In The End There Will Be Only Chaos
In the end ، شاید شروع یک نقد ، یک دیدگاه و یک معرفی با نوشتن جمله ای که در اون پایان دیده میشه جالب نباشه ولی این پایان قطعا برای همه ما لذت بخش خواهد بود .
پایان جنگاوری های Kratos ، پایان کسی که در کنسول افسانه ای PS2 برای ما یادآور شخصیتی خشن ، قدرتمند و جنگاور بود . انسانی که در تخیلات سازنده آن کسی بود که Ares ، خدای جنگ یونان باستان را شکست داد و به عنوان یک انسان لقب خدایی گرفت .
شاید یک مقدمه درباره Kratos و گذشته آن در شروع این نقد خالی از لطف نباشه پس با هم مروری بر گذشته Kratos و وقایع شماره های قبلی سری God of War می اندازیم .
چطور میتوانست همه چیز انقدر زود تغییر کند . Kratos در ریخته گری با خود این فکر را میکرد . فکر میکرد که چطور در این سه هفته مسیر زندگی او کاملا عوض شد . به سه هفته پیش برگشت ، جایی که با ارتش قدرتمند و با هزار سرباز قوی شکست خورد و تا مرز مرگ نیز پیش رفت .
اینجا بود که Ares ، خدای جنگ یونان باستان به کمک Kratos آمد ، او در Kratos چیزی میدید که میتوانست به او کمک کند اما Ares به عنوان یک خدا ، کسی که هر قدرتی داشت چه چیزی از Kratos میخواست ؟ !
او به Kratos سلاحی داد که او را در برابر هر کسی ایمن میکرد . Ares به او Blade of Chaos را داد . سلاحی با دو شمشیر برنده که در انتهای آنها زنجیر قرار داشت و با قدرت آتشین خود می توانست هر موجودی را از پای دربیاورد .
Kratos سلاح Ares بود ، او Kratos را به آتن فرستاد و به او دستور داد تمام اهالی بی گناه شهر را نابود کند . اهالی شهر در معبد مشغول ستایش بودند . پیشگو معبد از ورود Kratos به معبد ممانعت کرد و به او گفت در صورت ورود بهای آن را تا پایان عمر خواهد پرداخت . Kratos به حرف او توجهی نکرد ، وارد معبد شد و به کشتار مردم بی گناه پرداخت تا اینکه جیغ آخرین قربانی او را بی حرکت کرد ، Kratos خشکش زده بود ، کمرش خم شده بود و با آن همه قدرت روی زانوهای خود افتاد . او با دست خود همسر و فرزندش را کشته بود . پیشگو راست میگفت ، این کابوس همیشه و هموارده با Kratos خواهد ماند . در این لحظه Ares نزد Kratos آمد و به او گفت که به یک جنجگوی واقعی تبدیل شده است . او مسبب قتل عزیزترین کسانش بود و از این به بعد Kratos فقط یک هدف داشت . کشتن Ares خدای جنگ .
کشتن یک خدا ، آن هم توسط یک انسان در فکر Kratos موج میزد . اما چیزی که او را نا امید نمیکرد حس انتقام جویی بی حد و اندازه او بود . او ده سال در کوه ها و دریاها سرگردان بود و تصویر غرق در خون همسر و فرزندش لحظه ای او را راحت نمی گذاشت . او به یک پیرمرد رسید که حفاری و قبرکنی میکرد و همه چیز را راجع به Kratos می دانست . پیرمرد به او گفت که تنها راه کشتن یک خدا دست یافتن به Pandora Box است . او از اتن خارج شد و پس از عبور از کویر روح های سرگردان و کشتن موجودات مختلف به کوه زئوس رسید و Pandora Box را برداشت . هیچکس تا به حال موفق به این کار نشده بود ، همین هنگام Ares از این ماجرا باخبر شد و Kratos را کشت .
