سرنوشتی که همه از آن بیخبرند,سرنوشتی که همه از آن بیخبرند,
داستان Destiny زمانی کلید میخورد که نزدیک به 700 سال از زمان حال گذشته است و جهان دورهی آخرالزمان خود را میگذراند و ما در آن شاهد نابودیها و کشتارهای بسیار فراوانی هستیم، نسلی که تحت عنوان Golden Age یا همان نسل طلایی شناخته میشود و در آن، انسانها به قدری به علمهای جدید و سلاحهای نوین دست پیدا کردند که خیلی از آنها بار خود را بستند و به سایر سیارهها موجود در کیهان سفر کردند، اما این سیارهها کاملاً از بین رفتند و تنها بازماندگان، کسانی هستند که در همان کرهی زمین زندگی خود را ادامه دادند و خانهی اولیه خود را ترک نکردند. ماجرای اصلی وقتی شروع میشود که موجودات پیشرفتهی دیگر سیارهها و همینطور نیروی خاص قصد دارد که آخرین بازماندگان از انسانها را به کام مرگ بکشاند و نسل انسانها را به کلی منقرض کنند. انسانها در شهری که ملقب به "The Last City" است جمع شدهاند و آخرین تلاشهای خود را در آنجا انجام میدهند. نکتهی مثبتی که برای این انسانها وجود دارد، این است که سیارهی زمین توسط یک کرهی براق و بزرگ محافظت میشود و به عبارت دیگر آن نیز در مقابل منقرض شدن نسل انسانها مقاومت میکند. این کره که با نام "The Traveler" شناخته میشود، یک فرصت طلایی برای انسانها به شمار میآید تا بتوانند از آن برای مقابله با موجودات بیگانه، استفاده کنند. داستان به این جا ختم نمیشود و انسانها با کسب مهارت و توانایی، یک گروهی را تحت عنوان "The Guardians" تشکیل دادند که بتوانند با استفاده از سلاحهای نوین و پیشرفته، با بیگانگان مبارزه کنند. شخصیت اصلی بازی که شما آن را در بازی کنترل خواهید کرد، عضو همین گروه خواهد بود و باید به وسیلهی آن کنترل گروه خود را بر عهده بگیرد و با بهترین استراتژی، بیگانگان را به کامِ مرگ بکشانید. کلاسها و نژادهای بازی نیز بسیار متنوع و متفاوت هستند و Bungie توانسته است که استاندارهای سبک شوتر را حفظ کند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. این تنوع فقط به قهرمانان داستان ختم نمیشود، بلکه دشمنان این بازی هم تنوع بسیار زیادی دارند، مثلاً بعضی از آنها شبیه موجوداتی هستند که در زمین قبلاً زندگی میکردند و اکنون نسل آنها منقرض شده است و یا حتی بعضی از آنها هم از سلاحها و فناوریهای بسیار پیشرفتهای بهره میبرند و در تمام سیارهها حضور دارند و هدف اصلی آنها، نابود کردن تمام انسانها است. جهان Destiny بسیار بزرگ است و پر از تخیلاتی است که مطمئناً شما را در خود غرق میکند.
Bungie این موضوع را متذکر شده است که دنیای Destiny زنده است و هیچکدام از اتفاقاتی که قرار است در این جهان بیفتد، توسط آنها از قبل برنامهریزی نشده است. آنها مدعی هستند که این موضوع سبب شده است به آنها تجربیات زیادی را در ساخت یک بازی داینامیک ببخشد و در کنار آنها، بازیکنان هم میتوانند از تجربهکردن یک عنوان داینامیک بهرهمند شوند. اگر بخواهیم به طور کلی سبک این بازی را بررسی کنیم، شاید به این موضوع برسیم که Destiny یک عنوان First-Person Shooter است که از المانهای یک آثار MMO بهره میبرد، ولی با این حال Bungie این موضوع را رد کرده است و مدعی است که این بازی بیشتر از این که به یک عنوان MMO شبیه باشد، سبکی را تحت عنوان "Shared-Weapon Shooter" یدک میکشد. با این وجود ویژگیهای بسیار زیادی از یک عنوان MMO در این بازی حضور دارد از این که میتوان وضعیت بازیکنان را در طول بازی و حتی در دیگر سرورها سنجید، میتواند دلیل خوبی برای این ادعا باشد. سیستم Matchmaking بازی به صورت on-the-fly است یعنی این که در واقع سیستم Matchmaking خاصی وجود دارد و به عبارت دیگر بازیکنان بدون هیچ Loading و ساختن یک سرور میتوانند با یکدیگر ملاقات کنند و تعامل داشته باشند. بازی شما را در دنیای بسیار وسیعی قرار خواهد داد و طعم لذت واقعی را خواهید چشید. بازیکنان با یکدیگر روبرو میشوند، سلاحهای جدید میخرند، محیط زیست را تغییر میدهند و حتی وسایل نقلیهی پیشرفتهای را تهیه میکنند و با آنها به دور دستترین سیارات سفر میکنند. مواجه شدن با بازیکنان دیگر در دنیاهای مختلف مطمئناً چیز بسیار عجیبی خواهد بود! همانطور که در قبل گفتیم، Bungie قول داده است که بازیکنان بدون هیچ Matchmaking و Loading وارد بازی شوند و با یکدیگر به تعامل میپردازند، سازندگان مدعی هستند که این تکنولوژی بسیار پیچیده است ولی با این حال در بطن بازی پنهان شده است. در همایش E3 مشاهده کردیم که چگونه آنها از این تکنولوژی استفاده کردند، به عنوان مثال دو نفر همدیگر را در طول بازی ملاقات میکنند و با یکدیگر به گفتگو میپردازند، سپس میتوانید با همکاری یکدیگر تصمیم بگیرید که به سیارهی مریخ بروید و در آن جا به جستجو بپردازید، در طول این کاوش، شما با بازیکن دیگری مواجه میشوید که آن هم در سیارهی مریخ حضور دارد و در حال جستجو است، کافی است که بروید و با او صحبت کنید و اگر مایل بودید میتوانید با هم گروهی را تشکیل دهید و با اکتشاف انبار اسلحهها، خود را مجهز کنید و به جنگ با دیگران بروید. نظیر این قابلیت را در بازی Need for Speed: Rivals دیده بودیم که با این حال سبک NFS با Destiny تفاوت بسیار زیادی دارد و مطمئناً تجربه کردن این حالت در یک بازی شوتر اول شخص، میتواند یک چیز رویایی باشد!
نشانههای بسیاری از بازیهای نفش آفرینی MMO در Destiny وجود دارد، اما سیستم کلاس جزء آن نشانهها نیست. MMORPGها معمولاً بازیکنان را مجبور به استفاده از کلاسهای مختلف و در عین حال متعادل میکنند اما در Destiny این گونه نیست. در این بازی تفاوتهای فاحشی بین کلاس های مختلف وجود ندارد. مدیر سرمایه گذاری این بازی Tyson Green توضیح داد با وجود این، تفاوتهای ناچیزی بین کلاس ها وجود دارد که بخاطر آن تفاوتها یکی از کلاسها توجه بازیکن را به خود جلب خواهد کرد.
نخستین کلاس که TITAN نام دارد برای کسانی است که از تجربه کردن تیراندازهایی مثل Spartans و Space Marines لذت میبرند. از Titanها به عنوان اسباب جنگی که هر نبردی را با قدرت و استراتژی میتوانند کنترل کنند یاد میشود. زیرکلاس (SubClass) تایتانها یعنی Strikerها (متهاجمها) دارای توانایی فوق العاده (Super Ability) مُشت هاوُک (Fist of Havok) هستند، یک ضربه مهلک به زمین که به دشمنانی که در نزدیک قرار دارند آسیب شدیدی میرساند. با ارتقا دادن آن قابلیتی را به دست میآورید که به وسیلهی آن میتوانید از بالا سر دشمنان خود پریده و دشمنان زیرین خود را تار و مار کنید و سپس موج شوکی (ShockWave) را رها کنید. علاوه بر این، هنگامی که با زیرکلاس Striker بازی میکنید، Melee Attackهایتان Bonus Damage خواهند داشت. وقتی به Level 15 میرسید زیرکلاس دیگر تایتانها برای شما باز (Unlock) میشود؛ The Defender (مدافعین) این زیرکلاس برای بازیکنانی هست که میخواهند سختی بکشند و یا به عبارتی تنبیه شوند! Super Ability آنها نگهبان سحرگاه (Ward of Dawn) نام دارد که قابلیت ایجاد سپر (Shield) های موقتی را به بازیکن برای دفاع از خود و هم تیمیهایش میدهد. با ارتقا دادن آن هم بازیکن میتواند با عبور از سپر دارای سپری منحصر به فرد شود و یا میزان آسیب اسلحه (Weapon Damage) را افزایش دهد. Melee Attack مدافعین (Defender) مانعی را اطراف آنها بهوجود میآورد که آسیب وارد شده را از طرف دشمنها جذب میکند (یعنی مانع ورود آسیب از طرف دشمن میشود). با ارتقا دادن آن میتوانید اسلحهی خود را با سرعت بیشتری Reload کنید.
