خواندن پیش نمایش,ده سالِ قبل بود که مایکروسافت با عرضه اولین کنسول بازی خود صنعت گیم را از تک قطبی بودن خارج کرد. پس زدن این کنسول توسط ژاپنی ها کاملا قابل حدس بود. آنها که چندین سال کنسول های بازیِ کشور خود را خریداری میکردند، مطمئنا به اولین کنسول غربی اعتماد نمی کردند. مایکروسافت برای اینکه کنسول تازه کار خود را از این منجلاب بیرون بکشد دست به دامن بازیسازان خوب شرقی همچون تومونوبو ایتاگاکی شد. ایتاگاکی نیز دست به کار شد و یکی از بهترین H&S های تاریخ را که در انحصارNES بود، برای این کنسول بازسازی کرد. نتیجه کار همه را متحیر کرد. بسیاری از سایت ها بازی را بهترینH&S تاریخ نامیدند. این اثر در بازار غرب و شرق خوش درخشید و ایتاگاکی و مایکروسافت را برای ساخت ادامه بازی تحریک کرد. سرانجام یک سال بعد، ادامه مستقیم نسخه اول با نامNinja Gaiden Black به بازار عرضه شد. سیستم مبارزات بهبود یافته، پیشرفت شگرف بخش گرافیکی و خشونت زیاد بازی باعث شد تا مایکروسافت نسل قبل را با یک موفقیت بزرگ در شرق به پایان برساند. دو سال گذشت و نسل جدید کنسولِ بازی مایکروسافت وارد بازار شده بود. زمزمه هایی از ساخت نسخه دوم بازی به گوش میرسید. سر انجام نسخه دوم نیز تایید شد و در سال 2008 به بازار عرضه شد. گرافیک بازی نسبت به بازیهای این نسل کمی ضعیف تر بود (البته با توجه به 60 فریم بودن بازی نباید انتظار زیادی داشت) و اشکالاتی بسیاری همچون درجه سختی تعدیل نشده، دوربین مشکل دار و ابزار و وسایل متشابه و کم اثر ریو (نام کاراکتر اصلی بازی) باعث شد تا نسخه دوم نسبت به نسخه های قبل خود نتواند در ضمره بهترین های تاریخ جای گیرد. در هر صورت گیم پلی بازی هنوز هم فوق العاده بود و مبارزات نرم بازی باعث شد تا نمرات خوبی از طرف منتقدان کسب کند. اکنون 4 سال از عرضه نسخه دوم گذشته است. ایتاکاگی به علت پرداخت نشدن بدهی اش بر سر ساخت عنوانDOA 4 از طرف Techmo، تیم نینجا را ترک کرد و استودیویِ خودش با حمایتTHQ ، با نام Valhala Games را افتتاح نمود و حتی بازی جدید خود را نیز معرفی کرد. اما همچنان سرنوشتIP خوب و خوش آتیه NG در هاله ای از ابهام قرار داشت.,,تکمو که میدانست دنیا تشنه عرضه نسخه دیگری از مجموعه است، نسخه سوم را با رهبری یوسوکه هایاشی درTGS سال 2010 پشت درهای بسته معرفی کرد. هیچ چیز از بازی مشخص نبود تا اینکه چند ماه پیش از نمایشگاهِE3 سال جاری تیزری منتشر شد که در انتهای آن ریو ماسک خود را برمی داشت. که البته پیش از این اتفاق تیزر به پایان میرسید و عبارت E3 2011 Unmasked بر روی صفحه نقش میبست. سر انجام E3 2011 فرا رسید وNG 3 یک نمایش کامل از بخش گیم پلی و داستان داشت. نمایشی که به مزاقِ هواداران خوش نیامد…
نسخه سوم با درخواست کمک نیروی هوایی ارتش ژاپن از ریو آغاز میشود. یک گروه تروریستی به یکی از ساختمان های لندن حمله کرده اند و در عوض آزاد سازی گروگان ها، ریو را درخواست کرده اند. همین عامل باعث میشود تا ریو به لندن سفر کرده تا سر از کار این گروه تروریستی درآورد. اینبار ریو یک همراه و دستیار هم پیدا کرده است. “میزوکی مَک کلاود” افسر پرواز نیروی هوایی ارتش ژاپن اینبار در هر ماموریت به ریو در فرار کردن از مهلکه کمک خواهد کرد و اطلاعاتی از محیط انجام ماموریت به او خواهد داد. تریلر داستانی دیگری نیز از بازی در نمایشگاهTGS به نمایش در آمد که راز دست راست ریو را تا حدی فاش میکرد. بر اثر نفرینی باستانی شیطان درون ریو توسط دست راستش آزاد میگردد و باعث میشود نیمه تاریک وجود ریو مشخص گردد. در انتهای همین تریلر صدای دختر بچه ای شنیده میشود که کلمه مادر را فریاد میزند. هایاشی تا بحال بارها و بارها اعلام کرده که قصد دارد ریو را به عنوان یک قهرمان تاریک ژاپنی مطرح سازد. این مجموعه پتانسیل زیادی برای یک داستان فوق العاده را دارد که در گذشته کمتر به آن توجه شده است. اینطور که بنظر میرسد هایاشی متوجه این مسئله شده و قصد دارد کم کاری در بخش داستانی نسخه های قبل را در این نسخه نیز جبران کند. باید خودمان را برای همراهی ریو در یک ماجراجویی شخصی تر آماده کنیم. در ابتدای مقاله گفتیم که هواداران از نمایش های بازی تا حدی ناراضی بودند. اما حتما تا اینجا متوجه شده اید که این ناراحتی از داستان بازی نبوده. یکی از نقاط قوت بازی در نسخه های قبلی قابلیت قطع عضو بود که حتی در گیم پلی بازی نیز تاثیر گذار بود.بدین صورت که اگر پای دشمنان شما قطع میشد آنها خودشان را به ریو میرساندند و با یک بمب دستی کارتان را یک سره میکردند!,,این قابلیت، یعنی قطع عضو در این نسخه وجود ندارد و این همان دلیل ناراضی بودن هواداران مجموعه از نسخه سوم است. در عوض حذف شدن قطع عضو، هایاشی قول داده بود که با هر ضربه شمشیرِ ریو احساس کنید که استخوان های دشمنانتان خرد میشود! البته این قول تا به امروز تنها یک قول بوده و تنها چیزی که در تریلر ها احساس نمیشد همین مسئله بود. نکته ناراحت کننده دیگر که شاید از سرعت بازی بکاهد و تا حدی موجب سردرد شما نیز بشود،QTE هایی است که در پایان هر کُمبو بر روی صفحه ظاهر میشود؛ که در صورت نزدن آنها در موعد مقرر کُمبو نا تمام میماند!؟ همانطور که گفته شد دست راست ریو بر اثر یک نفرین باستانی باعث خارج شدن هیولای درونی وی میشود. چندین خصوصیت جدید هم به گیم پلی بازی اضافه شده است؛ مثلا لیز خوردن از زیر ماشین ها، بالا رفتن از دیوار ها با استفاده از شوریکن های ریو و … . همانطور که هایاشی قبلا گفته بود اینبار ریو بیشتر شبیه به یک نینجای ژاپنی خواهد بود تا ماشین آدم کشی. در نمایشی که بازی داشت، مشاهده کردیم بر اثر انفجار محیط بازی را دود میگیرد و شما باید با استفاده از حس شنوایی ریو محل دشمنان را پیدا کرده و آنها را بصورت مخفیانه از پای در آورید. اساس مبارزات بر پایه ضربات سنگین، سبک و دفاع کردن ضربات دشمنان خواهد بود. همان چیزی که در نسخه های قبل هم شاهد آن بودیم. سازندگان قول داده اند علاوه بر کاتانای همیشگی ریو سلاح های دیگری هم در طول بازی بدست آوریم. نکته ای که کمی در نمایش های بازی نگران کننده بود هوش مصنوعی فوق العاده ضعیف دشمنان بود. امیدواریم در نسخه نهایی شاهد اینگونه مشکلات نباشیم. بطور کلی گیم پلی بازی پیشرفت خیلی زیادی نسبت به نسخه دوم داشته و تقریبا یک گام بلند رو به جلو محسوب میگردد.(البته اگر از حذف شدن قابلیت قطع عضو چشم پوشی کنیم!)
به این نسخه بر خلاف شماره های قبلی مولتی پلیر هم اضافه شده است. این مُد با الهام گرفتن از مولتی پلیر بازیAssassin Creed در بازی قرار داده شده. مولتی پلیر بازی دارای دو حالت کلی خواهد بود، Clan Battle و Battle Royal. بازیکنان میتوانند بصورت تیمی یا تکنفره به بازی در این دو حالت بپردازند. افراد با کشتن دیگران به روش های نوآورانه از طرف بازی بوسیله امتیاز اضافه تشویق خواهند شد. اگر بازیکنان به آرامی راه بروند میتوانند دشمنان خود را با یک حرکت از پای در آورند که امتیاز ویژه ای دارد. هنوز تعداد بازیکنان در هر حالت اعلام نشده و اطلاعاتی از مپ های بازی نیز در دسترس نیست. به علاوه هایاشی اعلام کرده تمرکز بخش مولتی پلیر بازی بیشتر بر روی اکشن سریع خواهد بود تا مخفی کاری!,,گرافیک در نسخه های قبل از بُعد تکنیکی یک شاهکار کامل بود. نسخه های پیشین همگی بر روی 60 فریم قفل بودند و میتوانستند تعداد زیادی دشمن را در یک محیط با هوش مصنوعی بالا و بدون افت فریم پردازش کنند. اما همین نسخه های پیشین از لحاظ بصری فوق العاده ضعیف بودند.اینبار تیم نینجا تصمیم گرفته تا بازی در بخش بصری حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد و در عوض در بخش تکنیکی کمی پسرفت داشته باشد.نسخه سوم بر روی 30 فریم قفل است ولی لباس ریو و بطور کلی محیط از جزئیات بیشتری برخوردار شده اند.افکت خون نیز مصنوعی تر شده ولی در عوض افکت های بیشتری به بازی اضافه شده است.محیط ها وسیع تر شده اند و فضای بیشتری در اختیار بازیکنان قرار داده شده.در کل بخش گرافیکی بازی به مانند بسیاری دیگر از بازیهای این نسل از لحاظ بصری فوق العاده است ولی در بخش تکنیکی ضعف های زیادی دارد.
بنظر نمیرسد رفتن ایتاگاکی تاثیر زیادی بر روی تیم نینجا گذاشته باشد. بجز کمی افت تکنیکی گرافیک و حذف شدن قطع عضو، بازی افت چندانی که نداشته هیچ، بلکه پیشرفت های بسیاری به خود دیده است. این که داستان امیدوار کننده تر شده و ریو بیشتر شبیه به یک نینجا شده تنها گوشه ای از این پیشرفت ها هستند. اگر محصول نهایی تنها به نیمی از قول های هایاشی هم نزدیک باشد،مطمئنا با یک شاهکار طرف خواهیم بود. بازی در ماه مارچ سال جاری بر روی سه کنسول HD عرضه خواهد شد.,نینجای قبیله اژدها,نینجای قبیله اژدها,
ده سالِ قبل بود که مایکروسافت با عرضه اولین کنسول بازی خود صنعت گیم را از تک قطبی بودن خارج کرد. پس زدن این کنسول توسط ژاپنی ها کاملا قابل حدس بود. آنها که چندین سال کنسول های بازیِ کشور خود را خریداری میکردند، مطمئنا به اولین کنسول غربی اعتماد نمی کردند. مایکروسافت برای اینکه کنسول تازه کار خود را از این منجلاب بیرون بکشد دست به دامن بازیسازان خوب شرقی همچون تومونوبو ایتاگاکی شد.