Skyrim در E3 2011

همانطور که قبلا در مقاله 100 بازی برتر 2011 هم ذکر کردیم، The Elder Scrolls V: Skyrim بدون شک یکی از بزرگترین بازیهای سال 2011 خواهد بود و چشم های بسیاری منتظر آن هستند. انتظارات از بازی بسیار بالاست و بالاخره در نمایشگاه E3 این بازی به صورت زنده در معرض نمایش گذاشته شد.
کاراکتر شما که به تازگی از اعدام شدن فرار کرده، زندگی جدیدی را شروع خواهد کرد. در دموی نمایش داده شده، او از مسیری سرپایینی به سمت جنگل حرکت می کند. کوه های بزرگی که از برف پوشیده شده اند و تمام منطقه را محاصره کرده اند در همان نگاه اول شما را متوجه می کند که Skyrim با سرزمین Cyrodiil در بازی قبلی کاملا متفاوت است. محیط آن ناهموار و کوهستانی است که نه تنها پر از ماموت ها و غول هاست، بلکه اژدهایان خشمگینی نیز هر از گاهی در آن جولان می دهند.
موتوری که بازی با آن ساخته می شود، جدید و بسیار پیشرفته است. این موتور که Creation نام دارد تقریبا به طور کامل از ابتدا نوشته شده و از لحاظ بصری پیشرفت شگرفی نسبت به Oblivion را شاهد هستیم. مناظر بزرگ با Draw Distance حیرت انگیز که در آن کوه های چندین کیلومتر دورتر به راحتی مقابل شما قد علم کرده اند، در کنار اشیاء و گیاهان مختلف نزدیک که با نهایت جزئیات ساخته شده اند، باعث می شوند تا شما کاملا خود را در محیط احساس کنید. همچنین تمام مناطق در بازی قابل دسترسی هستند و اگر شما کوه بلندی را دیدید، می توانید به آنجا رفته و از آن بالا بروید. به لطف سیستم جدید انیمیشن ها، کیفیت زاویه سوم شخص نیز به شدت پیشرفت کرده و بازی کردن در این حالت بسیار راحت تر شده است. به کیفیت عالی برف و افکت های نورپردازی مختلف بازی نیز باید اشاره کرد. در کل بازی از این لحاظ خیلی قوی کار شده است.
دمو، از راه سرپایینی میان جنگل قطع شده و به شهری به نام Riverwood که در کنار آبشار قرار دارد می رسد. با نگاهی به آن متوجه می شوید مردم این شهر اکثرا هیزم شکن و چوب بر هستند. به گفته Todd Howard (طراح بازی) هر شهر یا روستایی در بازی، اقتصاد و سیستم شغلی مخصوص به خود را دارد و همانطور که در دمو دیده می شد مردم این شهر به بریدن چوب، تیز کردن تبر و کارهایی از این قبیل مشغول بودند. به گفته Howard آنها برای باورپذیر تر شدن بازی حتی بچه ها و کودکان را هم ساخته و در بازی قرار دارند. البته بهتر است واقع گرایی را 100% حساب نکنید، چون دیگر آنها را نمی توانید بکشید!
سپس بعد از آن، نمایش به یک غار می رسد و هاوارد قابلیت های مخفی کاری بازی را نیز نشان می دهد که آهسته و بدون اینکه کسی متوجه شود دو نفر را با تیر کمان از پا در می آورد. درباره سیستم مبارزات بازی قبلا توضیح دادیم که سیستم استفاده از هر دو دست در هر زمان بسیار خوب عمل می کند. شما می توانید در هر دست خود شمشیر یا جادو (که می تواند هر دو دست یکسان یا به صورت ترکیبی باشد) قرار دهید. همچنین برای اولین بار Dragon Shout ها (فریاد اژدها) به صورت زنده در بازی نمایش داده شد که در ادامه توضیح داده می شوند.
Interface (رابط کاربری) بازی نقطه ای حیاتی و حساس در هر بازی نقش آفرینی است و بسیار مهم است که بازی بتواند به ساده ترین شکل ارتقای مهارت ها و مدیریت آیتم های شما را نشان دهد. حال رابط کاربری Skyrim به چه صورت است؟ هاوارد می گوید: “ما طرفداران پر و پا قرص Apple هستیم.” رابط کاربری و سیستم منوی بازی دقیقا برگرفته شده از iphone های Apple است. تنها با حرکت آنالوگ دسته، می توانید به راحتی در منوها گشت بزنید و آیتم ها و مهارت های مختلف خود را مشاهده کنید. در واقع تا زمانی که نخواهید آیتمی را مستقیما استفاده کنید، لازم نیست حتی یک دکمه فشار دهید و این کار کاملا توسط آنالوگ انجام می شود. سیستم آپگرید و ارتقای مهارت های خود هم دیگر مانند خط های یک کاغذ نیست، بلکه همانند صورت های فلکی آسمان از یک ستاره به ستاره دیگر حرکت می کنید و به این ترتیب مهارت های خود را ارتقا می دهید.
سپس سیستم map کردن قابلیت ها نمایش داده شد. به گفته هاوارد این سیستم، همانند بوکمارک کردن سایت ها و صفحه های اینترنت است. در این سیستم با استفاده از D-pad روی دسته میتونید با یک اشاره آیتم مورد نظر خود را سریعا استفاده کنید. حال این می تواند تجهیزات اسلحه باشد، فریاد اژدها باشد یا غذاهای مختلف مثل گوشت ماهی که موقع گرسنگی و کم شدن سلامتی سریعا استفاده کنید، بدون اینکه نیاز باشد تا در منوهای بازی آن را پیدا کنید. این در واقع حالت ارتقا یافته همین سیستم در Oblivion و Fallout 3 است. به جای تنها 8 جهت، شما یک لیست کامل و قابل شخصی سازی برای جای دادن آیتم ها و قدرت هایی که از همه بیشتر استفاده می کنید، در اختیار دارید.
بعد از نمایش غار، هاوارد به منطقه ای جدید وارد شد که قبلا نشان داده نشده بود. اینجا منطقه ای وسیع، پوشیده از علف ها و سنگ های پراکنده بود. او به سمت موجودات و حیات وحش منطقه رفت، جایی که ماموت ها و غول ها به آرامی در حرکت بودند. آرام بودن آنها زمانی پایان یافت که هاوارد با شلیک یک جادوی آتشین به یک ماموت آنها را به سمت خود حمله ور کرد. در همین حین سر و کله یک اژدها در آن منطقه پدیدار شد. هاوارد برای کشتن این اژدها به قابلیت های فریاد اژدها تکیه کرد، خصوصا فریاد اژدهایی به نام Stormcall که هوا را ناگهان ابری کرده و در کنار باران شدیدی که سرازیر می شود، رعد و برق های سهمگینی هر از گاهی به دشمن برخورد می کند. مبارزه با اژدها به صورت کاملا داینامیک و پویا بوده و بسیار عظیم و حماسی است. اژدهایی که حداقل 7-8 برابر شما جثه دارد در بالای سر شما پرواز می کند و ممکن است ناگهان مقابل شما فرود آمده و با نفس آتشین خود از شما استقبال کند. وقتی شما یک اژدها را می کشید (که حتی با کاراکتر قدرتمند و ارتقا یافته هاوارد هم کار آسانی نیست)، قادر هستید تا روح آن را به خود جذب کنید. این کار به آزاد شدن فریادهای جدید اژدها کمک می کند. در واقع شما با این کار در یادگیری زبان اژدهایان پیشرفت کرده و همینطور که بازی را پیش می برید، بیشتر به یک اژدها زاده ی واقعی تبدیل می شوید. باید گفت بازی واقعا فوق العاده به نظر می رسد و برخی قدرت های فریاد اژدها خیلی هیجان انگیز هستند.
با جذب شدن روح اژدها دموی بازی به پایان می رسد و همانطور که در ابتدا ذکر شد، Skyrim یکی از مهمترین بازیهای امسال خواهد بود. بازی در روز یازدهم از ماه یازدهم سال 2011 عرضه خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل