War…War never changes

War…War never changes,War…War never changes,

موفقیت نسخه اول سازندگان را وسوسه کرد تا ادامه آن را عرضه کنند. نسخه دوم در سال 1998 عرضه شد و توانست موفقیت های شماره اول بازی را تکرار کند. وقایع این عنوان 80 سال بعد از نسخه اول روی می داد. بازی به طور محسوس پیشرفت های بسیاری کرده بود. به لطف موتور جدید، گرافیک آن پیشرفت چشمگیری کرده و همچنین هوش مصنوعی در سطح بالایی قرار گرفته بود. البته این پیشرفت ها تنها مربوط به دو بخش نام برده نبود بلکه تمام قسمت های بازی بهبود پیدا کرده بود. بعد از انتشار این نسخه می توان گفت Fallout به خوابی 10 ساله فرو رفت. البته در طول این 10 سال دو نسخه فرعی Fallout Tactics : Brotherhood of Steel و Fallout : Brotherhood of Steel عرضه شدند. که چندان مورد استقبال قرار نگرفتند. البته نکاتی در مورد این دو نسخه وجود دارد که خواندن آن خالی از لطف نیست. Fallout Tactics : Brotherhood of Steel در سال 2001 عرضه شد و نخستین عنوان از این مجموعه می باشد که سبک مبارزاتش به صورت نوبتی نبود. گیم پلی بیشتر شبیه به عناوین تیر اندازی شده و قابلیت انتخاب دیالوگ ها حذف شده بود. بازی هچنین دارای مود مولتی پلیر بود که می توانستید با افراد گروه های دیگر به مبارزه بپردازید. Fallout : Brotherhood of Steel سه سال بعد عرضه گشت و نخستین شماره از مجموعه محسوب میشد که قدم به دنیای کنسول ها گذاشته بود.  بازی از نظر سبک و سیاق دچار تغییرات زیادی شده بود و دیگر نسبت به دو نسخه اصلی مجموعه وفادار نمانده بود. آهنگ های این نسخه به صورت Heavy Metal بود و توسط گروه های Slipknot و  Kill Switch Engage و تعدادی گروه دیگر ساخته شده بود. این آخرین عنوان از سری Fallout می باشد که توسط Interplay ساخته شد.

یکی از مواردی که دانستنش در جامعه شناسی Fallout بسیار مهم است Vault ها می باشند. همان طور که از اسمشان پیداست Vault ها پناهگاه هایی زیرزمینی می باشند که دولت آمریکا به منظور محافظت از شهروندانش در هنگام شرایط بحرانی ساخته بود. این پروژه بسیار ایده آل بود و روند اجرایش به صورت منظم و یک نواخت پیش می رفت تا اینکه با شروع جنگ آمریکا و چین نیمه کاره رها شد. طبق نظرات کارشناسان به 400000 عدد از این پناهگاه ها برای محافظت از مردم نیاز بود که تا شروع جنگ تنها 122 عدد از آنها ساخته شده بود! این آمار و ارقام تنها اظهار کننده یک موضوع هستند و آن هم چیزی نیست جز… فاجعه! هر یک از این پناهگاه ها به منظور خاصی ساخته شده بودند. به عنوان مثال یک پناهگاه به طور عمد در برابر تشعشعات رادیواکتیوی آسیب پذیر ساخته شده بود تا تاثیرات آن را بر روی مردم اندازه گیری کنند و یا اینکه در پناهگاهی دیگر در اثر آزمایشاتی که روی ژنتیک افراد صورت گرفته بود تمامی ساکنینش چهره و جثه ای بچگانه داشتند. از بین این 122 پناهگاه تنها 17 عدد تحت کنترل بودند و نتایج پیش بینی شده را به همراه داشتند و بقیه به نحوی متروکه یا نابود شدند.

