پایلت را معنا کن؛ پیشنمایش Titanfall 2,تا عرضهی دومین تجربهی استودیوی «ریسپان» (Respawn Entertainment) چیزی باقینمانده است و همه میدانیم که این عنوان برای PS4 عرضهخواهد شد! خارج از شوخی، اولین ساخته ریسپان به سال 2014 و زمانیکه نسل هشتم تازه به قوت رسیدهبود، برمیگردد و عنوانی جز «تایتانفال» (Titanfall) مدنظرم نیست. تایتانفال که انتشار آن بر عهده EA بود، با عرضهی انحصاری بر روی پلتفرمهای مایکروسافت یعنی Xbox One، Xbox 360 و ویندوز، کموبیش موفقیتی بدست آورد که همین ریسپان را در ادامهی راهش مصممتر کرد و از همان ابتدا تأیید شد که نسخهی بعدی تایتانفال را حتماً بر روی PS4 خواهیمدید و این امر از سوی سران EA، چند مرتبه گوشزد شد. حال دو سال از عرضهی تایتانفال گذشتهاست و این عنوان با تغییرات چشمگیری نسبت به عنوانِ نخست، بازمیگردد. در واقع بهکار بردن تغییرات چشمگیر، ابداً اغراق نیست. همانطور که مطلع هستید، تایتانفال 1 بخشِ داستانی و تکنفره نداشت و فقط حاویِ بخش مولتیپلیر بود که آن هم از نامش پیداست، ملزم به استفاده از اینترنت است که گاهی اوقات ارزش 60دلاریِ بازی را مورد سوال قرار میدهد. اما اینبار ما شاهد بخش داستانی در تایتانفال 2 و بخش مولتیپلیر بهبود یافتهایم که بازی را بیش از پیش، در کانونِ توجه قرار دادهاست. با پیشنمایشِ این بازی در بازیسنتر همراه باشید.,,تجربهی لذتبخش مولتیپلیرِ تایتانفال 1 در کنار خود یک چیز را کم میدید. ما در مرکز مبارزه بودیم ولی تقریباً هیچ چیزی از دلیلِ بودن در آنجا و پیشینهی «تایتانها» و «پایلِتها» نمیدانستیم اما این دفعه، شرایط متفاوت است. ریسپان تصمیم گرفتهاست که با تهیهی بخش داستانی به تایتانفال، شاخ و برگ دهد. متأسفانه بخش داستانی فقط از حالت تکنفره پشتیبانی میکند ولی باز با این حال، غنایِ تجربهی مولتیپلیر دو چندان خواهدشد. در یک نگاهِ کلی، پایلتها، سربازان زبده و ورزیدهای هستند که قابلیتهای آنها، تفاوت زیادی با سربازان معمولی دارد. آنها مسلط به پارکور و مجهز به لباسهاییاند که طیف وسیعی از امکانات را به ارمغان میآورد. اگر با تایتانفال آشنایی نداشته باشید، شاید با خود گمان کنید که تایتانها نقطهی مقابل پایلتها هستند ولی این چنین نیست و آنها در تکمیل قابلیتهای پایلتها به کار گرفته میشوند. تایتانها، در ظاهر رباتهای هوشمند ولی سلاحهای مهلکیاند که بر اساس ویژگیهای مختلفشان، رتبهبندیهای خاصی دارند. در بخش داستانی، ما روایتِ داستان را از دیدگاهِ Militia دنبال خواهیمکرد. برای سالهای سال، Frontier مکانی امن برای نسل انسان بود تا اینکه IMC آنجا را به میدان جنگ تبدیل کرد و هدفی جز تخلیهی منابع طبیعی نداشت. در عمق کهکشان هنوز سیارههای بسیاری ناشناخته باقی ماندهاند ولی Frontier مجموعه سیاراتیست که انسان موفق به کشف آن شده و آنجا را خانه نامیدهاست. در این بین سازمانی مستقل تأسیس میشود که آنها را با نام IMC که مخفف Interstellar Manufacturing Corporation است، میشناسیم و هدفی جز کشف سیارههای بیشتر ندارد. طولی نمیکشد که IMC برای توسعهی اهداف خود به استفاده از منابعِ طبیعی Frontier روی میآورد و آزمایشهای گسترده ولی پر مخاطرهای را امتحان میکند. IMC در این راه آنقدر به افراط کشیده میشود که وانگهی Frontier در خطری جدی قرار میگیرد. البته IMC دست از کار نمیکشد تا اینکه Militia را به واکنش جدی میکشاند. Militia یکی از سازمانهای نظامی Frontier است که سازمانیافتهتر از دیگر واحدهای نظامیاند. ما کنترل «جک کوپر» و تایتانش BT-7274 را بر عهده میگیریم و پیگیر سرانجام این جنگ خواهیمشد.,,اشاره کردم که پایلتها قابلیتهای خاصی دارند که آنها را از دیگر سربازان جدا میکند. البته پایلتها در کنار تایتانها، پایلت میشوند ولی هفت قابلیتِ عمدهی آنها، نقطهی تمایز بزرگی در میدانِ نبرد است. اولین آنها Grapple، که با کمک آن قلابی را به سمت هر چیزی که مد نظر دارید، پرتاب میکنید و به سمت آن کشیده میشوید. اگر برای ثانیهای میخواهید به تایتانِ خود، مکانی خاص یا حتی خودِ دشمن کشیده شوید، Grapple کمک شایانی خواهدکرد. قابلیت دیگر Pulse Blade است که با پرتاب این چاقو به نقطهای، میتوانید آن محیط را آنالیز کنید و از وجود دشمن با خبر شوید. با Holo Pilot میتوان از خودِ پایلت یک کپی ساخت، البته این کپی کاری نمیکند و یک جا ایستا خواهد بود اما برای گمراه کردن حریف بسیار عالیست. گرچه سرعت گانپلی تایتانفال بالاست ولی به کمک قابلیتی مانند STIM حتی سرعتی بیشتر از خواهیم داشت و میتوان با درنگی کوتاه، به دشمن رسید. صحبت از سربازهای پیشرفته میشود و امکان ندارد آنها قابلیتی نداشته باشند که به نامرئیشدن ختم نشود. بله، در تایتانفال 2 هم با کمک ویژگی Cloak میشود برای لحظهای نامرئیشد. همچنین با قابلیت Phase Shift میتوان برای مدتی کم به مکانی تلپورت شد و دوباره به جای قبلی باز گردید و در آخر به کمک A-Wall میتوانید حصاری درست کرده و از پشت آن به تیراندازی مشغول شوید. این تمام قابلیتهایی بود که یک پایلت میتواند داشتهباشد که سعی کردم به اختصار آنها را بیان کنم. البته این قابلیتها را فقط در بخش داستانی میتوان یکجا داشت و در مولتیپلیر، بر اساس هر قابلیت، یک دسته از پایلت خواهیم داشت. بنابراین، هفت کلاس مختلف از پایلتها در مولتیپلیر وجود دارند.
در بخش مولتیپلیر، شش نوع تایتان بیشتر وجود نخواهد داشت که بر اساس سلاحِ مورد استفادهای که در اختیار دارند، انتخابهای متنوعی خواهند بود. Scorch که مکانیزم او بر اساس آتش برنامهریزی شده است که یعنی هم با آتش دفاع میکند و هم با آتش حمله. Ion، دیگر تایتان، با تمرکز انرژی سیستمِ خود، میتواند به طور همزمان سه تیر را شلیک کند. در نقطه مقابل او، Legion قرار دارد که اسلحهاش، مسلسل است. Tone ولی سلاحی به مراتب مرگبارتر دارد، کَنون، که تکتیر است ولی دشمن را دنبال میکند و فقط یک تیر برای آسیب جدی کافیست. Ronin که اسلحهاش شاتگان است و در آخر، Northstar که اسنایپر بدست خواهد داشت و قابلیت پرواز هم دارد. تمام این تایتانها و پایلتها در بخش مولتیپلیر بازی تفاوت ایجاد خواهند کرد و بازیکن با شناخت آنها به مرور زمان، سبک خود را پیدا خواهد کرد. نکتهی قابل اشاره این است که بخشهای مختلفی در مولتیپلیر خواهیم داشت، در یک بخش فقط پایلتها به مقابله با یکدیگر میپردازند و در بخش دیگر پایلتها همراه با تایتانها. حتی بخشی هم وجود دارد که پایلتها با تایتانها مبارزه میکنند و با نابود کردن باتری و سیستمشان، پیروز خواهند شد.,,خبر خوب برای طرفداران تایتانفال، آنها در نسخهی دوم تمام بستههای الحاقی یا DLC را به صورت رایگان تجربه خواهند کرد و به نظر میرسد که ریسپان و EA برنامهای بلند مدت برای حفظ بازیکنان در دنیای تایتانفال 2 دارند و تمامی نقشهها و بخشهای الحاقی برای بخش مولتیپلیر را در آینده رایگان عرضه میکنند. این بازی در تاریخ هفت آبان برای پلتفرمهای PS4، Xone و PC پا به بازار خواهد گذاشت.