کلاس دیگر که با نام Hunterها شناخته میشوند در مخفیکاری و حملههای دقیق و بسیار آسیب آور مهارت دارند. اولین زیرکلاس در هانترها تفنگ داران (Gunslinger) هستند که قابلیت Golden Gun را به همراه خود دارند، قابلیتی که با استفاده از آن، آسیب ناشی از سلاح شما بهطور کوتاه و درعین حال قابل توجه افزایش مییابد. همچنین با این قابلیت میتوانید دشمنان خود را منفجر کنید! Gunslinger ها به جای داشتن Melee Attack استاندارد، چاقو های قابل پرتاب دارند، که با ارتقا دادنشان این توانایی را دارید که به وسیله چاقو دشمنان را آتش بزنید.
وقتی به level 15 میرسید زیرکلاس دیگر هانترها باز میشود: رقاص تیغه (bladedancer). قابلیت آنها Arc Blade (تیغه الکتریکی) است، با ارتقا دادن این ویژگی شما میتوانید ضربات مهلک الکتریکی را به دشمنان خود وارد کنید. Melee Attackها در این کلاس بسیار بهتر از سایر کلاسهای دیگر است به عنوان مثال شما توانایی این را دارید که با مخفی کاری، چاقو را از سمت مخالف به رقیب خود پرداخت کنید. همین ویژگی که blink strike نام دارد دارای برد خیلی بهتری نسبت به سایر Meleeها است.
یکی دیگر از کلاسهای دیگر این بازی Warlock نام دارد که همانطور که از نامشان پیداست کاملاً از اندام ورزیدهای برخوردار هستند و این کلاس بیشتر برای کسانی است که به نبردهای سنگین بسیار علاقهمند هستند. اولین زیرکلاس این این گروه VoidWalker نام دارد که توانایی فوقالعادهی آنها داشتن Nova Bomb است که به وسیلهی آنها میتوانند هر چیز یا کسی که در جلوی آنها وجود دارد را تخریب کنند. در هنگام Melee Attackها آنها از فناوری بسیار خوبی به نام Drain استفاده میکنند که میکنند با ارتقا دادن آن قادر هستند که سرعت استفاده از آنها را به طرز قابل توجهی افزایش دهند یا حتی بخشی از سلامتی شما سریعتر بازیابی شود. دومین زیرکلاس این گروه The Sunsinger نام دارد که در Level 15 قابل دسترسی هستند. ویژگی خوب آنها Radiance است که باعث سرعت بخشیدن به تواناییهای شما خواهد شد همینطور در Melee Attack آنها تخت عنوان Scorch شناخته میشود که استفاده از آن، سبب سوختن دشمنان شما در طول زمان میشود.
علاوه بر انتخاب کلاس، باید یکی از سه نژاد بازی را انتخاب کنید. برخلاف بسیاری از MMOها، در Destiny شاهد Bonusها و یا چیز انحصاری دیگری برای نژادها نخواهیم بود. این سه نژاد عبارتند از Human، Mechanical Exo و Etheral Awoken.
هر سه این نژادها و کلاسها در یک از فعالیتهای موجود در بازی به یک اندازه ماهر خواهند بود؛ رقص کردن! همانند دیگر بازیهای گروهی، امکان Revive کردن در طول بازی حضور دارد، وقتی که کسی آسیب میبیند و توسط همتیمی خود Revive نشود، پس از مدتی از بین میرود ولی پس از 30 ثانیه از زمان مرگ او، دوباره Respawn میشود ولی با این حال از تجهیزات گذشتهی خوب خود، نمیتواند به صورت کامل استفاده کند و پس از گذشت زمان باید دوباره آنها را بدست آورد.
از همین الآن باید بگوییم که بخش موسیقی بازی بسیار موفق ظاهر خواهد شد. برای ساخت موسیقیها و صداهای بازی از آقایان Martin O'Donnel و Michael Salvatori استفاده شده است که از گذشته در استودیوی Bungie حضور داشتند و در کنار آن از آقای Paul McCartney یکی از اعضای گروه مشهور The Beatles استفاده شده است و کاملاً این موضوع میتواند بخش موسیقی این بازی را موفق کند. در کنار آن از آقای Peter Dinklage برای صداگذاری برخی از قسمتهای بازی استفاده کردند.(بیشتر در قسمت Single Player بازی) Peter Dinklage یکی از ستارههای سریال Game of Thrones است که توانسته است با دیالوگهایش، خیلی از مخاطبان را شیفتهی خود کند. اما آن چه که بیشتر بازی را پوشش میدهد، صدای خود شما است. یعنی این که شما به وسیلهی چت صوتی باید با دیگران ارتباط برقرار کنید و همین طور صدای صوتی خود شما در بازی پخش میشود که میتواند برای شما جالب باشد. در کنار آن صداهای تلفیق شدهی انفجارهای مهیب و تیراندازیها هم به خوبی نواخته شدهاند و کاملاً حس داخل بازی را منتقل میکند. گفتنی است که OSTهای این بازی، هماکنون در دسترس است و میتوانید به آنها گوش دهید و از آن لذت ببرید.
Destiny