بلاخره پس از سال ها انتظار نسخه سوم بازی در سال 2008 برای PS3 , Xbox360 و PC عرضه شد. شماره سوم این مجموعه شاهکاری برجسته محسوب میشد ولی به عقیده بسیاری از منتقدان Fallout خوبی نبود! بازی توسط Bethesda Softworks  خالق فرنچایز Oblivion ساخته شد. در حقیقیت در سال 2004 شرکت Interplay قرار دادی را با Bethesda Softworks منعقد کرد تا این شرکت 3 عنوان از دنیای Fallout را بسازد. بعد از منحل شدن Interplay تمام حقوق Fallout توسط Bethesda Softworks خریداری شد. سیستم مبارزات دیگری به صورت نوبتی نبود و بسیاری از ویژگی های ناب و منحصر به فرد مجموعه حذف شده بود. بازی دیگر آن عمق و خصلت های کلاسیک را به همراه نداشت و دلیل آن هم آسان تر شدن به منظور جذب مخاطبینی بیشتر بود. Fallout 3 سی سال بعد از وقایع نسخه دوم و 200 سال بعد از انفجار های اتمی پیگیری میشد. آزادی عمل در این عنوان فوق العاده بود به طوری که می توانستید با کمی تلاش و کنجکاوی شهری را به طور کامل با خاک یکسان کنید! کاراکتر اصلی بازی یکی از ساکنین Vault 101 بود.

"قطعا Fallout : New Vegas برایتان تداعی گر خاطرات شیرین نسخه های اول و دوم خواهد بود." این ادعا بزرگ در مراسم معرفی جدیدترین نسخه از این مجموعه بیان شد. Fallout : New Vegas توسط استدیو Obsidian ساخته می شود و قرار است در تاریخ 22 اکتبر سال جاری عرضه شود. این استدیو بی شک دارای کارنامه ای درخشان است و توانایی خود را پیش از این با عنوان Never Winter Nights 2 به اثبات رسانده. نکته جالب آن است که بدانید این استدیو چندان هم با سری Fallout غریبه نیست زیرا نیمی از اعضای آن پیش از این کارمند استدیو Black Isle Studio بوده اند که پس از منحل شدن آن به Obsidian پیوستند. بازی در Las Vegas جریان خواهد داشت ولی نه آن  Las Vegasی که خیلی ها آرزویش را دارند بلکه جهنمیست با اسمی نامی! بی شک بازی مینی گیم های فراوانی خواهد داشت زیرا ماهیت این شهر این گونه است! ابعاد New Vegas با Fallout 3 برابری می کند ولی به جای دشت های وسیع و خالی از سکنه، شهر ها و روستاهای کوچکی مستقر شده اند.

داستان این نسخه بر خلاف نسخه قبلی بسیار خشن و بی رحمانه شروع می شود. وقایع بازی 3 سال بعد از Fallout 3 می باشد. دوربین کاراکتر اصلی را نشان می دهد که مشغول حمل جعبه ای مرموز می باشد. همین طور که در حال طی کردن مسیر است ناگهان مورد اصابت گلوله ای قرار می گیرد و سپس به حال خود رها می شود تا ذره ذره طعم تلخ مرگ را بچشد. خوشبختانه بعد از گذشت مدتی پیکر بی جان او توسط رباتی شناسایی می شود و برای درمان به محل زندگی دکتر Mitchell منتقل می شود. بعد از طی شدن دوران نقاهت به مانند دیگر عناوین مجموعه به تنظیم موارد گوناگون خواهید پرداخت. در ابتدا سن ، چهره و دیگر مسائل فیزیکی را تعیین می کنید و بعد از آن به ترتیب به تنظیم S.P.E.C.I.A.L و توانایی هایتان خواهید پرداخت. طبق نظر بازدیدکنندگان این فرایند بیش از 10 دقیقه به طول نمی انجامد و در نهایت دکتر  Pip-Boyی را در اختیار بازیکن قرار می دهد. از همین لحظه به بعد قادرید تا هر موقع که مایل بودید حالت Hardcore را فعال کنید که باعث می شود بهبود وضعیت جان بازیکنان بعد از گذشت زمانی خاص امکان پذیر باشد و همچنین تیر ها دارای وزن می شوند. این بدین معنا است که بسته ها و دارو های شفا بخش بعد از گذشت مدتی خاص تاثیرشان پدیدار می شوند که ولقعا چاش برانگیز می باشد! در نسخه قبلی در صورتی که به مواد رادیو اکتیوی آلوده میشدید مجبور بودید تا با استفاده از قرص و داروهایی مخصوص آن را برطرف کنید ولی در این نسخه کاهش آب بدن بزرگترین تهدیدتان خواهد بود و از این پس مهمترین دغدغه شما میبایست رساندن به موقع مواد آبکی به بدنتان باشد.

اینبار تنها در بیابان ها و مخروبه ها گشت و گذار نخواهید کرد بلکه با بناها و موجودات کثیری مواجه خواهید شد! منطقه Las Vegas از کانون درگیری ها به دور بوده بنابراین میزان خساراتی که بر آن وارد شده به مراتب کمتر است. طبق گفته سازندگان بازیکنان با نشانه های متعدد حیات رو به رو خواهند شد پس با مشاهده درختی سرسبز یا چشمه آبی در دنیای Fallout تعجب نکنید!  با توجه به زمان کوتاهی که سازندگان در اختیار داشتند بازی در بخش کنترل تغییرات عمده و اساسی نسبت به Fallout 3 نداشته بلکه سعی شده همان کنترل را بهبود بخشند تا تجربه ای لذت بخش تری را داشته باشید. به عنوان مثال هر یک از اسلحه ها به نقطه خاصی از بدن آسیب جدی می رسانند که با رنگ قرمز مشخص خواهند بود. سیستم محبوب V.A.T.S نیز دستخوش تغییرات جزئی شده است. زمانی که از این سیستم استفاده کنید و نقطه ای خاص از بدن دشمن را نشانه روید مشاهده می کنیدکه صحنه شلیک گلوله، حرکت آن در هوا و اصابتش به هدف به صورت سینمایی تری طراحی شده است. تغییر دیگر این سیستم بسیار تحریک کننده است و به شما اجازه می دهد تا خشونت را آنطور که مایلید لمس کنید زیرا می توانید متلاشی شدن دشمنانتان را از طریق زاویه ای که خودتان تنظیم می کنید مشاهده کنید!

تنوع موجودات در بازی قابل توجه است. اگر Fallout 3 را تجربه کرده باشید حتما تحت تاثیر تنوع موجودات آن قرار گرفته اید اما، آنچکه در این نسخه تجربه خواهید کرد حتی از آن هم عالی تر خواهد بود! سازندگان قول داده اند علاوه بر وجود موجودات نسخه قبلی، شاهد بازگشت تعدادی دیگر از نسخه های اول و دوم خواهیم بود. قطعا این خبری خوش برای طرفداران قدیمی مجموعه به حساب می آید. اکثر حیوانات در این دنیا در اثر مواد رادیداکتیوی جهش ژنتیکی پیدا کرده اند. به شخصه هیچگاه گاو ها را فراموش نمی کنم که در عین عجیب و غریب بودن، خلق و خوی فرمانبرداری خود را حفظ کرده بودند ولی گویا در این نسخه قصد جبران معافات را دارند! دیگر جایز نیست در کنار چنین موجوداتی احساس امنیت کامل کنید. گاوها و گوسفندان و دیگر حیوانات از این دست در محدوده حصار مانند گذشته آرام و بی آزار می باشند ولی خارج از حصار و به خصوص اگر تنها باشید دشمنانی چالش بر انگیز خواهند بود. البته این موضوع در آخرین بازدیدها مشاهده شده و امکانش هست که مورد بازبینی و اصلاح قرار بگیرد.

تصمیمات! مسلما یکی از دوست داشتنی ترین ویژگی های Fallout ، آزادی عمل سخاوتمندانه ای است که در اختیار بازیکنان قرار می دهد. شما می توانید در ازای کسب پول بیشتر شهری را به آتش بکشید، در ازای اخذ شرافت به بی نوایان کمک کنید یا از روی جان دوستی بی سر و صدا و بی تفاوت از کنار وقایع عبور کنید. تصمیم با شماست! البته شایان به ذکر است که خوب یا بد بودن پیامد های خاص خود را دارد. اگر فردی محبوب باشید و مدام به مردم خوبی کنید مورد عنایت آنها قرار می گیرید و از تخفیف ها و مزایای خاصی که شامل حالتان می شود لذت می برید ولی در خارج از شهرها امنیت نخواهید داشت زیرا گروه های گانگستری دوست دارند سر به تنتان نباشد پس متعاقبا متحمل حملات متعددی خواهید شد. در عوض اگر شیوه دزدان و مزدوران را در پیش بگیرید پول، تجهیزات و امنیت بیشتری خواهید داشت ولی دیگر از محبوبیت، تخفیف و مزایای مردمی خبری نخواهد بود. مردم کمی منطقی تر به گفته های شما عکس العمل نشان می دهند. به عنوان مثال اگر درخواست های نا معقولانه و یا غیر منطقی کنید مورد پرخاش و یا بی توجهی قرار می گیرید. پس سعی کنید درخواست های غیر منطقی نکنید زیرا ممکن است چماقی با سرتان آشنا شود! در چنین مواقعی میزان امتیازات کافی برای راضی کردن هر فرد در زیر دیالوگ ها نمایش داده می شود. البته این مورد را هم به یاد داشته باشید گاهی اوقات تیغ گلوله از زبان برنده تر است!

مسلما تنوع تسلیحات و تغییراتی که روی آنها صورت می گرفت یکی از ویژگی هایی بوده که هر یک از بازیکنان را ساعت ها مشغول به خود کرده است. طرفداران کنجکاو مجموعه خوشحال باشید زیرا Obsidian از شما نیز غافل نبوده است. تعداد اسلحه ها و تغییرات آنها 2 برابر شده که مسلما شگفت انگیز است و تاثیرات بسزایی در گیم پلی خواهند داشت. چوب گلف، نارنجک انداز و C4 حقیقتا تحریک کننده هستند. به عنوان مثال می توانید C4ی را در بین تجهیزات یک فرد از همه جا بی خبر جاسازی کنید و هنگامی که در حال قدم زدن در کنار معشوقه اش هست چاشنی را فعال کنید تا هر دو آنها را به هزار و یک قسمت تقسیم کنید!

حال به بخش مهم دیگری می پردازیم. اتمسفر و جو دنیای Fallout منحصر به فرد است و این حقیقتی است که به هیچ عنوان نمی توان آن را کتمان کرد. هرچند قالب طنز بر روابط کاراکترها حاکم است ولی این طنز، طنز شیرین و سطحی نخواهد بود. بنده طبق ادبیات گفتاری خودم آن را " طنزی تیره " نام گذاری کرده ام. به علت اینکه اکثر بازیکنان Fallout 3 را بازی کرده اند تعدادی مثال از آن استخراج کرده ام تا درک موضوع ساده تر شود. سازندگان محیط های کم نقصی به نام Vault  طراحی کردند و افرادی زیادی در آنها به دنیا آمدند، زندگی کردند و مردند غافل از خطر ها و مشکلاتی که دولتمردانشان خارج از این دنیای آکواریومی به وجود آورده اند. آمریکا و Vault شباهت بسیاری به هم دارند و این اولین نکوهش سازندگان نسبت به سیاست های غلط این کشور می باشد. بعد که پا را فراتر از این دنیای آکواریومی می گذارید تنهایی، فقر، خشونت، اعتقادات منحرف و نا امیدی را به وضوح مشاهده می کنید. این محیط های مخروبه مصداقی روشن از کشورهایی می باشند که مورد هجوم آمریکا قرار گرفته اند و شرایط سختی را سپری می کنند. سپس افرادی مثل Three Dog وارد داستان می شوند که اهداف شیطانی و سیاست های نادرست را بر ملا می کنند ولی دیوانه خطاب می شوند و تحت تعقیب قرار می گیرند. در انتها زمانی که برای ملاقات رئیس جمهور رهسپار می شوید در عین ناباوری مشاهده می کنید که او کامپیوتری بیش نیست هرچند هوشمند می باشد ولی به هر حال توسط عده ای دیگر برنامه ریزی شده که این موضوع هم اشاره به این دارد که رئیس جمهور عروسک خیمه شبازی بیش نیست که توسط عده ای دیگر کنترل می شود. دیدید! اتفاقات به آن سادگی که به نظر می رسند نیستند و این تحلیل کوتاه تنها بخشی از این " شاهنامه نکوهشی " می باشد که طبق نظر بنده نوشته شده و ممکن است هریک از شما تحلیل دیگری داشته باشید یا به موارد دیگری جدای از موارد مذکور پی برده باشید. پس با تمام این تفاسیر دیگر وقت آن رسیده دید خود را نسبت به این مجموعه وسیع تر کنیم و موشکافانه به تجزیه و تحلیل آن بپردازیم. سازندگان قول داده اند Fallout : New Vegas هم در این زمینه خوب عمل کند و جو خاص مجموعه را به خوبی به ارث ببرد. بی صبرانه منتظر می مانیم تا ببینیم اینبار Fallout چه راز ها در سینه دارد!

گیم پلی این شماره مسلما بیش از پیش تعاملی خواهد بود. یکی از ویژگی های جالب این نسخه هدایت کردن افراد دیگر و دستور دادن به آن ها می باشد. لازم نیست نگران باشید و احساس سردرگمی بکنید زیرا سازندگان راحترین روش ممکن را طراحی کرده اند. با زدن دکمه ای خاص بازی متوقف می شود و صفحه ای دایره ای شکل باز می شود که دستورات و ویژگی های مختلف در آن قرار دارد. با رفتن روی هریک از گزینه ها و انتخاب آن، دستور مورد نظر اعمال می شود. همچنین این قابلیت وجود دارد تا در مورد تجهیز کردن یارانتان تصمیم گیری کنید. این کار عمق بیشتری به گیم پلی می دهد و باعث تقسیم وظایف می شود. مثلا فردی با سلاح سنگینش دشمنان را زمین گیر کند، دیگری که با اسلحه سبک جنب و جوش بیشتری دارد باعث می شود دشمن سردرگم شود و شما هم می توانید با اسلحه های دور برد بدون دردسر و با خونسردی کامل تک تک دشمنان را نابود سازید.

گرافیک بازی تغییر خاصی نداشته است با این حال عمده تغییرات بخش بصری مربوط به قسمت نورپردازی می باشد. شب هنگام چراغ ها و رنگ های مختلفی را مشاهده می کنید که تقریبا با سری Fallout بیگانه اند. شاید نورپردازی شهرها بهانه ای خوب برای گول زدن ساکنینش باشد ولی در حقیقت درون این شهر فرنگ همان مصیبت ها و رنج های معروف مجموعه دیده می شوند. صداگذاری و موزیک ها طبق معمول در سطح بالایی قرار دارندد و اکثر آهنگ ها شبیه به آهنگ های دهه 50 آمریکا می باشند.

Fallout : New Vegas پتانسیل تبدیل شدن به اثری ماندگار را دارد حال باید منتظر باشیم و ببینیم دستان هنرمند استدیو Obsidian چه چیزی را خلق می کند. به یاد داشته باشید تصورات امروز ما، فردای ما را شکل خواهند داد.

پایان

” alt=”” />

خروج از نسخه موبایل