سری Stronghold که در ایران با عناوین مختلفی همچون «جنگهای صلیبی» و «قلعه» شناخته میشود، جزء معدود آثار سبک Real Time Strategy یا به اختصار RTS به حساب میآید که گذر زمان نسبت چندان با آن مهربان نبوده است. با عرضه نسخه سوم در سال 2011 و کسب نمرات بسیار ضعیف، سازنده تصمیم گرفت تا مجوعه Crusader را ادامه دهد. هرچند که ساخته جدید استودیوی Firefly نیز از مشکلات عدیدهای رنج میبرد، اما در نهایت به تجربهای بهتر از Stronghold 3 تبدیل شد. همین امر باعث فروش خوب این بازی و در نهایت، منجر به ساخت اثری جدید تحت عنوان Stronghold: Warlords شد که در ادامه متن به معرفی آن میپردازیم.
به دنبال موفقیت بازی Stronghold Crusader II، اولین عنوان در سری که به صورت مستقل توسط استودیو Firefly منتشر شد، این تیم طرحها و ایدههای اولیه برای خلق اثری جدید در این مجوعه را پیریزی کرد. نمونههای اولیه زیادی با هدف افزودن و ایجاد تجربیاتی تازه به هسته اصلی گیمپلی فرنچایز ساخته و سپس دور انداخته شدند. در این بین طراح ارشد این عنوان، یعنی Simon Bradbury ایدهای تازه برای بازی در سر داشت. به عنوان مثال، وی قصد ایجاد سیستم ایالتی را داشت که با ارتقاء ویژگیهای موجود در ساختههای پیشین، کنترل استراتژیک تازهای را به بازیکن در میدان رزم میدهد. از پس همین طرح ویژگی جدیدی به وجود آمد که به واسطه آن، بازیکن میتواند فرماندهان جنگی خاص خود را انتخاب کرده و سپس سطح آنها را به نحو دلخواه ارتقا دهد. هر یک از این افراد نه تنها دارای ویژگیهای ظاهری مخصوص هستند، بلکه توانایی خاصی نیز دارند که در شرایط مختلف نبرد به کمک بازیکن میآیند.
هنگامی که زمان انتخاب دوره تاریخی برای «وار لردز» فرا رسید، تیم با بررسی دورههای مختلف و با هدف ایجاد تجربهای جدید برای این فرنچایز، در نهایت به انتخاب خاور دور رسید. با توجه به فضای جدید، امکان افزودن سلاحهای تازه، ابزار مخصوص محاصره کردن قلعهها، باروت و ارتشهای مختلف آسیایی به بازی فراهم شد. این عنوان حدوداً یک سال است که در توسعه کامل قرار دارد و بالاخره در رویداد E3 2019 رونمایی شد.
بازی Stronghold: Warlords برای نخستین بار به بازیکنان امکان استخدام، ارتقا و حتی فرمان دادن به فرماندهان جنگی را به صورت مستقیم در میدان نبرد میدهد. هر فرمانده جنگی علاوه بر افزایش قدرت استراتژیک بازیکن، ویژگی خاصی را با خود به همراه میآورد که به واسطه آنها میتوانید از امکانات خاصی بهره ببرید. به طور مثال، با قرار دادن هر یک برای بخش توسعه، امنیت مرزها، ساخت سلاح و یا حتی همراه کردن آنها با ارتش خود میتوانید ویژگی جدید را مشاهده کنید تا در نبردها نسبت به دشمن خود موقعیت برتری را به دست آورید.
در این اثر بخشهای مختلفی همچون کمپین داستانی، Skirmish و حالت چندنفره وجود دارد که در هر یک میتوانید از فرماندهان جدید استفاده کنید و درکنار کسب تجربیات تازه، به عمق گیمپلی بازی نیز پی ببرید. درحال حاضر تنها سه جبهه برای انتخاب کردن در Warlords وجود دارد؛ ارتش مغولها، جنگجویان امپراتوری و ساموراییها. هر یک از این تیمها ایالت خاص خود را در اختیار دارند که به سه دسته «خوک»، «اسب» و «لاکپشت» تقسیم میشوند.
برخی از ویژگیهای نسخههای پیشین که در وار لردز با تفاوتهای خاص باز میگردند عبارت است از: راوی داستان و حوادث هر نبرد که در قالب کاتب به روایت ماجرا میپردازد، دیوارهای مستحکم برای بخش چندنفره، ایالتهای جدید با فرماندهان ویژه، فاکتور ترس، یونیتهای کلاسیک همچون واحد حمل نردبان و برجهای متحرک. اما جدیدترین ویژگی این عنوان درکنار کنترل فرمانده را میتوان سیستم دیپلماسی دانست. هر یک از فرماندهان یا همان وار لردها میتوانند امتیازات دیپلماسی خاص خود را دریافت کنند. به طور مثال، گروه خوکها با کسب امتیاز میتوانند قدرت نظامی بازیکن را بالا ببرند و یا گروه اسب، قدرت اقتصادی وی را بیافزایند.
در کنار تمامی موارد یاد شده، یکی از نکاتی که حتی بر اساس نمایشها نیز به سادگی میتوان متوجه آن شد کیفیت بصری بازی است. رنگبندی و حال و هوای این نسخه از «استرانگهلد» کاملاً شاد و سرحال است و ما شاهد فضاهایی کاملاً متفاوت در مقایسه با قبل هستیم. حتی ظاهر سربازان نیز به واسطه دوره تاریخی خاصی که برای این نسخه انتخاب شده کاملاً متفاوت از آب در آمده است. اما مشکل اصلی به جزئیات محیط و شخصیتها باز میگردد. محیطها اکثر خالی و ساده به نظر میرسند، افکتهایی همچون آتش شبیه به افکتهای دو نسل قبل هستند و انیمیشنها نیز جذابیت چندانی ندارند و در مقایسه با اثری همچون Total War: Three Kingdoms، با عنوانی نه چندان جذاب طرف هستیم.
هرچند که تا زمان عرضه این بازی هنوز زمان زیادی باقی مانده و انتظار میرود که در این مدت، پیشرفتهای مورد انتظار حاصل شود. در نهایت بر اساس آنچه که تا کنون دیدهایم، به نظر میرسد که بازی Stronghold: Warlords در مقایسه با ساختههای قبلی، دچار تحولات عظیمی شده است. با تغییر فضا و بازه زمانی، معرفی ویژگیهای گیمپلی کاملاً تازه و ارائه این محتوا با قیمتی مناسب، به نظر میرسد که با بهترین نسخه از این سری تا به امروز طرف باشیم. این بازی در سال 2020 برای پلتفرم PC عرضه میشود.