Ghost Recon: Wildlands Hands-On,E3 سال 2015 بود که Ghost Recon: Wildlands معرفی شد و حالا در فاصله یک ماه تا عرضه، نوبت به تجربه بتای آن رسیده است. یوبیسافت گفته است که Wildlands، بزرگترین اکشن ادونچر جهان باز آنهاست. اکنون فرصتی پیش آمده تا ببینیم این ادعا تا چه حدی صحت دارد. بعد از دانلود نسخه بتا که حجمی حدود 24 گیگابایت دارد، اگر خوش شانس بودید و با مشکلات تکنیکی و اجرا نشدن بازی روبرو نشدید، کار خود را با ساخت یک کاراکتر شروع خواهید کرد. ابتدا جنسیت وی را مشخص میکنید و سپس سایر ویژگیهای ظاهری؛ امکانات شخصی سازی در این قسمت تا حد زیادی راضی کننده است. از انتخاب آرایش سر و صورت تا انتخاب انواع خال کوبیها روی بدن و همینطور انواع لباس که فقط جنبه ظاهری دارد در اختیار شما قرار میگیرد. پس از شخصی سازی، بازی با پخش یک میانپرده که حکم آشنایی شما با داستان را دارد شروع میشود. این بار بر خلاف شماره قبل که داستان و ستینگی آینده نگرانه داشت، بازی ما را در قلب امریکای جنوبی در کشور بولیوی و درست در میان جنگ کارتلهای مواد مخدر رها میکند. وظیفه بازیکن، پیدا کردن رییس کارتل و کشتن و متلاشی کردن این باند مواد مخدر است. هر چند سری GR هیچ وقت بازی داستان محوری نبوده ولی داستان بازی تا حدودی شباهتهایی به فیلم تحسین شده Sicario دارد که نکته امید بخشی است. ,,به محض اینکه وارد بازی شدیم، اولین چیزی که توجه ما را جلب کرد وسعت بسیار زیاد مپ بود. طبق گفته یوبیسافت، Wildlands دارای 21 منطقه است که بتا فقط یک منطقه از آن را شامل میشود. ولی در همین یک منطقه با تنوع محیطی مناسبی روبرو شدیم. این محیطها شامل مناطق کوهستانی و مناطق پوشیده از درخت و همینطور صحرا و مناطق مسکونی پراکنده بود که نوید بخش این است که در بازی نهایی، تنوع محیطی بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود. همچنین بازی دارای چرخه شبانه روزی و آب و هوای متغیر است که مسلما تاثیر زیادی روی گیمپلی بازی نیز خواهد گذاشت. بعد از آشنایی مختصر با کنترل و امکانات بازی، کار خود را از تبهای بلند شروع کردیم. بالای تپه، خانهای کوچک متعلق به شورشیهای بولیوی قرار دارد که در حکم Safe House عمل میکند. همان ابتدای کار، یک ماموریت اصلی برای شما فعال میشود. خوشبختانه در محیط هیچ گاه با کمبود وسایل نقلیه مواجه نمیشوید. برای رسیدن به محل ماموریت اصلی میتوان سوار یک SUV شد یا با موتور سیکلت به آن محل رفت و یا اگر خوش شانس بودید و در اطرافتان هلیکوپتر بود، میتوانید تا آنجا پرواز کنید. کنترل ماشینها بسیار خوب طراحی شده است و برای یک بازی Open World خردهای نمیتوان به آن گرفت. بازیکن به سادگی میتواند در میان پیچ و خم جاده و سایر ماشینها رانندگی کند، بدون اینکه از لذت رانندگی کردن کاسته شود. همچنین امکان دادن دستور به هم تیمیها برای شلیک یا عدم درگیری با نیروهای مسلح از داخل ماشین هم وجود دارد که بسیار هیجان انگیز است. ,,بعد از رسیدن به محل مورد نظر، هدف دستگیر کردن و بازجویی از یکی از افراد پایین رتبه کارتل مواد مخدر است. قبل از اینکه به کمپ مورد نظر وارد شوید، بازی با یک Tutorial به شما اولین آموزش اصلی در مورد انواع روش پیشروی را میدهد و شما را با یکی از پرکاربردترین ابزار بازی آشنا میکند. دوربین دو چشمی و البته پهباد نظارتی. با فشار دادن جهت بالا روی دسته، پهباد نظارتی به آسمان رفته و امکان نشانه گذاری دشمنان در اختیار شما قرار میگیرد. اینجا بود که اولین جرقههای امید در من بوجود آمد. صداخفهکن را روی اسلحه کمری قرار دادم، تک تک دشمنان را با پهباد و دوربین دوچشمی علامتگذاری کردم، به هم تیمیها دستور عدم دخالت دادم و وارد صحنه شدم! اول از همه گاردی که پشت به من به سکویی تکیه داده بود را از پا درآوردم، سپس دو سرباز دیگر که در حال فوتبال بازی کردن بودند را بدون اینکه کسی بویی ببرد، هدشات کردم. سپس دستور Regroup داده و شروع به تیراندازی به سربازهای پایین تپه کردم. پیشروی در مراحل و درگیریها کاملا به عهده بازیکن است که به صورت مخفیانه عمل کند یا سریعا به دل دشمن بزند و یا ترکیبی از این دو. چیزی که جای خالیاش به شدت در The Division احساس میشد. گانپلی بازی آن طور که انتظار میرفت نیست. حس سنگینی سلاح و برخورد گلوله به بدن دشمن به هیچ وجه منتقل نمیشود که با توجه به زمان اندک تا عرضه بازی، بعید به نظر میرسد که پیشرفتی حاصل شود که واقعا باعث ناامیدی است. هر چند توپخانه گوست بسیار مجهز است و از انواع سلاح کمری تا Assault Rifle ها و Sniper Rifleها را در بر میگیرد ولی لذت شلیک با آنها به لذت بخشی Future Soldier نیست. همچنین مورد آزار دهنده دیگر، صدای خشابگذاری اسلحههاست که یک کپی کامل از همین صدا در سایر شوترهای یوبیسافت است که اندکی ما را غافلگیر میکند که این استودیو چطور به خود زحمت نداده یک صداگذاری جدید انجام دهند.,,بعد از دستگیری و بازجویی از عضو کارتل، اطلاعاتی دستگیر ما میشود که موجب باز شدن ماموریتهای اصلی و تعداد زیادی ماموریت فرعی دیگر میگردد. ماموریت اصلی پیدا کردن دو پزشک عضو کارتل است که کار اصلی آنها شکنجه و بازجویی از زندانیهاست. برای پیدا کردن این دو نفر، نیاز به جمعآوری اطلاعات است و برای این کار باید ماموریتهای فرعی بازی را انجام دهید. این ماموریتها شامل چند بخش بوده که یکی از آنها، جمعآوری اطلاعات برای باز شدن ماموریت اصلی و بقیه آنها برای دریافت XP، دریافت Skill برای آپگرید اسلحهها و سایر Attachmentها، تهیه Supply برای گروههای شورشی و … است. سیستم آپگرید سلاحها هم مشابه عنوان قبلی است. قسمت Gunsmith که به شما اجازه میدهد تک تک اجزای داخل سلاح را به منظور افزایش کاربرد و بهینه سازی آن، آپگرید کنید. همچنین برای آپگرید اسکیلهای خود نیز باید علاوه بر Skill Point، بستههای پزشکی، گازوییل و بستههای اطلاعاتی نیز جمعآوری کنید که هر Skill، ترکیبی از یک یا چند مورد از این بستهها را میطلبد. ,,امکان بازی کردن Wildlands به صورت تک نفره کاملا وجود دارد. در این صورت، کنترل سه کاراکتر دیگر در اختیار هوش مصنوعی خواهد بود که کار خود را بر اساس تجربه ما به خوبی انجام دادند. هر چند مشکلات کوچکی هم بوجود آمد. در این حالت امکان دستور دادن از طریق یک منوی ریلی به همگروهها وجود دارد. دستورات به چهار مورد شلیک، رفتن، ایستادن و ریگروپ تقسیم میشود. همچنین امکان دستور دادن به گروههای شورشی برای کمک نیز وجود دارد که بازی تاکید زیادی بر آن نمیکند. همچنین امکان ملحق شدن به گروههای دیگر برای بازی کردن به صورت کوآپ نیز در هر لحظهای از بازی وجود دارد و از این حیث بازی بسیار خوب عمل میکند و معمولا شما را به گروهی که تازه شروع به انجام ماموریت مورد نظر کرده است ملحق میکند، نه گروهی که تا نیمههای راه رفته است که پیشرفت خوبی نسبت به The Division محسوب میشود. ,,نقطه ضعف اصلی بتای Wildlands، گلیچها و باگهای زیاد آن است. درست است که نسخه بتا قرار نیست کامل باشد ولی با توجه به مدت زمان اندک تا زمان عرضه انتظار نمیرفت چنین مشکلاتی را شاهد باشیم. باید منتظر ماند و دید که یوبیسافت این مشکلات را تا زمان عرضه حل میکند یا نه. Wildlands شاید دیگر یک تاکتیکال شوتر به معنای کلاسیک آن نباشد ولی هنوز میتواند عنوان لذت بخشی از آب در بیاید. در صورتی که مشکلات مشاهده شده تا زمان عرضه حل شود، میتوان امیدوار بود این بار شوتر جهان بازی کوآپ محور یوبیسافت بتواند شانه به شانه بزرگان این سبک که جای پای خود را به سختی محکم کردهاند، حرکت کند. برای دیدن نتیجه کار باید تا 7 مارچ امسال صبر کنیم.