او به عالم مردگان رفت و به یک طناب بزرگ رسید . از ان بالا رفت و دوباره به عالم زنده ها رسید و فهمید همان پیرمرد با کندن قبری به او در بازگشت به این دنیا کمک کرده است .
آتن توسط Ares فتح شده بود و Athena ناراحت از این موضوع در پی کمک گرفتن از Kratos بود . خدایان از Kratos حمایت کردند و به او شمشیر خدایان را دادند و با آن وسیله او Ares را نابود کرد .
اما این همه چیز برای Kratos نبود . همچنان کابوس ها او را اذیت میکرد . از Athena خواست که کابوس های او را پاک کند ولی او گفت تنها گناهان او فراموش می شوند .
Kratos چاره ای نداشت و با همه بزرگ بودنش خود را به دریای اژه انداخت تا با مرگش کابوس های او نیز خاتمه پیدا کند اما خدایان او را نجات دادند و بر تخت خدایی نشاندند و Kratos خدای جدید جنگ شد .
این پایان ماجرا نبود ، پس از چند وقت Kratos باز هم به جاه طلبی های خود ادامه داد و به کشتن انسان های بی گناه پرداخت . خدایان که از دست او به ستوه آمده بودند به او هشدار دادند که این کارها مناسب یک خدا نیست . او به حرف Athena و Zeus گوش نکرد و به جنایت های خود ادامه داد تا اینکه Zeus در قالب یک کلاغ بر او ظاهر شد و او را کوچک کرد .
باز هم آتش نفرت Kratos روشن شد ، او نمی دانست چه میخواهد . او یک خواسته بزرگ داشت ، او میخواست Zeus خدای بزرگ یونان باستان را نابود کند . در شماره سوم بازی شاهد لشکرکشی Kratos به سمت کوه المپیوس و نبرد او با Zeus خواهیم بود .
متن بالا گزیده ای از داستان سری God of War بود . در ادامه نقد و دیدگاه خودم رو راجع به نسخه دمو بازی God of War III شاهد خواهید بود .
این دمو توسط SCEE به مناسبت Halloween به صورت اتفاقی به Email کاربران PSN ابلاغ شد . دمو دقیقا همان دمویی است که در E3 امسال در کنفرانس سونی شاهد ان بودیم .
مانند همیشه صورت متحرک و عصبانی Kratos ، اینبار با جزئیاتی باور نکردنی در صفحه ابتدایی بازی قرار دارد . با زدن دکمه X دمو آغاز می شود . سربازان به سمت مردم عادی حمله ور می شوند و سپس Kratos را مورد حمله قرار می دهند . اصالت کلمه ای است که می توان در مورد God of War III به آن اشاره کرد . سازندگان بازی به خوبی اصالت بازی را حفظ کرده اند در عین اینکه در نهایت زیبایی و دقت به جزئیات آن پرداخته اند .
ابتدا از Gameplay و حرکات Kratos شروع می کنم . در اساس و پایه با نکات جدیدی روبرو نمی شوید ، باز هم سلاح معروف Kratos که دشمنان را به زیبایی نابود می کند . در شماره سوم بازی حرکات Kratos بسیار نرم تر و زیباتر شده اند . هیچ ایرادی در ضربات او دیده نمی شود . همچنین حرکات و فن هایی که Kratos اجرا میکند نیز بسیار متنوع تر شده اند . ضربه های Kratos به سه دسته تقسیم می شوند ، یک Light Attack ها که با زدن دکمه مربع استفده می شوند ، دوم Heavy Attack که با زدن دکمه مثلث و سومین ضربه Grab یا گرفتن است که با زدن دکمه دایره انجام می شود . تمام این حرکات با نگه داشتن دکمه L1 به صورت همزمان شکل دیگری پیدا می کنند که همین قضیه به تنوع حرکات اضافه می کند . همچنین دکمه L1 به تنهایی از Kratos در برابر حمله دشمنان اضافه می کند .
در این شماره نیز دو نوع Chest وجود دارد ، آبی و قرمز که در به دست اوردن Red Orbs و Green Orbs به شما کمک می کند . با نگه داشتن دکمه R1 می توانید از آنها استفاده کنید .
Green Orb ها به شما برای بازیابی سلامتی کمک می کنند که باید آنها را درون Chest های سبز و یا بعد از کشتن یک موجود عظیم الجثه بیابید .
Red Orb ها نیز مانند شماره های قبلی در Chest های قرمز وجود دارد . همچنین با کشتن هر دشمن مقداری از انها را دریافت می کنید . همچنین به ازای Brutal Kill ها که شامل کشتن افراد معمولی و کشتن دشمنان با روش های خاص می شود به شما Red Orb داده می شود .
در بازی با نگه داشتن دکمه X شما می توانید با استفاده از بال های Kratos پرواز کنید و در حین پرواز با زدن دکمه های حمله فن های جدیدی را امتحان کنید .
در قسمت حرکتی ف آنالوگ سمت چپ برای حرکت کردن استفاده می شود . با آنالوگ سمت راست نیز می توانید از حمله دشمنان جاخالی بدهید . اگر بعد از رول زدن یا جاخالی دادن یکی از دکمه های حمله را بزنید Kratos باز هم یک فن جدید و حرکت جدید به کار خواهد برد . به صورت کلی تنوع حرکت های Kratos بسیار خوب و راضی کننده است .
نکته بارزی که در دمو خودنمایی میکرد ، خشونت بی حد و اندازه Kratos در از بین بردن دشمنان بود . خشونت او بسیار بیشتر از نسخه های قبلی شده است و به طرز وحشتناکی دشمنان خود را نابود می کند .
در همین نسخه دمو ، در قسمت انتهای آن Kratos با استفاده از بال های خود پرواز می کند و شما باید با استفاده از آنالوگ سمت چپ او را کنترل کنید و از برخورد او با موانع جلوگیری کنید که به نظر من زیباترین بخش دمو بود . وجود همین قسمت در دمو نوید این را می دهد که بازی دارای تنوع خوبی در بخش Gameplay خواهد بود .
Quick Time Event ها هم بسیار خوب طراحی شده اند ، خیلی فرصت برای زدن دکمه ندارید ، بعد از هر بار شکست نیز دکمه ها کاملا عوض می شوند . من خودم شخصا وقتی Kratos در حال کشتن موجود بدبخت بود فقط داشتم به نحوه ضربه زدن Kratos نگاه می کردم و دکمه ها رو اشتباه میزدم.
در کل در قسمت Gameplay ، هیچ مشکلی به بازی وارد نبود و کاملا راضی کننده و نرم و متنوع بود .
بعد از نقد بخش Gameplay به مهمترین بخش از نظر پیشرفت یعنی گرافیک و جلوه های بصری میرسیم .
با اینکه Gameplay بازی خوب ، متنوع و درگیر کننده است ولی تغییر زیادی را نمی توان در آن حس کرد ولی در بخش گرافیک واقعا God of War III رشد بسیار قابل ملاحظه ای داشته است .
با اینکه دمو برای E3 و زمان آن اختصاص دارد و نسخه کاملا بازی نیز در March 2010 عرضه خواهد شد اما با این حال نمیتوان ایراد زیادی از بازی گرفت و واقعا چشم نواز و زیباست .
تکسچرها در بهترین حالت خود قرار دارند ، البته مشخص است که نیمه کاره هستند و نیاز به یک پولیش نهایی دارند .
بازی کاملا Smooth و نرم اجرا می شود . حتی با وجود اینکه در یک صحنه ممکن است تا 40 دشمن در نزدیکی شما باشند باز هم هیچ افت فریم یا لغزشی در بازی دیده نمی شود .
یکی از زیباترین بخش های God of War 3 خون در بازیست . خون در بازی از نظر من یکی از 3 ویژگی منحصر به فرد ان است . با کشتن هر دشمن در بازی خون او روی زمین ریخته می شود .
همچنین خون ، کاملا واقعی و هر بار متفاوت از قبل روی بدن Kratos میریزد و پس از مدتی پاک می شود .
یکی دیگر از نکته های بارز بازی در بخش گرافیک ، جزئیات فوق العاده بالای بدن Kratos است ، طوری که واقعا فکر می کنم بیشترین چندضلعی استفاده شده در بین تمام شخصیت های بازی ها را داراست . هیچ برآمدگی ، اضافی یا ایرادی در بدن او دیده نمی شود و تمام رگ های پاها و دست های او به وضوح قابل مشاهده است .
میرسیم به بخش مورد علاقه من ، بخشی که واقعا هر چه از ان در مورد God of War III گفت کم است . Santa Monica واقعا در بخش نورپردازی عالی و بی ایراد عمل کرده است . در God of War III شما شاهد سایه های کاملا Dynamic و نرم هستید که هیچ لبه و زائده ای ندارند . در بازی از سیستم High Dynamic Range Lighting استفاده شده است . این به این معناست که شما می توانید سایده تمامی اجسام دور و نزدیک را بدون داشتن اختلال با هم بر روی سطح ببینید و مشاهده کنید .
به طور مثال در یک صحنه شلوغ ، تمامی دشمنان به علاوه Kratos دارای سایه های نرم هستند که با یکدیگر تداخل ندارند .
نکته دیگر در نورپردازی تاثیر زیبای روشنایی در تاریکیست . در بخشی از دمو Kratos درون یک غار که در تاریکی مطلق است وارد می شود . لبه های شمشیر او به زیبایی نور را ساطع می کنند و با حرکت او و به دنبال ان حرکت شمشیر او این نور هم تغییر می کند . همچنین وقتی با شمشیرهای آتشین خود در تاریکی ضربه میزند به محض درآوردن شمشیرهای نورانی خود فضا روشن می شود و سپس دوباره خاموش و تاریک می شود . یکی دیگر از ویژگی های نورپردازی که من رو مات و مبحوت کرد ، درخشندگی خود در فاضی تاریک غار بود . خونی که از دشمنان میریخت لحظه ای برق میزد و بر اندام Kratos و روی زمین جاری میشد .
در مورد جلوه های بصری نیز صحبت کردم . شاید اشکالی که در اینجا به God of War III وارد است پاک شدن خون از روی زمین است . طوری که خونی که روزی زمین ریخته می شود زودتر از خونی که روی بدن Kratos ریخته شده پاک می شود که میتوان این را یک ایراد به حساب اورد که البته زمان بین انتشار دمو و انتشار بازی بسیار طولانی و مدید است .
در کل بخش گرافیک و به خصوص نورپردازی خیلی بیشتر از انتظاری که من داشتم ظاهر شد .
درباره دو بخش مهم Gameplay و Graphic به طور کامل صحبت کردم . شاید نکته دیگری حداقل راجع به دمو باقی نمانده باشه اما چیزی که می توان از سایت God of War و استدیو Santa Monica فهمید ، وجود معماها در بازیست که قطعا می تواند در نوع خودش جالب باشد .
به طور کلی اگر بخواهم یک اختتام خوب برای نقد انتخاب کنم شاید این جمله باشد که God of War III خیلی بیشتر از حد انتظار من ظاهر شد و همین امر ، صبر کردن تا March سال 2010 را بسیار سخت تر می کند . باید ببینیم Kratos ، انسانی که به جایگاه خدایی رسید و با یک اشتباه باز هم به درجات پایین تر رسید چطور خواهد توانست در برابر Zeus خدای بزرگ یونانیان بایستد و او را نابود کند .
امیدوارم این نقد و دیدگاه مورد قبول شما واقع شده باشه ، هر کمی و کاستی داشت به بزرگی خودتون ببخشید . منتظر Preview و Interview های بیشتر از این شاهکار استدیو Santa Monica باشید .
روز خوش ، خدانگهدار .