مشت، لگد، هادوکن,مشت، لگد، هادوکن,نسل هشتم تا امروز پذیرای عناوین فایتینگ متنوعی برای انواع سلیقهها بوده است. از Killer Instinct که بعد از سالها به دنیای بازی بازگشت و با کیفیت بالای خود طرفداران زیادی پیدا کرد، تا نسخههای جدید فایتینگهایی چون Mortal Kombat ،Super Smash Bros و Guilty Gear. این روزها در کنار عناوینی مثل The King of Fighters XIV، Tekken 7: Fated Retribution و فصل سوم Killer Instinct، نام اثر دیگری هم زیاد به گوش میرسد. پنجمین نسخه از سری محبوب و پرطرفدار (Street Fighter (SF که تا مدتی دیگر عرضه خواهد شد. عنوانی که در کمال تعجب در بین کنسولها فقط برای PS4 منتشر میشود و البته نسخه PC آن هم همزمان عرضه میگردد.
Ryu: یکی از معروفترین نمادهای دنیای فایتینگ که به راحتی جزو محبوبترین کاراکترهای این سبک بوده و از اولین نسخه SF هم در این سری حضور داشته است. «ریو» معمولاً اولین انتخاب برای افرادی است که به دنیای SF وارد میشوند و بعید است کسی اهل بازیهای کامپیوتری باشد و تا به حال عبارت هادوکن را نشنیده باشد.
Chun-Li: «چونلی»، دیگر کاراکتر محبوب SF و یکی از شناختهشدهترین کاراکترهای مونث سبک فایتینگ است که اولین بار در SFII با او آشنا شدیم. این بانوی چینی باز هم با سرعت بالا، قدرت زیاد لگدها و تکنیکهای جالب خود به میدان مبارزه آمده و انتخاب اول طرفداران قدیمی خود خواهد بود.
Zangief: کاراکتری قدیمی از کشور روسیه که تمام ویژگیهای یک کشتیگیر را داشته و با هیکل عظیم خود، قدرت عجیبی در مبارزات دارد و همینطور از میزان سلامتی زیادی در مقایسه با اکثر مبارزین سود میبرد. «زنگیف» هم کار خود را در این سری از نسخه دوم شروع کرد.
Cammy: او اولین بار در Super SFII حضور پیدا کرد. ولی از نظر داستانی پیشینه قدیمیتری داشته و در ابتدا در نقش یک کلون مونث بایسن در کنار دیگر Dollها (سربازهای شستشوی مغزی شدهی بایسن) کار خود را شروع کرد، ولی بعدها از این اسارت خارج شده و به شخصیتی مستقل تبدیل شد. شخصیتی که در نسخه جدید هم با جنب و جوش بسیار بالای خود همراه خواهد بود.
Vega: «وگا» از سبک مبارزه عجیبی به نام نینجوتسوی اسپانیایی استفاده میکند و با ترکیب این سبک با پنجههای برندهای که همراه دارد، با سرعتی بسیار بالا به مبارزه با دشمنان خود میرود. وگا هم از کاراکترهایی است که از دومین نسخه وارد این سری شد و در اکثر بازیهای SF حضور داشته است.
R. Mika: کشتیگیر مونث ژاپنی که کار خود را با نسخه SF Alpha 3 شروع کرد و با حرکات جالب و خاص و البته کارهای ترکیبی با دوست و مربی خود Yoko Harmegeddon شناخته میشود و در طول مبارزه، حرکات ترکیبی با این کاراکتر ترتیب میدهد.
Necalli: بدون در نظر گرفتن بایسن، کمتر کاراکتری در SFV وجود دارد که از هر دو نظر قدرت و سرعت در حد و اندازههای بالایی باشد. «نکالی» چنین کاراکتری است و در کنار هیکل درشت و قدرت بالا، از چابکی زیادی هم برخوردار بوده و همین موضوع میتواند او را به یکی از جالبترین کاراکترهای بازی تبدیل کند. نکالی هویت مشخصی ندارد و هنوز اطلاعات زیادی از او و پیشینهاش نداریم، ولی از نظر ظاهری ویژگیهای خاصی دارد که تا حدی هم یادآور Blanka (کاراکتر غایب SFV) است. حالت وحشیانه او در نگاه اول بیننده را به یاد کاراکتر سبزرنگ و قدیمی SF میاندازد و موهای جالب نکالی هم در صورت قدرت گرفتن به شکل خاص و نورانیای تبدیل میشود که ظاهر منحصربفردی به او میدهد. به نظر میرسد نکالی جزو مهمترین کاراکترهای بازی باشد و حتی با دقت به چهره او میتوان علامتی شبیه به V (نماد این نسخه) را هم روی صورتش مشاهده کرد.
Laura: «لورا» اصلیتی برزیلی داشته و از استیل مبارزهای ماتسودا جوجیتسو استفاده میکند. استیلی که مبتنی بر فنون جوجیتسوی برزیلی بوده و البته تفاوتهایی هم با آن دارد. نکته جالب در مورد لورا استفاده از قدرت الکتریسیته است که در بعضی تکنیکهای او به چشم خورده و از این نظر اندک شباهتی به استفاده از الکتریسیته توسط «بلانکا»، دیگر کاراکتر برزیلی SF دارد. لورا با وجود هیکل نسبتاً درشت خود (در قالب یک شخصیت مونث) از تواناییهای حرکتی بالایی برخوردار است. همچنین بد نیست بدانید که برادر کوچکتر او با نام Sean هم پیش از این در SFIII حضور داشته است.
SFIV یکی از برترین فایتینگهای سالهای اخیر بود و با کیفیت بالای گیمپلی خود، بازیکنان زیادی را جذب کرد. ولی کپکام در مورد SFV تنها دست به تغییرات بصری نزده و بخشهای زیادی از گیمپلی و مکانیزم مبارزات را هم تغییر داده تا تجربه جدیدی خلق کند. قابلیت Focus Attack که در نسخه قبلی تمرکز زیادی روی آن وجود داشت، در اینجا حذف شده و جای خود را به موارد جدیدی داده است. قابلیت V-Skill از طریق فشردن همزمان مشت و لگد متوسط انجامپذیر است. هر کاراکتر V-Skill متفاوتی دارد و استفاده از این قابلیت به شکل مناسب میتواند کمک خوبی برای بازیکن باشد. برای مثال نکالی توسط قابلیت Culminated Power میتواند با کوبیدن بر زمین باعث ایجاد مشکلاتی برای حریف خود شده یا میکا با کمک ویژگی Mic Performance از یک میکروفن استفاده کرده و با اجرای خود، نسبت به زمانی که بازیکن دکمه را نگه داشته قدرت کسب کرده و در نهایت هم میکروفن را به سمت حریف پرتاب کند.
استفاده از V-Skill سبب پر شدن V-Gauge میشود. خط مخصوصی که برای بعضی کاراکترها دو قسمتی و برای بعضی هم سه قسمتی طراحی شده و قابلیتهای ویژهای در زیرمجموعه آن قرار میگیرند که شامل V-Trigger و V-Reversal میشوند. هر مبارز از یک V-Trigger مخصوص بهره میبرد که با فشردن همزمان دکمههای مشت و لگد سنگین آزاد میشود و با قدرت بسیار بالایی که به مبارز میدهد، میتواند تأثیر زیادی در نتیجه مسابقه داشته باشد. مثلاً ریو در این حالت به Denjin Renki دسترسی دارد و تواناییهای مختلف او از جمله هادوکن حالتی الکتریکی پیدا کرده و با قدرت و سرعت بیشتری به دشمن برخورد میکنند، یا کِن توسط Heat Rush به قدرت آتش مجهز شده و نیروی بیشتری پیدا میکند. هرچند استفاده از V-Trigger همراه با استراتژی مناسب میتواند پیروزی یک بازیکن را تضمین کند، ولی این قابلیت باعث خالی شدن تمام ذخیره V-Gauge شده و باید در استفاده از آن دقت بالایی داشت.
V-Reversal هم همانطور که از نام آن مشخص است، برای دفع ضربات حریف استفاده میشود و زمانی که زیر حملات شدید قرار گرفتهاید و در حالت تدافعی هستید، کافی است با ترکیبی از حرکت به جلو و فشردن همزمان سه دکمه مشت یا لگد، یکی از خانههای V-Gauge را مصرف کرده و باعث خنثی شدن حملات ممتد حریف شوید. به جز موارد ذکر شده، Critical Artها هم به بازی اضافه شدهاند که با پر شدن خط مخصوص EX Gauge، ضربات و قدرتهای ویژهای به بازیکن داده و دست او را برای به ثمر رساندن کمبوهای دیدنی باز میگذارند. در این حالت کاراکتری مثل چونلی با بهرهگیری از Houyoku Sen حریف خود را زیر رگباری از لگدهای قدرتمندش قرار داده و شخصیتی مثل زنگیف هم با قدرت Bolshoi Russian Suplex دشمنش را با فنون کشتی به بالا برده و بر زمین میکوبد.
SFV از نظر گرافیکی جزو بهترین عناوین فایتینگ نسل حاضر خواهد بود و چه از نظر تکنیکی و چه هنری، بسیار قدرتمند ظاهر میشود. گذشته از بحثهای فنی و ارائه بازی به شکل 60fps/1080p، بازی دارای استیل هنری به شدت زیبایی است و در این راه حتی از نسخه قبلی هم بهتر عمل کرده است. طراحی کاراکترها و محیطها با وسواس بالا و جزییات فوقالعاده انجام شده و این موارد در ترکیب با رنگآمیزیهای تماشایی اثری را خلق کرده که در کنار افکتهای زیبایش بیننده را در همان نگاه اول جذب خود میکند. از نظر صوتی هم با عنوان با کیفیتی طرف خواهیم بود که از موسیقیهای شنیدنی تا صداگذاریهای مناسب و افکتهای صوتی جالب را یک جا به مخاطب ارائه میدهد.
در انتها بد نیست اشاره کنیم که این بار مثل نسل قبل خبری از نسخههای متعدد با پیشوندها و پسوندهایی مثل Ultra، Super و Arcade Edition نخواهد بود. موضوعی که در دوران SFIV زیاد به چشم میخورد، تا جایی که حتی ناشر بازی کپکام هم آن را دستمایه شوخی قرار داده و DLC بازی Dead Rising 3 را با نام حیرتانگیز Super Ultra Dead Rising 3 Arcade Remix Hyper Edition EX Plus Alpha منتشر کرد! در مورد SFV فقط با خود بازی اصلی سر و کار داریم و قرار است این نسخه به تدریج به روز شده و آپدیتها و محتویات جدیدی به آن اضافه شود. در زمینه DLCها و کاراکترهایی که در آینده به بازی اضافه میشوند هم نیازی نیست که حتماً برای خرید آنها پول واقعی خرج کنید، بلکه میتوانید از طریق واحد پولی که در داخل خود بازی و از طریق مبارزات کسب کردهاید، کاراکترهای جدید را آزاد کنید. البته امکان خرید آنها هم وجود دارد و افرادی که وقت و حوصله کافی ندارند، میتوانند DLCها را خریداری کنند.
Street Fighter V