بررسیکامپیوتر

زیر پوست بتمن

شاید بتوان بتمن را محبوب‌ترین شخصیت کمیک بوکی دانست، شخصیتی که با ساخت سه‌گانه کریستوفر نولان بین سینما دوستان نیز محبوبیتی دوچندان یافت. پس از آن نیز با ارائه سری آرکهام توسط استدیوی راکستدی، بار دیگر بتمن ثابت کرد که در اوج ایستاده و هیچ شخصیت دیگری از دنیای کمیک بوک‌ها توان مقابله با وی را ندارد. حال نوبت «تل‌تیل» است تا بتمنی جدید و مختص به خود را معرفی کند، بتمنی که در کنارش، «بروس وین» نیز به همان اندازه نقش دارد و دیگر چندان در حاشیه قرار نگرفته است.

شاید مهترین ویژگی بتمن تل‌تیل همین مورد باشد، اهمیت بروس وین و زندگی شخصی او. بازی به همان اندازه که مخاطب را در نقش بتمن قرار می‌دهد به همان مقدار نیز وی را با بروس وین آشنا می‌کند. تا حدی که بخش‌های بازی با بروس وین از اهمیت بسیار بیشتری نسبت به بتمن قرار دارد و بیشتر انتخاب‌های تاثیرگذار در این قسمت‌ها گرفته می‌شود. از طرف دیگر تل‌تیل نیز به خوبی موفق به تقسیم بازی به این دو بخش شده است. قسمت‌های مبارزه و اکشن بازی به عهده بتمن است و هنگامی که در نقش بروس وین ظاهر می‌شوید باید بیشتر به داستان و انتخاب‌هایتان بها دهید. خوشبختانه استدیوی سازنده نیز توانسته بالانس خوبی بین این دو بخش برقرار کند به طوری که در همین زمان سه ساعته اپیزود به هیچ عنوان احساس خستگی به مخاطب دست نمی‌دهد. برای مثال هنگامی که مخاطب احساس می‌کند از سیاست‌ بازی‌های بروس وین تا حدودی خسته شده، بازی به سرعت وی را در نقش بتمن قرار می‌دهد تا صحنه‌های اکشن یا معمایی خوبی را تجربه کند. بخش‌ معماها نیز تنوع خوبی دارد و نوید یک سیستم عالی را در آینده این سری و اپیزودهای بعدی می‌دهد. به طوری که در بخشی از بازی و بررسی یک صحنه جنایت مخاطب با بررسی محیط و اتصال درست سرنخ‌ها باید از اتفاقاتی که افتاده پرده بردارد، چیزی مشابه آن‌چه که در ریشه‌های آرکهام دیدیم. بخش‌های مبارزه نیز دیگر چندان ساده طراحی نشده و یک کلیدزنی ساده نیست. به طوری که قبل از شروع، مخاطب باید همه‌جا را بررسی کرده و برای حمله خود نقشه‌ریزی کنند. هرچند این سیستم هنوز بسیار ساده طراحی شده و جای کار فراوانی دارد، اما با این وجود احساس خوبی در مخاطب ایجاد کرده و حس بتمن بودن را به وی انتقال می‌دهد.

از سوی دیگر دنیایی که تل‌تیل خلق کرده تا حدودی از بتمنی که این روزها اکثریت می‌شناسند متفاوت است. دنیایی که بهترین دوست بتمن، «هاروی دنت» است. «کت‌وومن» برای اولین بار با بتمن ملاقات می‌کند و به سرعت هردو به هویت یکدیگر پی می‌برند. همچنین «اسوالد کاپلپات» هیچ نشانه‌ای از پنگوئنی که اکثرین می‌شناسند ندارد، حتی ظاهر وی نیز فردی قد بلند و نسبتا خوش سیما است. هرچند در این دنیایی که تل‌تیل خلق کرده، همه چیز در حاله‌ای از ابهام قرار دارد. اتفاقات به کندی پیش می‌رود. داستانی که همه شخصیت‌هایش سر جای خویش قرار نگرفتند و مرز بین خوبی و بدی در آن مشخص نشده است؛ اما در نهایت نوید یک داستان بسیار جذاب و جدید را در آینده می‌دهد؛ که اگر تل‌تیل بتواند مانند قدیم هنر داستان‌سرایی خود را به کار ببرد شاید بتوانیم شاهد داستانی کم‌نظیر باشیم.

مسلما اکثریت افراد تنها به علت داستان و روایت آن است که عناوین این شرکت را تجربه می‌کنند اما همین مورد باعث شده تا شرکت تا حدودی از بخش‌های دیگر مخصوصا گرافیک بازی غافل شود. موردی که باید باعث شرمندگی تل‌تیل شود. واقعا خجالت‌آور است که وقتی یک بازی از لحاظ گرافیکی تفاوت چندانی با عناوین نسل قبل ندارد، بر روی کنسول‌های کنونی تا این حد افت فریم داشته باشد. حتی شنیده‌ها حاکی از مشکلات بسیار زیاد نسخه PC است. این موارد تنها نشان‌دهنده کم‌کاری و حتی ‌بی‌کاری!! تیم گرافیکی بازی است. مسلما تل‌تیل باید به سرعت فکری برای این گونه مشکلات بکند وگرنه روز به روز از مخاطبان عناوینش کاسته خواهد شد. شاید وقت آن رسیده که تمرکز بیشتری روی کنسول‌های جدید و PC گذاشته و دست از عرضه عناوینش روی همه وسایل قابل بازی و انواع پلتفورم‌ها بردارد. به غیر از بخش گرافیک طراحی ظاهری شخصیت بتمن نیز مشکلاتی دارد، اکثریت از بروس وین، توقع ظاهری اندامی و بزرگ دارند اما این‌جا هنگامی که اولین بار وی را بدون لباس بتمن در کنار هاروی دنت مشاهده می‌کنید کوچک بودن اندام وی خودنمایی می‌کند به طوری که هاروی دنت از این لحاظ بسیار بهتر طراحی شده و شاید بهتر بود جای این دو کاراکتر عوض می‌شد. به غیر از این مورد طراحی کاراکترهای دیگر مشکل چندانی ندارند. جیم گرودن که دقیق همان ظاهری را دارد که انتظار می‌رود یا فالکونی به خوبی رییس یک گروه مافیایی قدرتمند را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند. صداگذاری شخصیت‌ها برخلاف گرافیک بازی بسیار خوب انجام شده و کاملا منطبق بر شخصیت آنها است. صدای شخص بروس وین و تغییر صدای وی به بتمن بسیار هنرمندانه است و از طرف دیگر صدای اغواگر کت وومن و متلک‌های به جای وی به خوبی در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند.

در نهایت بتمن تل‌تیل با این که شروع کندی در اپیزود اول دارد اما داستان جدیدی را در دنیای بتمن بازگو می‌کند. داستانی که می‌تواند با عرضه اپیزودهای بعدی به اوج رسیده و مخاطب را کاملا راضی کند هرچند این کاملا بسته به شرط بهبود مشکلات بازی است!

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
معرفی دنیای جدیدی در بتمن
شخصیت‌پردازی قوی
نقاط ضعف:
افت فریم آزاردهنده

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا