بررسی

انتقام جوی ایرانی

خواندن نقد و بررسی,سیاوش یا 12 رخ؟ مسئله این است. گرچه بازی را با نام سیاوش می‌شناسیم، اما قبل از آن 12 رخ نامی بود که برای بازی در نظر گرفته شده بود. چیزی که از کتاب شاهنامه نقل شده این است: “هنگامه هماونگ (محلی در بین مرز ایران و توران) 12 پهلوانان از توران و ایران با هم به ستیز می پرداختند” این جمله ارتباط مستقیمی با نام اولیه بازی دارد. ولی تصمیم نهایی سازندگان بازی باعث شد تا نام بازی در اواسط پروژه عوض شود (تغییر نام بازی رابطه ای با محتوای بازی ندارد) تا بازی عنوان مناسبی داشته باشد. ناگفته نماند که توسعه دهندگان بازی قصد داشتند که از اول بازی مرتبط با پادشاه افسانه ای ایران یعنی کوروش کبیر بسازند اما بنابر توافق با حمایت کننده بازی یعنی بنیاد ملی، دست از انجام این کار کشیدند و پروژه ساخت بازی 12 رخ را شروع کردند.
کیخسرو فرزند سیاوش و نواده کیکاووس پادشاه ایران است. سیاوش، فرزند کیکاووس بدست (افراسیاب) پادشاه نام‌ آور و پلید توران به صورت نا جوانمردانه کشته می شود. فرزند گودرز (بیژن) باید کیخسرو جوان را بیابد و او را تا ایران همراهی کند تا هم زمین های اشغال شده توسط افراسیاب تورانی را باز پس بگیرد و هم کیخسرو بتواند انتقام خون پاک و معصوم پدرش را از قاتلینش بگیرد. در خلال داستان، بیژن و کیخسرو با موجودات غول پیکر، دیوها و سربازان تورانی مبارزه می‌کنند و خط اصلی داستان را تا رسیدن به ایران طی می‌کنند. البته داستان بازی از شاهنامه الهام گرفته شده است ولی برای حماسی‌تر شدن آن و القای حس یک داستان ناب، تغییراتی را در آن بوجود آمده است.

,,سازندگان بارها تاکید کرده‌اند که همانند بسیاری از شرکت‌های نامدار، برای ساخت سیاوش، از بازی‌های کمپانی بزرگ بلیززارد نظیر Diablo و Warcraft الهام گرفته‌اند.
شما دارای قدرت فیزیکی (مبارزه تن به تن) و قدرت سحر و جادو با استفاده از نیروی مانا هستید که البته مانای شما به صورت اتوماتیک پر می‌شود. با قدرت مانا می توانید از جادو استفاده کنید، ببر بنگال را احضار کنید، دشمنان را به اطراف پرتاب کنید و یا صدمه زیادی به دشمنان خود بزنید. حتی می‌توانید قدرت رویین تن بودن که باعث می‌شود ضربات حریف برای مدتی بر روی شخصیت شما بی اثر باشد را فعال کنید. برخی از مهارت های خود را می توانید ارتقا دهید. سلاح های متعددی در بازی وجود دارد که واقعا نیاز یک گیمر را برطرف میکند. گرز، شمشیر، تیروکمان و نیزه نمونه‌ای از این سلاح‌ها می‌باشند. شما می توانید سلاح بخرید یا به دست آورید و حتی وسایل خود را بفروشید. تنها مشکل آزار دهنده‌ای که در بازی رخ می‌دهد این است که گاها به هنگام فروش آیتم، هیچ سکه‌ای شما دریافت نخواهید کرد، نکته ای که وجود دارد این است که شخصیت شما می تواند با استفاده از وسایل یا آیتم ها مثل زره یا … وضیعت قدرت خود را بهبود ببخشید و میزان مقاومت آن در برابر ضربات افزایش پیدا کند. هر مرحله شامل تعدادی غول است که مبارزه با آنان بیشتر با سحر و جادو امکان پذیر است. هوش مصنوعی دشمنان نسبت به بازیهای هم سبک ایرانی در وضعیت بهتری قرار دارد؛ به طوری که حملات شما را بخوبی پاسخ می دهند و انبوه زیادی از دشمنان برسر شما نازل می‌شوند. با این حال در بیشتر مواقع شاهد آن هستیم که شخصیت بازی فریاد می‌زند براداران من حمله کنید؛ در صورتی که کسی همراه شما نیست.,,تعدادی اندکی معما هم برای تنوع بخشیدن بیشتر به گیم پلی اضافه شده که شامل مراحل بهشتی، جهنمی، بیابانی، برفی زمستانی، خشکی دریایی و روستاییمی‌باشد که واقعا تنوع و هماهنگی خوبی با گیم پلی برقرار کرده‌اند. دروبین بازی نوع ساده‌تر و تقریبا مشابه به دوربین ایزومتریک است که به تنهایی حرفی برای گفتن دارد. قهرمانان در طول بازی تغییر می‌کنند و شما کنترل قهرمان دیگری را بر عهده می گیرید، ولی موضوع این است که شکل آنان در طول بازی یکی است، به طوری که ممکن است چنین فکر کنید که که قهرمان شما در طول بازی اصلا عوض نشده است.
ماموریت‌های بازی عالی طراحی شده‌اند و تکراری در ماموریت ها دیده نمی شود.
بازی فعلا دارای بخش مولتی پلیر یا Co-op نیست ولی سازندگان گفته اند در ادامه این بخش را حتما اضافه خواهند کرد. بازی دارای 4 ساعت گیم پلی است که این برای یک بازی با این بودجه بسیار خوب و مناسب است. بازی دارای 25 دقیقه میان پرده است که در نوع خود کاملا راضی کننده است . دموهای بازی کمی متحرک و کمیک بوکی و جذاب طراحی شده‌اند و به خوبی میان پرده‌ها را روایت می‌کنند.
,,منوی بازی طراحی هنری خوبی دارد که هم باعث زیبایی بصری آن می‌شود و هم با سادگی خود، مخاطب را دچار سردرگمی نمی‌کند. محیط بازی مخصوصا در مراحل زمستانی بهشتی و جهنمی بسیار خوب طراحی شده است که در بین رقبای ایرانی هم سبک، حرف اول را می زند. تنوع و طراحی شخصیت‌ها و دشمنان نیزخوب می‌باشد، به طوری که حتی شاید دشمنان تکراری مشاهده نکنید. غول‌های بازی طبق نوشته‌های شاهنامه طراحی شده‌اند. یکی از غول‌های بازی شباهت زیادی به بالروگ در ارباب حلقه ها دارد. همه این ها با استفاده از موتور (KGE) یا Sourena Engine ساخته شده و دستی(موتور گرافیکی و ادیتور بازی که توسط سازندگان بازی ساخته شده است و بومی می باشید) این استدیو شکل گرفته اند. ساخت این موتور از سال 85 شروع شده است. و تا کنون نیز در حال توسعه بوده است. همچنین ادیتور بازی نیز سیمرغ نام دارد، این ادیتور که 3 بعدی می‌ باشد توسط این استدیو ساخته شده و خود را بخوبی در ساخت نقشه ها و…. نشان داده است. افکت ها و جلوهای ویژه بخصوص جزئیات به زیبایی تمام طراحی شده اند. بازی فقط کمی در نورپردازی سایه ها بخصوص شخصیت ها مشکل دارد که این مشکل جزئی به حساب می‌آیند و قابل چشم پوشی هستند. همچنین بازی از قدرت DirectX 9.0c بهره می برد که این هم به نوبه خود یه نقطه قوت برای پردازش بهتر گرافیکی بازی محسوب می‌شود.
موسیقی بازی در کل خوب است، ولی اصلا صداگذاری خوبی برای شخصیت‌ها انجام نشده است. که در نهایت همین صداگذاری بی روح و خشک شخصیت‌های بازی، به روند بازی صدمه می زند. این مشکلات تجربه کم این استدیو در ساخت بازی و هم چنین صداگذاری حکایت دارد. با این حال بازی نقش خود را بخوبی ایفا کرده است و با صدای دلنشین خود کمی از اشکالات این بخش را پوشش می‌دهد.
,,بازی سیاوش که هم اکنون پرچمدار سبک نقش افرینی به سبک دیابلو است؛ بسیار خوش ساخت می‌باشد و به جز مشکلات نام برده شده مشکل دیگری ندارد و بیشتر استانداردهای این سبک را به خوبی رعایت کرده است. چیزی که تیم سازنده بازی نیاز دارد تجربه بیشتر در این سبک است تا بتواند در آینده با استفاده از داستان‌های اساطیر ایرانی، حتی با هم سبک های خارجی خود رقابت کند. امید می‌رود در نسخه بعد این بازی، بخش فیزیک به بازی اضافه شود و در کنار آن داستانی مهیج‌تر، گرافیک و صداگذاری به مراتب بهتر را در ادامه بازی شاهد باشیم.
,انتقام جوی ایرانی,انتقام جوی ایرانی,

چقدر به شاهنامه آشنایی دارید؟ چقدر قهرمانان این کتاب را می شناسید؟
استدیوی بازی سازی "سورنا پردازش آریا" داستانی الهام گرفته شده از شاهنامه فردوسی را با حضور اساطیر ایرانی برای بازی خود انتخاب کرده است، که سبک و سیاق خاصی دارد و ادعاهای زیادی در زمینه خلق یک اثر خوب RPG در ایران دارد. بازیی که به نظر می‌رسد بهتر از عناوین سری عصر پهلوانان باشد.

مجموع امتیاز - 0

0

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:

نقاط ضعف:

User Rating: 5 ( 1 votes)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا