ

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا