معرفی بازی‌ها

Prince of Persia First Look

بله Prince of Persia بازي محبوب Ubisoft برگشته . بازي جديد از موتور ارتقا يافته Assassin’s Creed استفاده ميكنه . و بازي داستان پرنس جديد و يك داستان كاملا متفاوت به نمايش خواهد گذاشت . Sands of Time . فرح و همگي رفتند و جاي خودشون به بازي دادند كه از لحاظ داستاني بسيار جذاب تر هست و همچنين داراي يك Game Play كاملا جديد هست دادند .

اگه شما يكي از علاقه مندان به The Sands of Time بوديد نگران نباشيد ! Ubisoft هيچ وقت اين franchise خراب و كثيف نميكنه . Montreal team كاري كرد كه قسمت جديدمتفاوت 3 قسمت قبلي اين مجموعه باشه .در اصل اگر چه پرنس قدرت زمان خودش رو از دست داده اما وي از لحاط حركات اكروباتيك بسيار پيشرفت كرده است . سيستم كمبت و مبارزه بازي كاملا عوض شده و بازي كاملا open world هست و محدوديت بازي هاي قبلي رو نداره . اما شايد Prince of Persia به يك بازي open world تغيير پيدا كرده باشه و از موتور Assassin’s Creed استفاده كنه اما نه اين يك بازي شبيه سازي شده از روي AC و به قولي clone شده نيست . اين بازي يك Prince of Persia جديد براي نسل جديد هست كه اين وطر كه به نظر مياد داراي يك تحول بسيار زياد و عالي شده است .

زماني كه بازي شروع ميشه قهرمان ما يك پرنس و نجيب زاده نيست بلكه يك فرد ولگرد و علاف هست و در يك صحرا سرگردان شده و به دنبال ماجرا جويي هست . هنگامي كه وي به دنبال خر فراري خود هست طوفان شن اتفاق ميافتد و وي در اين بين گير مي افتد . زماني كه اين طوفان تمام ميشود پرنس ناگهان خودش در ميان يك واحه پيدا ميكنه . باغ بهشت جايي كه پرنس به اونجا رسيده . در اين باغ محصور شده ( حصاركشيده ) درخت زندگي (The Tree of Life ) وجود داره .

در زمان هاي دور بين دو برادر كه هر دو خدا بودند جنگي در گرفت . اهريمن كه خدا بدي و تاريكي بود و فساد و تباهيThe corruption) رو در سرزمين خودش گسترش دادو برادر وي اهورا مزدا كسي كه خداي خوبي هست و در نهايت بر برادر خود پيروز ميشود . اهريمن و نيرو هاي وي در درخت زندگي اون باغ حصار دار به تله مياندازه. وي ( اهريمن )براي 200 نسل در اون مكان زنداني بود . تعداد زيادي جنگجو از باغ و درخت زندگي محافظت ميكردند اما رفته رفته تعداد انها كم شد تا تقريبا 0 رسيدند . لحظاتي بعد از اينكه پرنس ميرسه . شاهد نابود شدن درخت زندگي هست ,. عملي كه باعث ميشه اهريمن ازاد شود .

خبر خوب اينه كه حصار هاي واحه اين قابلتي داره كه اهريمن هنوز درون خودش نگه داري كنه اما نيرو هاي وي توسط يك شكاف به ارامي در حال خارج شدن و رفتن به دنيا هستند و به زودي اهريمن ازاد ميشه و دنيا غرق تاريكي خواهد شد مگر اينكه پرنس و همراه مرموز وي Elika اين قدرت داشته باشند كه نيرو ها رو به درون باغ دوباره هدايت كنند .

The corruption همه چيز هاي شيطاني و خطرناك موجود در دنيا هست .اون شكل دشمنانتون به خود ميگيره و به شكل تله هايي قرار ميگريد كه سعي به ميكنند به زندگي پرنس خاتمه دهند . اين دفعه شمشير هاي اره اي و تله هاي شاخ شاخي وجود نداره . فقط The corruption وجود داره يك مايع سياه هست كه زماني كه پرنس بازي ميكنيد مدام تغيير ميكند . ممكنه اين مايع سياه به شكل گودالي ايجاد شود كه اگه در اون بيفتيد و سقوط كنيد پرنس كشته ميشود. ممكنه است در حالي كه در حال رد شدن هستيد شما رو به دام بيندازه و بگيره و يا ممكنه به تو سرايت كنه و يا يه دفعه از يك ديوار بيرون بزند . تنوع corruption چيزي هست كه Ubisoft فعلا سعي در مخفي نگه داشتن اون دارد . اما قابليت تغيير corruption در بازي بستگي به نوع بازي شما دارد .

اين واحه براي شما نقش يك قطب و مركز در جهان بازي ميكنه . از اونجا ميتونيد به جاهاي مختلفي در بازي برويد . شما خودتو انتخاب ميكنيد كه در كدوم محيط براي بار اول نجات دهيد . بين انتخاب ها فرق هاي زيادي هست .در اول corruption داره خيلي كم و به سختي منتشر ميشود . پس اولين جايي رو كه شما ميرويد تا نجات دهيد يك سري تله وجود داره كه شما رو وادار به يك سري حركات اكروباتيك ميكنه كه چيزه خاصي نيست . هر چي مناطق بيشتري رو ارم ميكنيد سواراخ هاي باغ هم برزگتر ميشوند و corruption در زمين هايي بيشتري پيش ميرود . هر چه مناطق بيشتري ازاد و پاك سازي ميكنيد باعث ميشود كه چگالي corruption در مناطق باقي مانده بيشتر شود .

چون كه تصميم اينكه شما كجا رو در دنيا نجات دهيد ترتيبي كه عمل ميكنيد باعث تغيير در بازي شما ميشود . شما و دوستتون ممكنه هر دو در حال بازي باشيد در حالي كه در دو جهت كاملا متضاد بازي رو شروع كرديد بنابراين تجربه شما از بازي كاملا متفاوت و منحصر به فرد ميباشد مثلا يكي از Boss هايي كه شما با اون مواجه ميشيود زماني كه ميميريد مقداري تله هاي corruption به سمت دنيا هايي كه نجات پيدا نكرده رها ميكند . اين تله براي بقيه بازي باقي ميماند و زماني ناپديد ميشه كه اون منطقه ازاد و پاك سازي شود . زماني كه در اول بازي با يك غول طرف ميشويد تله هاي اون براي تمام طول بازي باقي ميماند و مشكلات شما رو بيشتر ميكنه پس بهتره كه اخر كار به سراغ اون بريد تا تله هاي مزاحم شما نشه

به خاطر اينكه corruption مدام در حال تغيير شدن هست ممكنه در يك منطقه چند بار رد شويد و هر بار چالش هاي كاملا متفاوتي در اونجا داشته باشي . يكي از نكات منفي درست كردن يك بازي Open – World اين است كه ممكن است عقب گرد هاي متعددي داشته باشي . اما در Prince of Persia مطمئن باش كه رد كردن يك منطقه در ساعت اول بازي خيلي فرق با زماني داره كه شما در ساعت 4 هم از همان منطقه رد شويد.
.
يك سري نقاط چشم انداز وجود داره كه در اين ارتفاعات شما يك ديدي از زمين بازي پيدا ميكنيد . ازاين نقاط ميتونيد به سادگي ببنيد كجا ها نجات پيدا يافته و كجا ها تحت سلطه corruption هست صبر كنيد . فكر نكيد اين نقاط هم مثل Eagle Eye در Assassin’s Creed هستند . ايم مثل اين نيست كه دربالاي كليسا بشيني و در پايين خودت خيابان نگاه كني .اين مثل اينه كه بري در دامنه تپه اي بايستي و به دشت نگاه كني

با اينكه ما چيز خيلي زيادي از Prince of Persia نديدم اما همين فهميدم كه همانند Assassin’s Creed يك بازي open world هست . چيزي كه شما در حال حاضر ميدونيد اينه كه شما يك پرنس داريد كه داراي حركات اكروباتيك استثنايي هست و هدفش اينه كه تمام قدرتاشو از اول تا اخر بازي امتحان كنه . پرنس ميتونه از ديوار راه بره از روي اون تاب بخوره و هر حركت هوايي كه شما از اين مجموعه انتظار داريد انجام بده

پرنس يك دستكش اهني ميپوشه كه داراي انگشتاني پنجه مانند هست و اين وسيله فقط براي مبارزات نيست و پيوسته در حركات اكروباتيك شما تاثير زيادي داره . پرنس به وسيله اين چنگك ميتونه به ديوار اويزون شه و به ارامي پايين بياد . شما در هنگامي كه به وسيله چنگك به ديوار اويزان هستيد تماما حركات عرضي بو سيله اون انجام ميدهيد . شما ميتوانيد به وسيله چنگك از تله هاي corruption جا خالي و فرار كنيد و شما هر زماني كه خواستيد ميتوانيد از ديوار اويزان شويد اما چيزي كه خيلي اين مهره ارزشمند كرده زماني كه شما پرش ميكنيد و موق نميشودي و در حال سقوط هستيد كه اين چنگك شما رو نجات ميدهد

حركات اكروباتيك تنها نصف معما هاي شما ميباشد و خب شما همواره بايد مبارزه كنيد . توي POP نسل قبل شما حدود دوجين دشمن مبارزه ميكرديد كه در اين شماره قاعده به طور كلي تغيير كرده و شما در اين زيمنه كاملا با يك POP جديد روبرو هستيد و طبق چيزي كه ما ديدم تغييرات همگي براي بهتر شدن مبارزات بود

پرنس ما در اين بازي يك شمشير بلند و باريك در دست راست خود و يك دستكش اهني { چنگك } در دست چپ خود داره و اينها اسلحه هاي پرنس در اين بازي هستند ولي قبلش بايد بگم كه پرنس اصلا اسلحه خودشو در بازي تقويت نميكنه و اصلا اين بازي از اون سري بازي هايي كه فكر ميكنيد نيست !!داستان درباره يه صحرا گرد كوچ نشين هست كه به يك قهرمان بزرگ تبديل ميشه و بازي بيشتر درباره پرنس تا ابزار الات در دسترس وي !

اين دفعه مبارزات خيلي فرق ميكنه . شما توي بازي هيچ وقت توجه كنيد هيچ وقت بيشتر از يك دشمن نخواهيد ديد هيچ وقت !!مبارزات هميشه به صورت تن به تن و 1به 1 خواهد بود . اما اين دفعه دشمنان شما خيلي باهوش تر هستند نكته جالب اينه كه دشمنان در بازي به اندازه پرنس در مبارزه مهارت دارند و بعضي وقت ها حتي بيشتر !!! مبارزات سينمايي در بازي حس يك بازي مبارزه اي به شما القا ميكنه و اونها خيلي قوي هستند و خيلي اوقات اين مبارزات مهارتهاي پرنس با شمشير ميسنجد .

ما ديدم كه پرنس با يك شكارچي در حال مبارزه بود (Hunter ) . شكارچي موجوداتي ترسناك همراه با دستاني بريده شده و كريه هستند كه توسط corruption به وجود امدند . شكارچي ها در بيشتر اوقات جلوي حملات مستقيم پرنس گارد ميگيرندو و به قولي اين حملات بلاك ميكنند . شكارچي پرنس به سمت ديوار هل ميده وسعي ميكنه ضربه سنگيني به وي بزنه پرنس هم وي رو هل ميده و سعي ميكنه ازادتر باشه . هردو اينها به قفل كردن شمشيراشون در مقابل هم ادامه ميدهند

هر دكمه اي مثل يك حمله عمل ميكند و ميتونه شما رو متهي به يك كمبو بكنه . به جاي اينكه مثل God of War كمبو هاي شما به صورت ارم .ارام .سنگين باشه در پرنس كار شما خيلي راحت تر هست . ميتوني هر طور كه دلت بخواد اون ميكس كني . اين خيلي سخته كه بدون بازي كردن در اين مورد نظر دهي . اما با نگاه به بازي هم از اين مورد خوشت مياد . Ubisoft ادعا كرده با اين سيستم ميتوني يك كمبو 15 ضربه اي داشته باشي كه اين خيلي بيشتر از بازي هاي قبلي هست .هدف اينه كه بيشترين خلاقيت در مبارزه داشته باشي و انقدر روان باشه حركت ها كه با قدرت هاي ورزشي پرنس مطابقت بكنه .

چندين دليل وجود داره كه Ubisoft براي سيستم مبارزه خود به سمت mano-y-mano رفته . اين به تيم ازادي بيشتري در مورد دوربين بازي ميده . دوربين بازي ميتونه خودش نزديك كنه و جلوه هاي سينمايي رو به زيبايي نشون بده و ديگر هم نيازي به سيستم lock-on نيست . و دليل ديگر اينه كه با توجه به اينكه حواس شما هميشه به يك نفر معطوف هست (دشمن ) AI بازي ميتونه قوي تر عمل كنه و خب يك دشمن هم بسيار توانا تر هست . همچين اين بازي ياد اور نسخه اصلي و اوليه Prince of Persia بر وري PC هست .

HUD در مورد اين بازي تقريبا وجود نداره . شما در بازي با mini-map سر و كار نداريد و همچنين شما در جه جان ( health bar ) در بازي وجود نداره اگه بخواهيم ساده تر بگيم بايد بگيم كه شما اصلا جاني نداريد !!!! اون طوري كه براي ما توضيح دادند بازي بسيار شبيه نسخه اوليه و اصلي Jordan Mechner هست . شما نيمتوانيد ضربات زيادي دريافت كنيد قبل از اينكه بميريد . شما قبل از اينكه ميتوانيد 1 يا 2 ضربه (فوقش ) دريافت كنيد !! ما دقيقا نميدونيم چگونه در دراز مدت ميشه اين گونه بازي كرد اما ما مطمئنيم يك سري اقدامات مقابله اي هست كه بازيكنان از اون كشتار نجات ميدهد .

شايد شما شگفت زده شده باشيد كه نقش Elika’ در بازي چيه ؟ ما فقط ميتونيم به شما بگيم كه Elika يك نقش كامل و بي نقص در Prince of Persia داره و همچنين وي نقش مهمي در Prince of Persia داره. اليكا در بازي تمام زمان با شماست و هميشه با اون هستيد و لي خوبي اليكا اين هست كه هيچ وقت مزاحم شما نيست و هميشه در حال كمك به شما هست طبق گفته بن ماتس در بازي به هيچ وجه CO-OP وجود نداره و وجود چنني مودي كاملا غير ممكن هست . اينطور كه به نظر ميرسه اليكا يك طرد شده از طرف اهوريان هست .

در مورد عكس هاي بازي ميتونيم بگيم كه بازي از لحاظ بصري كاملا با شماره قبلي فرق داره . اما اين سبك گرافيكي cel-shaded نيست ( عكس جديد رو به صورت بزرگ ببينيد تا متوجه حرف IGN شويد ) Ubisoft در اين مورد ميگه سبگ گرافيكي نسبت به سل شيد خيلي واضح تر و روشن تر هست و اين زماني هست كه سل شيد مسطح و تخت به نظر مياد . در اين بازي همه جا رو به صورت 3 بعدي و با جزييات خيلي زياد ميبينيد اين مدل مثل اينه كه يك نقاشي به صورت واقعي دربياد .

Prince of Persia جديد تمام راه هايي كه جانشين خلف Sands of Time رو داره . با اينكه چيز هايي زيادي تغيير كرده . Ubisoft Montreal در حال يك مديرت قوي هست تا بازي كاملا حس و حال Prince of Persia رو داشته باشه و اين مورد بي تغيير بماند . ( اين جمله IGN كاملبا در خطاب خيلي از طرفدار ها و كساني عاشق شماره قبلي بوده گفته ) : طرفدارن پرنس ناراحت هستند براي وقف دادند با سيتم هنري جديد Prince of Persia و همچني سيستم مبارزه اما اونها عادت ميكنند وقتي كه وارد بازي شوند . اسم بازي طبق گفته بن ماتس فقط Prince of Persia خالي هست و هيچ پسوند و پيشوند ندارد و طبق گفته ايشان نسخه wii وجود ندارد و نخواهد داشت و بازي در تصطيلات امسال ( 2008 ) براي PC.X360.PS3 عرضه ميشود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا