یکی از مواردی که همواره برای ما مورد سوال بوده است، سرانجام بشریت در صورت رخ دادن یک فاجعه جهانی و نحوه بقا و ادامه حیات افراد نجات یافته از آن حادثه است. اینکه با سقوط پایههای تمدن به واقع چه مدت طول میکشد تا نوع بشر دوباره خود را باز یابد، سوالی است مجهول که شاید هرگز جوابی برای آن نیابیم. با این حال تخیل انسان حد و مرزی ندارد و به واسطه همین تخیل تصویرسازیهای متعدد و بعضا بدیعی از وقوع چنین حادثهای را در انواع رسانهها شاهد بودهایم. یکی از جدیدترین این تصویرسازیهای خلاقانه را در Horizon: Zero Dawn شاهد هستیم. اثری جدید و جاهطلبانه که استدیو گریلا گیمز (Guerrilla Games) خالق سری محبوب Killzone ساخت آن را به عهده دارد. عنوانی که در مراسم E3 سال 2015 در طی کنفرانس سونی معرفی شد و با وجود داشتن ایدهای تکراری، به سبب خلق دنیایی که مانند آن را تا کنون در عنوان دیگری مشاهده نکردهایم، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. تقابل رباتهای گوناگون با باقیمانده انسانها (که تمدنشان به سطح بدوی سقوط کرده است)، چیزیست که تاکنون در هیچ عنوانی نظیر آن را تجربه نکردهایم. در ادامه با ما همراه باشید تا به اطلاعات منتشر شده از این انحصاری مورد انتظار PlayStation 4 بپردازیم.حکایت مکاشفات الوی
مدتهاست که تمدن عظیم انسانها به از بین رفته و با کوتاه شدن دست بشر، طبیعت خود را بازیافته است. گیاهان سازههای فولادی را در خود فرو بردهاند، جانواران گوناگون دوباره افزایش یافتهاند و زمین که زمانی دراز توسط انسانها غصب شده بود، دوباره خود را بازیافته است. در زمین دوباره خرم اما، برخلاف آنچه که سالها پیش آن را تجربه کرده بود، این تنها گیاهان و حیوانات نیستند که به سر میبرند. انسان همواره رد پایی از خود به جای میگذارد و این بار نیز به همین گونه عمل کرده است. رباتهایی متعدد با اندازههای بزرگ و کوچکشان نیز، که همزمان یاد آور نبوغ و جهالت بشر اند، در این میان جولان میدهند. تو گویی که انسان پس از خویش هم دست از آنچه آن را غصب کرده و آسیب رسانده بر نمیدارد…
با این حال و بر خلاف آنچه که به نظر می رسد، بشر خود نیز کاملا از بین نرفته است. بسیار کمتر از دیروز و متعجب از آنچه توسط گذشتگان خلق شده است و ناتوان به دسیابی دوباره به آن، انسانهای باقیمانده پایههای تمدن را از نو ریختهاند. به مثابه آنچه اجدادشان قرنها قبل تجربه کردهاند، هر کدام قبیلهای بزرگ یا کوچک با آیین و قوانین خویش تشکیل داده و به ادامه حیات میپردازند. داستان ما در یکی از این قبایل به نام نورا (Nora) اتفاق میافتد و فردی که ماجرای او را دنبال میکنیم دختری است بیست و چند ساله به نام الوی (Aloy). او یکی از شکارچیان قبیله خود است و وظیفهاش محافظت از قبیله در برابر رباتهایی است که نسبت به انسان رفتاری خصمانه دارند و به ماشینهای آلوده معروف شدهاند. با این حال عظمت ساخته دست پیشنیان آنچنان بر الوی تاثیرگذار بوده است که وی به جز در مواقع ناچاری، به نابودی این مصنوعات دست نمیزند. اگرچه الوی مهارت بسیاری در شکار ماشینها دارد، اما بدلیل آنکه هویت مادر وی مشخص نیست، بزرگان قبیله زن سالار نورا او را از قبیله طرد کردهاند. این طرد شدگی سبب شده تا حس ترحم به دیگران در الوی افزایش یابد و به همین دلیل وی نسبت به سایرین مهربانانه رفتار میکند. به دلیل نداشتن والدین، الوی توسط راست (Rost) که خود نیز فردی طرد شده از قبیله است، تربیت و رشد یافته است. شاید آنچه که این دو را بهم علاقهمند ساخته، علاقهمندی هر دو به تمدن پیشرفته نابود شده انسانها و پی بردن به طرز کار ابزار آلات باقیمانده از آنهاست. حال آنکه این کار توسط بزرگان قبیله نورا به شدت منع شده است. در طی بازی ما ماجرای کنجکاویهای الوی برای پی بردن به گذشته خود و هویت مادرش و همچنین تلاشهای او برای اطلاع از وقایع رخ داده برای تمدن انسانهای گذشته (که اکنون با نام Old Ones شناخته می شوند) و نحوه شکل گیری تمدن کنونی را دنبال میکنیم. علاوه بر این در طی بازی الوی درگیر ماجرای حمله قبیله دیگر به قبیلهاش، سلطه قبیله مهاجم بر ماشینهای آلوده و پی بردن به رموز آنها و آنچه آنان بدان پی بردهاند میشود. ماجرایی که سبب پا گذاشتن او به سرزمینهای مختلف و با اقلیمهای متفاوت خواهد شد و دوستان و دشمنان زیادی برای او ساخته و رموز زیادی از جهان ناشناخته پیرامونش را برای وی آشکار خواهد کرد…
شکار شکاری
چیهمانطور که احتمالا میدانید این عنوان در سبک نقشآفرینی و با زاویه دید سوم شخص دنبال میشود. در طی بازی کاراکتر اصلی، الوی، با استفاده از سلاحها و ابزار مختلف به شکار و مقابله با رباتها میپردازد. طبق نمایشها الوی از بازه وسیعی از سلاحها از جمله نیزه، انواع کمان، تلههای مختلف، ابزاری به نام Tie Down Rope (که برای اتصال ماشینها به زمین و محدود کردن قدرت حرکتی آنها از آن استفاده میشود) و… بهره میبرد. رباتهای ساخته شده توسط انسانهای پیشین در سرتاسر محیط پراکندهاند. این رباتها که طبق اطلاعات منتشر شده با 25 نوع متفاوت از آنها روبهرو میشویم، هر کدام با توجه به هدف ساختشان شکل و ابعاد متفاوتی دارند و فعالیتهای گوناگونی را در محیط بازی انجام میدهند. با توجه به اینکه در ساخت این رباتها از موجودات زنده الگو برداری شده است، شاهد فعالیتهایی نزدیک به موجودات الهام گرفته شده توسط آنها هستیم. برای خلق این ماشینها الزاما از موجودات دورهای خاص استفاده نشده است و از رباتهایی شبیه به تریناسوروس رکس و ولوسی رپتور تا رباتهایی مشابه با حیواناتی چون گوزن یا گاو که در دوران ما نیز به حیات خود ادامه میدهند، در این اثر وجود دارند. همچنین در طی بازی با ماشینهای عقرب مانند سرسختی با نام آلوده کننده (Corrupter) برخورد خواهیم داشت که به آلوده و دیوانه کردن سایر رباتها میپردازند و به نظر میرسد که یکی از عوامل اصلی نابودی تمدن بشر، همین رباتها بوده باشند. با مبارزه با ماشین ها، علاوه بر آیتمهایی که از آنها به جا میماند و میتوان برای ساخت و ساز ابزارهای مورد نیاز از آنها استفاده کرد، بعضا شاهد جدا شدن قسمتهای مختلف آنها نیز خواهیم بود و میتوان از این بخشها نیز به عنوان سلاح در جریان مبارزات استفاده کرد. همچنین در صورت جدا شدن این اجزای خاص از ماشینها، شیوه مبارزه آن ها با تغییراتی همراه خواهد بود. با این همه به نظر میرسد رباتها تنها دشمنان ما نباشند. طبق اطلاعات منتشر شده، در طی بازی علاوه با درگیری با ماشینهای مختلف، میبایست به مبارزه به با سایر انسانها نیز بپردازیم. صحبت از آیتمهای مورد نیاز الوی شد؛ بر خلاف آنچه که ممکن است در بادی امر به نظر برسد این تنها ماشینها نیستند که قابل شکار بوده و استفاده از قطعاتشان برای ساخت ابزار مورد نیاز است، بلکه حیوانات مختلفی نیز در سرتاسر نقشه جولان میدهند که می توان با شکار آنها از اجزای بدنشان برای خوراک و ساخت ابزار لازم و یا مبادله در الزای پول استفاده کرد. به گفته سازندگان در هورایزن ما با سیستم ساخت و سازی مناسب و نه چندان پیچیده رو به رو خواهیم بود که مسلما برای کسانی که علاقه چندانی به سیستم کرفتیگ نسبتا بعضا غامض عناوین سبک نقش آفرینی ندارند، خبر خوشایندی است. خوشبختانه در جریان بازی الزامی در مبارزه با ماشینها وجود ندارد و میتوان با در پیش گرفتن مخفی کاری و استفاده از راههایی چون صخره نوردی و یا شنا، از مبارزه با آنها پرهیز کرد. برای گشت و گذار در جهان وسیع بازی علاوه بر شنا، صخره نوردی و پیمودن مسیرها با پای پیاده، میتوان با استفاده از ابزاری به نام Override Tool که متعلق به انسانهای گذشته است و الوی آن را بر روی گوش خود قرار میدهد، ماشینهای موجود در محیط را اسکن کرد و علاوه بر پی بردن به نقاط ضعف و قوتشان که دانستن آنها مبارزات بازی را تسهیل خواهد کرد، بخش خاصی از آنها که قابل هک کردن است را نیز یافت و با هک کردنشان، از آنها برای پیمایش محیط یا دستیابی به سایر اهداف استفاده کرد. در طی بازی علاوه بر ماموریتهای اصلی و داستانی، ماموریتهای فرعی متعددی نیز وجود دارد و میتوان با مراجعه به افراد و قبیلههای مختلف و دریافت و انجام ماموریتهای آنها، علاوه بر بدست آوردن آیتمها و همچنین XP مورد نیاز برای ارتقا کاراکتر، روابط صمیمانه خود با آنها را نیز گسترش داد. مشابه با هر عنوان نقشآفرینی دیگر، هورایزن نیز شاهد درخت ارتقا کاراکتر هستیم که مهارتهای مختلفی را در خود جای داده است. طبق اطلاعات منتشر شده مهارتهای مختلف درخت ارتقا الوی در سه شاخه کلی مخفی کاری، مبارزه و افزایش سلامتی و جمعآوری آیتمها قرار میگیرند که به ترتیب با نامهای Prowler ،Brave وForager شناخته می شوند. در بازی ما با نقشهای یک پارچه مواجه میشویم که هیچگونه بارگذاری در آن وجود نخواهد داشت. این نقشه در ابتدا بر الوی آشکار نیست و به منظور آشکار سازی هر چه بیشتر آن می بایست به هک کردن رباتهایی موسوم به Tall neck که طراحی آنها از دایناسورهایی چون برسیکوروس و سوروپود الهام گرفته شده است پرداخت. در جای جای محیط بازی نقاطی به نام منطقه آلوده (Corruption Zone) وجود دارد که در آنها ماشین با تعداد بیشتر و رفتار به مراتب تهاجمیتری حضور خواهند داشت و پاکسازی این مناطق از جمله فعالیتهای چالش برانگیز بازی به حساب میآید.نوای الهه زمین
به جرئت میتوان گفت که آثار استدیو گریلا گیمز از هر منظر که مشکل داشته باشند، از نظر گرافیک فنی و هنری همواره در بالاترین جایگاه در زمان خود قرار داشتهاند. موضوعی که به نظر میرسد درباره هورایزن نیز صادق باشد. برای ساخت بازی از نسخه بروز شده موتور اختصاصی استدیو گریلا گیمز که در ساخت آخرین نسخه سری کیلزون، Shadow Fall، نیز از آن استفاده شده بود، بهره برده شده است. موتوری که اگرچه از جانب گریلا گیمز نام خاصی برای آن انتخاب نگشته است، با این حال با توجه به اینکه استدیو Kojima Productions از این موتور برای ساخت Death Stranding استفاده می کند و به دلیل نامگذاری این موتور به نام دسیما (Decima)، هم اکنون این انجین با این نام شناخته میشود. طبق نمایشهای بازی با گرافیک خارق العادهای روبهرو هستیم. کیفیت بافتها، انیمیشنهای کاراکترها، موجودات و… همه و همه در سطح تحسین بر انگیزی قرار دارند. نورپردازی چشم نواز بازی به صورت داینامیک صورت میپذیرد و بازی دارای چرخه پویای شب و روز و تغییرات پویای آب و هوا است. تغییراتی که صرفا جنبه ظاهری نداشته و بر عملکرد کاراکتر (مانند میدان دید وی) نیز تاثیر میگذارند. از منظر گرافیک هنری نیز مسلما با یکی از شاهکارهای صنعت گیم مواجه هستیم. طراحان استدیو گریلا گیمز آنقدر کار خود را خوب انجام دادهاند که اسکرین شاتهای گرفته شده از تریلرهای بازی، هر کدام به مثابه یک آرت ورک میمانند. جهان وسیع هورایزن خود از مناطق گوناگون با آب و هوای مختلف تشکیل شده است. مناطق جنگلی، برفی، بیابان و… در بازی وجود دارند و مسلما با طراحی شگفتانگیز خود مانع تکراری شدن این عنوان از لحاظ بصری خواهند شد. طراحی رباتهای بازی نیز با یکدیگر بسیار متفاوت بوده و هرکدام طراحیای منحصر به خود را داراست. نکته ای که درباره Horizon: Zero Dawn وجود دارد اینست که بسیاری آن را بنچمارک اصلی PS4 Pro میدانند و بر این عقیدهاند که قدرت واقعی این کنسول میان نسلی به صورت جدی ابتدا در این عنوان به نمایش در میآید.
از منظر شنیداری نیز به نظر میرسد با عنوانی شایسته مواجه باشیم . صدا گذار الوی خانم اشلی برک (Ashely Burch) است که پیش از این صداگذاری Chloe در Life is Strange و Cassie Cage در دهمین نسخه از سری Mortal Kombat بر عهده داشته است و صدای وی مسلما به گوش کسانی که عناوین فوق را تجربه کرده اند آشنا خواهد بود.
وظیفه خلق موسیقیهای هورایزن بر عهده یوریس دی من (Joris De Man) آهنگساز عناوین سری کیلزون، گروه The Flight و نیلز فن در لیست (Niels Van Der Leest) است و قطعات Vocal گوشنواز بازی نیز توسط خانم جولی الون (Julie Elven) تهیه شدهاند. خوشبختانه به نظر میرسد این افراد کار خود را به نحو احسن انجام دادهاند و طبق نمایشها با موسیقیای گوشنواز و متناسب با حال و هوای بازی مواجه خواهیم بود.
هزار سال آینده به روایت چریکها
یکی از ویژگیهای شاخص سونی، اعتماد به استدیوهای زیر شاخه خود و هزینه بر روی ایدههای خلاقانهای است که توسط این استدیوها مطرح میشود. اعتمادی که اگرچه همیشه به نتیجه مطلوبی ختم نمیگردد، اما بعضا نیز به خلق عناوینی به یاد ماندنی میانجامد. به نظر میرسد این بار اعتماد سونی به استدیو گریلا گیمز به ساخت عنوان به یاد ماندنی دیگری ختم شده باشد. ساختن عنوان در سبک نقش آفرینی سوم شخص توسط استدیو ای که در طی دوران فعالیت خود تنها به خلق بازیهای شوتر اول شخص مشغول بوده است، ریسکی سخت و آزمونی بزرگ برای استدیو سازنده است. آزمونی که به نظر می رسد گریلا گیمز از آن سربلند بیرون خواهد آمد. تقریبا تمام کسانی که Horizon: Zero Dawn را تجربه کردهاند، آن را عنوانی خارق العاده میدانند و کیفیت بالای آن را تحسین میکنند. آنچه از نظرات اولیه سایتها و کسانی که بازی را تجربه کردند بر میآید، عملکرد خوب گریلا گیمز در خلق این عنوان و پیادهسازی ایدههای خود را نشان میدهد.با این حال برای تجربه بازی و دادن نظر نهایی درباره آن میبایست تا تاریخ 9 اسفند صبر کنیم. هر چند هماکنون نیز با اطمینان زیادی میدانیم که چه نظری درباره Horizon: Zero Dawn خواهیم داشت!